AI Fotowedstrijd #77: EV's vanaf nul opnieuw uitgevonden

Gullwing

Asfaltkampioen

Welkom bij AI fotowedstrijd #77 EV's vanaf nul opnieuw uitgevonden

Wat als EV's vanaf nul opnieuw uitgevonden zouden worden? zonder de erfenis van de benzineauto zoals we die allemaal kennen? H
oe ziet een auto er dan uit?

Een EV heeft geen grote motorkap nodig, toch heeft elke ev een ouderwetse motorkap, een ev zou eigenlijk elke vorm kunnen hebben, toch kiezen fabrikanten voor suv's of sedans, ok goede kans dat anders we het niet direct zouden kopen, maar toch.

XrzS7cl.jpeg

De uitdaging deze week:
Gebruik je favoriete AI tool om een auto te ontwerpen die niet ontworpen is om te lijken op iets wat we kennen en dus zouden kopen. Maar laat AI de perfect vorm voor een EV uit 2030 ontwerpen. Alles kan, zolang het maar duidelijk een personen auto is.

Een minivan achtig iets? 4 personen in een rij achter elkaar? De accu op het dak? Ik ben benieuwd wat AI ervan maakt als het van de bekende paden moet wijken.

Heb je geen inspiratie, ben ik toch benieuwd wat ai bij jou uit een prompt als deze haalt
"Creëer een afbeelding van een compleet nieuwe carrosserie die écht is ontworpen voor elektrisch rijden, dus niet een vorm die we kennen als SUV of bijvoorbeeld een sedan tenzij je denkt dat dat toch de beste vorm is. 4 wielen, of misschien maar 2 of 3? Plaats voor 2,3 of 4 mensen, ergens een groot batterij compartiment en laadruimte voor bijvoorbeeld boodschappen. Wat denk jij als AI hoe de perfecte EV auto eruit zou zien?"

Doelgroep:
De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale afbeeldingen / kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Regels:

• De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
  • Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (bvb postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
  • Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
  • Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
  • Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
  • Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
  • Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
  • Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
  • Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
  • Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
  • In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
  • De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
  • Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
  • Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
  • De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Vorige wedstrijden:
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
044: Helemaal kaal- Pink Panther
045: Bomvol! - RONR
046: Auto's in strips - Zadelsnuiver
047: Help Jaguar uit de brand! - Zadelsnuiver
048: At the drive-in - Zadelsnuiver
049: De vrijetijdsauto - 2CV Lover
050: Frankenstein's Garage - 2CV Lover
051: De Godin - Pink Panther
052: Das Beste oder Nichts - zonder BMW met Skoda
053: Het Zwitsers zakmes - Gullwing
054: De Hobby camper - ex-aequo 2CV Lover en Niseko
055: De teletijdmachine, Urban Mobility in 2040 - Roadracer
056: Een auto met landstypische stijl, afgebeeld in het thuisland - 2CV Lover
057: Sinterklaas vs Santa Claus - D.E.N.N.I.S.
058: Lowriders and Special Paint - RonR
059: Speelgoedauto Revival - Roadracer
059b: Ontwerp een nieuwe banner - 2CV Lover
060: De aflevering van je nieuwe auto - Gullwint!
061: De Droomgarage – Waar staat jouw creatie gestald? - Gullwint!
062: De Mars Commute - RONR
063: Breaking news! - ex aequo Zadelsnuiver en Harry Cabrio
064: Wat als…? - Jay DoubleYou
065: Ouderwets wordt weer nieuwerwets - Alfista
066: De Trumpmobiel - Twix
067: De varianten - Alfista
068: The Love Machine - Jay W
069: Breng de sedans & stations terug - SJ 1001
070: De ultieme cabrio - 929V6
071: Spreekwoorden en gezegden - 929V6
072: De auto in de hoofdrol, maar uit een andere tijd - Twix
073: Bussie (of MPV) komt zo! - 929V6
074: In Paassferen - SVF
075: De compacte stadsauto - Zadelsnuiver
076: AI Fotowedstrijd #76: Brand Shift - Gullwing

Inzenden kan tot woensdag 15 april 2026 om 20.00 uur
Stemmen kan tot vrijdag 17 april 2026 om 20.00 uur

Elektrisch rijden zou toch een hogere fun factor mogen hebben. ...
dat vind ik ook. Vroeger -ok nu nog- had je bmw met een heerlijke 6 in lijn, MB met fantastische v6 diesels. Mooie dashboards, En nu maken alle fabrikanten hetzelfde, een suv, met batterij, met allemaal dezelfde electro motor, dashboard met 1,2 of 3 schermen. Waarom nog een merk kiezen? Dan kies je toch gewoon op prijs?

Een sportwagenfabrikant als Ferrari, Lamborghini, Porsche etc gaat het gewoon moeilijk krijgen. Het is niet alleen snelheid, en bochtenwerk. Maar gaan zitten, motor starten, luisteren hoe de motor zich 'voelt'. Het gevoel dat je een echte machine bedient, de geur, het verschil van types benzine, dat heeft een ev allemaal niet. Dat is aanzetten en wegrijden. Die fabrikanten van sportwagens moeten echt een "gevoel" gaan creëren, anders bestaan ze over 15 jaar gewoon niet meer

Een dergelijk open cabriootje zou best kunnen werken, als het betaalbaar zou zijn uiteraard. Niet genieten van het motorgeluid, maar van alles om je heen. Bij mijn nieuwe huis heb ik een side-by-side gekocht, hoeveel plezier je daarmee kan hebben, gewoon rondcrossen als een 5 jarige :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Een sportwagenfabrikant als Ferrari, Lamborghini, Porsche etc gaat het gewoon moeilijk krijgen.

Een dergelijk open cabriootje zou best kunnen werken, als het betaalbaar zou zijn uiteraard. Niet genieten van het motorgeluid, maar van alles om je heen.
Hoe fantastisch ik Porsche vind als merk al 40+ jaar (niet dat ik het kan betalen, maar OK), ze worden echt middle of the road stilaan. Een sportief trim level van Audi met een Eindeloze optielijst. Motor van een Golf GTI erin schroeven, Macan badge op een A6 plakken and let’s call it a day.

Ferrari en Lambo zitten toch in een andere klasse qua gefortuneerde kopers.

Gewijzigde inzending -
a) omdat der Magistrat 12 minuten voor mij hetzelfde idee reeds gepost had - ere wie ere toekomt.
b) omdat ik uiteindelijk denk dat “even de hele infrastructuur aanpassen om wat lichtere auto’s mogelijk te maken” het niet gaat worden. Het is ook een beetje het paard achter de wagen spannen..

Terug dus naar de “corebusiness” van het (AI-assisted) auto’s ontwerpen.
Wat AI van dit thema zou maken is hieronder al beschreven (thx @Gullwing ) Dus: een paar krabbels op papier gezet en Gemini gevraagd eea uit te werken. Diverse iteraties verder is dit het resultaat: prototype:

.. en de production-ready versie:

Oorspronkelijke inzending:

Laatst bewerkt:
Heb je geen inspiratie, ben ik toch benieuwd wat ai bij jou uit een prompt als deze haalt
"Creëer een afbeelding van een compleet nieuwe carrosserie die écht is ontworpen voor elektrisch rijden, dus niet een vorm die we kennen als SUV of bijvoorbeeld een sedan tenzij je denkt dat dat toch de beste vorm is. 4 wielen, of misschien maar 2 of 3? Plaats voor 2,3 of 4 mensen, ergens een groot batterij compartiment en laadruimte voor bijvoorbeeld boodschappen. Wat denk jij als AI hoe de perfecte EV auto eruit zou zien?"

Mijn idee was om eerst te kijken naar de positie van de bestuurder en passagier en daar een voertuig omheen te bouwen.

Toen verder gaan werken, het concept uitgebreid naar 4 personen, het is nog steeds een ei, maar wel een mooi ei vind ik.

Het eerste ontwerp:

Laatst bewerkt:
Mijn excuses dat ik het topic hiermee vervuil en het is absoluut niet mijn bedoeling om een inzending belachelijk te maken maar bij het zien van het laatste plaatje van Zadelsnuiver kon ik me niet inhouden:

Verder denk ik dat als je een moderne compacte gestroomlijnde auto met veel binnenruimte en een veilig weggedrag en zicht rondom wilt dat je dan bijna altijd weer bij een typische ei-vorm met veel glas rondom en gewoon 4 wielen in de uiterste hoeken uitkomt, EV of geen EV

Laatst bewerkt:
Mijn (simpele) opdracht aan Gemini:

Maak een afbeelding van een nieuw soort vervoersmiddel, in de vorm van een hogesnelheids trein, dat geschikt is voor gebruik op de openbare weg. Het vervoersmiddel moet plaats bieden aan 8 personen en voorzien zijn van zonnepanelen op het dak. Het kan rijden op de snelweg en wordt daarbij geladen door inductieplaten in het wegdek.

Zie hier het eerste resultaat:

Mijn idee was om eerst te kijken naar de positie van de bestuurder en passagier en daar een voertuig omheen te bouwen. Ik ga later denk ik nog wel verder maar ik zit nu aan de limiet met Gemini.

Deze opzet doet me wel wat denken aan mijn Carver.
Buiten dat het heel leuk rijdt heeft het 'carven' ook het voordeel dat hij daardoor smal kan zijn zonder meteen om te vallen in snelle bochten.
Naar mijn idee moet dat bij een vierwieler ook te realiseren zijn.

De perfecte EV‑vorm volgens een AI​

Kernidee: Begin niet bij bestaande autovormen, maar bij de eisen van elektrisch rijden.

1. De basisvorm: een aerodynamische druppel, maar niet als een Prius‑achtige blob

• De luchtweerstand is de grootste vijand van EV‑efficiëntie.
  • De ideale vorm is een omgekeerde druppel: breed vooraan, taps toelopend achteraan.
  • Maar: mensen willen geen rare eivorm. Dus ik zou kiezen voor een strakke, gespierde druppel, met duidelijke lijnen en een herkenbare “neus”.

2. Aantal wielen: 3 of 4?

• 3 wielen (twee voor, één achter) is aerodynamisch en licht, maar minder stabiel bij hoge snelheden.
  • 4 wielen blijft het beste compromis voor comfort, veiligheid en laadvermogen.
  • Mijn keuze: vier wielen, maar volledig afgedekt, zoals bij zonneauto’s.
    • Minder turbulentie
    • Minder geluid
    • Meer futuristische uitstraling

3. Interieur: asymmetrisch en modulair

EV’s hoeven niet symmetrisch te zijn.

• 2+1 zitconfiguratie:
    • Twee stoelen voorin, één brede stoel achterin
    • Perfect voor 90% van ritten
    • Meer bagageruimte
    • Minder gewicht
  • Optioneel: een uitklapbare vierde stoel voor incidenteel gebruik.

4. Batterijplaatsing: zichtbaar én functioneel

• De batterij is het hart van de auto.
  • Ik zou kiezen voor een laag, langwerpig batterijcompartiment dat:
    • zichtbaar is via een glasstrook
    • actief gekoeld wordt
    • modulair is (denk: cartridges)

5. Laadruimte: voor én achter

• EV’s hebben geen motorblok, dus:
    • grote frunk voor boodschappen
    • achtercompartiment voor grotere spullen
  • Totaal laadvolume vergelijkbaar met een compacte stationwagon.

6. Deurconcept: schuif‑scissor hybrid

• De deuren schuiven eerst 20 cm naar buiten
  • Daarna kantelen ze omhoog
  • Perfect in krappe parkeergarages
  • En het ziet er heerlijk sci‑fi uit

7. Rijpositie: cockpit‑achtig

• Bestuurder zit iets centraal, net als in een McLaren F1
  • Passagiers iets naar achteren en opzij
  • Perfect zicht
  • Compactere carrosserie mogelijk

Hoe dit ontwerp zich onderscheidt van SUV’s en sedans​

• Geen hoge SUV‑koets → minder luchtweerstand
  • Geen klassieke sedan‑kofferbak → meer bruikbare ruimte
  • Geen MPV‑look → blijft sportief en modern
  • Geen retro‑compromissen → puur EV‑denken
Het resultaat is een EV‑vorm die nergens op lijkt, maar toch logisch voelt.

aldus de mening van copilot

Och, van mij had je niets hoeven wijzigen hoor! Dat er een wat vergelijkbare insteek was, prima, ik bedoel, 'in the end' zijn we toch allemaal wiel-hebbende-voertuigen aan het ontwerpen. :) Maar net wat je wilt!

Dit vindt Gemini ervan, daarom inzending gewijzigd.

Als de verbrandingsmotor (ICE) nooit de standaard was geworden, zou onze wereld er fundamenteel anders uitzien. De dominantie van de benzineauto was immers niet onvermijdelijk; rond 1900 waren elektrische voertuigen (EV's) zelfs populairder dan hun luidruchtige, rokende tegenhangers.

Als we een ononderbroken ontwikkeltraject van 130 jaar aan EV-technologie hadden gehad, zou een auto in 2026 er waarschijnlijk als volgt uitzien:

1. Radicaal Design: De "Huiskamer op Wielen"​

Zonder een massief motorblok voorin en een complexe transmissie over de lengte van de auto, is de traditionele "motorkap" overbodig.

• Maximale Binnenruimte: De wielbasis zou de volledige lengte van de auto beslaan. Een auto met de buitenmaten van een Volkswagen Golf zou binnenin de ruimte hebben van een verlengde Mercedes S-Klasse.
  • Aerodynamica als Kunstvorm: Omdat EV's extreem gevoelig zijn voor luchtweerstand, zouden auto's in 2026 waarschijnlijk druppelvormig zijn, met volledig afgeschermde wielen en een naadloze "glass cockpit" die overloopt in de carrosserie.

2. Batterijtechnologie: De "Solid-State" Revolutie​

In deze alternatieve tijdlijn hadden we de lithium-ion fase waarschijnlijk al decennia geleden achter ons gelaten.

• Solid-State Batterijen: In 2026 zouden we rijden met batterijen die drie keer zo licht zijn als de huidige, niet brandbaar zijn en binnen 2 minuten volledig opladen.
  • Structurele Energie: De batterij is geen los pakket onder de vloer, maar maakt deel uit van het chassis zelf (het "geraamte" van de auto slaat de stroom op). Hierdoor wegen auto’s aanzienlijk minder.

3. Infrastructuur: Draadloos en Overal​

Als de wereld al een eeuw elektrisch is, zou het concept van een "tankstation" (of laadstation) ouderwets aanvoelen.

• Inductiebanen: Belangrijke snelwegen zouden zijn uitgerust met spoelen onder het asfalt, waardoor de auto oplaadt terwijl je rijdt. Een accu zou dan alleen nog nodig zijn voor de "last mile" naar je bestemming.
  • V2G (Vehicle-to-Grid): Onze huizen en steden zouden draaien op de batterijen van onze auto's. De auto is simpelweg een mobiele energiecentrale die het elektriciteitsnet stabiliseert.

4. De Impact op de Stad​

Onze steden zouden in 2026 onherkenbaar zijn vergeleken met de werkelijkheid:

• Stilte: Het constante achtergrondgeruis van verkeer zou wegvallen. Steden zouden rustiger zijn, met veel meer groen op plekken waar nu parkeergarages (met complexe ventilatie voor uitlaatgassen) staan.
  • Geen Emissie-architectuur: Geen roet op gebouwen, geen noodzaak voor uitgebreide ventilatiesystemen in tunnels, en veel smallere wegen omdat precisie-aansturing van elektromotoren autonoom rijden veel makkelijker maakt.

Vergelijkingstabel: Onze 2026 vs. De "Alleen EV" 2026​

KenmerkOnze Realiteit (2026)De Alternatieve Realiteit
Actieradius400 - 700 km1.500+ km of "onbeperkt" via inductie
Oplaadtijd15 - 45 minuten (snelladen)< 2 minuten (sneller dan tanken)
GewichtGemiddeld 2.000+ kgGemiddeld 1.200 kg (door lichte batterijen)
WielophangingTraditioneel mechanischIn-wheel motors (vierwielsturing standaard)
GeluidLaag frequent gezoemBijna volledige stilte

Ik skip deze, leuke opdracht en erg origineel / goed bedacht, maar ik kan er echt niks van bakken qua prompt en wat er dan AI gewijze uitkomt is navenant.

Terug
Bovenaan