Sinds eind 2019 rijd ik in een Alfa 166 2.0 Twin Spark 150 pk uit 2004 met 160k op de teller. Voor 2200 euri - met inruil voor 1400. Ik was overal voor gewaarschuwd. De boekjes lopen slechts tot 2013. Maar als je weet wat je doet komt het goed.
Geen enkele roest, twee minplekjes bijgewerkt, enkele elektrische problemen die zich vanzelf oplosten - dat heet Self Healing Italian Technique - shit

.
Olieverbruik is 0,5 liter op 1000 km. Dat heb ik vanmorgen nog gecheckt. De beste olie - ongeacht wat iedereen zegt - is Castrol 10w60 (wordt ook aanbevolen volgens het boekje, maar elke garagist roept 5w40 of 10w40). Kost 60 euri op internet voor 5 liter. Met als gevolg dat mijn garage zegt: 'Dan neem je het zelf maar mee'. Om vervolgens voor 4 tientjes mijn olie te verversen wat anders 120 was geweest.... ik heb het geluk tussen twee garages met Alfisten aan het hoofd te wonen.
Maar het is de beste auto van de 13 die ik in mijn leven heb gereden. Ben nu 18000 km probleemloos verder. Heb als start wel de distributieriem vervangen en ik had een gaatje in mijn uitlaat. Verder niks. Inmiddels tot 170 km p uur doorgetrapt en ik rijd gemiddeld 1:13 benzine. Na 2 jaar inclusief aankoop en exclusief benzine heb ik 1700 e per jaar aan onderhoud, dat is 11 cent per km! In het begin werkte mijn airco niet. Met een tweedehands pomp van de sloop van 50 euri was ook dat opgelost - ingebouwd door de garage die daar ook onderdelen koopt. Zie ook mijn review op Autoweek: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/alfa-romeo-166-2-0-t-spark-distinctive-2004-2/
Het belangrijkste is de proefrit. Rijd hobbelwegen en snelweg, trek flink door, luister naar rammels en afwijkingen, laat het stuur op de snelweg los om te kijken of hij in 100 meter uitwijkt, stap keihard op de remmen voor een noodstop om te zien of er recht wordt geremd; check de banden op scheefloop; probeer de schokbrekers op alle vier de hoeken - druk ze flink in en als ze naveren moeten ze vernieuwd - kijk onder de motorkap hoe schoon de motor is, vraag naar de wissel van de distributieriem (om de 30k of 3 jaar), test alle knopjes en lichten, de elektrische ramen en de deurvergrendeling en laat tot slot de auto op de brug zetten en check de onderkant op slijtage en lekkage.
Alfa is inmiddels voor mij een topmerk, terwijl ik hem inruilde op een Jaguar X-type... Succes!