AI fotowedstrijd #51: De Godin

2CV Lover

Kilometervreter
Openingsfoto.webp

"C'est une déesse sur la route"

De Citroën DS is 70 jaar en dat vieren we.

Welkom in Vélizy, het ontwerpcentrum van Citroën, waar jij als hoofdontwerper van Citroën voor een quasi onmogelijke taak staat. Naar aanleiding van de 70ste verjaardag van de DS, heeft de CEO je gevraagd een nieuwe "Godin" te ontwerpen. Het moet een auto zijn die de essentie van de originele DS vangt. Denk daarbij aan innovatie, comfort, avant-gardistisch design, technologische superioriteit en een vleugje Franse elegantie. Vertaal dit naar een hypermoderne, futuristische context. Het is geen retro-ontwerpwedstrijd, maar een viering van de filosofie van de DS, toegepast op de auto van morgen.

De Uitdaging:
Gebruik AI-beeldgeneratietools om een conceptauto te creëren die de geest van de Citroën DS eert, 70 jaar na zijn debuut. Deelnemers moeten zich richten op het
Iconisch silhouet (Re-imagined). Hoe zou de revolutionaire aerodynamica en het onderscheidende profiel van de DS eruitzien in een 21e-eeuwse context? De ontwerpers van DS Automobiles hebben met hun DS SM tribute reeds een poging gewaagd, maar ik ben er zeker van dat jullie dat beter kunnen, niet?

ds-19-paris-1955-ankuendigung0.jpg

Doelgroep:
De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Deze opdracht duurt tot woensdag 15 oktober 2025, 20.00 uur. Daarna kan er gestemd worden tot vrijdag 17 oktober, 20.00 uur.

Tremulis%20Citroen%20DS.jpg

Regels:

- De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
- Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (bvb postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
- Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
- Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
- Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
- Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
- Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
- Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
- Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
- Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
- In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
- De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
- Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
- Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
- De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Vorige wedstrijden
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
044: Helemaal kaal- Pink Panther
045: Bomvol! - RONR
046: Auto's in strips - Zadelsnuiver
047: Help Jaguar uit de brand! - Zadelsnuiver
048: At the drive-in - Zadelsnuiver
049: De vrijetijdsauto - 2CV Lover
050: Frankenstein's Garage - 2CV Lover

Met dank aan CoPilot!

Versie 4: Helemaal vanaf scratch opnieuw begonnen, met nu een veel beter resultaat! Nieuw model maar wel hier en daar een knipoog naar de Citroën DS. Deze is ook gelijk zo gemaakt dat Lancia de Gamma kan presenteren…
IMG-0546.png

Versie 3: De eerste versie is nog steeds favoriet en op de tweede versie zijn de logo’s mooier, maar dit lijkt er meer op…
IMG-0540.png

Versie 2: Ik vroeg het moderne logo te plaatsen en verder niks te veranderen, dat doet AI (welke app dan ook) uiteraard toch!… :mad:
IMG-0539.png

Versie 1: Ik wilde geen retromodel, maar ik vroeg wel de sterke punten van de DS in gedachten te houden. Dit kwam eruit…
IMG-0536.png

Laatst bewerkt:
Ik had al zo'n vermoeden, dat het deze week over de DS zou gaan. Leuke opdracht:

Mijn inzending is gebaseerd op de Citroën DS break uit 1970:
Copilot-20251012-022658.png

Citroën DS Éclipse
gemaakt met CoPilot
Schermopname-11-10-2025-3337-www-autoscout24-nl.jpg
Citroën DS break uit 1970

Daar hoort een interieur bij:
Copilot-20251011-031828.png

• Zwevende typografie: Holografische projecties zweven boven het dashboard, met woorden als navigation, connectivité, comfort en médias in subtiele witte lichtlijnen. Geen schermen, maar een typografisch ballet dat zich aanpast aan jouw rijstijl en stemming.
  • Franse couture in textiel: De stoelen zijn bekleed met een beige stof in een verfijnd visgraatpatroon, geïnspireerd op haute couture uit Parijs. De deurpanelen combineren leer en stof met een sierlijke metalen lijn ertussen — alsof je een modehuis binnenstapt.
  • Dashboard als poëtisch landschap: Licht hout met een zachte nerf loopt horizontaal over het dashboard, onderbroken door een ambient lichtstrip. Daaronder een geweven grijze stof die aanvoelt als een gedicht in textuur. Alles is vloeiend, sculpturaal, en emotioneel geladen.

Enkele anderen pogingen:

Laatst bewerkt:
Tweede poging na een half uur ruzie maken met Gemini:

Ik wilde dus niet een retromodel of een restomod laten zien, maar een toekomstig model.
Hierin komen wel stijlelementen terug van de DS, maar het is geen retro op zich.

Laatst bewerkt:
Deze DS is speciaal gemaakt voor het jaarlijkse Pebble Beach evenement, waarbij deze “one of one” geveild wordt.

De volledige opbrengsten gaan naar het goede doel “2CV Lover”, die zich inzet voor het behoudt van de 2CV maar ook voor de opvang van border collies. Verwachting opbrengsten $5,000,000 - 7,500,000.

IMG-2183.png

Stellantis staat er slecht voor in Europa en kunnen zich geen model veroorloven dat geen geld in het laatje bezorgd.

Na een studie heeft men geconstateerd dat er geen groot aanbod is aan exclusieve, zeer luxe elektrische stationcars. Audi heeft de A6, BMW de i5, daarnaast komt alles nog uit China.

Om in het hogere segment te scoren zijn er wel bijzondere technieken nodig. De nieuwe DS familiale heeft die:

• Solid-State Batterijtechnologie (Revolutionaire Energieopslag): De nieuwe DS zou als eerste een grootschalig solid-state batterijpakket introduceren, wat leidt tot een actieradius van meer dan 1.000 km.
  • Laden: 0% naar 80% in minder dan 10 minuten (vergelijkbaar met tanken).
  • Actieve elektrodynamische glazen panoramadaken en ramen die van kleur kunnen veranderen, de DS Implementatie: De 'Intelligente Huid. Het dak en alle ruiten maken gebruik van geavanceerd elektrochroom of smart glass. Dit glas kan niet alleen onmiddellijk van licht naar donker schakelen, maar ook fungeren als externe augmented reality-display voor de autonome systemen (bijvoorbeeld door andere weggebruikers te waarschuwen).
  • Daarmee kan het ook de kijkhoek van buitenaf volledig blokkeren, waardoor volledige privacy ontstaat voor de inzittenden in lounge-modus.
  • Energie opwekken via transparante fotovoltaïsche cellen.
  • Magnetische Actieve Ophanging: Een AI-gestuurd systeem dat met behulp van magnetische levitatie-achtige technologie de carrosserie in realtime volledig isoleert van de wielen. Radars en lasers scannen het wegdek en passen per direct de vering aan. Het resultaat is een perfect vlakke, stille rit.
Natuurlijk wordt de DS gepresenteerd in het Grand Palais onder de beroemde glazen koepel.

IMG-8932.png

IMG-8933.png

Alhoewel ZF en Autoliv al ver zijn met roofairbags, die een slank eenspakig stuurwiel mogelijk zouden maken, wil de moderne consument toch knoppen op hef stuur.

Citroën introduceert wel een nieuw start en toegangs systeem, volledig met de mobiele telefoon. Deze dient op een vaste plaats in het dashboard te worden geplaatst, waarna de auto kan worden gestart. Het verwijderen van de telefoon tijdens het rijden activeert direct de alarmlichten en laat de auto heel rustig snelheid verminderen. Diefstal van de auto wordt zonder de telefoon van de eigenaren lastiger.

Het dashboard is zeer minimalistisch. Al de schermen zijn ondergebracht onder een „zwevende” plank, die pas omhoogkomt indien de schermen nodig zijn.

IMG-8934.png

IMG-8940.png

Laatst bewerkt:
Ik was zo'n 6 maanden geleden al aan de slag gegaan met een DS sedan, en ben op dit concept verder doorgegaan. Het resultaat is een statige doch sportieve 4-deurs coupé die onmiskenbaar herleidbaar is tot de Citroën DS van weleer. Geen hyper futuristische verschijning, maar een tijdloze elegantie die z'n weerga niet kent. Denk aan de Toyota Century maar dan op z'n Frans; ultieme ingetogen luxe.

Het interieur: minimalistisch en ergonomisch met uitsluitend de meest hoogwaardige materialen samengesteld. Inspiratie komt uiteraard van de iconische DS maar met een vleugje Riva Aquarama.

Ultieme luxe betekent ook de ultieme motorisering. De dubbele uitlaten verraden al een beetje dat we hier met een flinke krachtbron te maken hebben. Een 6.0 liter V12 naar de Italiaanse school, uiteraard in 60 graden opstelling, zorgt voor de perfecte loopcultuur en optimaal comfort. Het vermogen is niet opgegeven, wanneer er naar gevraagd wordt horen we alleen "adéquate" als antwoord maar ga er maar van uit dat deze Godin ruim voldoende paarden aan boord heeft.

Laatst bewerkt:
Wat doet dat er toe DENNIS? Deelnemen is belangrijker dan winnen in dit knusse AI knutselhoekje.Echt al genoten van de fraaie inzendingen (y) Toen ik de opdracht las, dacht ik, auw, dit wordt lastig.
Dan wat zitten inlezen over de DS als model en Henri Chapron als designer, eigenlijk het leukste deel van de opdracht. Post-It naast me gelegd en daar wat op gekrabbeld tot ik een idee had dat ik wou uitwerken.

Wat doet dat er toe DENNIS? Deelnemen is belangrijker dan winnen in dit knusse AI knutselhoekje.Echt al genoten van de fraaie inzendingen (y) Toen ik de opdracht las, dacht ik, auw, dit wordt lastig.
Dan wat zitten inlezen over de DS als model en Henri Chapron als designer, eigenlijk het leukste deel van de opdracht. Post-It naast me gelegd en daar wat op gekrabbeld tot ik een idee had dat ik wou uitwerken.
De jouwe is ook echt goed gelukt. Al heb ik dan zelf de opdracht misschien verkeerd begrepen. Ik zie namelijk best wat auto’s die op de DS lijken, maar ik las dit…
Het moet een auto zijn die de essentie van de originele DS vangt. Denk daarbij aan innovatie, comfort, avant-gardistisch design, technologische superioriteit en een vleugje Franse elegantie. Vertaal dit naar een hypermoderne, futuristische context. Het is geen retro-ontwerpwedstrijd, maar een viering van de filosofie van de DS, toegepast op de auto van morgen.
Hoe moet ik dit begrijpen?

Complimenten voor alle inzendingen! Maar AI vindt het moeilijk met écht iets verrassends / origineels te komen. Maar gezien de referentie-beelden waar de modellen gebruik van maken, niet vreemd.

Je ziet dat voor een echt vernieuwend ontwerp een mens met creativiteit en de mogelijkheid tot vérder denken dan wat er al bestaat, zeker (nog?) nodig is.

Doordat -ook ik- opdracht geef met referentie aan de originele DS, blijven alle modellen bij mij hangen in dit soort ontwerpen. Alleen de kenmerken van de DS omschrijven zonder referentie naar het type, gaf een soort 4-deurs 911 :unsure: . Ik had graag iets meer vooruitstrevends willen maken zoals de DS SM Tribute concept. Uiteindelijk kostte me het enorm veel tijd en moeite (op zich leuk hoor) met dit beeld te komen (met Gemini):

Gemini-Generated-Image-r9e4alr9e4alr9e4-1.png

Gemini-Generated-Image-2o8jij2o8jij2o8j.png

Eerdere poging met ChatGPT, maar hoewel de achterkant wel OK is, vind ik de voorzijde te conservatief:
IMG-2235.png

Laatst bewerkt:
De jouwe is ook echt goed gelukt. Al heb ik dan zelf de opdracht misschien verkeerd begrepen. Ik zie namelijk best wat auto’s die op de DS lijken, maar ik las dit…

Hoe moet ik dit begrijpen?
Een moderne interpretatie van een iconisch model. Maw: een hedendaagse auto waarin je stijlkenmerken van de Citroën DS herkent.

Jammer trouwens dat een aantal modellen een DS logo hebben gekregen ipv Citroën

Er waren 5 “varianten” van de DS + nog wat One offs, in de opgave stond niet dat we de standaard DS als basis moesten nemen want dan zou het al snel een saaie boel worden met plaatjes die op elkaar lijken.
Omdat ik een cabriofan ben lag het voor de hand dat ik daarmee aan de slag zou gaan.
Mijn eerste poging leek teveel op het origineel maar ik wou echt die mooie iconische duikende achterkant behouden.

Gemini is echt vervelend de laatste tijd. Er zijn beelden van een Franse president die wuivend vanuit een DS Cabrio naar de massa door Parijs rijdt. Proberen namaken. Nope.
Ik vroeg dan, zet een persoon met een typische Franse kepie op in de DS die wuift naar zijn onderdanen. Nope.

Misschien de emblemen nog wat aanscherpen en actualiseren, dan heb je echt een fraaie inzending hoor. :p Maar moeilijk wordt het zeker.
Waar het mij vooral om gaat, is dat het niveau van de andere inzendingen zo ongelooflijk hoog is, dat ik niet meer zo zeker ben van mijn eigen inzending. De mijne is mooi, maar anderen zijn beter. Ik ben het ermee eens dat deelnemen het belangrijkste is, en als ik niet win omdat anderen het beter hebben gedaan, dan kan ik daar vrede mee hebben.

Ik was zo'n 6 maanden geleden al aan de slag gegaan met een DS sedan, en ben op dit concept verder doorgegaan. Het resultaat is een statige doch sportieve 4-deurs coupé die onmiskenbaar herleidbaar is tot de Citroën DS van weleer. Geen hyper futuristische verschijning, maar een tijdloze elegantie die z'n weerga niet kent. Denk aan de Toyota Century maar dan op z'n Frans; ultieme ingetogen luxe.

Het interieur: minimalistisch en ergonomisch met uitsluitend de meest hoogwaardige materialen samengesteld. Inspiratie komt uiteraard van de iconische DS maar met een vleugje Riva Aquarama.

Ultieme luxe betekent ook de ultieme motorisering. De dubbele uitlaten verraden al een beetje dat we hier met een flinke krachtbron te maken hebben. Een 6.0 liter V12 naar de Italiaanse school, uiteraard in 60 graden opstelling, zorgt voor de perfecte loopcultuur en optimaal comfort. Het vermogen is niet opgegeven, wanneer er naar gevraagd wordt horen we alleen "adéquate" als antwoord maar ga er maar van uit dat deze Godin ruim voldoende paarden aan boord heeft.

Hè? een V12 ja kan natuurlijk en ook wel co2 neutraal met biobrandstof of waterstof. Toch is dat eerder retro dan futuristisch. De DS lijkt overigens ook een soort kruising van een SM met een late Panhard. Zelfs AI wil terug naar vroeger.

Een moderne DS moet natuurlijk wel als DS herkenbaar zijn. Wat maakt een DS niet futuristisch? Voor mij is dat toch vooral de staande voorruit en de ouderwetse spiegels. Pas dat aan en je krijgt een lichtelijk gemoderniseerde versie. Hier in koningsblauw, in zijn natuurlijke habitat.

aTNiSJW.jpeg

Ik heb gekozen voor een V12 omdat dit simpelweg de meest gebalanceerde motor is en dus het beste past bij een auto die de passagiers ultiem comfort biedt. Laten we niet vergeten dat dit allemaal puur fantasie is en in mijn droomwereld kijken we niet naar een grammetje CO2 meer of minder.

Qua design mag je het retro noemen, ik vind het een vrij futuristische maar ingetogen verschijning. Ik kan de AI gerust vragen om er nog een hoop geforceerde LED lampjes aan te hangen of lichtgevende velgen maar dat heeft deze auto mijns inziens niet nodig.

Ik kan de AI gerust vragen om er nog een hoop geforceerde LED lampjes aan te hangen of lichtgevende velgen maar dat heeft deze auto mijns inziens niet nodig.
Nee doe dat alsjeblief niet zeg. Persoonlijk vind ik de doorlopende ledbalken en slagtanden als dagrijverlichting bij de huidige auto's nogal goedkoop. Nee geef mij dan maar die gele koplampen van vroeger. Je zag matig maar dan lette je wel beter op en je tegenligger kon gewoon nog teruggroeten in plaats van zijn hand voor zich te houden tegen het verblindende licht.

Maar wat ouderwets eigenlijk dat je er koplampen in zet dat kan in de toekomst natuurlijk gewoon geïntegreerd zijn in de autolak.

Gemini is echt vervelend de laatste tijd. Er zijn beelden van een Franse president die wuivend vanuit een DS Cabrio naar de massa door Parijs rijdt. Proberen namaken. Nope.
Ik vroeg dan, zet een persoon met een typische Franse kepie op in de DS die wuift naar zijn onderdanen. Nope.
Zoiets? (Ik heb De Gaulle toegevoegd)

1760455404411.png

Het was een enorm uitdagende opdracht en zeker gezien de inzendingen was de druk nóg hoger! De DS is zó iconisch dat je er niet te veel moderne fratsen mee uit moet halen, maar in details kun je wel het onderscheid maken. Bovendien blijkt dan hoe tijdloos het ontwerp eigenlijk is. De hedendaagse DS staat natuurlijk toepasselijk midden in Parijs als goddelijk fotomodel te pronken. Impressie gemaakt met Gemini.

9aACgLk.jpeg

Zag zojuist pas dat op mijn 2e interieurfoto de buitenkleur gewijzigd naar een onbestendige kleur donkergrijs. Gemini weigert het nog aan te passen.

OER

1. Jay DoubleYou
IMG-0546.png

2. Twix
1760143888309.png

3. DENNIS
Copilot-20251012-022658.png

4. 2CV Lover
1760169923531.png

5. Zonder BMW met Skoda
temp-Imageq6-PPZJ.avif

6. JL86
IMG-2183.png

7. Niseko
Chat-GPT-Image-11-okt-2025-14-20-40.png

8. Pink Panther
IMG-8932.png

9. Zadelsnuiver
unnamed-37.jpg

10. RONR
Gemini-Generated-Image-r9e4alr9e4alr9e4-1.png

11. Harry Cabrio
Screenshot-20251015-200336-Chrome.jpg

12. Roadracer
Screenshot-20251015-200254-Chrome.jpg

Laatst bewerkt:
Allereerst complimenten aan iedereen. Het niveau is echt onvoorstelbaar hoog deze week.

1. D E N N I S, ik denk dat deze DS de meeste kans van slagen heeft mocht hij in 2026 als nieuw model in de showroom staan. Leuk detail is dat de achterste wielkast niet helemaal rond is, een leuke en subtiele verwijzing naar het origineel.

2. Niseko. Gewoon wow. De hele auto klopt van vóór tot achter, de kleurstelling, het lijnenspel, echt een schitterend ontwerp. De "mond" geeft de auto die typische stofzuiger look dat het origineel ook heeft.

3. RONR, deze DS geeft mij het meeste dat buitenaards ruimteschip gevoel dat het origineel ook teweeg bracht -en dat bedoel ik op een zeer positieve manier- maar toch met een eigen identiteit, vooral de voorkant is echt perfect.

En dan doe ik alle 8 andere deelnemers eigenlijk te kort maar helaas mag ik maar op 3 stemmen.

Terug
Bovenaan