Al ruim 4 maanden te koop, is dat lang?

Robert 69

Kilometervreter
Mijn vrouw heeft haar oog laten vallen op een nieuwe(re) Fiat Panda. 1.0 Hybrid uit 2022. Staat al 140 dagen te koop voor 11.950 bij een garage. Voor 11.500 mag ze m zo meenemen met 3 maand garantie. Geen inruil.
Mijn vraag is, of 140 dagen te koop staan lang is voor een occasion? Zegt dat iets over de (te hoge) prijs? Dat de verkoper er 450 af doet... of zou er dan nog meer af kunnen?
Alvast dank voor reacties!

Het kan zijn dat de prijs eerst hoger was en dat hij nu scherp is. Met die 11.500 nog scherper.

Kijk en vergelijk. Ook naar vergelijkbare modellen van andere merken.

Ik denk dat mensen liever geen hybrid willen maar gewoon een simpele lichte brandstofmotor. Hoe is de MRB tov normale motoren?

Mijn vraag is, of 140 dagen te koop staan lang is voor een occasion?

Het is ongeveer het dubbele van het gemiddelde aantal stadagen in 2023, volgens het VWE/Automotive-online nationaal occasion rapport 2024 van begin dit jaar.

Vanaf pagina 40 gaat het over de stadagen.

Ik vind drie maanden garantie wel weinig, dacht dat het tegenwoordig minimaal 12 maanden is?

Dat is de zogenaamde wettelijke garantie.

tjah, als deze eerst voor veel meer te koop stond dan is het niet gek dat deze langer staat. Mogelijk ook dat er daarom niet zoveel vanaf kan. zou eens kijken wat de prijs is ten opzichte van andere occasions van het zelfde bouwjaar en km stand.

140 stadagen is wat hoog, maar ook niet extreem. Bedrijf waar ik de auto had gekocht zei dat bij hen gemiddeld 90 dagen was. sommigen zijn binnen een week verkocht, anderen staan er een jaar. oorzaak kan heel divers zijn. van een incourante kleur of kilometerstand, belangrijke optie die mist of een model voor een specifieke doelgroep.

Het kan zijn dat de prijs eerst hoger was en dat hij nu scherp is. Met die 11.500 nog scherper.

Kijk en vergelijk. Ook naar vergelijkbare modellen van andere merken.

Ik denk dat mensen liever geen hybrid willen maar gewoon een simpele lichte brandstofmotor. Hoe is de MRB tov normale motoren?
Het is een mild hybrid

Denk dat de prijs redelijk ok is, ligt ook beetje aan de kilometerstand.
140 dagen te koop, vindt ik persoonlijk ook niet overdreven.
Staat hij bij een Fiat dealer? De garantie van mnd vindt ik erg weinig, zoals eerder vermeld, zou je toch wel op 1 jaar garantie mogen rekenen, helemaal bij een dealer.

12 maanden garantie is verplicht als je bij een garage koopt.
dat is alleen bij een Bovag aangesloten garage boven een bepaald bedrag. en al is het een bovag bedrijf mogen klanten (tegen een korting) daar altijd nog vanaf zien. bovag garages zijn alleen wel verplicht de adverteren met die 12 maand garantie (al gebeurd dat ook vaak niet en zetten ze de internet prijs er op met in kleine lettertjes de complete prijs.

als je geen beding onderschrijft dat je afziet van garantie oid, dan geldt gewoon het conformiteitsbeginsel. Geen rechter gaat mee met die drie maanden bij een auto van net 3 jaar oud bij een particuliere aankoop. Maar wat voor garage/handelaar gaat het? Bij zulke types zou ik dus al geen auto kopen.

Ik ben er vorige eeuw ook eens ingeluisd met een motorfiets. Ik “kocht” bij een officiële garage, maar eigenlijk “kocht” ik van een particulier die de motor daar te koop had staan.
Nergens op de papieren stond de naam van de garage…
Wat Gullwing schrijft, dit zou toch minstens een serieus knipperlicht moeten zijn.

Terug
Bovenaan