"Als toiletpapier in 2020"

L Breevoort

Wegverkenner
Er komen opbeurende berichten vanuit het Australische continent.

Australie is het thuisland van de familie Murdoch, de grondleggers van News.com en de latere spin-off Fox News. Met hun mediakanalen heeft deze familie de journalistiek vele dieptepunten gebracht en de opkomst van Donald Trump bewerkstelligd. In hun thuisland zijn ze een onuitputtelijke bron van 'fear, uncertainty and doubt' over milieu, klimaat, mensenrechten en China, die de Australiers lang in hun greep hield. Vorig jaar (!) introduceerde het land voor het eerst uitstootnormen voor auto's, waar uiteraard hevig tegen gelobbied werd door Murdoch's News (en Toyota natuurlijk). Laten we zeggen dat het land van onuitputtelijke steenkool niet voorop liep in de energie- en klimaattransitie.

Maar er is al een tijdje iets aan het veranderen. Zelfs News.com kon niet verhinderen dat de inwoners van het altijd zonnige Australie dankbaar aan de slag zijn gegaan met zonnepanelen uit China, nu ze opeens heel erg betaalbaar bleken te zijn. Op EV gebied liep het land echter ver achter de feiten aan, onuitputtelijk gevoed door negatieve berichtgeving erover in Murdoch's pulpblaadjes. Hoe ironisch is het, dat zijn protege D. Trump nu al dat harde werk in een klap ongedaan lijkt te maken.

Met de Amerikaans-Israelische aanval op Iran kwamen de stijgende olieprijzen. In de Aziatische regio zorgt dat, soms versterkt door beperkte strategische voorraden, al voor de nodige problemen en tekorten. In Australie nog niet, maar er zijn natuurlijk zorgen over de nabije toekomst en de betaalbaarheid van mobiliteit. Het gevolg: een toenemende aandacht voor EV's.

Hmm, dat is een understatement. Een autoverkoper zei blijkbaar "ze gaan over de toonbank als toiletpapier in 2020". Het gevolg? Lege terreinen bij de dealers. Autodealers die geen proefritten meer kunnen aanbieden, omdat ze alles inclusief de demo-wagens in sneltreinvaart hebben verkocht. Van een boot vol BYDs, die nog in Australie moet afmeren, schijnt de helft al verkocht te zijn. Nieuw is lastig, de kwakkelende tweedehands EV-markt is bijna uitverkocht. Er schijnen nu tweedehands Leafs uit Japan te worden gehaald.

In buurland Nieuw-Zeeland was de eens veelbelovende groei van de EV-markt gestagneerd, doordat de nieuwe rechts-conservatieve coalitie alle subsidies schrapte. Ook daar komen nu berichten vandaan over lege terreinen bij EV-dealers.

Houdt de Iran-oorlog nog even aan, dan spreidt de EV-rage zich ongetwijfeld als een olievlek uit naar delen van Zuid-Oost Azie. Daar zijn al de nodige problemen met brandstofvoorraden en in enkele landen was er al een voorzichtige EV-markt aan het ontstaan. Hyundai-Kia en de Chinese fabrikanten kunnen maar beter de productie van hun schappelijk geprijsde modellen wat opvoeren, want de tijd om te scoren komt eraan.

Dezelfde berichten zeggen dat de verkoop van wallboxen ook alle records breekt, dus dat opladen gaat wel lukken.

Die Mguy is trouwens een treurig karakter. Hij maakte ooit filmpjes over z'n eigen dure sportwagens. Die kregen niet zoveel views. Toen maakte hij een keer een Murdoch-style EV-afzeikfilmpje en ging viraal. Sindsdien verdient hij goed geld door de meest domme onzin over EVs te verspreiden. Zoals ik al zei, Australie liep niet voorop in de EV-transitie en dit soort figuren hebben daaraan meegeholpen.

Interessante ontwikkeling Down Under, Leo.
Wat linkjes had je relaas goed gedaan.

Zoals:

Of de tegenhanger van carnivoor Fox (News), te weten omnivoor Aap (News):

Reuters: "Fuel crisis powers surge in EV interest in Asia-Pacific region"

Geen LEAF imports vanuit Japan gevonden, wel "Nissan scaling down om EV's (for Hybrids)"

April 2026: "Big News: Nissan Australia has cancelled plans to bring the new Leaf to Australia"

"Nissan pulls back on electric cars for Australia in favour of hybrids
If you were waiting for the next-generation Nissan Leaf to arrive in Australia, don’t hold your breath".

Uiteindelijk blijf ik erbij dat de enige echte oplossing is om in zijn algemeenheid het consumeergedrag te verminderen. Of dat nu de mensen zijn die dagelijks 50-100 of 200 kilometer (of meer) afleggen om op hun werk te komen of het importeren van aardbeien uit Spanje terwijl er letterlijk naast onze gemeente een aardbeienkwekerij zit, we consumeren zo verschrikkelijk veel.

Ik denk dat "we" zijn doorgeslagen in globalisatie en consumptie. Nu snap ik dat mijn eigen auto wellicht niet het toonbeeld van zuinigheid is maar wanneer ik mensen vertel dat ik +/- 15.000 kilometer heb gereden met deze auto sinds 12-2024 inclusief ritjes naar de Nurburgring, vakantie in Oostenrijk etc. etc. dan zie je ze soms zo stom kijken. Het is echt fascinerend hoeveel mensen er 30/40/50K per jaar (elektrisch) rijden en nog denken dat ze goed bezig zijn.

Je hoeft echt geen klimaatgekkie te zijn om gewoon eens realistisch na te denken en te concluderen dat we nu zo gemakkelijk reizen, importeren en consumeren. Ik wil iedereen uitnodigen om eens te gaan kijken bij (bijvoorbeeld) Hambach DE dan kan toch ieder weldenkend mens concluderen dat we dit niet nog 1000 jaar kunnen doen. Die afgraving zit er krap 50 jaar.

Of het nou indirect of direct verbruik is we verbruiken p.p. echt met een bizarre snelheid grondstoffen. Dat gaat voor mijn gevoel verder dan alleen een EV aanschaffen. Beetje net zoals die kerel laatst bij Klokje Rond met z'n Tesla Model 3 en dan in 6 jaar tijd 700.000 kilometers wegbeuken, gaat eigenlijk nergens over.

Beetje net zoals die kerel laatst bij Klokje Rond met z'n Tesla Model 3 en dan in 6 jaar tijd 700.000 kilometers wegbeuken, gaat eigenlijk nergens over.
Sorry, je bent een beetje naïef als je niet snapt waarvoor dit een dekmantel is... Stom om daarmee patserig uit te pakken in Klokje Rond , beter onder de radar blijven.

@flerflep
Er zijn allerlei strategien om (noodzakelijke) veranderingen door te voeren. Je kan het op allerlei manieren benaderen, maar een eenvoudig voor te stellen checklist is de volgende:

1. werkt het en is het schaalbaar?
2. is het betaalbaar?
3. is het sociaal aanvaardbaar?

Consuminderen passeert probleemloos de eerste 2 hordes, maar struikelt onherroepelijk over de derde. Ik heb het dan niet over consuminderen op individueel niveau (mensen zijn soms best bereid een keer met minder genoegen te nemen), maar op groepsniveau. En daar is het onaanvaardbaar, misschien gaat het zelfs tegen onze natuur in.

Stel je maar eens voor dat er een nieuwe politieke partij wordt opgericht met als allerbelangrijkste speerpunt: "ons doel is het om de economie jaarlijks met 5% te laten slinken en om dat doel te bereiken, zullen we ervoor zorgen dat de koopkracht van iedereen jaarlijks met minstens de helft van dat percentage vermindert." Ik wens ze succes bij de volgende verkiezingen.

Consuminderen als nationale of zelfs globale strategie om verandering teweeg te brengen, zal falen. Gelukkig kunnen we de klimaatcrisis afwenden met behoud van levensstijl. Daarvoor zijn genoeg schaalbare, betaalbare en aanvaardbare scenario's ontwikkeld. Ze worden nu nog veelal geblokkeerd door gevestigde belangen.

Gaan we het daarnaast nog hebben over milieukwaliteit en ecologie, ja dan wordt het een stuk ingewikkelder. Al ons handelen, onze aanwezigheid op zich al, heeft invloed en veroorzaakt vaak ook schade. En daarvoor zijn vaak geen pasklare scenario's. Je ziet het bijvoorbeeld aan de immer oplopende nervositeit rondom de terugkeer van de wolf in ons land.

Die wolf leidt wel naar interessant gedachtenexperiment. Sommige mensen ervaren hem namelijk als directe bedreiging. Dat in tegenstelling tot abstracte klimaatscenario's die, hoe realistisch ook, bij velen helemaal niet tot nervositeit leiden. Om mensen te bewegen tot gedragsverandering, moet hetzelfde blijven doen kwalijker zijn dan veranderen. En dat moet direct en tastbaar zijn, niet veraf en hypothetisch. Kortom, stel je voor:
-we schaffen alle brandstofaccijnzen af;
-in ruil daarvoor wordt er na elke 100 liter cumulatief getankte benzine met een roestige tang en zonder verdoving een vingernagel bij je uitgetrokken.
Ik denk dat mensen dan opeens wel met plezier in een EV zullen stappen. ;)

Ben het volledig met je verhaal eens op de laatste alinea na. Daar zit hem volgens mij de crux. Er moet een soort bewustzijn gecreëerd worden waardoor mensen in ieder geval het gevoel hebben dat ze zelf een keuze maken.

Door mensen te straffen voor hun gedrag wat in hun ogen volslagen normaal is creëer je juist weerstand. Daar spelen andere mensen met name in de politiek maar wat graag op in. Daar zijn hele partijen groot mee geworden met het idee creëren dat iedereen alleen maar tegen hen is, dat de politiek alleen maar regels bedenkt om jou als individu te pesten en klein te houden en dat zij een soort Messias zijn die je gaat behoeden voor het kwaad.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen betere oplossing heb maar mijn ervaring is dat veel mensen uiteindelijk alleen maar reageren wanneer ze iets fysiek kunnen voelen of zien. Dan bedoel ik dus geen zweepslagen maar zoals zo'n afgraving in Duitsland, dan heb je pas een beeld bij de schaal waarop -bepaalde- grondstoffen verbruikt worden en met welke snelheid dat gaat.

Het gebruik van EV's is misschien in sommige gevallen een stap in de goede richting maar uiteindelijk is dat gewoon weer een product dat ergens gemaakt moet worden, waarvoor grondstoffen vanuit alle hoeken van de wereld moeten samen komen, verscheept naar de voordeur van de consument die er vervolgens zonder al te veel aandacht gebruik van gaat maken en hem na een paar jaar economisch total-loss verklaard (ook zo'n fascinerend concept) en door gaat naar het volgende volledig nieuwe product.

Uiteindelijk snap ik dat de keuze, als je die moet maken, tussen en EV en ICE in veel gevallen EV in ieder geval een lagere afdruk heeft maar het is eigenlijk niet eens goed genoeg als tussenoplossing. Er heerst ook een soort idee dat je CO2 neutraal kunt rijden, dat groene stroom echt groen is etc. Misschien ben ik te pessimistisch maar ik zie het echt niet goedkomen. Eigenlijk is de massale aanschaf van EV's en ironisch genoeg per boot EV's naar Australië halen daar misschien wel de bevestiging van voor mij.

Maar goed dat is allemaal veel te veel om hier uitgebreid door te nemen en ik denk ook niet helemaal de insteek van jouw post haha!

Het gebruik van EV's is misschien in sommige gevallen een stap in de goede richting maar uiteindelijk is dat gewoon weer een product dat ergens gemaakt moet worden, waarvoor grondstoffen vanuit alle hoeken van de wereld moeten samen komen, verscheept naar de voordeur van de consument die er vervolgens zonder al te veel aandacht gebruik van gaat maken en hem na een paar jaar economisch total-loss verklaard (ook zo'n fascinerend concept) en door gaat naar het volgende volledig nieuwe product.
Dat probleem zou je kunnen oplossen door veel meer auto's te gaan delen. Je geeft een bak geld uit aan een ding dat in de meeste gevallen meer dan 90% van de tijd niets doet. Dat moet toch slimmer kunnen. En ja, er zullen altijd mensen zijn voor wie dat niet kan of voor wie het echt een statussymbool waar ze niet zonder kunnen omdat ze dan niets meer voorstellen.

Maar als je het goed organiseert dan is er veel mogelijk. In de stad zou je kleinere auto's neer kunnen zetten, en aan de randen van steden grotere auto's voor langere ritten. En maak het standaard om grotere spullen te laten bezorgen.

Genoeg opties om het allemaal wat slimmer te gaan doen.

Dat probleem zou je kunnen oplossen door veel meer auto's te gaan delen. Je geeft een bak geld uit aan een ding dat in de meeste gevallen meer dan 90% van de tijd niets doet. Dat moet toch slimmer kunnen. En ja, er zullen altijd mensen zijn voor wie dat niet kan of voor wie het echt een statussymbool waar ze niet zonder kunnen omdat ze dan niets meer voorstellen.

Maar als je het goed organiseert dan is er veel mogelijk. In de stad zou je kleinere auto's neer kunnen zetten, en aan de randen van steden grotere auto's voor langere ritten. En maak het standaard om grotere spullen te laten bezorgen.

Genoeg opties om het allemaal wat slimmer te gaan doen.
Ja dat is inderdaad een mooie oplossing! Wil niet te veel beren op de weg zien alleen moet ook dan er iets gebeuren aan de mindset van een hoop mensen. Als ik zie wat voor proleten er in die Greenwheels auto's rijden en hoe die erbij staan, brr.. Ook dat begint al bij het gedrag wat ook een hoop leaserijders hebben (een hoop, niet allemaal) "het is maar een leaseauto" geen enkel eigenaarschap willen tonen want het is toch niet van jou.

Terug
Bovenaan