Airco Opel Vivaro 2023 combi 9-pers

Val

Wegverkenner
Hallo,

Ik had een vraagje m.b.t. de airco ook werkend achterin te krijgen.
Zoals in de titel staat betreft het een 9 persoon bus en ik krijg regelmatig te horen dat het achterin niet koeler word (het daar heel warm is) en de passagiers liever een rij naar voren (in het midden) kunnen zitten zodra het kan. Daar zitten ook ramen die open kunnen en achterin niet.
Weet iemand welke knopjes ik moet gebruiken om het achterin de bus ook koeler te krijgen?
Met de ramen achter open rijden is namelijk ook niet altijd even fijn, zeker op een 100 km/h weg. Voorin wordt het wel koeler. De airco wordt koud, hij blaast van stand 1 tot max. stand 6.

Moet je bijv. de airco aanzetten en dan de knopjes gericht op het lichaam (hoofd) en voeten? Gezicht (hoofd) vind ook niet iedereen fijn. Knopje van de airco en de ramen? Airco en circulatiestand? Ik heb echt geen idee meer.

Ik denk dat de airco installatie onvoldoende capaciteit heeft, om het achterin de bus koel te houden, met dit weer. De Vivaro is namelijk als bestelwagen ontwikkeld, met een een airco voor de bestuurder en bijrijder. Feitelijk bevind zich de 3de zitrij in de laadruimte, die normaal zich buiten het bereik van de airco bevindt. Dus ik weet niet,of er iets aan te doen is, zonder ingrijpende maatregelen.

Als de bus af-fabriek als personenbus is geleverd dan krijgt die meestal een extra airco voor achterin, met eigen temperatuurregeling, knoppenpaneel en ventilatie openingen achterin.
Zit dat er niet in dan is de auto af-fabriek besteld als bestelauto en aangepast naar personenbus. Komt best veel voor want is financieel voordelig. En dan is de airco alleen voor voorin gemaakt.

Los daarvan; het kan zijn dat de airco onderhoud nodig heeft en dan wordt die ook minder effectief.

het kan zijn dat de airco onderhoud nodig heeft
Ik deel jouw idee. Maar voor onderhoud lijkt me drie jaar best wel jong (aan de andere kant als door de grotere ruimte vaak het maximale wordt gevraagd van de airconditioning kan ik me voorstellen dat deze eerder 'aan de beurt' is. Ik kan in de fotoarchieven echter niet zien (ook niet bij de zustermodellen) of en waar de uitstroomopeningen voor de ventilatie zich achterin de auto bevinden...

@roadcar
Ik heb altijd begrepen dat een airco eigenlijk elk jaar gecontroleerd dient te worden en elke 2 jaar onderhouden (en bijvullen) moet worden.
Ik heb het in ieder geval bij mijn auto’s zelf altijd om de 2 jaar laten controleren, schoonmaken en bijvullen.
Kost mij ongeveer 70 euro, ook afhankelijk van de hoeveelheid koudemiddel.

Nooit problemen gehad en altijd een goed werkende airco. (Oke, een steentje door de grille van de auto zorgde voor een kapotte convector en dus een niet werkende airco)

Ik vermoed dat onderhoud dus wel iets zou kunnen helpen, maar de andere reden (bestelbus, dus voorin airco) klinkt ook zeer aannemelijk

Heb je achterin wel ventilatieroosters zitten? Op de middelste en achterste zitrij? Als dat niet zo is moet de koude lucht vanuit het dashboard helemaal naar achteren geblazen worden. Dan kan het lang duren om de hele auto koel te krijgen. In deze temperaturen lijkt mij dat redelijk lastig.

Wat voor type Vivaro is het? Fossiele brandstof of elektrisch?

Is het een voertuig dat ingezet wordt voor leerlingenvervoer?

Die lijken mij af fabriek 9 persoons te zijn, want hebben ook een glasplaat in het midden van het dak zitten (donker getint) zover ik die voertuigen tegenkom. Glasplaat zorgt wel weer voor wat warmte (en kou in de winter) natuurlijk.

Zafira Tour variant; ventilatie 'schacht' voor achterpassagiers.

_jos4487.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan