AI Fotowedstrijd #79 - The return of the ...

Harry Cabrio

Wegverkenner
IMG-2697.png

Sommige verdwenen merken leven voort in de herinnering. Of op straat, omdat liefhebbers de oude modellen in leven houden. Maar soms wordt een verdwenen model opnieuw gelanceerd. Soms niet zo succesvol, soms behoorlijk succesvol.
Welk merk/model vind jij geschikt om een reboot te geven? Dit is je kans!

Wf1lqX3.png

De opdracht
Ontwerp een nieuw model van een niet meer bestaand merk.
Het mag een nieuwe versie van een bestaand model van dat merk zijn, het mag ook een helemaal nieuw model zijn, zolang het merk (redelijk) herkenbaar is.

z12WUGs.png

Doelgroep:
De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale afbeeldingen / kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Regels:
  • De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
  • Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (zoals imgbb of postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
  • Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
  • Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
  • Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
  • Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
  • Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
  • Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
  • Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
  • Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
  • In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
  • De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
  • Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
  • Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
  • De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Vorige wedstrijden:
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
044: Helemaal kaal- Pink Panther
045: Bomvol! - RONR
046: Auto's in strips - Zadelsnuiver
047: Help Jaguar uit de brand! - Zadelsnuiver
048: At the drive-in - Zadelsnuiver
049: De vrijetijdsauto - 2CV Lover
050: Frankenstein's Garage - 2CV Lover
051: De Godin - Pink Panther
052: Das Beste oder Nichts - zonder BMW met Skoda
053: Het Zwitsers zakmes - Gullwing
054: De Hobby camper - ex-aequo 2CV Lover en Niseko
055: De teletijdmachine, Urban Mobility in 2040 - Roadracer
056: Een auto met landstypische stijl, afgebeeld in het thuisland - 2CV Lover
057: Sinterklaas vs Santa Claus - D.E.N.N.I.S.
058: Lowriders and Special Paint - RonR
059: Speelgoedauto Revival - Roadracer
059b: Ontwerp een nieuwe banner - 2CV Lover
060: De aflevering van je nieuwe auto - Gullwint!
061: De Droomgarage – Waar staat jouw creatie gestald? - Gullwint!
062: De Mars Commute - RONR
063: Breaking news! - ex aequo Zadelsnuiver en Harry Cabrio
064: Wat als…? - Jay DoubleYou
065: Ouderwets wordt weer nieuwerwets - Alfista
066: De Trumpmobiel - Twix
067: De varianten - Alfista
068: The Love Machine - Jay W
069: Breng de sedans & stations terug - SJ 1001
070: De ultieme cabrio - 929V6
071: Spreekwoorden en gezegden - 929V6
072: De auto in de hoofdrol, maar uit een andere tijd - Twix
073: Bussie (of MPV) komt zo! - 929V6
074: In Paassferen - SVF
075: De compacte stadsauto - Zadelsnuiver
076: AI Fotowedstrijd #76: Brand Shift - Gullwing
077: EV's vanaf nul opnieuw uitgevonden: ex aequo Zadelsnuiver & S J 1001
078: Need for speed: shadowline: Harry Cabrio

Inzenden kan tot woensdag 29 april 2026 om 20.00 uur
Stemmen kan tot vrijdag 1 mei 2026 om 20.00 uur

Leuk! (y)

Edit: Line up:

Ik ga voor een model die in de basis al een mooie liftback vorm heeft en dus bijzonder geschikt voor een reincarnatie:

En voor de kleine beurs deze vernieuwde Metro / 100 serie:

Deze had ik een tijdje geleden al een keer gepost in het Het algemene AI Car Creations-topic:

Maar ik ga nog wat anders of een verbeterde versie proberen te maken.

Laatst bewerkt:
Ik zou graag iets doen met de De Tomaso Pantera, maar de ene bron zegt dat het merk niet meer bestaat & voor de 10.000ste keer failliet is, de andere bron van wel... Wat denk jij Harry?

Leuke opdracht!

Voor degenen die er vaardig in zijn;
Panhard vind ik persoonlijk een leuk afwijkend merk die niet meer bestaat. :cool:

Een aantal weken geleden maakte ik deze NSU e-Prinz:

Meteen nadat ik die had ingezonden dacht ik: eigenlijk lijkt dat ding veel meer op een Yugo... vandaar de keuze om dit merk nieuw leven in te blazen met de:

Yugo Aero 45 Električ

• Het nieuwe budget-merk van VAG, omdat zowel Seat als Skoda het label 'budget' allang ontgroeid zijn.
  • Op het onderstel van de Polo, met de techniek van de ID.3 .
  • Basismodel voorzien van een 45kWh accupakket met een actieradius van 370 km WLTP.
  • Prijzen beginnend bij (naar schatting) € 25.000,= voor de Osnovni uitvoering in de kleur Bijeli White (in de volksmond Barry White genoemd).
  • In een later stadium komen de krachtigere (55kWh en 65kWh) en luxere (Udoban, met infotainment-systeem, cruise control, andere kleuren en 18" lichtmetalen velgen. En de Luksuzan, met o.a. adaptive cruise control, climate control, skailederen bekleding 19" lichtmetaal en een panoramadak) uitvoeringen op de markt.

Gemaakt met Gemini
(Op de kentekenplaat staat '4S' terwijl ik duidelijk om een '45' vroeg. Kniesoor die daarop let... :giggle: )

BMW is terug!

De geur van de jaren negentig lederen bekleding was een verre herinnering, en de iconische, scherp afgetekende vier koplampen en de discrete nierengrille leken wel deel uit te maken van een vervlogen tijdperk.
Voor veel gepassioneerde liefhebbers bestond hun geliefde BMW al een hele tijd niet meer. Het merk was veranderd, en hoewel de auto's krachtig bleven, voelde het alsof de ziel, die pure, gefocuste rijmachine, was verdwenen.

Alsof dat nog niet erg genoeg was, werd de dagelijkse online realiteit een ware kwelling. Het was alsof er een digitale pest heerste. Elke dag, op forums, sociale media en autowebsites, doken er weer nieuwe afbeeldingen op. Valse afbeeldingen, gemaakt door digitale trollen, van hoe de nieuwe BMW eruit zouden zien. Het waren groteske creaties: nierengrilles die groter waren dan de motorkap zelf, vreemde, hoekige ontwerpen die niets meer met de klassieke BMW-lijnen te maken hadden, en futuristische concepten die gewoonweg absurd waren. Het was een constante aanval op de herinnering van de fans. Ze werden dagelijks bestookt met plaatjes die hen pijn deden en herinnerden aan wat ze hadden verloren.

De frustratie was tastbaar. De fans reageerden met boze opmerkingen en spotprenten, maar de trollen bleven maar doorgaan. Het leek hopeloos.
Maar toen, in de diepste stilte, begon er een gerucht de ronde te doen in de gesloten kringen van de echte ingenieurs en ontwerpers. Een klein, geheime groep had besloten dat het genoeg was geweest. Ze noemden zichzelf "The Keepers of the Flame". En wie waren deze mensen? Het waren de werknemers die rond het jaar 2000, in de gloriedagen van de E39 en E46, als stagiair bij BMW hadden gewerkt. Ze waren toen jong en idealistisch, doordrenkt met de filosofie dat techniek en rijplezier op de eerste plaats moesten staan. Nu, met decennia aan ervaring in alle facetten van de automotive industrie, hadden ze een plan.
In het grootste geheim begonnen ze aan een project. Ze verlieten hun prestigieuze posities en startten hun eigen onderneming. Ze vonden de financiering bij gelijkgestemde liefhebbers en kregen toegang tot verborgen archieven. Ze hadden maar één doel: BMW weer nieuw leven in te blazen.

De aankondiging kwam als een schokgolf, maar niet van het soort dat de trollen gewend waren. Het was een eenvoudige, ingetogen persbericht van een nieuw bedrijf, "The BMW Revival Company" (al hielden ze de naam gewoon bij 'BMW', omdat de echte ziel niet anders kon heten). En hun eerste model was niet zomaar een auto. Het was het vlaggenschip, de kroon op het werk: een gloednieuwe 7 Serie.

De onthulling was geen spectaculaire lichtshow met luide muziek. Het was een intieme bijeenkomst, verlicht door zacht, sfeervol licht. Een doek werd weggetrokken en daar stond hij. Het was geen heruitgave van een oude auto, maar een meesterlijk, modern eerbetoon aan de puurheid van weleer.

Het eerste model van het nieuwe BMW, de nieuwe 7 Serie, was een ingetogen meesterwerk van understatement. Het had geen monsterlijke grille; in plaats daarvan waren de klassieke, perfect geproportioneerde nierengrilles terug, subtiel geïntegreerd en efficiënt in hun functie. De koplampen waren geen agressieve LED-stroken, maar een verfijnde, horizontale interpretatie van de klassieke vier 'ogen', discreet en gefocust. De lijnen waren strak, elegant en atletisch, ver weg van de hoekige, brutale ontwerpen van de trollen. Het zag eruit als een auto die direct uit de dromen van de jaren 2000-stagiairs was gestapt, maar dan met de technologie van morgen.
De fans wisten niet wat ze zagen. Het was geen E38, maar het had precies diezelfde ziel, diezelfde discreet-elegante maar toch krachtige uitstraling.

De trollen waren plotseling stil. Hun belachelijke plaatjes zagen er nu dwaas en irrelevant uit in de aanwezigheid van echte, tijdloze schoonheid en engineering. De ware BMW-fans konden eindelijk rusten. Hun geliefde auto bestond niet alleen meer in hun herinnering; hij was terug, levendiger dan ooit, en hij was prachtig. Ze hadden eindelijk een echt, nieuw BMW om van te houden.

#recalcitrant

Bon, Harry (is met zijn) Cabrio op pad en reageert niet op mijn vraag over De Tomaso Pantera en wij zijn straks op pad met onze cabrio, dus hou ik het bij deze inzending.

Wartburg, wie kent ze niet de pruttelende tweetaktjes die blauwe rook puffend vrolijk rondtuften. Vooral geliefd als 353 Tourist in Zitrusgelb Original.

Op Mobile.de vind ik 7 dappere overlevers, dus tijd voor een revival! Deze "Neue 353W" komt net van de band gerold en is dus "fabrieksnuuw" zoals Rick altijd zegt.

Laatst bewerkt:
Alhoewel er sprake is dat het merk Bristol in de komende jaren weer nieuw leven ingeblazen zal worden, bestaat het merk vooralsnog niet meer. Ik ben alvast aan de slag gegaan met het ontwerp voor een nieuwe Bristol Blenheim. Direct herkenbaar als een Bristol, maar volledig opgewaardeerd naar 2027. Naar goed gebruik wordt de aandrijving verzorgd door Chrysler, in dit geval een 807 pk sterke 6.2L HEMI V8 met supercharger uit de Hellcat Redeye.

1777191591952.png

Laatst bewerkt:
Kijk, dit onderwerp ligt me dan weer wel.

Stellantis heeft nauwelijks een antwoord op de Twingo, de R4 & 5, de Inster en dergelijke. En bij Peugeot of Citroën heeft men ook geen echt iconisch model waarop men kan terugvallen. De 104 en LN hebben nooit een cultstatus gehad. De Visa zou kunnen, de 2CV zou te groot worden.

Binnen Stellantis zijn er echter wel oplossingen. Een Alfasud zou mogelijk zijn, maar ook al een echte, grotere, B segment auto worden.

Men schud echter een troef uit de mouw!

Autobianchi A112

De Autobianchi A112 is op het laatst van zijn lange carrière ook als Lancia verkocht, dus historisch was dat ook verantwoord, maar dat past niet binnen de wedstrijd.
En de A112 was natuurlijk een compacte auto, die perfect onder de Ypsilon, 208, Corsa past.

Gestart wordt met 2 uitvoeringen:
  • Een luxe versie: de Elegance
  • De sportieve Abarth
Uit de fout die men met de Ypsilon maakte met te veel raakvlakken met de 208/Corsa, heeft men lering getrokken.
De A112 heeft een eigen carrosserie, wel op een platform van Leapmotor.

32543B45-0616-4DBC-B9B3-CEDAEC5CAF54.png

Het interieur krijgt in de Elegance een luxe uitstraling, met Alcantara en andere mooie materialen. Men mikt op een positie onder Mini, maar met eenzelfde uitstraling.

58356E76-7121-481F-93D0-81E31C5B7B50.png

De Abarth krijgt natuurlijk een sportief interieur met veel zwart.
32E9491A-9C8A-4D9F-BE94-68F0BA481021.png

Om tijdens de introductie meteen een begeerte op te roepen, komt er een wereldwijd tot 1.000 stuks gelimiteerde Martini versie.
Met licht uitgebouwde spatborden, iconische wielen en de befaamde Martini kleuren.

51A17052-A3BA-4B2F-8525-B6E4F8EBC612.png

0213B5F3-2E5D-4F3C-A02E-5444CA7D85B3.png

Laatst bewerkt:
Ik zou graag iets doen met de De Tomaso Pantera, maar de ene bron zegt dat het merk niet meer bestaat & voor de 10.000ste keer failliet is, de andere bron van wel... Wat denk jij Harry?
Beetje late reactie, excuses! Als iemand met een BMW als verdwenen merk op de proppen komt, wie ben ik dan om een De Tomaso af te serveren ;) ?
Wat mij betreft bepalen de stemmers (iedereen bijelkaar) in hoeverre een automerk echt verdwenen is.
Ik ben benieuwd of er nog VW's en Toyota's worden ingezonden...

Het overzicht van alle inzendingen op een rijtje. Het is weer een heel fraaie collectie geworden, kijken jullie even mee, dames en heren autofabrikanten?

SVF: the return of the Rover

24370bd2-1105-42a5-8642-43b2986054e6.png

S J 1001: Volga M21
F84-D93-D1-3984-4-D04-8399-A2575-B10142-D.png

Grozz: Tatra

BeKF7Kg.jpeg

Zonder BMW met Skoda: Triumph Spitfire II
Gemini-Generated-Image-5p0bns5p0bns5p0b.png

D E N N I S: Simca 1000 II
Chat-GPT-Image-25-apr-2026-13-15-26.png

Superformer: Yugo Aero 45 Električ
55229571455_c6bc3892ee_c.jpg

Twix: BMW 7-serie (uit een parallel universum)
1777120241930.png

Niseko: Wartburg 353W
Gemini-Generated-Image-m2zbq7m2zbq7m2zb.png

Roadracer: Talbot Horizon II
966560F1-8D64-4BE9-B0CC-E89C2D1061A5.png

Zadelsnuiver: Bristol Blenheim II
1777185639166.png

MarcusF1: Newsmobile VIsta Cruiser
IMG-8450.png

929V6: Nash
55231138028_4cb0e23fba_o.jpg

Pink Panther: Autobianchi A112 II
32543B45-0616-4DBC-B9B3-CEDAEC5CAF54.png

Der Magistrat: Spyker D16 Phoenix-to-Philadelphia
Gemini-Generated-Image-fs07xofs07xofs07.png

Guus Leferink: Tucker Torpedo II
miEOpVx.jpeg

Harry Cabrio: AMC Pacer II
k62VOPu.png

ikbenivo: Subaru Justy II
iFaG9yO.jpeg

Alfista: Osca
1777462840656.png

Weer zo'n wedstrijd waarin iedereen punten verdient, maar helaas kan ik er maar 3 kiezen:

1. Guus Leferink. Mijn eerste ingave was de Tucker 48, maar mijn creatie kwam niet zo lekker uit de verf als de jouwe. Vooral die derde koplamp kreeg ik er niet mooi op. Die van jouw is echt een schoonheid en is overduidelijk een spiritueel opvolger van deze legendarische auto.

2. Superformer. Een prima ontwerp wat naar mijn idee als warme broodjes over de toonbank zou vliegen. Het idee om Yugo onder Skoda en Seat te plaatsen lijkt me ook een prima idee daar dat allang geen budgetmerken meer zijn natuurlijk.

3. Der Magistrat. Ook hier heel goed gelukt om de essentie van het merk Spyker goed over te brengen op een compleet nieuw ontwerp. In werkelijkheid denk ik dat een exclusieve SUV de grootste kans van slagen zou hebben mocht Victor Muller inderdaad ooit weer eens de kolder in z'n kop zou krijgen.

De Volga van SJ1001 krijgt nog een eervolle vermelding want echt een schitterende auto.

1. Pink Panther: Autobianchi A112 II. Vooral die Abarth is een topper! :love:
2. Alfista: Osca. Mooie lijnen met een rustig ontwerp (y)
3. Roadracer: Talbot Horizon II. Talbot zie ik echt nog wel een keer terugkeren als budget concurrent van Dacia.

Moeilijk kiezen deze week. Uiteindelijk gekozen voor geslaagde nieuwe varianten van “obscure” verdwenen merken (en dus vielen de BMW en de Subaru af helaas..)

1) 929V6: Nash
2) SJ 1001: Volga
3) Zadelsnuiver: Bristol

Laatst bewerkt:
och vrede, hier is toch niet meer een top 3 uit te kiezen.. :rolleyes:

1. D E N N I S - Simca 1000 II, fantastische wedergeboorte.
2. Twix - BMW 7, zo had de nieuwe eruit moeten zien wat mij betreft.
3. S J 1001 - Volga M21, ik wil instappen en wegrijden.

Allereerst wil ik @Harry Cabrio bedanken voor zijn sportieve opstelling betreffende mijn inzending. Ik had helaas weinig inspiratie bij dit onderwerp. Dat ligt niet aan het onderwerp, maar helemaal aan mij. Bij elke inzending dacht ik: "Ja, dat is ook een goede inderdaad".
Ik vond echter wel dat ik er een verhaal bij moest creëren om het in ieder geval enige context te geven.

Dan nu mijn stemmen:

1. @SVF . Wat mij betreft was de Rover 2000 al voldoende voor de eerste plaats, maar met twee modellen verdien je het zeker.
2. @Pink Panther . Dit model zou een gegarandeerd succes worden.
3. @Guus Leferink . Zal door de coupe-vorm weinig vraag naar zijn. Maar wel bijzonder fraai.

Eigenlijk: allemaal! Wat een fraaie herlanceringen. Maar ik moet kiezen.
1. Pink Panther: Autobianchi A112 II: deze springt er voor mij echt uit. Herkenbaar en haalbaar (Stellantis kan wel een merk erbij gebruiken).
2. Zonder BMW met Skoda: Triumph Spitfire II: wat een schoonheid! Waar kan ik 'm bestellen?
3. SVF: the return of the Rover: lanceert direct een hele line-up, klasse!

Terug
Bovenaan