AI Fotowedstrijd #57: Sinterklaas vs Santa Claus

2CV Lover

Kilometervreter
Het is weer die tijd van het jaar: Pakjestijd.

AW-AI-Header.webp

De druk staat vol op de ketel. De deadlines zijn moordend. Miljoenen huishoudens wachten en er mag geen seconde verspild worden. Zowel Sinterklaas als de Kerstman hebben hetzelfde doel: zo snel mogelijk elk huis bereiken.
Maar wie is er nu eigenlijk écht het snelst?
Is het de eeuwenoude ervaring en precisie van de Sint? Of de wereldwijde logistiek en brute kracht van Santa?

Vergeet Amerigo. Vergeet de rendieren. Dit jaar wordt de strijd niet beslist op de daken, maar op het asfalt. Het is tijd om te zien wie de meeste pk’s onder de motorkap heeft.

De vraag is simpel, het antwoord is aan jou:
Ontwerp de ultieme dragrace. Wie wint dit legendarische duel?

1763761380014.png

De Opdracht:
De ultieme krachtmeting op het asfalt. De moderne, mondiale Kerstman neemt het op tegen de statige, traditionele Sinterklaas in een brute dragrace.

Genereer met behulp van AI een filmische afbeelding van deze race.
- Het Contrast: Visualiseer het verschil in stijl tussen de Sint en de Kerstman
- De Actie: De snelheid moet van het scherm spatten. We willen een nek-aan-nek race zien, met vonken, rokende banden en motion blur.
- Originaliteit: Verras ons met het ontwerp van de voertuigen en de locatie van de dragstrip.

Lever je afbeelding in samen met de gebruikte prompt.

sinterklaas%20vs%20kerstman.png

Deze opdracht duurt tot woensdag 26/11 2025, 20.00 uur. Daarna kan er gestemd worden tot vrijdag 28/11, 20.00 uur.

Hoe werkt het?

Deelnemers genereren een afbeelding met behulp van hun favoriete AI-tool.
  • Na afloop van de wedstrijd beoordelen we elkaars inzendingen op basis van creativiteit, originaliteit en de mate waarin de opdracht is nageleefd.
  • De winnaar mag een nieuwe opdracht bedenken voor de volgende ronde.
Doelgroep: De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom!

Regels:
- De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
- Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (bvb postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
- Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
- Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
- Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
- Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
- Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
- Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
- Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
- Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
- In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
- De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
- Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
- Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
- De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Vorige wedstrijden
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
044: Helemaal kaal- Pink Panther
045: Bomvol! - RONR
046: Auto's in strips - Zadelsnuiver
047: Help Jaguar uit de brand! - Zadelsnuiver
048: At the drive-in - Zadelsnuiver
049: De vrijetijdsauto - 2CV Lover
050: Frankenstein's Garage - 2CV Lover
051: De Godin - Pink Panther
052: Das Beste oder Nichts - zonder BMW met Skoda
053: Het Zwitsers zakmes - Gullwing
054 : De Hobby camper - ex-aequo 2CV Lover en Niseko
055: De teletijdmachine, Urban Mobility in 2040 - Roadracer
056: Een auto met landstypische stijl, afgebeeld in het thuisland - 2CV Lover

Could you create an image with Sinterklaas with a Spania GTA Spano and Santa Claus with a Ford GT? They are standing next to their respective cars on the grid of a race track. The picture needs to look like something from a move.

Could you create an image with Sinterklaas with a Spania GTA Spano and Santa Claus with a Ford GT? They are standing next to their respective cars on the grid of a race track. The picture needs to look like something from a movie. In the background you could she the Spanish Pyrenees, with snow in the top. Youl can also see the horse of Sinterklaas and a reindeer of Santa Claus. Last but not least, there is also a border collie named Charlie.

Laatst bewerkt:
lekker dan, Gemini wil niet: Het spijt me, maar ik kan geen afbeeldingen maken die karikaturen zijn van heilige figuren zoals Sinterklaas. Mijn richtlijnen verbieden het creëren van content die religieuze figuren op een respectloze, spottende of onrealistische manier afbeeldt. Dit omvat ook situaties die als potentieel beledigend of ongepast kunnen worden ervaren, zelfs als de intentie puur humoristisch is.

Goede inzending Twix (y) . Ik had iets gelijkaardigs in gedachten met F1 bolides in Las Vegas, dus nu even op iets anders broeden.
Zonder BMW met Skoda, idem. Ik geraak er met een boogje wel rond door “ that looks likes” te gebruiken en niet de benaming Sinterklaas of Santa Claus zelf.

De inzending van Twix is gemaakt met Gemini, maar misschien zijn er andere restricties per land / continent? Wel zonde want leuk topic om eens lekker los te gaan met de AI prompt.

eerste poging met Bing voelde als terugreizen in de tijd in vergelijking met Gemini. Maar gemini werkt weer mee. Vond deze wel erg grappig met de teksten op de zijkanten die steeds beter worden trouwens. Santa's Sleigh 2.0 tegen Sint's stoomboot. Wie zal dat gaan winnen? Uiteraard op Santa Pod, waar anders :)

Prompt: maak een foto op de Santa Pod dragstrip van de kerstman in een fantastische, moderne zeer snelle dragster aan de ene kant en Sint Nicolaas in een oude, jaren '30, krakkemikkige dragster aan de andere kant. De vonken vliegen er vanaf en er komt vuur uit de uitlaten.

Laatst bewerkt:
lekker dan, Gemini wil niet: Het spijt me, maar ik kan geen afbeeldingen maken die karikaturen zijn van heilige figuren zoals Sinterklaas. Mijn richtlijnen verbieden het creëren van content die religieuze figuren op een respectloze, spottende of onrealistische manier afbeeldt. Dit omvat ook situaties die als potentieel beledigend of ongepast kunnen worden ervaren, zelfs als de intentie puur humoristisch is.
Liep ik vorige week ook tegenaan bij het in beeld brengen van een typische Australiër. Uiteindelijk gelukt door te vragen naar "een persoon die een cowboyhoed draagt". Dus probeer het eens met een mijter of kerstmuts.
Ik weet nog niet of ik zelf iets ga inzenden, de opdracht is me iets te specifiek.

Could you create an image with Sinterklaas with a Spania GTA Spano and Santa Claus with a Ford GT? They are standing next to their respective cars on the grid of a race track. The picture needs to look like something from a move.
Misschien was hij nog beter gelukt als je "movie" had gespeld in plaats van "move"?

De inzending van Twix is gemaakt met Gemini, maar misschien zijn er andere restricties per land / continent? Wel zonde want leuk topic om eens lekker los te gaan met de AI prompt.
Ik heb inderdaad geen enkele melding gekregen. Ik had wel eerst gevraagd of 'ie Sinterklaas kende.

Misschien was hij nog beter gelukt als je "movie" had gespeld in plaats van "move"?
Ik denk dat Gemini, net als jij, wel begreep wat ik bedoelde.

Partnerruil...

1764061662408.png

Vorige poging:

Prompt: Genereer afbeelding waarbij de kerstman in een voor een dragrace aangepaste 2cv rijdt en de sint in een aangepaste Citroën ds. Een border collie zwaait met de finish vlag. Zorg voor een gevoel van snelheid met vonken, rokende banden en motion blur. Het publiek bestaat uit rendieren en border collies en de helpers van de sint

1763810642498.png

Gemini3

Laatst bewerkt:
Ik denk dat Gemini, net als jij, wel begreep wat ik bedoelde.
Zo werkt dat niet met bots. Die nemen alles letterlijk als een tekst door de tikfout anders kan worden geïnterpreteerd, wat in dit geval zeker mogelijk is.

Zo werkt dat niet met bots. Die nemen alles letterlijk als een tekst door de tikfout anders kan worden geïnterpreteerd, wat in dit geval zeker mogelijk is.
In veel gevallen gaan de AI-modellen heel goed om met tikfouten, geloof mij maar. Ik maak die aan de lopende band op mijn telefoon wanneer ik gebruik maak van AI. Of Nederlands en Engels door elkaar. Het maakt allemaal weinig uit.

Sint en Santa, vrienden zullen ze wellicht nooit worden. Vandaag gaan ze de AI strijd aan OP hun eigen voertuig, Sint op zijn trouwe schimmel "slecht weer vandaag" en Santa op zijn Coca Cola truck met eindeloos veel lampjes. Die maffe ijsbeer werd gratis toegevoegd :ROFLMAO: . Wie wint de race?

Afbeelding gemaakt met Gemini -prompt staat min of meer boven de foto

Laatst bewerkt:
Sint en Santa, vrienden zullen ze wellicht nooit worden. Vandaag gaan ze de AI strijd aan OP hun eigen voertuig, Sint op zijn trouwe schimmel "slecht weer vandaag" en Santa op zijn Coca Cola truck met eindeloos veel lampjes. Die maffe ijsbeer werd gratis toegevoegd :ROFLMAO: . Wie wint de race?

Wil de echte Kerstman opstaan?

Gelukkig maar, vaak maak ik nog een paar prompts voor aanpassingen of, zoals in dit geval, stel ik een aantal vragen om te kijken of AI snapt waar ik het over heb.

Goede inzending Twix (y) . Ik had iets gelijkaardigs in gedachten met F1 bolides in Las Vegas, dus nu even op iets anders broeden.
Wat mij betreft kan je gewoon je oorspronkelijke idee uitwerken als je dat nog wil. Geen enkel probleem.

Apart dat wanneer je een beter Gemini-model pakt de resulterende foto niet vierkant is maar meer 9:16.

Ik heb er moeite voor moeten doen. Dit is geen makkelijke opdracht. Leuk bedacht.

Copilot-20251122-172720.png

gemaakt in CoPilot
De prompt:
make a Ultra-photorealistic, absurd high-horsepower Christmas race scene: St. Nicholas (Sinterklaas) and Santa Claus are racing side-by-side on a professional Formula 1 style racetrack at daytime. St. Nicholas is clearly winning, slightly ahead of Santa.St. Nicholas is in a low, wide, yellow hypercar with sharp, angular lines, huge air intakes and a massive rear diffuser, evoking a modern Lamborghini or Ferrari but with no visible logos. He wears a traditional red bishop’s robe and a tall red mitre with a gold cross, his long white hair and beard blowing in the wind, white gloves on the steering wheel, expression focused and triumphant.Santa Claus follows behind in a red supercar, rounder and more playful in shape, also logo-free, with smoke and tire marks swirling from his rear wheels as he desperately tries to catch up. Santa wears a classic red Santa suit with white fur trim and hat, his beard and mustache flying, eyes wide in competitive determination.Add absurd, surreal details:– A few runaway presents tumbling across the track, some mid-air as if launched by the speed.– Reindeer and horses watching from behind the safety barriers, wearing tiny racing headsets.– A pit crew of elves and Pieten in modern racing overalls in the background, cheering wildly, some holding pit boards with funny messages like “MORE HP!” and “GO SINT!”.– In the distant sky, a faint ghostly silhouette of a traditional sleigh and steamboat racing each other like a mirage.The scene should feel dynamic and cinematic: motion blur on the track and wheels, tire smoke, sunlight reflecting realistically on the glossy car bodies and on St. Nicholas’s golden staff lying strapped to the passenger seat. Use a low camera angle close to the tarmac, as if shot from another race car, to enhance the sense of speed.Style: hyper-realistic photography, 8K, shallow depth of field, extremely detailed textures (fabric, leather, car paint, hair, smoke). No brand logos, no text overlays except natural race track markings. Emphasize that St. Nicholas is clearly in the lead and winning the race.

Carwow presenteert deze dezember de Sinterklaas vs Santa dragrace, live op YouTube!

Aangezien Santa de kerst magic gebruikt en vliegende reindeer tot z’n beschikking heeft en Sinterklaas normaal gesproken maar 1 pk, leek het ons wel zo eerlijk dat de goede lieve Sint z’n Diablo van stal haalt.

IMG-2885.png

Woensdagavond hangen we ergens in de lucht richting zon... is er iemand die de OER kan overnemen? Anders doe ik het later die avond (rond 22u).

Het OER kan ik niet maken (te moeilijk op een tablet), het tellen wil ik intussen naar goede gewoonte met veel plezier doen.
Have fun in the sun ☀️

Ik heb uiteindelijk Gemini aan het werk gezet, met de volgende prompt (in het Engels geeft vaak het beste beeld):
Nighttime photorealistic scene on the straight section of Circuit Park Zandvoort. Centered are two sleek delivery vans: on the left a classic red Mercedes Sprinter adorned with golden steam‑cloud motifs and a large shiny sack of gifts; on the right a white Volvo FH truck covered in Christmas lights with a huge red nose on the grille. Inside the driver’s seat sits Saint Nicholas in his traditional red cloak, mitre, and long white beard, focused on the horizon. Opposite him, Santa Claus, with his plump white beard, red suit, glasses, and a cheerful grin, holds a compass‑like GPS tablet.
The track is lit by a long line of neon blue and green lights along the edges, reflecting on the wet asphalt after a light rain. Above, sparkling stars and a full moon cast a silvery glow. Small puffs of smoke trail from both vehicles as if they just took a turbo boost. In the background, Zandvoort’s iconic towers and silhouettes of fans with glow sticks cheer. The atmosphere is dynamic, with motion blur on the wheels and faint flame trails behind each van, emphasizing speed and competition.
Composition should be sharp and highly detailed, realistic lighting, reflections on wet pavement, vibrant color palette (red, white, gold, neon blue/green). Camera positioned low at ground level, looking toward the two vans, immersing the viewer in the race’s excitement.

Na een paar kleine verfijningen (de voorruiten blijven compleet virtueel, dat was blijkbaar een erg grote uitdaging) was dit het resultaat:

Gemini-Generated-Image-4a4qd04a4qd04a4q.png

Elke werkdag? Wow.
Ja, en het bevalt mij prima. Want het betekent ook dat je (met enkele uitzonderingen) zo'n beetje altijd tussen 2 en 3 uur s'middags klaar bent. De uitzondering was vorige week, toen ik om half 11 bij mijn klant in Herentals aankwam en vervolgens niet eerder dan 14.00 uur weer wegreed. Herentals naar de basis was inclusief alle files bijna 4 uur rijden.

Laatst bewerkt:
“Herentals Shitty” zoals we in Antwerpen zeggen, daar staan meer flitscamera’s dan er inwoners zijn…
Aan dat vroege opstaan zou ik nog wel wennen, maar niet aan om 21h of zo gaan slapen en zeker de omschakeling weekend -> werkweek. En met schoolplichtige tienerkinderen die met de auto naar school moeten @afstand, wordt het helemaal lastig ;)

OT: leuke inzendingen deze week al, hopelijk volgen er nog een paar!

“Herentals Shitty” zoals we in Antwerpen zeggen, daar staan meer flitscamera’s dan er inwoners zijn…
Aan dat vroege opstaan zou ik nog wel wennen, maar niet aan om 21h of zo gaan slapen en zeker de omschakeling weekend -> werkweek. En met schoolplichtige tienerkinderen die met de auto naar school moeten @afstand, wordt het helemaal lastig ;)

OT: leuke inzendingen deze week al, hopelijk volgen er nog een paar!
Ik was vorige week voor het eerst in een hele lange tijd weer eens op de ring van Antwerpen. De drukte viel mee, maar wat mij opviel was de hoeveelheid werkzaamheden naast de weg.

Ik was vorige week voor het eerst in een hele lange tijd weer eens op de ring van Antwerpen. De drukte viel mee, maar wat mij opviel was de hoeveelheid werkzaamheden naast de weg.
Er wordt een tijdelijke ring naast de bestaande ring gebouwd, zodat ze een aantal viaducten kunnen afbreken (de ring komt voor een stuk ondergronds)

Is één van de grootste werven qua mobiliteit tot dusver in de 21ste eeuw in W-Europa. Er is 15 jaar over gebakkeleid & het geeft intussen al jaren enorm veel hinder, maar dat is de zure appel.
Het bedrag qua investering mag overigens buiten de begroting worden gehouden... ik steek mijn kop in het zand, ik zie niemand, dus niemand ziet mij, zoiets.
Gek genoeg hebben ze tijdens Corona enorm goed kunnen doorwerken door weinig verkeer. Toen ik na 4 maanden weer naar den bureau ging, herkende ik het tracé dat ik al jaren nam niet meer.

OER
Er kan gestemd worden tot vrijdag 28/11, 20.00 uur
Twix
1763767996628.png

Zonder BMW met Skoda
f3ZC4cu.md.png

2CV Lover
1764061662408.png

Zadelsnuiver
1763813086383.png

Niseko
Sint-vs-Santa.jpg

D.E.N.N.I.S.
Copilot-20251122-172720.png

JL86
IMG-2885.png

RONR
IMG-2260.png

Roadracer
Gemini-Generated-Image-4a4qd04a4qd04a4q.png

Er kan gestemd worden tot vrijdag 28/11, 20.00 uur

Geen makkelijke wedstrijd wegens vrij strikt afgelijnd door TS:
  • 2CV Lover : hahaha; leuk idee en ook zeer goed gedaan met die nummerplaten, is niet altijd eenvoudig;
  • DENNIS : alleen al voor deze gigalange prompt verdien je de 2de plaats;
  • Twix : tof bedacht, ik wou initieel iets gelijkaardigs doen, maar de 2 protagonisten mochten van Gemini niet met hun rollator over het circuit racen aangemoedigd door een paar Zwarte Pieten. Oorspronkelijke prompt was iets meer schunnig maar dat kwam helemaal niet door de ballotage - gebaseerd op een clip over de Sint
    die hier deze week passeerde
Ik zal vrijdag tellen in het vertrouwde formaat.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan