Alternatief voor Toyota Yaris Verso.

GT 1973

Startmotor
Mijn Toyota Yaris Verso heeft roest aan de dorpels. Hij is er nu nog mee door de APK gekomen, maar er zal aan gelast moeten worden.
Mocht de auto volgend jaar om diverse redenen niet door de APK kunnen komen, ben ik alvast aan het oriënteren op alternatieven.
De Yaris Verso is uniek, omdat hij binnen 3,90m lengte en 980kg een balzaal aan ruimte biedt. Hij heeft dezelfde ruimte als een Fiat Fiorino bestelauto. Dat vind je niet bij andere B-segment MPV's. Bij de Yaris Verso kunnen de achterstoelen onder de vloer verdwijnen. Bij andere auto's houd je een bult over als je de achterbank neerklapt, of een hoge vloer. Er is nooit een echte opvolger voor de Yaris Verso gekomen. De Verso S is lager en heeft niet de achterbank die in de vloer kan verdwijnen.
Mijn eis is dat er een fiets achterin moet kunnen en toch nog genoeg bagage. Dat gaat in de Verso perfect. De Honda Jazz lijkt met zijn Magic Seats in de buurt te komen, maar een fiets in de breedte van de auto lijkt me niet echt mogelijk. Ruime auto's als de Skoda Roomster of Dacia Logan MCV zijn een stuk groter en zwaarder (1200kg). Zal het dan toch weer een Yaris Verso worden?

De Kia Soul staat helaas niet in Carbase voor de technische gegevens. Een Fiat Doblo of Renault Kangoo zullen makkelijk over de 1200kg heengaan. Ik las ergens dat in een Honda Jazz de achterbank ook volledig plat kan. Maar is de ruimte dan hoog genoeg voor een fiets?

Misschien even uitproberen of hier een fiets in past!

260947089

Laatst bewerkt:
Budget is geen probleem. Ik pomp elk jaar een enorm bedrag in de Verso omdat er tot nu toe geen alternatieven zijn.
De Yaris Verso is gemaakt tot 2005, dus nieuwere exemplaren zijn er niet te krijgen. Ik dacht met een Toyota de beste auto van de wereld te kopen, maar de Yaris is toch behoorlijk Frans wat defecten en kosten betreft. Laswerk zou via een officieel bedrijf op 700 euro uitkomen. Misschien weten jullie goedkopere adressen.
@Barri: op ons werk gebruiken we de Fiat Fiorino in al zijn varianten en de Ford Transit Connect. De Yaris Verso is precies even ruim. In Japan heet hij FunCargo en is dus als bestelauto ontworpen. De opvolger Verso S heeft dat niet. Dat is gewoon een traditionale B-segment MPV.

M’n moeder heeft zo een Yaris verso naar de 320k gereden. Nooit kosten gehad buiten de schades en reguliere beurtjes. Originele uitlaat zat er nog onder. Automaat schakelde als nieuw.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 5.000
Kilometerstand: 116.180 km
Bouwjaar: 04/2004

Wat leuk inderdaad om jouw naam weer een voorbij te zien komen GT.

Mijn kameraard werkt bij Hans Peugeot, misschien kan hij is iets voor je betekenen, Assen is niet zover van Emmen (als ik me goed herinner) vandaan!

Laswerk zou via een officieel bedrijf op 700 euro uitkomen. Misschien weten jullie goedkopere adressen.
Ik zou nog even verder zoeken. Mijn broer had ooit het zelfde met een auto met een erg lage dagwaarde. Bij een dealer zou het dorpeldeel vervangen 3x de waarde van de auto gaan kosten. Een andere eenmansgarage heeft er een dikke plaat overheen gebakken voor een klein bedrag. Was het mooi? Nee. Maar het zat toch uit zicht en zo kon hij veilig toch weer verder tot de volgende apk.

Budget is geen probleem. Ik pomp elk jaar een enorm bedrag in de Verso omdat er tot nu toe geen alternatieven zijn.
De Yaris Verso is gemaakt tot 2005, dus nieuwere exemplaren zijn er niet te krijgen. Ik dacht met een Toyota de beste auto van de wereld te kopen, maar de Yaris is toch behoorlijk Frans wat defecten en kosten betreft. Laswerk zou via een officieel bedrijf op 700 euro uitkomen. Misschien weten jullie goedkopere adressen.
@Barri: op ons werk gebruiken we de Fiat Fiorino in al zijn varianten en de Ford Transit Connect. De Yaris Verso is precies even ruim. In Japan heet hij FunCargo en is dus als bestelauto ontworpen. De opvolger Verso S heeft dat niet. Dat is gewoon een traditionale B-segment MPV.
De Nissan Note is denk ik een goed alternatief.

Of kijk naar een op een bestelwagen gebaseerde auto, zoals de Fiat Doblo, Dacia Dokker, Renault Kangoo, Citroën Berlingo. of iets dergelijks.

De Toyota Yaris Verso kwam altijd uit Japan, en heeft niets Frans.
Is bijzonder Japans, anders zou die waarschijnlijk ook veel minder roesten.

Laatst bewerkt:
Ervan uit gaande dat je nog steeds in Drente woont...? Deze staat in Emmen:

Nissan Note - 1.2 DIG-S Tekna | Airco | Navi | Half leder
nissan-note-1-2-dig-s-tekna-airco-navi-half-leder.jpg

Deze generatie Note is technisch degelijker en meer Japans dan zijn voorganger. Prijzen beginnen zo rond de 4.000 euro maar dan hebben ze vaak wel dik 2 ton gelopen (net als die van mij met inmiddels ruim 250.000 km op de klok) Zonder turbo niet snel maar wel zuinig en bijzonder praktisch. Deze witte heeft een verschuifbare achterbank en in hoogte verstelbare bagagevloer waardoor een vlakke laadruimte ontstaat met neergeklapte achterbank. Heeft die van mij (nog) niet.

De Honda Jazz ziet er ruimer uit dan verwacht. Bedankt voor de foto.
Dat klinkt als een bruikbaar alternatief. De Nissan Note zou uitproberen zijn qua ruimte. Een vouwfiets is geen optie. Anders zou ik ook een Daihatsu Cuore kunnen kopen.
Als het laswerk veel goedkoper kan dan 700 euro, is dat de eerste optie. 700 euro uitgeven aan laswerk en dat de Verso volgend jaar op iets anders wordt afgekeurd is niet een wenselijke situatie.
Qua budget zou ik tot 5000 euro willen gaan voor een auto. Meer kan wel, maar lijkt me niet nodig.

Je hebt het over de Transit Connect, maar ik heb het over de Transit Courier. Die is net wat compacter!

Wat ook een voordeel is aan deze, net als bij de Yaris Verso, is dat de bodem van de laadruimte maar 35cm boven straatniveau ligt.

Laatst bewerkt:
Je hebt het over de Transit Connect, maar ik heb het over de Transit Courier. Die is net wat compacter!

Wat ook een voordeel is aan deze, net als bij de Yaris Verso, is dat de bodem van de laadruimte maar 35cm boven straatniveau ligt.
Ik bedoelde de Transit Courier. Als het een Courier moet worden, dan heeft een Transit de voorkeur, want een achterbank gebruik ik nooit en een geblindeerde laadruimte scheelt een hoop inkijk. Moet het wel een benzine zijn.
Ik heb ook een zwak voor de Suzuki Carry 1.3 (de versie met de 'neus'). Alleen heeft die een komisch weggedrag en zijn ze relatief erg duur.

De Transit Courier op benzine is zeldzamer in NL, misschien dat in Duitsland nog wat aanbod is. Maar vaak zijn die besteluitvoeringen wat kaler uitgerust terwijl ik dat in de prijs weer niet terug zie.

De Courier is een fijne auto. Het rijdt bijna als een Fiesta. Uitrusting is voor mij niet belangrijk. Airco en electrische ramen zijn wel handig. De Courier met niet in hoogte verstelbare stoelen zit te laag. Veel collega's gebruiken in dat model een extra kussen om hoger te zitten.

Mijn ouders hebben een Tourneo Courier, fijn ding inderdaad.
Zorg dat de riem inmiddels is vervangen, dat moet na acht jaar. En gebruik de juiste olie.
Onlangs stopte ie ermee, de brandstofpomp deed niks, zekering klapte er steeds uit. Het was wat zoekwerk maar uiteindelijk vonden we een sluiting in de kabelboom, onder het luchtfilter. Stom ontworpen, de huls voor de kabelboom is daar een paar centimeter te kort waardoor de kabels daar tegen de carrosserie schuren.

Er staat op MP zelfs een bestelwagen Courier 1.0 met 388dkm op de klok!! Krap 4 jaar oud dus die heeft goed doorgereden.

Laatst bewerkt:
Andere aardige alternatieven heb je bij Dacia, al zijn die wel iets groter. De Dokker en de Lodgy. In die laatste zat ik onlangs, dat was een taxi. Man, wat zijn die dingen ruim!

Dacia's willen wel behoorlijk roesten. En ze wegen minimaal 1200 kilo. Vooral de roest maakt een Dacia niet heel lang houdbaar. Zelfs een Jogger wil na al 100.000 kilometers al roesten. Roest is de grootste vijand van een auto. De motor kan een miljoen kilometers aan, maar de carrosserie is dan allang overleden.

De NV-200 is een echte bus onder de kleintjes. Hij biedt op het formaat van een Renault Clio meer ruimte dan een VW Caddy. Zeker het overwegen waard.

Ik heb nu veel budget, maar plan altijd in de toekomst wanneer er misschien geen budget meer is. Daarom kies ik mijn auto's altijd veilig. Voorheen was het Japans en minder dan 750kg. Toen mijn Daihatsu Move werd aangereden kon ik weer een Move kopen, maar toen dacht ik: ik geef minder geld uit dan ik verdien, dus kan wel iets groters en luxers kopen. Wat is er dan beter dan een Yaris Verso? Een mooie auto is goed voor op een poster. Een auto die je bezit is een gebruiksvoorwerp die zoveel mogelijk moet kunnen. En ik vind de Yaris Verso niet eens lelijk. Het is de inspiratie geweest voor de vorige Renault Trafic. Dat zegt genoeg. Het is nu lekker brainstormen. We nemen geen beslissingen, maar lopen de mogelijkheden na. Dat kan anderen ook inspireren.

Lassen is de eerste optie. Maar het moet geen bodemloze put worden, dat je van het ene in het andere belandt. Met lassen en extreem veel roestwerende troep moet het ook eens klaar zijn. De Verso vreet al lampen als ontbijt en draagarmen zijn elke keer aan de beurt. De radio werkt niet en is niet te vervangen. Voor aftermarket radio's zijn geen verloopkabels beschikbaar. Een radio uit een andere Yaris schijnt qua codes niet te kunnen. En repareren is duurder dan vervangen. Ik weet zeker dat de defect aan de radio iets kleins is wat iemand met een electro-achtergrond kan verhelpen. Maar dan moet wel het hele dashboard gedemonteerd worden. Anders ga ik naar de Action voor een bluetooth-speaker.

Opel is wel het laatste wat ik zou kopen. Dat is het slechtste van het slechtste wat er bestaat. Alleen de Combo C is wel het overwegen waard. Dat is wel een leuk gooi-en-smijt-autotje.

Laatst bewerkt:
Opel is wel het laatste wat ik zou kopen. Dat is het slechtste van het slechtste wat er bestaat. Alleen de Combo C is wel het overwegen waard. Dat is wel een leuk gooi-en-smijt-autotje.
Is het zo erg? De Combo C is een Fiat met Opel-badges, de Corsa D is dat toch ook min of meer (Grande Punto)?

Mijn Toyota Yaris Verso heeft roest aan de dorpels. Hij is er nu nog mee door de APK gekomen, maar er zal aan gelast moeten worden.
Mocht de auto volgend jaar om diverse redenen niet door de APK kunnen komen, ben ik alvast aan het oriënteren op alternatieven.
De Yaris Verso is uniek, omdat hij binnen 3,90m lengte en 980kg een balzaal aan ruimte biedt. Hij heeft dezelfde ruimte als een Fiat Fiorino bestelauto. Dat vind je niet bij andere B-segment MPV's. Bij de Yaris Verso kunnen de achterstoelen onder de vloer verdwijnen. Bij andere auto's houd je een bult over als je de achterbank neerklapt, of een hoge vloer. Er is nooit een echte opvolger voor de Yaris Verso gekomen. De Verso S is lager en heeft niet de achterbank die in de vloer kan verdwijnen.
Mijn eis is dat er een fiets achterin moet kunnen en toch nog genoeg bagage. Dat gaat in de Verso perfect. De Honda Jazz lijkt met zijn Magic Seats in de buurt te komen, maar een fiets in de breedte van de auto lijkt me niet echt mogelijk. Ruime auto's als de Skoda Roomster of Dacia Logan MCV zijn een stuk groter en zwaarder (1200kg). Zal het dan toch weer een Yaris Verso worden?
Is een Skoda Yeti niet iets of zijn die te laag

De Kia Soul staat helaas niet in Carbase voor de technische gegevens.

Je krijgt met het kenteken de volgende gegevens:

De technische gegevens zullen dan hiermee overeenkomen:

Uitvoeringsniveau is dan wel anders. Ik vermoed dat dit 'Beat' een speciale uitvoering is op basis van accessoires.

Een zee van ruimte voor een laag budget en met lage wegenbelasting… ik denk aan Honda Jazz (werd al genoemd) en Dacia Logan MCV (volgens mij nog niet benoemd tussen alle andere Dacia’s door).

Mitsubishi Colt 2004-2008 heeft een soort van magic seats, zoals de Jazz, maar of je fiets daar in past durf ik niet te beloven.

Een zee van ruimte voor een laag budget en met lage wegenbelasting… ik denk aan Honda Jazz (werd al genoemd) en Dacia Logan MCV (volgens mij nog niet benoemd tussen alle andere Dacia’s door).

Mitsubishi Colt 2004-2008 heeft een soort van magic seats, zoals de Jazz, maar of je fiets daar in past durf ik niet te beloven.

Ik had hetzelfde probleem met miin eerste YV uit 2001, maar dat wist ik al toen ik hem kocht voor 1300 euro.
Deze na 2 jaar verkocht voor export en er toen nog 650 euro voor gekregen.
Op de roest op dat exemplaar na, beviel de auto zo goed, dat ik toch weer voor een YV (2004) ben gegaan.
Hier rij ik nu alweer 5 jaar mee en 0 problemen en geen roest.
Laatste keuring was zelfs met steekproef.
Ik zou gewoon, als ik jou was, een roestvrije YV zoeken, ook al zijn ze niet goedkoop.
Bovendien heb je nog even tijd toch?

Laatst bewerkt:
Ik heb hier kort een audi A2 gehad, weegt nog geen 900 kilo , auto is grotendeels van aluminium gemaakt , vandaar het lage gewicht en weinig kans op roest problemen.
En een ander voordeel is dat je de achterstoelen er zo helemaal in zn geheel uit kunt pakken waardoar je een zee aan ruimte hebt. techniek is eenvoudig. wel luxe zoals airbags, abs, esp en vaak ook nog zaken als cruise control en climat control.

eigen foto
52640159537_256123bba3_c.jpg

52626289942_e61ccce1ce_b.jpg

nadeel is dat ze naar verhouding duur zijn in aanschaf (en goede exemplaren worden met de dag duurder)

De Kia Soul staat helaas niet in Carbase voor de technische gegevens. Een Fiat Doblo of Renault Kangoo zullen makkelijk over de 1200kg heengaan. Ik las ergens dat in een Honda Jazz de achterbank ook volledig plat kan. Maar is de ruimte dan hoog genoeg voor een fiets?
Het ligt eraan hoe je fiets wil vervoeren. Rechtop zal niet gaan. Liggend past wel, maar dan wordt bagage weer een ding. Overigens kun je bij magic seats ook bagage onder de achterbank kwijt, maar of dat genoeg is kun alleen jij beoordelen..

Overigens zou ik een volledige kostenberekening voor verschillende auto's maken op basis van de kilometers die je maakt. Je wijst nu auto's af omdat ze te zwaar zijn, maar het zou zomaar kunnen dat een nieuwere auto die wat zwaarder is, wel zuiniger rijdt. De hogere belasting verdien je dan (deels) weer terug door minder brandstofkosten.

Terug
Bovenaan