Alfa Romeo Giulia (952)

Het is inderdaad allemaal erg persoonlijk en een kwestie van smaak en nuances.
Slechte keuzes bestaan niet in dit segment. Het is gewoon puur een kwestie van smaak (en geld).

Ik heb eigenlijk alles in dit segment wel gereden, vaak huurauto's of proefritten, of auto's van vrienden. Alleen de Jag XE heb ik niet gereden, maar wel de Jag XF. Ook de MB C-klasse, de BMW 3-serie, de Audi A4, en een hele dikke A6 3.0tdi, een Passat, een Talisman estate, Volvo V60, en natuurlijk 100.000en kms in mijn eigen BMW's. Behalve mijn Mazda 6, heb ik niet met veel oosterse auto's gereden, al rijd ik in Azië vaak mee met Lexussen (Lexi?) en Toyota's en dat is echt niet zo mijn kopje thee, al vind ik Japanse sportauto's dan vaak weer wel gaaf.

Uit eigen waarneming kan ik zeggen dat Giulia en BMW 3-serie ontzettend vergelijkbaar zijn, op alle fronten.

De Jaguar XF (met 2.0d 160 pk en ZF automaat) vond ik ook heel fijn rijden, maar wel ontzettend wennen qua bedieningsgemak. De Mercedes C-klasse is m.i. met afstand het "beste" wat je kunt krijgen, maar daar staat wel letterlijk een stevige prijs tegenover. Rond de 45k rijd je er redelijk kaal bij met een instapdieseltje, en ga je aankleden dat wordt het al snel heel duur (55k zit je zo aan). Daarbij vind ik het interieur wel een erg hoog kraaltjes en spiegeltjes gehalte hebben, en is de rijbeleving niet mijn smaak (wel erg supercomfortabel).

Onlangs heb ik ook gereden in de nieuwe A4 avant van een vriend van me. Hij is gadgetfreak en hoeft geen snelle scherpe auto, dus het is een instap diesel-DSG met voor 20.000 euro aan speeltjes erop, inclusief het prachtige digitale instrumentencluster. Dat niveau haalt de Giulia niet. Is dat erg..? Ik vind van niet, want ik gebruik al die dingen niet. Hij vind van wel. Variety is the spice of life. We hebben overigens wel beide dezelfde kleur gekozen, dat dan weer wel.

Onlangs nog een dag met een laatste model 318d (pre-facelift) met M-pakket (dus ook sportstoelen) door Sauerland gestuurd en dat gaat echt fantastisch. Ik vind de 318d net iets te tam, dus zou zelf eerder voor de 320d kiezen. De 3-serie stuurt iets vleziger dan de Alfa, maar geeft een vergelijkbaar vertrouwen als je lekker aan het sturen bent. Een klein verschil is dat je de 3-serie voor je gevoel iets meer moet beetpakken, terwijl de Giulia wat meer een vingertoppen auto is. Misschien vind ik dat eerste wel fijner, of moet ik nog iets meer wennen aan de lichte, directe en gevoelige Giulia besturing.

Het interieur in mijn Giulia vind ik beter in elkaar zitten, dwz knopjes zitten recht en voelen 'onbreekbaarder' dan bij BMW (ja echt). Hard plastic vind je op de onderste delen van de deurpanelen, net als bij de BMW.
Het Connect systeem in de Giulia is duidelijk "geïnspireerd" op iDrive. Het standaard 6,5" systeem zoals ik dat heb in mijn Giulia is niet state-of-the-art, maar dat is het basis iDrive ook niet. Het werkt echt precies hetzelfde (en dus heel intuïtief, anders dan het systeem van Jaguar bijv.).

Sowieso gebruik ik i.v.m. droge huid vaak handcreme en alles touch screen betekent voor mij dus dat ik iedere dag met ontvetter in de weer kan om het scherm weer te kunnen lezen.... Ik moet daarom niet denken aan waar het naartoe gaat als je nu naar Tesla's en Renaults kijkt met die enorme iPad's. Ook de nieuwe LandRover heeft schijnbaar overal touchscreen, en Porsche is ook al over op glas met haptische feedback.
Niet "handig" mensen...

Dus, smaak:
Alfa en BMW past gewoon beide goed bij mij. Audi en MB wat minder, maar zou ik me ook niet in schamen.
Jaguar past misschien qua rijden wel, maar de XE vind ik niet zo mooi. De Giulia vind ik dan weer mooier dan de 3-er. Komt bij dat de 3-er al afviel ivm smalle achterbank, en dat een 320d automaat met business en M-pakket minstens 5000 euro duurder is dan mijn snellere Giulia Business Super met Veloce pakket.

tldr: ik zie geen concessies, behalve dat ik geen station kon kiezen.
Andersom had ik wel concessies moeten doen als ik voor een A4 of 3-serie was gegaan, want ik heb gewoon een leasebudget en daarbinnen moet een auto worden geconfigureerd. Om budget redenen had ik dan concessies moeten doen qua aandrijflijn en/of luxe aan boord.
Om die reden is de concessie dat er minder opties te kiezen zijn (want dat is zeker zo!), voor mij ook niet zo'n punt. BMW heeft Individual en als particuliere koper (of verwende leaser) kun je dan wel veeeeeeel meer kiezen dan bij Alfa Romeo.

Zo zie je maar, wat voor de één een concessie is hoeft dat voor een ander niet te zijn. Het is mooi dat er weer mensen zijn die voor een Alfa Romeo kiezen in plaats van een BMW, Audi of Mercedes, want het is lang geleden dat deze merken in één adem genoemd werden. Ik hoop dan ook dat Alfa snel met meer nieuwe modellen komt, een groter model met RWD dat het kan opnemen tegen de 5, A6 en E zou fantastisch zijn (y)

BENZine zei:
Zo zie je maar, wat voor de één een concessie is hoeft dat voor een ander niet te zijn. Het is mooi dat er weer mensen zijn die voor een Alfa Romeo kiezen in plaats van een BMW, Audi of Mercedes, want het is lang geleden dat deze merken in één adem genoemd werden. Ik hoop dan ook dat Alfa snel met meer nieuwe modellen komt, een groter model met RWD dat het kan opnemen tegen de 5, A6 en E zou fantastisch zijn (y)

In dat opzicht zet Alfa Romeo wat mij betreft wel goede stappen, ook met de Stelvio. Het spreekt mij in elk geval meer aan dan die zouteloos vormgegeven Jaguars van tegenwoordig.

Hybride Alfa Romeo Giulia in aantocht van 350 pk
Alfa Romeo mag niet klagen over het verloop van de eerste verkoopresultaten in de VS en werkt aan een verdere uitbreiding van het gamma. Zo is volgens uitgelekte lijstjes van lokale dealers daar een 350 pk versie van de Giulia in aantocht, die zich tussen de Quadrifoglio en de 280 pk sterke TI (bij ons Veloce) in zal plaatsen. Alfa Romeo is in de VS een niche merk in het hogere segment en dus zet men vooral in op rijk uitgeruste versies met krachtige motoren. De 350 pk is volgens insiders die met het lijstje (afbeelding onder) naar buiten kwamen een 2.0 turbo die gekoppeld is aan FCA’s nieuwe 48v ‘Mild Hybrid’ systeem.
Men verwacht de komst van deze hybride ergens halverwege 2018 tijdens de introductie van een MY2019 versie, oftewel een update voor de Giulia (en Stelvio). Beide mogen we trouwens ook op ons continent verwachten, al zijn daar nog geen concrete aanwijzingen voor.

giulia-my.jpg

Bron: https://www.autoedizione.nl/hybride-alfa-romeo-giulia-aantocht-350-pk/

P. Klieder zei:
@ D2; wat je stelt klopt. Ik heb met beide auto's gereden. De Alfa stuurt scherper en voelt ook lichter. Dus als echt rij-ijzer wellicht beter. Maar ik kan mij voorstellen dat het scherpe sturen je in daily modus gaat irriteren (vrij veel corrigeren op de snelweg).

Ik geloof je graag, ik kan enkel vergelijken tussen >100K km met een 159SW en >115K km met de huidige 3 Touring.
Ik rij ontzettend graag met de BMW, doe er 30.000 km per jaar mee en vind het een enorm fijn rijdende auto. Tot ik mijn roadster uit de garage haal. Die stuurt pas scherp, die is pas wendbaar, lichtvoetig etc.

Het punt dat ik wil maken : de aan de Giulia toegeschreven betere rij eigenschappen tov 3 serie zullen door 95% van de eigenaars niet eens gevoeld worden, laat staan dat er al 1% (of 2-3%) zal zijn die het eruit zal kunnen halen. En of dit laatste verantwoord is op de openbare weg... Niet iedereen heet Chris Harris ;)

Ik vind auto's als de XE en de Giulia wel waardevolle aanvullingen in het D-segment en het houdt de "gevestigde waarden" hopelijk scherp.

Ik denk dat hetzelfde geldt voor de RWD van veel BMW's. Maar haal dat eruit en de 'echte' fans staan op hun achterste poten.

RobEU zei:
Ik denk dat hetzelfde geldt voor de RWD van veel BMW's. Maar haal dat eruit en de 'echte' fans staan op hun achterste poten.

De ' echte fans' weten RWD te waarderen. Mensen die RWD niet eens opmerken, daar is het niet aan besteed. Die zijn niet slechter af met een FWD, of ze moeten de RWD auto in kwestie om andere redenen willen natuurlijk, bijvoorbeeld omdat het een Alfa is.

Niseko zei:
P. Klieder zei:
@ D2; wat je stelt klopt. Ik heb met beide auto's gereden. De Alfa stuurt scherper en voelt ook lichter. Dus als echt rij-ijzer wellicht beter. Maar ik kan mij voorstellen dat het scherpe sturen je in daily modus gaat irriteren (vrij veel corrigeren op de snelweg).

Ik geloof je graag, ik kan enkel vergelijken tussen >100K km met een 159SW en >115K km met de huidige 3 Touring.
Ik rij ontzettend graag met de BMW, doe er 30.000 km per jaar mee en vind het een enorm fijn rijdende auto. Tot ik mijn roadster uit de garage haal. Die stuurt pas scherp, die is pas wendbaar, lichtvoetig etc.

Het punt dat ik wil maken : de aan de Giulia toegeschreven betere rij eigenschappen tov 3 serie zullen door 95% van de eigenaars niet eens gevoeld worden, laat staan dat er al 1% (of 2-3%) zal zijn die het eruit zal kunnen halen. En of dit laatste verantwoord is op de openbare weg... Niet iedereen heet Chris Harris ;)
Volgens mij verwar je nu rijgedrag en rijcapaciteiten (als je het zo mag noemen) met elkaar. Misschien heeft de Giulia op de limiet gereden wel een betere wegligging dan de 3, misschien ook wel niet. Maar volgens mij is dat niet wat P Klieder bedoelt. Het rijgedrag van een auto is mijns inziens bij normale snelheden ook al prima te beoordelen. Je merkt in je roadster toch ook niet pas op de limiet dat die scherper, wendbaarder en lichtvoetiger is dan je 3-serie?

En evengoed zit er ook altijd verschil tussen FWD auto's qua rijgedrag (zeker als je een Giulietta vergelijkt met bijvoorbeeld één van de VAG C-segmenters), ik zou niet weten waarom dat bij RWD niet ook zo is.

"How Alfa Romeo is that! That is brilliant!" :D

https://www.youtube.com/watch?v=NITkoDTialE

Ik ben een offerte aan het samenstellen. Nu zie ik dat er een ander type velg leverbaar gaat worden: 6G6 18" lichtmetalen velgen 'Sport Plus'*. Heeft iemand hier al wat foto's of iets dergelijks van kunen vinden of weet iemand waar er 1 staat met deze velgen? Het is een beetje lastig om een goed beeld te vormen van deze velgen onder een alfa vanuit de prijslijst.

Ziet er op deze afbeelding fraai uit! https://www.alfaromeo.nl/content/dam/alfaromeo/nl/nl/model/giulia/alfa-romeo-giulia-prijslijst.pdf

dLOnYP4.png

Ja ik had dat gezien echter kan nergens een goede foto vinden van de velg en weet ook niet van welke leverancier het is. In de configurator lukt het me ook niet om deze velg te kiezen; wat een beetje frusterend is (ook de italiaanse configurator geprobeerd)

Het lijkt een beetje op deze
tecnico6.jpg

Bright Technico alleen zijn deze 19"en lijken de spaken wat slanker te zijn.

Lijkt wellicht nog het meest op de velgen van de volgende Focus RS :
uitgelicht-ford-focus-rs-full-18012012115451-5205.jpg
.
Weet iemend wat de fabrikant is van deze velgen?

Mooie velg, maar zou toch voor 19" gaan, staat zo mooi. Hoe dan ook een plaatje de Giulia.

Het is een leaseauto , 19" is echt een hele boel geld extra ....(vooral met de kilometrage waarmee ik hem ga leasen) Ben bang dat ik toch enigzins rationeel moet blijven.

Ik vind 19" inch ook veel mooier en velgkeuze is beter maar ja vind ik kwa kosten eigenlijk niet te verantwoorden.

Buff zei:
Het is een leaseauto , 19" is echt een hele boel geld extra ....(vooral met de kilometrage waarmee ik hem ga leasen) Ben bang dat ik toch enigzins rationeel moet blijven.

Ik vind 19" inch ook veel mooier en velgkeuze is beter maar ja vind ik kwa kosten eigenlijk niet te verantwoorden.

Dat begrijp ik, is ook zo. Neemt niet weg dat 18"ook goed is en de Giulia blijft een verrijking van het straatbeeld, erg mooie wagen, ook met 18".

Ja idd ik heb een paar alfa's gehad en het blijft iets speciaals. Sowieso vind ik het kwaliteits gevoel beter dan ooit en met het beste weggedrag voor D-klasse sedan. Zie ook het volgende
Zelfs kimmy raikonen gaat lachen !!! van een auto als deze [video]https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=VA3W-uUyNVY[/video]

Om nog even terug te komen op de velg het lijkt me dat het de volgende velg gaat:
1.jpg

6.jpg

2.jpg

Alleen dan in een 18" versie i.p.v. deze 19" bij een QV.

@Buff

Mooie velg en erg Alfa, m.i. zeer geslaagd. Van een Alfa word je hebberig, rij zelf zakelijk Lexus IS, ook fijne wagen maar afstandelijk en niet te vergelijken. De Giulia is een verrijking van het segment, heb ook genoten van het Stelvio filmpje op deze site maar met name van het filmpje welke Werner Budding heeft gemaakt van de Stelvio QV, de lach op zijn gezicht zegt alles aan het einde van het filmpje, en dat heeft Alfa maar weer mooi voor elkaar gekregen :). Veel plezier met je Giulia!

Tja als de auto zelf een lach op het gezicht kan toveren van Kimi Raikonen (!!!!) zit het wel goed denk ik [video]https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=VA3W-uUyNVY[/video]

Volgens mij gaat het om deze velg:
https://photos.app.goo.gl/wiCWQHcFWEGUDCIl1

Heel anders dan de 19" versie.
Te zien in de configurator van alfaromeo usa.

Op internet wordt onderhand steeds drukker gefantaseerd hoe het zou zijn als de Giulia weer de rol van de 155 in het DTM zou kunnen overnemen...

alfa_romeo_giulia_dtm_mix_by_akid0831-d920z5c.jpg

EdeG83 zei:
Volgens mij gaat het om deze velg:
https://photos.app.goo.gl/wiCWQHcFWEGUDCIl1

Heel anders dan de 19" versie.
Te zien in de configurator van alfaromeo usa.

Erg mooie velg! Staat de Giulia buitengewoon fraai, maar ja vind de Giulia zelfs met wieldoppen fraai :)

@dca12 - lichtmetaal in 16'' is standaard op de Guilia. Geen wieldoppen. Wellicht heb je de indruk dat het standaard wiel voor de Advanced Technology versies (de velg heet ook toepassend 'Eco') een wieldop is.

DagDromer zei:
@dca12 - lichtmetaal in 16'' is standaard op de Guilia. Geen wieldoppen. Wellicht heb je de indruk dat het standaard wiel voor de Advanced Technology versies (de velg heet ook toepassend 'Eco') een wieldop is.

:):) Nou dan zelfs met 16" heel aardig om naar te kijken. Je bent in ieder geval een echte kenner(y).

Kenner is een groot woord. Heb de prijslijst eens doorgespit om te zien hoe een bepaalde configuratie financieel uit zou pakken. En daar viel het mij ook op dat die specifieke Eco velg daadwerkelijk een velg is en geen wieldop. Ik heb een afwijking dat ik dat soort details goed kan onthouden. Maar bedankt voor het compliment.

Edeg83,

Ik denk dat je gelijk hebt, bedankt voor je effort!! Echter die plaatjes op de amerikaanse site vond ik erg onduidelijk, dus ben ik nog wat verder op zoek gegaan en je krijgt een goed beeld op de Belgische site:
SP9ZGxM.png

TXVayYz.png

MrOCJWl.png

Overigens is een bezoek aan de belgische configurator niet goed voor je gemoedstoestand, als je ziet hoeveel z'n Giulia daar goedkoper is. Ook lijkt blue misano (licht metalic parelmoer blauw) gewoon configureerbar te zijn op niet veloce of qv uitvoeringen (ook nog tegen een lagere prijs), heb deze kleur in een showroom gezien en dit vond ik erg mooi en sprekend....

Op deze belgische plaatjes vind ik ze idd wel te pruimen. Op de Amerikaanse site lijkt het net alsof the buitenkant geslepen is en de binnenkant donker gelakt. Dat vind ik persoonlijk geen porum.

Alvorens te bestellen zou ik ze in ieder geval zeker IRL willen zien. Wielen maken de auto immers.

Als je de Adv.Eco versie bestelt komt 'ie overigens op 16" uit de fabriek. Dus heb je wat meer tijd om over je wielen na te denken.

Trouwens dikke complimenten voor alle veiligheidssystemen op de Giulia. Bij gladheid ontzettend stabiel, koersvast en bij een kleine slip corrigeert de auto snel en effectief.

Mooi sfeerplaatje na een barre tocht gisteren:

1k0.jpg

EdeG83 zei:
Trouwens dikke complimenten voor alle veiligheidssystemen op de Giulia. Bij gladheid ontzettend stabiel, koersvast en bij een kleine slip corrigeert de auto snel en effectief.

Dat is bij mijn 3-serie precies zo. Al heb ik gisteren de systemen even helemaal uit uitgezet. Wat mooie glijpartijen gemaakt (op groot, leeg terrein hoor).

P. Klieder zei:
EdeG83 zei:

Dat is bij mijn 3-serie precies zo. Al heb ik gisteren de systemen even helemaal uit uitgezet. Wat mooie glijpartijen gemaakt (op groot, leeg terrein hoor).

Dat gaat met de Giulia dus niet, helaas. De systemen kunnen niet uit. Alleen bij hele lage snelheid kun je wat driftjes leggen, maar veel meer dan haaks de bocht om bij stapvoets snelheid zit er niet in. Met een elektrische handrem is forseren ook niet echt mogelijk....

Bij de BMW moet je de esp/rijmodus knop 10 sec inhouden. Dan gaat alles echt uit. Als je hem alleen op "off" zet, slaat ESP na het 1e driftje er meteen op.

Ja, ik ken het nog van mijn ex-bmw's. Giulia heeft helemaal geen knop. Al bevreemd me dat omdat je toch ook 'rollenbank modus' moet hebben lijkt me.
Toch eens wat beter zoeken...

Op het Alfa forum? Er moet een manier zijn om het uit te kunnen zetten dunkt mij.

Volgens mij (niet 100 % zeker) kan het alleen uit op de Qv als je hem in drive mode race zet(DNA), deze mode zit niet op een normale Giulia ....

Het schijnt dat je in de Euro Ncap botsing ratings je wellicht aftrek krijgt wanneer de traction control uit te zetten is, of dat je hier in toekomst punten aftrek voor kan krijgen, en dat dit de reden is waarom Alfa dat niet op de normale versies geinstalleerd heeft. Ik weet niet of dat gerucht waar is of niet ...

Word op veel fora over geklaagd dat ESP niet uit kan op de normale Giulia's. Misschien bij de facelift dat het geupgrade wordt.

Aan de andere kant, buiten dit sneeuw gebeuren heb ik niet echt de behoefte om met rokende banden bochtjes te ronden.

P. Klieder zei:
Aan de andere kant, buiten dit sneeuw gebeuren heb ik niet echt de behoefte om met rokende banden bochtjes te ronden.

Idem dito, zeker omdat het niet mijn eigen auto is maar een leasebak. Desalniettemin had ik best wat sneeuwpret willen hebben en dat is maar heeeeeel beperkt mogelijk. Toch een bijzondere keuze van Alfa Romeo.

in de sneeuw: [video]https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=K53SHFkZYMk[/video]

gisteren wel handig om de bmw uit de garage te krijgen hoor dat TC uit kan (opgehoopte sneeuw door het vrijmaken van het fietspad voor de garage), anders knijpt de elektronica alles dicht en sta je stil.

Apple Car play /Android Auto voor de stelvio en Giulia ? https://www.youtube.com/watch?v=WXNig6aunvo

https://www.android.com/auto/alfa-romeo/

Niseko zei:
gisteren wel handig om de bmw uit de garage te krijgen hoor dat TC uit kan (opgehoopte sneeuw door het vrijmaken van het fietspad voor de garage), anders knijpt de elektronica alles dicht en sta je stil.

Dat beetje slip wat je nodig hebt om weg te komen en de banden sneeuwvrij te draaien is automatisch mogelijk. Er is zowaar over het hele gebeuren nagedacht ;-)

Alfa Giulia Super is besteld, helaas niet de benzine maar het is een diesel geworden. Nu maar afwachten, gelukkig nog gebruik kunnen maken van een actie aanbieding bij de leasemaatschappij met extra korting. Wel lang moeten nadenken over de opties want het is geen goedkope auto.

Anyway over een paar maanden zal het grijze beeld van suvjes en suffe auto's opgefleurd worden door nijn Giulia :),

Anyway alvast gelukkig nieuw jaar gewenst, ik heb mezelf alvast een cadeautje gegeven.:D

Beetje lullig dat je geen android auto (apple carplay) kon krijgen op dit moment, zo te zien is het wel reeds te bestellen op de configurator in Zwitserland (helaas is het daar wel een optie die geld kost).

Ik zie de Giulia de laatste tijd (gelukkig) steeds vaker rijden. Daarbij moet ik zeggen dat ik de auto wel een 'road precense' vind hebben. De Guilia valt mij altijd weer op tussen al het andere verkeer. Het model heeft een bepaalde uitstraling, die ik het beste kan beschrijven als een soort mini-Ghibli die voorbij komt rijden.

Terug
Bovenaan