Alternatief voor ANWB Smart Driver

Aryo 6263305

Net ingestapt
ANWB stopt per 1 juli met hun Smart Driver service. Ik zoek nu een alternatief en dat blijkt moeilijk. Smart Driver bestaat uit een obd-dongel en een app op je telefoon. De app waarschuwt onder andere als je accuconditie door langdurige stilstand te laag is, en het dus tijd wordt om je auto te starten en een ritje te maken. Ook laat de app weten als het verstandig is om de auto door een monteur te laten nakijken. Verder toont de app op een kaartje waar je auto zich momenteel bevindt, wat handig is als bijvoorbeeld een ander gezinslid de auto geparkeerd heeft. De interface is gebruikersvriendelijk, waardoor je geen expert hoeft te zijn die allerlei cijfertjes moet interpreteren.

Bij de meeste alternatieve dongels die ik zie moet je voor de diagnostiek in de auto zijn (bluetooth). Met de dongel van de ANWB is het nou juist zo fijn dat je het kan controleren vanuit huis, bovendien zónder de auto te hoeven starten (wat weer accuslijtage scheelt). Daarbij hebben deze dongels meestal geen gps. Tenzij je een gps-dongel met SIM aanschaft, maar die hebben dan vaak juist weer geen diagnostische mogelijkheden.

Weet iemand een goed alternatief?

Deze dongel werkt samen met een app. De ondersteuning daarvoor stopt per 1 juli (vandaag dus). Voor zover ik weet is die verbinding zodanig, dat de dongel niet meer bruikbaar is. Of is iemand bekend met een (andere) app die ook met de dongel kan werken?

Voor locatie zou je met een airtag kunnen werken. Voor de accuspanning zijn er allerhande metertjes voorhanden. Elke twee weken even met een starterpack bijladen is misschien beter dan 'nutteloos' rondjes rijden.

Met een gestarte motor draait de dynamo en heb je geen zuivere accudpanning. Beter meet je met contact aan of gewoon direct op de polen met een multimetertje van €9

Terug
Bovenaan