AI Fotowedstrijd #83 FIAT comeback - Winnaar Superformer!

Zadelsnuiver

Asfaltkampioen

Welkom bij AI Fotowedstrijd #83 - FIAT comeback!

In mijn inzending van vorige week stond de Coupé Fiat centraal, en dat zette me aan het denken. In de jaren '90 was het merk uit Turijn écht een powerhouse in de automobielindustrie met een onderscheidend design en een auto voor vrijwel elk segment en elke portemonnee. Hoe anders is het nu waar de aspirant FIAT rijder slechts de keus heeft uit 3 modellen (de oude Panda buiten beschouwing gelaten)?

De opdracht:

Gebruik je favoriete AI-tool om FIAT weer op de kaart te zetten met frisse modellen. Kies je favoriete FIAT van weleer en steek 'm in een nieuw jasje of ontwerp een compleet nieuwe auto die nooit heeft bestaan. Je kunt je focussen op één auto of als je wilt zelfs een hele lineup van modellen, de keuze is aan jou!

Doelgroep:

De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale afbeeldingen / kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Regels:
  • De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
  • Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (zoals imgbb of postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
  • Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
  • Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
  • Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
  • Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
  • Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
  • Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
  • Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
  • Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
  • In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
  • De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
  • Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
  • Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
  • De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Vorige wedstrijden:

002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
044: Helemaal kaal- Pink Panther
045: Bomvol! - RONR
046: Auto's in strips - Zadelsnuiver
047: Help Jaguar uit de brand! - Zadelsnuiver
048: At the drive-in - Zadelsnuiver
049: De vrijetijdsauto - 2CV Lover
050: Frankenstein's Garage - 2CV Lover
051: De Godin - Pink Panther
052: Das Beste oder Nichts - zonder BMW met Skoda
053: Het Zwitsers zakmes - Gullwing
054: De Hobby camper - ex-aequo 2CV Lover en Niseko
055: De teletijdmachine, Urban Mobility in 2040 - Roadracer
056: Een auto met landstypische stijl, afgebeeld in het thuisland - 2CV Lover
057: Sinterklaas vs Santa Claus - D.E.N.N.I.S.
058: Lowriders and Special Paint - RonR
059: Speelgoedauto Revival - Roadracer
059b: Ontwerp een nieuwe banner - 2CV Lover
060: De aflevering van je nieuwe auto - Gullwint!
061: De Droomgarage – Waar staat jouw creatie gestald? - Gullwint!
062: De Mars Commute - RONR
063: Breaking news! - ex aequo Zadelsnuiver en Harry Cabrio
064: Wat als…? - Jay DoubleYou
065: Ouderwets wordt weer nieuwerwets - Alfista
066: De Trumpmobiel - Twix
067: De varianten - Alfista
068: The Love Machine - Jay W
069: Breng de sedans & stations terug - SJ 1001
070: De ultieme cabrio - 929V6
071: Spreekwoorden en gezegden - 929V6
072: De auto in de hoofdrol, maar uit een andere tijd - Twix
073: Bussie (of MPV) komt zo! - 929V6
074: In Paassferen - SVF
075: De compacte stadsauto - Zadelsnuiver
076: AI Fotowedstrijd #76: Brand Shift - Gullwing
077: EV's vanaf nul opnieuw uitgevonden: ex aequo Zadelsnuiver & S J 1001
078: Need for speed: shadowline: Harry Cabrio
079: The return of the ... - Alfista
080: Pikes Peak – Grozz
081: De Europese kei-car - SVF
082: De moderne Coupé - Zadelsnuiver

Inzenden kan tot woensdag 27 mei 2026 om 20.00 uur
Stemmen kan tot vrijdag 29 mei 2026 om 20.00 uur

Laatst bewerkt:
Fiat staat voor mij voor simpele cleane ontwerpen zonder fratsen maar met Italiaans karakter en met name in de jaren 70 waren ze daar ijzersterk in met de 127 en 128 en 131, maar ook de 124 / 125 en 132 (later Argenta) Ik heb dit gevoel proberen te vertalen naar een modern en bijdetijds 2026 model: een simpel en clean ontwerp maar mét Italiaans karakter. Na diverse pogingen en wat fijnslijperij kwam Gemini met een heel bevredigend resultaat met de naam Superlativa:

En als fraaie lifestyle combi / shooting brake / sportback / fastback...

En een hatchback versie:

Ik heb in het AI creations topic deze al een keer gepost:

Maar ik ga nog proberen wat nieuws te verzinnen.

Laatst bewerkt:
Als de emmer der vernedering #82 wedstrijd eindelijk geledigd is, mag ik dan even de “Fiat 124 Spider” claimen?
Daarmee bedoel ik dus de Fiat 124 @MX-5 ND platform, niet de oldies met dezelfde naam.

Het is verleidelijk om weer het retropad op te gaan maar dat thema hebben we in voorgaande wedstrijden al zo uitgemolken dat ik dat nu even niet doe, behalve dan met een kleine knipoog en hergebruik van een modelnaam.

Wat Fiat volgens mij nodig heeft is een compacte SUV in het segment van de Hyundai Tucson en Renault Austral. Hier is de nieuwe Fiat Campagnola:

55288196638_429f820c40_o.png

Gemini

Laatst bewerkt:
de centoventi concept auto uit 2019 zou de inspiratie zijn voor de toekomstige elektrische modellen maar daar is niks van terecht gekomen. ik heb gemini gevraagd er een realistische productie auto van te maken. simpel maar toch een beetje speels wat wel bij fiat past. dit zou beter in de plaats kunnen komen van de 600x.
7V7o8vn.jpeg

het idee van de concept auto was dat je de auto ook kon personaliseren. de lichte delen zijn kunststof delen die je makkelijk kunt vervangen voor eentje in een andere tint grijs en ander patroontje.
A3pxalW.jpeg

msHx43C.jpeg

Laatst bewerkt:
De zeer succesvolle Fiat 124 Spider, wie kent 'em niet.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Deze keer heeft Mazda er zich wat beter mee gemoeid om het niet nog eens te laten floppen.

Chat-GPT-Image-23-mei-2026-12-11-47.png

ChatGPT
Om op de vraag van Twix te antwoorden, eerst stonden er mooie Alfa velgen onder maar vond ik niet goed passen. En de nummerplaat MX-5 Rules heb ik ook weggehaald.
Chat-GPT-Image-23-mei-2026-12-09-14.png

Laatst bewerkt:
Van mij wel! Wel jammer dat jij met de 124 aan de slag gaat. Want daar zou iemand anders best wat moois van kunnen maken.
Ik haal 'em wel weg hoor so you wish ;)
Of nee, toch niet #recalcitrant.

Ik bepaal de spelregels niet maar als iemand anders ook graag aan de slag gaat met de 124, doe gerust wat mij betreft.

Laatst bewerkt:
Fiat heeft een zeer rijk verleden. Niet alleen in compacte auto’s, maar ook in zeer luxe auto’s, in de jaren 50 de Otto VU, later de schitterende 2300 coupé en als laatste mooie sierlijke coupé in de luxe klasse: de 130 coupé.

Daarnaast is Noord-Italië natuurlijk het walhalla van luxe carrosseriebedrijven en studio’s, denk aan Giugiaro, Bertone, Pininfarina. Er worden daar nog steeds luxe auto’s in zeer beperkte series gebouwd.

Fiat wil daarop inspringen, maar heeft geen geld om een dikke acht cilinder of andere grote motor te ontwerpen. Men heeft wel het STLA large platform. Dat, 800V, Stellantis platform kan men als basis gebruiken voor een luxe grote coupé.

Die coupé moet begeerte, luxe en kwaliteit uitstralen en zo het merk Fiat weer aantrekkelijk maken bij een grotere groep mensen, niet alleen als producent van kleine compacte stadsauto’s maar ook een alternatief voor grotere merken.

De coupé wordt in een gelimiteerde oplage van 1000 stuks gebouwd door een Noord-Italiaanse studio en wordt uitsluitend verkocht aan bedrijfseigenaren met een groot wagenpark (> 1.000 voertuigen), die zich voor 5 jaar aan Stellantis willen verbinden en de producten uit de Europese fabrieken in hun wagenpark willen opnemen.
Met 1000 van die klanten en een bedrijfsmatige gebruik/lease van vaak max. 5 jaar verkoopt Stellantis dus minimaal 1 miljoen auto’s door deze 1.000 stuks.

Ik presenteer u de:

FIAT 800V

CD7F29F0-9CBA-468B-9A0C-B20F42AB7AA1.png

404D6941-69A8-4971-831A-30D57B56E079.png

97D5CF06-61E8-487A-B244-6A120A12B480.png

9E172C7F-B26C-4B67-9E41-ABE3FB85C52B.png

Laatst bewerkt:
De coupé wordt in een gelimiteerde oplage van 1000 stuks gebouwd door een Noord-Italiaanse studio en wordt uitsluitend verkocht aan bedrijfseigenaren met een groot wagenpark (> 1.000 voertuigen), die zich voor 5 jaar aan Stellantis willen verbinden en de producten uit de Europese fabrieken in hun wagenpark willen opnemen.
Met 1000 van die klanten en een bedrijfsmatige gebruik/lease van vaak max. 5 jaar verkoopt Stellantis dus minimaal 1 miljoen auto’s door deze 1.000 stuks.
Ik hoop voor Fiat dat ze die 1.000 units alleen bouwen op aanvraag, anders staan er straks 1.000 van deze schitterende coupe's weg te roesten in de kelders in Turijn.

Andere boeg. Er worden veel prachtige coupés en sportautos ingestuurd, alsof het de vorige wedstrijd betreft... :ROFLMAO: Dus de concernleiding heeft de eerdere inzending afgekeurd (zie onder) onder het mom "designers dienen zich niet met de strategie te bemoeien" en heeft opgedragen met "iets met wow effect" te komen. ("Luister naar de Markt!")
Bij het Centro Stile liet men zich dat geen 2x zeggen. De nieuwe FIAT Dino

55290520748_3c8448e487_z.jpg

55290602969_9fd292d046_z.jpg

55290520763_a0c353cd90_z.jpg

55290602959_1438510640_z.jpg

55289460607_01cae88d63_z.jpg

_____________________________________________________________________________________________________________________________

Vorige versie:
FIAT is de weg al een tijdje kwijt - zo rond 2010 met de focus op het uitmelken van het “retro-premium” gevoel rond de 500 - gevolgd sinds 2020 door het opdienen van opgewarmde Stellantis soep, (weliswaar met wat Italiaanse kruiden - zo wil de marketing ons doen geloven)

De core identiteit was ooit een andere: goed Italiaans no-nonsense design, toegepast op auto’s voor de massa.

Ziehier een poging tot een nieuwe koers voor 2030 and beyond (Productieversie)

55289896136_23e2f82e5c_z.jpg

FIAT M - S - L

55290294970_05fe88df00.jpg

FIAT S

55290125829_dfb97df77d.jpg

FIAT M

55290042943_ae9cbde4d9_w.jpg

FIAT L

(Hieronder de prototypes, maar die vond de concernleiding wat te conservatief ..)

55287624367_bd5e4e8d75.jpg

FIAT S

55288685408_ae32241819.jpg

FIAT M

55288768769_946892f9c0_e.jpg

FIAT L

Laatst bewerkt:
Ik hoop voor Fiat dat ze die 1.000 units alleen bouwen op aanvraag, anders staan er straks 1.000 van deze schitterende coupe's weg te roesten in de kelders in Turijn.
Ze worden natuurlijk niet in staal gebouwd. En omdat het platform er al is, kan de prijs ergens rond de € 300.000 excl. belastingen uitkomen.
Zelfs als Stellantis dit tegen kostprijs zou verkopen, dan is er een berg verdiend:
  • Enorme boost voor het merk en de groep
  • Men „bindt“ wagenparken aan het portfolio, dat kunnen ook bedrijfswagens zijn.
  • Spin-offs zijn nog lucratiever, denk aan een cabrio of zelfs maatwerk versies.

Ze worden natuurlijk niet in staal gebouwd. En omdat het platform er al is, kan de prijs ergens rond de € 300.000 excl. belastingen uitkomen.
Zelfs als Stellantis dit tegen kostprijs zou verkopen, dan is er een berg verdiend:
  • Enorme boost voor het merk en de groep
  • Men „bindt“ wagenparken aan het portfolio, dat kunnen ook bedrijfswagens zijn.
  • Spin-offs zijn nog lucratiever, denk aan een cabrio of zelfs maatwerk versies.
Maar wie wilt zich, met gezond verstand en alle respect natuurlijk, voor 5 jaar verbinden aan Stellantis?

In vergelijking met mijn Gemini-ontwerp van de X1/9 is de jouwe wel compleet nieuw. :cool:(y)
Daar heb ik ook om gevraagd. Dit was de prompt: "De nieuwste AI opdracht op het Auroweek forum is er weer. Dit keer staat Fiat centraal. Ik wil een moderne versie van de fiat x1/9. Maar ik wil geen retro model. Ik wil een moderne auto op basis van de Fiat 500 die eruit ziet als een mini ferrari."

Aiiiiii... een dag te laat om mijn barchetta een nieuwe look te geven... Alhoewel hij die van Gullwing nooit zou gaan evenaren; wát een beauty! Evenals de Seno Nudo(?), de Otto VU, de X1/9 kortom bijna alle andere ontwerpen.

Net als alle andere Italiaanse auto's draag ik ook Fiat een warm hart toe. In de afgelopen 39 jaar heb ik er al tientallen versleten, vaak letterlijk! Zometeen maar eens kijken wat ik hiermee kan en óf ik er überhaupt nog wel iets mee kan, want het niveau is de laatste weken wel errug hoog!

[[<Õ>]] [[<Õ>]] [[<Õ>]] [[<Õ>]] [[<Õ>]]

edit: Ik ben tóch (onder het mom "eigenwijs is óók wijs") aan de slag gegaan met mijn eigen barchetta. Na ruim een uur met een minstens zo eigenwijze Gemini te hebben gestreden, is dit het resultaat geworden:

Had ik ein-de-lijk de lijn op de flank goed, en de deurgrepen op de juiste plaats... maakte Gemini er weer een zootje van, bij de vraag om het achteraanzicht te tonen:

Uiteindelijk heb ik de achterlichten en de diffuser wel (ongeveer) gekregen zoals ik deze wilde hebben en ik had ook geen zin meer in eindeloze discussies, dus ik heb het maar zo gelaten.

Met het interieur was ik daarentegen direct zeer tevreden:

edit 2: Mijn allereerste Fiat-avontuur begon in 1990 met een heuse Regata 100S sedan (KR-96-FD), die voor die tijd serieus snel was: binnen 10 seconden totaan de 100 km/h -in zijn twee- dat waren GTI-accelleratietijden! Daarna was de fut er vollédig uit door de ellenlange 3e, 4e en vooral de 5e versnelling... Die auto heb ik in een jaar tijd (elke dag op-en-neer naar de IVA in Driebergen, zo'n 200 km per dag) létterlijk versleten. Twee jaar (en een aantal andere auto's) later kocht ik een puntgave 85S in het donkerblauw die mijn vader vervolgens een paar weken later total loss reed toen hij de A2 wilde oversteken (bij Boxtel waren het toen nog kruispunten met verkeerslichten - kun je het je voorstellen?!).
Niet lang daarna kocht ik van een vriend (als reserve-auto) een Regata diesel, waarmee ik op een blauwe maandag spontaan besloot naar de camping in de Dordogne te rijden en die daarna nog een paar jaar als reserve-auto / taxi / sleepwagen / vuilnisbak / manusje-van-alles stond weg te kwijnen bij het bedrijf waar ik toen werkte. Elke keer als we hem (haar?) nodig hadden, dan ging het contact aan (met of zonder accubooster), moest je eerst een half uur voorgloeien, dan drie kwartier starten om vervolgens -nadat de motor eenmaal aansloeg- de hele wijk in de grijze rook te zetten. Dat 'ding' heeft nooit één krimp gegeven, ze blééf maar gaan en is uiteindelijk voor 50 gulden terechtgekomen op de plaatselijke sloperij.

Daar is mijn liefde voor de Italiaanse auto's mee begonnen. Nog vele Alfa's, Lancia's maar vooral Fiat's zouden volgen waarbij de barchetta al ruim 18 jaar in mijn bezig is (en voorlopig nog niet weggaat).
Als een soort 'eerbetoon' voor de (voor mij) iconische Regata heb ik Gemini gevraagd om een moderne variant te ontwerpen. Dit was het (uiteindelijke) resultaat:

Laatst bewerkt:
edit: Ik ben tóch (onder het mom "eigenwijs is óók wijs") aan de slag gegaan met mijn eigen barchetta. Na ruim een uur met een minstens zo eigenwijze Gemini te hebben gestreden, is dit het resultaat geworden:
het oude model mogen ze van mij zo weer uitbrengen, met idd wat andere led koplampen, iets andere achterlichten, en een iets moderner interieur, het model in de basis blijft gewoon leuk.

het oude model mogen ze van mij zo weer uitbrengen, met idd wat andere led koplampen, iets andere achterlichten, en een iets moderner interieur, het model in de basis blijft gewoon leuk.
Die van @superformer zou gezien de neus zelfs wel de markt op kunnen als 124barchetta !

Aiiiiii... een dag te laat om mijn barchetta een nieuwe look te geven... Alhoewel hij die van Gullwing nooit zou gaan evenaren; wát een beauty! Evenals de Seno Nudo(?), de Otto VU, de X1/9 kortom bijna alle andere ontwerpen.

Net als alle andere Italiaanse auto's draag ik ook Fiat een warm hart toe. In de afgelopen 39 jaar heb ik er al tientallen versleten, vaak letterlijk! Zometeen maar eens kijken wat ik hiermee kan en óf ik er überhaupt nog wel iets mee kan, want het niveau is de laatste weken wel errug hoog!

Had ik ein-de-lijk de lijn op de flank goed, en de deurgrepen op de juiste plaats... maakte Gemini er weer een zootje van, bij de vraag om het achteraanzicht te tonen:

Uiteindelijk heb ik de achterlichten en de diffuser wel (ongeveer) gekregen zoals ik deze wilde hebben en ik had ook geen zin meer in eindeloze discussies, dus ik heb het maar zo gelaten.

Met het interieur was ik daarentegen direct zeer tevreden:

edit 2: Mijn allereerste Fiat-avontuur begon in 1990 met een heuse Regata 100S sedan (KR-96-FD), die voor die tijd serieus snel was: binnen 10 seconden totaan de 100 km/h -in zijn twee- dat waren GTI-accelleratietijden! Daarna was de fut er vollédig uit door de ellenlange 3e, 4e en vooral de 5e versnelling... Die auto heb ik in een jaar tijd (elke dag op-en-neer naar de IVA in Driebergen, zo'n 200 km per dag) létterlijk versleten. Twee jaar (en een aantal andere auto's) later kocht ik een puntgave 85S in het donkerblauw die mijn vader vervolgens een paar weken later total loss reed toen hij de A2 wilde oversteken (bij Boxtel waren het toen nog kruispunten met verkeerslichten - kun je het je voorstellen?!).
Niet lang daarna kocht ik van een vriend (als reserve-auto) een Regata diesel, waarmee ik op een blauwe maandag spontaan besloot naar de camping in de Dordogne te rijden en die daarna nog een paar jaar als reserve-auto / taxi / sleepwagen / vuilnisbak / manusje-van-alles stond weg te kwijnen bij het bedrijf waar ik toen werkte. Elke keer als we hem (haar?) nodig hadden, dan ging het contact aan (met of zonder accubooster), moest je eerst een half uur voorgloeien, dan drie kwartier starten om vervolgens -nadat de motor eenmaal aansloeg- de hele wijk in de grijze rook te zetten. Dat 'ding' heeft nooit één krimp gegeven, ze blééf maar gaan en is uiteindelijk voor 50 gulden terechtgekomen op de plaatselijke sloperij.

Daar is mijn liefde voor de Italiaanse auto's mee begonnen. Nog vele Alfa's, Lancia's maar vooral Fiat's zouden volgen waarbij de barchetta al ruim 18 jaar in mijn bezit is (en voorlopig nog niet weggaat).
Als een soort 'eerbetoon' voor de (voor mij) iconische Regata heb ik Gemini gevraagd om een moderne variant te ontwerpen. Dit was het (uiteindelijke) resultaat:

Edit: 2e edit toegevoegd :giggle:

Laatst bewerkt:
De Fiat Uno was een markante, praktische en niet te dure auto (die aan de andere kant ook erg sportief en luxe kon zijn). En dat missen we in het hedendaagse autolandschap. Daarom presenteert Fiat de nieuwe Uno, uiteraard als EV. En naast een vijfdeurs variant ook een driedeurs versie, die iets goedkoper is (de meeste mensen rijden toch alleen of met tweeën) en uitgebracht kan worden in een sportieve uitvoering.

20260527-AI-wedstrijd-Fiat-Uno.jpg

Beeld: Gemini.

Op de valreep: de Fiat 127 revisited. Niet als retromodel, maar als hedendaagse versie van het soort auto waarmee Fiat ooit groot geworden is. De 'gewone' auto in een ongewoon mooi jasje. Nu terug met behulp van Gemini is de spiritule opvolger van de aloude 127 terug. In een kleurstelling die aan de 70'er jaren doet denken maar toch van vandaag is.:

Het vooraanzicht:

1WlJTJl.png

Het achteraanzicht:

LPYBun0.png

Het interieur:

7Pi9aaA.png

En het topmodel: de Abarth 127!

6uPUDFB.png

Laatst bewerkt:

Een Klassieker Keert Terug: De Nieuwe FIAT 125p
55297797375_e86abe1d78_h.jpg

WARSCHAU – De automotive wereld krijgt er een opvallende nieuwkomer bij. Waar de markt jarenlang werd gedomineerd door compacte SUV's en crossovers, signaleert FIAT een duidelijke trendbreuk: de vraag naar traditionele carrosserievormen zoals de sedan en de stationwagon neemt weer in rap tempo toe. FIAT speelt hier meesterlijk op in met de presentatie van de nieuwe FIAT 125p.
55296473332_1067e39aff_h.jpg

Als directe opvolger van de iconische en aloude 125, combineert dit nieuwe model strakke moderniteit met subtiele retro-invloeden die knipogen naar zijn legendarische voorganger. De auto wordt traditiegetrouw geproduceerd in Polen. Vanwege de enorme historische populariteit van de 'Polski Fiat' is Polen dan ook uitgekozen als absolute primeurmarkt. Lang hoeft de rest van Europa echter niet te wachten: volgende maand flankeert de sedan al de Italiaanse showrooms.

Afmetingen en Proporties

Om aan de moderne comfort- en veiligheidseisen te voldoen, is de 125p uitgegroeid tot een volwaardige rijdersauto in het D-segment. De officiële fabrieksspecificaties zijn als volgt:

OnderdeelAfmeting
Totale lengte$4.780 \text{ mm}$
Breedte (excl. spiegels)$1.860 \text{ mm}$
Hoogte$1.460 \text{ mm}$
Wielbasis$2.910 \text{ mm}$
Spoorbreedte vòòr$1.610 \text{ mm}$
Bagageruimte$510 \text{ liter}$

55297383256_485d969348_h.jpg

Dankzij de riante wielbasis van bijna drie meter biedt het retro-interieur — dat we al eerder mochten bewonderen — een ongekende beenruimte achterin, wat de auto uitermate geschikt maakt voor zowel zakelijk gebruik als lange gezinsvakanties richting het zuiden

Autoweek heeft de eerste indruk beschreven:
55297797370_d2e5169cd4_h.jpg

Terug
Bovenaan