AI Fotowedstrijd #95 – Meer modellen! Marcus F1 heeft gewonnen

Pink Panther

Kilometervreter

Welkom bij AI Fotowedstrijd #95

AI Fotowedstrijd #95 – Meer modellen!

In de jaren 90 waren er van sommige modellen een groot aantal varianten leverbaar. Niet alleen luxer, maar ook daadwerkelijk met andere carrosserieën.

Met volgens mij als absolute hoogtepunt Renault met de Megane:
  • 3-deurs hatchback coupé
  • 5-deurs hatchback
  • 4-deurs sedan
  • 5-deurs stationwagen
  • 2-deurs cabriolet
  • 5-deurs Scenic
  • 5-deurs Scenic RX4
261239853

De opdracht:​

Niet alle merken hadden zo’n line-up.
Verzin een uitvoering die binnen een modelserie volgens jou er had moeten komen.

New+Astra+range+2012.jpg

Doelgroep:
De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale afbeeldingen / kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Regels:

• De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
  • Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (zoals imgbb of postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
  • Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
  • Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
  • Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
  • Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
  • Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
  • Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
  • Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
  • Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
  • In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
  • De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
  • Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
  • Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
  • De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.
a0a72a4c9f8e99c497070746b01b3d47.jpeg

Vorige wedstrijden:

001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
044: Helemaal kaal- Pink Panther
045: Bomvol! - RONR
046: Auto's in strips - Zadelsnuiver
047: Help Jaguar uit de brand! - Zadelsnuiver
048: At the drive-in - Zadelsnuiver
049: De vrijetijdsauto - 2CV Lover
050: Frankenstein's Garage - 2CV Lover
051: De Godin - Pink Panther
052: Das Beste oder Nichts - zonder BMW met Skoda
053: Het Zwitsers zakmes - Gullwing
054: De Hobby camper - ex-aequo 2CV Lover en Niseko
055: De teletijdmachine, Urban Mobility in 2040 - Roadracer
056: Een auto met landstypische stijl, afgebeeld in het thuisland - 2CV Lover
057: Sinterklaas vs Santa Claus - D.E.N.N.I.S.
058: Lowriders and Special Paint - RonR
059: Speelgoedauto Revival - Roadracer
059b: Ontwerp een nieuwe banner - 2CV Lover
060: De aflevering van je nieuwe auto - Gullwint!
061: De Droomgarage – Waar staat jouw creatie gestald? - Gullwint!
062: De Mars Commute - RONR
063: Breaking news! - ex aequo Zadelsnuiver en Harry Cabrio
064: Wat als…? - Jay DoubleYou
065: Ouderwets wordt weer nieuwerwets - Alfista
066: De Trumpmobiel - Twix
067: De varianten - Alfista
068: The Love Machine - Jay W
069: Breng de sedans & stations terug - SJ 1001
070: De ultieme cabrio - 929V6
071: Spreekwoorden en gezegden - 929V6
072: De auto in de hoofdrol, maar uit een andere tijd - Twix
073: Bussie (of MPV) komt zo! - 929V6
074: In Paassferen - SVF
075: De compacte stadsauto - Zadelsnuiver
076: AI Fotowedstrijd #76: Brand Shift - Gullwing
077: EV's vanaf nul opnieuw uitgevonden: ex aequo Zadelsnuiver & S J 1001
078: Need for speed: shadowline: Harry Cabrio
079: The return of the ... - Alfista
080: Pikes Peak – Grozz
081: De Europese kei-car - SVF
082: De moderne Coupé - Zadelsnuiver
083 : FIAT comeback - Superformer
084 : Ferrari Luce - Pink Panther
085 : Coachbuild - Jay Double You
086 : Revival - Pjotr
087 : Betaalbare Coachbuilt Cabrio - D.E.N.N.I.S.
088 : Pimp My Van - MarcusF1
089 : Homologatie en Strassenversionen – Grozz
090 : Instant Herritrage - SVF
091 : De Vergeten Facelift - Twix
092 : Het missende model - Rudyke
093: De sportversie die nooit kwam - Harry Cabrio
094: Onbekend segment - SVF

Inzenden kan tot woensdag 26 augustus 2026 om 20.00 uur
Stemmen kan tot vrijdag 28 augustus 2026 om 20.00 uur

Laatst bewerkt:
Laat ik maar de spits afbijten, Renault ging helemaal los met de Megane I en introduceerde nog meer varianten.

1. Renault Megane Etoile Shooting Brake

De spectaculairste Megane wordt in 1997 geïntroduceerd en beperkt gebouwd in Dieppe, slechts 5.000 stuks. Met details van de Megane Concept studiemodellen.

4TvvzRa

2. De Megane Société

De R5 Express bestond nog, de Kangoo kwam pas later.
Société modellen had Renault al, meestal 3 deurs met dichte achterramen. Bij de Megane ging men een stapje verder.

VoBCEQN

3. Renault Megane Société Pick-Up

Voor Europa niet de meest logische optie, maar in Zuid Amerika was dit wel een gewild model.

G8bwjZY

4. Renault Megane Société Pick-Up RX4

In een poging dit segment in Europa was populairder te maken, introduceert men de RX4 Pick-Up.
JSNeeLR

5. Renault Scenic Express

Duidelijk een maatje groter én breder dan de in 1997 nog te introduceren Kangoo. En de Société versie. Met zijn grotere breedte wel iets beter een opvolger van de R5 Express dan de Kangoo.
Daarnaast aanzienlijk compacter dan de Trafic die al sinds 1980 in productie is.

KrobCxG

Laatst bewerkt:
Coupé op basis van de 5-serie E12, qua daklijn lichtjes geïnspireerd op de originele Garmisch conceptcar uit 1970. Deze coupé, die opviel door zijn eigen achterlichten en het feit dat de tankklep naar de zijkant is verhuisd (wat bij de sedan pas bij de facelift in 1976 zou gebeuren), zou in 1974 op de Salon van Genève aan het publiek worden voorgesteld maar door de oliecrisis liep alles anders en zou hij nooit het levenslicht zien.

55481100364_2476def695_o.jpg

55480237974_6da8e00d6c_o.jpg

Gemini

Laatst bewerkt:
Als er één merk is waar we met smart wachten op een nieuwe line-up is het Jaguar wel. Gelukkig heeft Jaguar een hele nieuwe lijn geïntroduceerd en de eerste foto's druppelen binnen.

Gemaakt met Gemini.

Laatst bewerkt:
Als er één merk is waar we met smart wachten op een nieuwe line-up is het Jaguar wel. Gelukkig heeft Jaguar een hele nieuwe lijn geïntroduceerd en de eerste foto's druppelen binnen.

Of zal ik voor deze gaan?

Miamibeach

Laatst bewerkt:
Die Amerikanen en hun grote fascinatie om potsierlijk met een pet rond te lopen als volwassene :ROFLMAO: heb ik nooit begrepen. Da's voor kleine kinderen, F1 rijders om de sponsors te plezieren en back in the day toen er nog geen fietshelmen waren wielrenners.

Die Amerikanen en hun grote fascinatie om potsierlijk met een pet rond te lopen als volwassene :ROFLMAO: heb ik nooit begrepen. Da's voor kleine kinderen, F1 rijders om de sponsors te plezieren en back in the day toen er nog geen fietshelmen waren wielrenners.
Ze dragen ook allemaal hetzelfde petje @der Magistrat !!! Ach, die pet past ons allemaal.

Wat nu in een paar zinnen en enkele muisklikken kan deed ik vroeger met Photoshop waarmee ik vele avonduren heb gevuld! Ik zat eens door mijn map met honderden photoshops te scrollen en kwam daar onder andere mijn bijzondere Porsche modellen tegen op basis van de Carrera. Dat waren kwa uitvoering niet mijn beste creaties en dus leek het me wel aardig om het eens dunnetjes over te doen en nog wat extra varianten toe te voegen. Afzonderlijke varianten gemaakt met Gemini en ChatGPT voor de collage:

3TgoWHq

Misschien deze Cyclera nog toevoegen:

A988yi3

De Opel B Kadett is waarschijnlijk het model met de meeste carrosserie varianten onder dezelfde naam. Met een 2 en 4 deurs sedan, een 2 en 4 deurs fastback, 3 en 5 deurs stationwagen en 2 verschillende coupé versies in totaal 8 verschillende varianten. Toch ontbreken er nog 4. Namelijk een 3 en 5 deurs hatchback, een 5 deurs liftback en een bestelwagen:

16a1ezN

En misschien voeg ik ook nog een MPV, een SUV, een cabrio, een pick-up, een 3 deurs liftback, een shooting brake en een limousine toe...

Laatst bewerkt:
Met dank aan Gemini (en Chat voor het verhogen van de resolutie) kies ik voor de Renault Twingo als inzending.

Het is 1996 en op de autobeurs van Rio de Janeiro is het een drukte van belang. Renault maakt er een feestje van en met reden: de Renault Twingo is een doorslaand succes. Wij in Europa kennen de 3-deurs variant (op de foto nummer 7, in het oranje). Speciaal voor de belangrijke Zuid-Amerikaanse markt introduceert Renault in Brazilië een paar nieuwe modellen.
Een Braziliaan wil een stevige auto, met zo veel mogelijk ruimte voor weinig geld. Daarom worden op deze beurs zowel een break (nummer 3) als een sedan (nummer 4) gebracht. Voor de zonaanbidders heeft Renault een cabrio bedacht en ook nog een vrolijke Jolly. De Twingo Cross staat wat hoger op haar wielen en is bedoeld voor die plaatsen waar de verharde weg stopt.
Als absoluut klapstuk heeft Renault een concept voor de Twingo Turbo meegenomen. Deze Twingo heeft de motor achterin - dus ook achterwielaandrijving - en kenners zien meteen de gelijkenis met de Renault 5 Turbo uit 1980.
Het werd nog erg laat die beursavond.

202d92ff-c7c1-4174-9430-cb1d0d5b711f.png

<<<>>>
In de jaren 90 was Ferrari druk aan het experimenteren met andere varianten van hun modellen dan de "gewone" coupé's en cabrio's. De ontwerpers bij Ferrari waren hun tijd ver vooruit, ze durfden het alleen nog niet aan om ze ook echt in serie te gaan produceren. Maar toen Porsche, Lamborghini en Maserati de prototypes zagen wisten ze niet hoe snel ze ermee op de markt moesten komen. De 3 onbekende varianten zijn trouwens echt gebouwd en staan nu ergens te verstoffen onder een afdakje bij een verder anonieme Sjeik.

Op de foto VLNR: Ferrari 550 Maranello convertible, Ferrari 550 Capra (verre voorouder van een SUV), Ferrari 550 Maranello coupé, Ferrari 550 Pinin (4-deurs sedan), Ferrari 550 Venice (3-deurs estate).
c6793d8a-7e04-465f-8cf0-c3009a91e5a2.jpg

VLNR: Fiat Multipla, Multipla begrafenisauto, Multipla cabrio, Multipla Van, Multipla pausmobiel.
watermarked-img-16427501938442470778.jpg

VLNR: Fiat Panda, Panda 4x4, Panda sedan, Panda SW, Panda Jolly, Panda cabrio
03b184d8-4491-43f9-95b4-0590ccfa2409.jpg

Laatst bewerkt:
Dank, @Twix, dank.

Na die vreselijk lelijke "Porsche Cayenne proto meets AMC Pacer LWB" is dit echt een verademing...
De 928 van Zadelsnuiver vind ik dan wel geslaagd, maar de velgen zijn van een later model S4/GT/GTS en de 944 S2/Turbo (mijn ultieme realistische droomauto) als ik me niet vergis.

Leuk die klapkoplampen van de Porsche 968 - maar de rest, ach. Het geheel is wel bijzonder grappig (y)

Ik had alleen die links boven eerder 'Farmera' of 'Tractera' genoemd...

Farmera heb ik overwogen inderdaad, maar zocht eigenlijk een naam beginnend met een C en met de klank van Carrera. Ik heb hem nu omgedoopt tot Carterra. Terra betekend aarde land of grond in het Latijn.

Terug
Bovenaan