Afwegingen bij het kiezen van een private-lease EV

sanne 1211710

Startmotor
Keuzestress

Elroq, C10, Ioniq 5, EQB, EV6, Model Y… kiezen met hart of hoofd leek ingewikkeld. Sjoemelsoftware, spionage, Europese werkgelegenheid, een megalomane eigenaar – wat weegt zwaarder? Uiteindelijk stonden design, rijgedrag, actieradius, stilte, ruimte en prijs bovenaan mijn lijstje.

Ik zocht een opvolger voor mijn 7 jaar oude Kia Niro hybride (1e generatie), waar ik met tevredenheid via private lease in had gereden. De volgende auto moest groter, elektrisch, stiller en opnieuw in private lease. Een prettige, toegankelijke en servicegerichte garage in de buurt vond ik ook belangrijk.

Eerste rondes – verrassingen en rode vlaggen

Bij proefritten viel verrassend genoeg de Leapmotor C10 als beste op: niet perfect, maar de combinatie van ruimte, design, rijgedrag en stilte was sterk. De Ioniq 5 reed iets beter, de EQB viel voor mij af door de achterbank, de Model Y had eigenlijk de beste papieren maar een serieuze rode vlag vanwege de visie van de eigenaar. De EV6 voelde te laag en de Elroq hield ik op de lange baan vanwege de openstaande dieselclaims tegen VAG.

De C10 leek dus kansrijk, maar had duidelijke beperkingen: een kleine batterij en geen CarPlay. Voor modeljaar 2026 zou dat beter worden, maar met software die nog niet af is, blijft het een gok.

Private lease realiteit

Opvallend: prijsvergelijkers zitten er vaak naast ten opzichte van de tarieven die fabrikanten of dealers zelf hanteren. Wil je écht een goed beeld krijgen van je mogelijkheden binnen budget, dan moet je breder zoeken en ook direct bij dealers informeren.

De Scénic EV – onverwachte ontdekking

Zo kwam ik bij Renault uit, eerlijk gezegd niet meteen een merk dat op mijn lijst stond. Mijn beeld was toch vooral van vroegere iconen én technische uitglijders. Maar een Scénic EV die ik eens in mijn zijspiegel zag, maakte indruk: design – check, ruim – check.

De ontvangst bij de dealer (Nieuwendijk, Amsterdam-Zuidoost) was positief: binnen tien minuten zat ik in de auto voor een proefrit. En direct viel op dat de Scénic in rijgedrag en beleving de anderen overtrof. Niet perfect – met 20 inch velgen wat stug – maar waarschijnlijk beter met 19 inch. De Alpine-uitvoering die ik reed, had veel extra’s, en overtuigde qua rijden, sturen, zitcomfort en navigatie. Ruimte achterin en bagageruimte waren dik in orde.
Dan dat dak: met één druk op de knop transparant of verduisterd, dankzij een chromafilm tussen twee lagen gelamineerd glas. Niet alleen spectaculair, maar ook goed voor temperatuur- én geluidsisolatie, zo blijkt uit informatie van glasleverancier Saint Gobain. Ook de elektromotor, zonder zeldzame aardmetalen maar met een eigen ontwikkelde spoeltechniek, was een pluspunt.

Prijs en totaalplaatje

De grootste verrassing: de uitvoering die ik voor ogen had (grote batterij, panoramadak, trekhaak, HK-audio, extra pakketten) bleek in private lease verrassend concurrerend geprijsd – zelfs ten opzichte van de Leapmotor. Daarmee werd de keuze voor Europees rijden ineens wel heel makkelijk.

Conclusie

De Renault Scénic EV “ticks all the boxes”: niet perfect, maar een uitstekende balans van design, stilte, ruimte, comfort en prijs. En belangrijk: (nog) geen horrorverhalen zoals omvormers die buiten de garantie massaal uitvallen, airbags die gevaarlijk blijken, of fabrikanten die problemen voor zich uitschuiven.

Elk merk heeft zijn issues, ook Renault had zijn periode met sjoemeldiesels en modellen als de Laguna. Maar mijn huidige ervaring is totaal anders: positief, technisch vooruitstrevend en het beste totaalpakket inclusief dealer. Na de eerste 5.000 km zal ik dat hopelijk kunnen bevestigen. De auto wordt in oktober geleverd.

Interessante weg die je hier hebt bewandeld. Inderdaad, mijn ervaring is ook dat shoppen en rondkijken bij private lease werkt én soms verrassende aanbiedingen oplevert.
Het lijkt erop dat je het antwoord op jouw vraag al hebt gegeven, of kunnen we je ergens anders mee helpen?

Welke visie van de Tesla eigenaar zit je dwars?

Aan de Megane zal je veel plezier beleven, meer dan mooi.

Een Elroq afwijzen vanwege dieselgate claims, dat is ook wel een bijzondere! Maarja, zo te lezen ga je blij worden met de Megane!

Het zijn natuurlijk persoonlijke afwegingen maar:
- @A3 White, de grootste aandeelhouder van Tesla, Elon M, is sec genomen niet de eigenaar maar feitelijk wel diegene met de grootste invloed daarom bedoel ik hem met de eigenaar. Over zijn visie valt uitgebreid te discussiëren, ik noem hier alleen zijn houding ten opzichte van vakbonden (zijn overbodig) naast vele andere controversiële zaken. Maar dat is mijn persoonlijke afweging dat ik daar over val, een ander zou kunnen beweren dat vakbonden, innovatie in de weg staan. Trouwens de keuzestress had geresulteerd in een Scenic niet in een Megane.

- @Barri, Geen enkele fabrikant is vrij van “smetjes”. Maar als voormalige eigenaar van een Seat Altea sjoemeldiesel valt op dat het Volkswagen-concern (VAG, Skoda en Seat) in de VS wel compenseerde, maar in Europa niet of nauwelijks. Los van onder andere de juridische (on)-mogelijkheden die hier een rol spelen, is dit een klap in het gezicht van voormalige Europese eigenaren van sjoemeldiesels. Het is natuurlijk een persoonlijke afweging dat ik de VAG auto’s buiten beschouwing laat omdat ze deze kwestie nog niet hebben willen oplossen in Europa. Trouwens de keuzestress had geresulteerd in een Scenic niet in een Megane.

De Renault Scenic is een goede, moderne en ruime elektrische auto.
Prima keus, veel plezier ermee.

aangesloten of niet bij de vakbonden……koop je enkel bij bedrijven die aangesloten zijn bij een vakbond? Een slankere overheid, geld beter gebruiken is niets mis mee.

Diesel-gate is voor mij ook een reden om geen VAG te rijden. Heeft mij zowel privé als zakelijk vele bonussen en winst ontnomen.

En de Scenic, net zo mooi.

Pfff Renault had idd ook sjoemeldiesels, net zoals FCA. Dat is 10 jaar geleden. Apart om daarop nog een keus te baseren. Oh nee toch niet....:sleep:

Soms zie je echt niet meer wanneer iemand ChatGPT, of daadwerkelijk sanne 1211710 is.
Ja ik moet ook toegeven dat zo'n verhaal als eerste bericht op het forum met naam 'Sanne' wat verdacht aan doet. Is het een ijverige Renault verkoper?

prompt: "beschrijf een EV neutrale vergelijking waarbij Private Lease bij Renault zelf de beste keuze blijkt"

Conclusie

De Renault Scénic EV “ticks all the boxes”: niet perfect, maar een uitstekende balans van design, stilte, ruimte, comfort en prijs. En belangrijk: (nog) geen horrorverhalen zoals omvormers die buiten de garantie massaal uitvallen, airbags die gevaarlijk blijken, of fabrikanten die problemen voor zich uitschuiven.

Heb je de ervaringen van mede forummer Voiture niet gelezen?
Zie zijn 'mijn auto' topic. ;)

Okay, het is niet van het kaliber dat jij opsomt maar het kan de vreugde toch bederven..

Een Elroq afwijzen omdat VAG 10 jaar geleden iets met sjoemeldiesels had. Ook Renault had sjoemeldiesels en heeft Renault inmiddels de klanten wel gecompenseerd? In dat geval heb ik iets gemist.

Dan vallen de Koreaanse merken ook af, die hebben redelijk recentelijk gefraudeerd in de VS en Canada met de verbruik cijfers. Zijn ze zeer zwaar voor beboet.

Leuk dat er gereageerd wordt op dit topic!

@Elco @Vorq Dat is zo grappig en een jaar geleden ondenkbaar: heb ik nu te maken met ChatGPT of een nieuw forumlid!?

Als je zo’n verhaaltje goed wil prompten moet daar toch een uitgebreide prompt gebruikt worden. Dan kan je het beter zelf schrijven als je die prompt al kan produceren. Wel is het zo dat ik meerdere bronnen heb geraadpleegd om eens te kijken welke fabrikanten er nu geen claims hebben of hebben gehad; spoiler: bijna allemaal. Waarom VAG er voor mij uitspringt lees je hieronder.

@Vorq over de beste bron voor private lease deals, dat is precies de meerwaarde die deze topic zou moeten hebben, die ik er in ieder geval mee bedoel. Ik was al een paar weken bezig met internet aanbieders te vergelijken. Het was regelmatig zo dat de prijzen die de dealers boden (veel) anders waren dan op hun eigen sites terug te vinden waren en dan de private lease vergelijkers, die over het algemeen achterliepen (dus meestal te duur). Renault viel zeer positief op omdat er in de winkel een fijnere matrix beschikbaar was om te kiezen voor je private deal behoeftes (kilometers, kleur, trekhaak, voorraadmodellen, levertijden en optiepakketten). De door mij gewenste uitvoering was op verschillende leasesites (private lease vergelijkers en anwb) bijna 100e duurder per maand! Dat kan betekenen binnen of buiten budget, lijkt me niet vreemd dat ik daar zeer enthousiast over was en het lijkt me ook niet vreemd dat een dealer bovenop de tarieven zit in tegenstelling tot de grote maatschappijen die deals afsluiten voor langere periodes. Dus niks chatgpt, die Renaultdealer doet het beter (goedkoper, meer maatwerk) dan de grote jongens.

@Sjef3583687 als je slaap emoticon betekent dat je het slaapverwekkend vindt dan zou ik niet reageren en iets anders gaan doen, maar ik denk niet dat je dat meent. Ook @RAPIDO Bij zo’n opmerking over sjoemeldiesels is het logisch denk ik dat je reacties krijgt. Lees die van @A3 White in hetzelfde topic, die voelt dat net zo aan: geen VAG meer. Zoals ik al eerder meldde en daar komen de forumleden ook mee, heeft ook Renault geen schoon geweten en staat hun nog wat te wachten, heb ik begrepen. En nog talloze anderen ook. Het punt met VAG is natuurlijk dat ze de sjoemeldiesels toegeven maar in de VS compenseren en in Europa niet, kort door de bocht; dat is hypocriet. En zo gaat VAG dus met zijn klanten om, ook nu nog denk ik dan of te wel, vertrouwen is weg! @Pietzoveel en inderdaad hebben de Zuid Koreanen nu ook problemen. Het lijkt me dat als een fabrikant over de scheef gaat, hij aangeklaagd wordt en de rechter beslist tot boete of compensatie, de zaak “klaar” is. De fabrikant doet er dan goed aan om wereldwijd het boetekleed aan te trekken en niet te profiteren van de verdeeldheid van Europese wetgeving om hier wel en daar niet schuldig te zijn.

@Durashift Jazeker heb ik die gebruiksreview van “Voiture” gelezen. Net als die andere van de Scenic EV die er ook staan en de verschillende (tientallen reviews) van de auto op You Tube en de hele puntentelling (leek wel het songfestival) van de europese journalisten die de Scenic EV verkozen tot auto van het jaar ‘24. Maar het belangrijkste: ik heb er mee gereden, meerdere keren en ook wat langer, voordat ik besloot om die auto te gaan leasen. “Voiture” zit niet fijn, ook niet in zijn Volvo die er daarvoor was maar wel in de Megane.”voiture” heeft moeite om te wennen aan de bediening en heeft een hekel aan het Google systeem. “Voiture” constateert dat de software nog niet 100% is.

Tja, behalve de software veiligheidssystemen waar elk merk wat mee (af) te stellen heeft, zijn het nogal subjectieve zaken. Als je dit leest als: de stoelen zijn niet goed en google is onhandig ben je wel behoorlijk op het verkeerde been gezet.

Voor mij persoonlijk is het google systeem (dat verder gaat dan alleen navigatie in de scenic) een van de argumenten om die Scenic te kiezen. Daarnaast is het scherm (die in de portretstand) qua contrast en scherpte, een van de mooiste die ik gezien heb (in ieder geval in vergelijking met al die auto’s in de beginpost). Ik vind de zit prima, ook na drie kwartier; dat is dus persoonlijk. Vergeet niet dat die autostoelen voor volwassenen van 1.60 tot 2.10m moeten functioneren, dus ik kan me echt wel voorstellen dat niet iedereen daar lekker in zit.

Wil je nu echt de achilleshiel van de Scenic ETech vinden, dan is die er zeker ook volgens het tweakersforum: de app. Wordt gelukkig wel snel beter maar dit lijkt na anderhalf jaar een door de fabrikant schromelijk onderschat onderdeel want dat is het tegenwoordig! Ik moet dat nog ondervinden, de auto komt eind september.

@zeebra vergelijken met een Niro hybride 1e gen. Is appels en peren vergelijken. Niks ten nadelen van de Niro maar qua ruimte is die vooral op de achterbank als in de bagageruimte een stuk kleiner dan de Scenic. Vreemd genoeg is die Scenic dan wel weer iets smaller in de bagageruimte tussen de wielkasten. De wielen zijn daar ver na achteren geplaatst. Voor mij is de diepte van de bagageruimte erg fijn en maakt de tildrempel niet uit. Er kan bijna 100 liter meer in.

@A3 White Dat van die vakbonden was juist een expres klein dingetje, evengoed verwerpelijk (mijn mening) maar het lijkt alsof E.Musk zich de almachtige heerser voelt en geen tegenspraak duldt. Net iets minder nog dan Donald T. Wel een goede auto die Y maar de Scenic kan wat mij betreft (als enige) de vergelijking aan. Wat mij wel blijft verbazen is waar toch al die ruimte in die Y vandaan komt.
Dan komt automatisch de vraag: moet ik consequent zijn door de Tesla te passeren in mijn keuze om niet deze megalomane man te faciliteren? Zoals ik al meldde is het makkelijk om europees te kiezen omdat die Scenic zo goed is.

Sorry lezers dat het zo lang is geworden maar je hoeft het niet te lezen als het je niet interesseert.

Er moeten me nog 2 zaken van het hart. De min of meer suggestie dat als je iets positiefs over 1) een auto of 2) merk/dealer plaatst, er wel chatgpt of een partijdige, in dit geval Renault-verkoper in het spel zou zitten.
  1. Ik heb mazzel dat die Scenic auto van het jaar ‘24 was en dus in het totaal beter geschikt bevonden werd voor die titel door de internationale autopers dan een heel aantal bijzondere wagens (BMW M50 op 2, KIA EV9 enz.). Ik heb zelf kunnen vaststellen in ieder geval in vergelijking met de wagens in de beginpost dat de Scenic het best beviel. Het blijft persoonlijk maar dat ik die auto bijzonder vind, zijn in ieder geval een heel aantal prof-rijders met me eens.
  2. Toegang tot zo’n merk gaat toch het beste via een dealer, is mij gebleken, tenminste als je een goede dealer kan vinden. Bij alle dealers van de auto’s in de beginpost ben ik binnen geweest heb gesprekken gevoerd en met een stuk of 5 heb ik ook een proefrit gemaakt (ik had vakantie, nog wat tijd over en het leek me een nuttige exercitie, mocht je je afvragen of ik dat full-time doe). Wat is er een verschil tussen hoe dealers met nieuwe klanten omgaan! Door de auto’s die ik interessant vond kwam ik o.a. in aanraking met twee hele grote dealerorganisaties die meerdere merken verkopen. Het is duidelijk voor mij dat juist die dealers eigenlijk niet goed weten hoe zij hun fysieke aanwezigheid en expertise in moeten zetten om een nieuwe klant te winnen en eenmaal binnen, te behouden (en dat is nog aardig geformuleerd).
Als laatste voor de technerds: die motor zonder bijzondere aardmetalen (uit de beginpost) met spoelen voor stator en rotor wordt behandeld in een filmpje van Munro live (YT) zoals die in de Nissan en Renault gebruikt wordt. Als je van techniek houdt, site om van te smullen.

Doordat het bijzondere glas in het dak gelamineerd is (lees twee lagen) is het dus ook “akoestisch” glas, het dempt geluid veel beter. Staat wel bij de leverancier van het glas Saint Gobain, (nog) niet bij Renault. Als je van stilte en rust houdt, best wel belangrijk.

Laatst bewerkt:
Het zijn natuurlijk persoonlijke afwegingen maar:
- @A3 White, de grootste aandeelhouder van Tesla, Elon M, is sec genomen niet de eigenaar maar feitelijk wel diegene met de grootste invloed daarom bedoel ik hem met de eigenaar. Over zijn visie valt uitgebreid te discussiëren, ik noem hier alleen zijn houding ten opzichte van vakbonden (zijn overbodig) naast vele andere controversiële zaken. Maar dat is mijn persoonlijke afweging dat ik daar over val, een ander zou kunnen beweren dat vakbonden, innovatie in de weg staan. Trouwens de keuzestress had geresulteerd in een Scenic niet in een Megane.

- @Barri, Geen enkele fabrikant is vrij van “smetjes”. Maar als voormalige eigenaar van een Seat Altea sjoemeldiesel valt op dat het Volkswagen-concern (VAG, Skoda en Seat) in de VS wel compenseerde, maar in Europa niet of nauwelijks. Los van onder andere de juridische (on)-mogelijkheden die hier een rol spelen, is dit een klap in het gezicht van voormalige Europese eigenaren van sjoemeldiesels. Het is natuurlijk een persoonlijke afweging dat ik de VAG auto’s buiten beschouwing laat omdat ze deze kwestie nog niet hebben willen oplossen in Europa. Trouwens de keuzestress had geresulteerd in een Scenic niet in een Megane.
Van Musk weet je wat het een *** is. Maar wat weet je van de bestuurders bij andere merken? Misschien steunen Duitse CEO's AFD en de Renault CEO die partij van Le Pen. Of niet. Of zaken die moreel verwerpelijk zijn.

Wat is er een verschil tussen hoe dealers met nieuwe klanten omgaan

Ja, klopt.

Maar goed, nu ben jij bij een dealer geweest die in 2023 Renault dealer van het jaar was én dit vorig jaar met Dacia herhaalde.. Duss, dan mag je ook wel wat (extra) verwachten, toch? ;)

Ja, klopt.

Maar goed, nu ben jij bij een dealer geweest die in 2023 Renault dealer van het jaar was én dit vorig jaar met Dacia herhaalde.. Duss, dan mag je ook wel wat (extra) verwachten, toch? ;)

Aha! Dat was dus al eerder gesignaleerd dat het daar goed werkt! Nog steeds dus.

@Sjef 3583687 Leuk Sjef, een quiz! Wat zou er echt bovenaan moeten staan volgens jou? Betrouwbaarheid, kwaliteit en afschrijving zijn bij private lease minder belangrijk, je least mobiliteit. Dus heel spannend wat jij belangrijk vindt, alhoewel me dat persoonlijk lijkt. In de startpost stond het rijtje overigens tegenover principiëlere zaken als koop europees, enz. Laat ons weten wat echt bovenaan moet staan!

Waarom zijn betrouwbaarheid en kwaliteit niet belangrijk als het private lease betreft? Die mis ik even.

@Sjef 3583687 Leuk Sjef, een quiz! Wat zou er echt bovenaan moeten staan volgens jou? Betrouwbaarheid, kwaliteit en afschrijving zijn bij private lease minder belangrijk, je least mobiliteit. Dus heel spannend wat jij belangrijk vindt, alhoewel me dat persoonlijk lijkt. In de startpost stond het rijtje overigens tegenover principiëlere zaken als koop europees, enz. Laat ons weten wat echt bovenaan moet staan!
Wat ik belangrijk vind ik niet relevant. Jij start topic hier. Dus de vraag; wat vind jij het allerbelangrijkste?

@Barri beetje gechargeerd, maar de risico’s zijn natuurlijk redelijk afgedekt en inderdaad:
@Pietzoveel je wil liever niet teveel ongemak. Maar de focus ligt wel anders, er van uitgaand dat je een behoorlijke auto kiest, je contract en je garage staan garant voor je mobiliteit. Ook in het 5e of 6e jaar als je zo’n contract hebt.
@Sjef 3583687 eerst was het “Er zou 1 ding echt bovenaan moeten staan. Welke is dat?” Alsof je 1 ding wist dat ik vergeten was maar volgens jou “echt” bovenaan moet staan. Nu vraag je wat ik het allerbelangrijkste vind, dat is wel duidelijker.
Laat nou deze hele topic gaan over mijn afwegingen! Je hebt bijna het hele plussen en minnen lijstje van mij gezien. En onder de streep is het nu dus duidelijk de Renault geworden. Er is geen allerbelangrijkste reden. Ik begrijp dat jij liever in een RAM rijdt als je het voor het kiezen hebt.

Een auto heeft altijd wel garantie, dus daarvoor maakt het niet uit of het koop of lease is. Maar ik zou er goed gek van worden als de kwaliteit of betrouwbaarheid matig is. Het enige wat me bij lease wat minder zou uitmaken is een onzekerheid over de restwaarde, de staat na enkele jaren en daarmee dus het restwaarde risico en de afschrijving.

Notoir slechte of onbetrouwbare auto’s is voor mij iets van vroeger. Tegenwoordig staat op nummer 1: software-irritaties/fouten door niet voldoende doorontwikkeling en de zo af-en toe opduikende maar dan ook mogelijk zeer gevaarlijke serie productie/ontwerpfouten (bv airbags).

Mijn Simca 1307S op LPG van lang geleden was een voorbeeld van onbetrouwbaarheid. Hij sloeg altijd af en daarna niet meer te starten, voor stoplichten in het spitsuur (ondanks de bijna driemaandelijkse afstelling van de LPG afdeling).

Het meest pijn in mijn hart deden de zeer snel roestende Citroënnen GS (A) die ik altijd voortijdig moest opgeven (kwaliteit!). Voor mij een iconisch model met een ongelooflijke comfort en wegligging maar zeer slecht plaatwerk.

Ook de Ford Galaxy (busje-type) oude model met bobines die een ultra-kort leven hadden, hebben mijn plezier destijds vergalt. Tot ik met een reserve bobine in de auto deze ook ultra-snel kon vervangen.

Ik ben verwend door die Kia Niro denk ik want in bijna 7 jaar heb ik er nul (0) problemen mee gehad, saai, kan je bijna zeggen.

@Barri Die restwaarde maar ik denk ook betrouwbaarheid, kwaliteit (inschattingen van de leasemaatschappij) zitten verdisconteert in de leaseprijs. Als betrouwbaarheid en kwaliteit (en duurzaamheid) niet op peil zijn is er natuurlijk geen enkele basis voor een leasemaatschappij om daar een verdienmodel op te baseren. Voor mij voelt dat leasen wezenlijk anders dan het aankopen van auto zoals ik ook eerder deed.

@A3 White Dieselclaim op de site van de consumentenbond zegt dat uitspraak Seat (VAG) in 2026 te verwachten is. Heb jij andere info?

Goed nieuws!
Als het voldoende is koop ik er een “granny charger” (eat your heart out, VAG!) voor, die zit nu net niet standaard bij die Scenic.

Je hoeft mij niet te vertellen hoe een leaseprijs opgebouwd is hoor, ik werk al 11 jaar in de autolease ;)
Maar je geeft nu zelf aan dat betrouwbaarheid en kwaliteit dus wel belangrijk zijn.

Zo'n stopcontact lader werkt prima. Maar een laadpunt met vaste kabel is toch wel makkelijk hoor.

@Barri
Na 11 jaar in de lease weet jij natuurlijk dat als betrouwbaarheid, kwaliteit en restwaarde slecht zijn, er een maandbedrag uitkomt waar zelfs jij van zou schrikken :oops: . Dus het is niet onbelangrijk maar al beoordeeld en verwerkt (door de leasemaatschappij) in een acceptabel contract als alles klopt.

Ah zo bedoel je m. Dan snap ik m wel. Eigenlijk zeg je: daar hoef ik niet naar te kijken want dat heeft iemand anders al beoordeeld en die stuurt mij er eventueel op via de prijs.

Opmerkelijk dat in de laatste autoweek bij het stukje van de redactie en bij de vergelijkende test tussen de Renault 5 en de Firefly, ook de keuze tussen “hoofd en hart” gebruikt wordt zoals die in mijn openingspost van vorige maand onder keuzestress staat. Ook hier valt de keuze tussen Renault en in dit geval Chinees uit voor Renault met hoofd en hart. De Scenic die, ik dus gekozen had, en binnenkort geleverd wordt, is nu ook zakenauto van het jaar. Wat dat precies zegt over de auto is mij niet duidelijk, dat rapport is niet online te vinden. De vraag is altijd of dit soort verkiezingen echt om de kwaliteit van de auto gaat, of dat er allerlei andere agenda’s een rol spelen. Heeft iemand een linkje naar zo’n rapport?

"Over de Zakenauto van het Jaar

De prijs voor de Zakenauto van het Jaar is een initiatief van vakblad Automotive Magazine en bestaat sinds 1987. De Zakenauto van het Jaar is geen schoonheidswedstrijd, maar een praktijkprijs. De auto’s moeten zich op alle ter zake doende gebieden in het dagelijks gebruik op de weg hebben bewezen. Belangrijke beoordelingscriteria zijn kilometerkostprijs, kwaliteit importeur/dealernetwerk, duurzaamheid en uitstraling. "

Terug
Bovenaan