Alternatieven ix3

S J 1001

Asfaltkampioen
Hi,

We hebben inmiddels 2,5 jaar een fx37. Net uitgerekend dat daar voor meer dan 10k aan onderhoud in is gegaan. Heerlijke auto hoor, m’n vrouw geniet er enorm van.

Heb recent een ix3 gereden en ze zijn bij de dealer voor zo een 40k in de btw op te pikken. 2 jaar garantie en onderhoud van een EV is laag. De egolf die we als 2e auto hebben is echt hilarisch goedkoop om te rijden.

Ik ben vrij groot en wil ook een prima achterbank hebben waar ook een volwassene kan zitten (zodat iemand achterin naast mijn kind kan zitten als we ergens naartoe gaan).

Ben aan het zoeken maar kan niet echt alternatieven vinden. Een eqc is te krap achterin. Een byd seal u vind ik ook wel leuk maar mijn vrouw niet. Etron verbruikt veel te veel kWh en rijdt ‘lomp’.

Eisen:
450km+ range (wltp)
Lage onderhoudskosten
ACC / lane assist / pano / 360 camera
20k km/jaar

Iemand ideeën? Fx houden kan natuurlijk ook, veel slijtagezaken zijn vervangen. Maar goed, verwacht dat de onderhoudskosten niet minder gaan worden nu hij richting de 2 ton loopt.

Een glc toch toch behoorlijk ruim achterin? Gevoelsmatig ruimer dan een ix3.

Je hebt natuurlijk ook nog een tesla model X.

Model X krijg je voor 40/50k een 2019 auto, vind 6 jaar oud voor een EV toch wel een risico. Met de ix3 heb je nog 4 jaar/80k km garantie op de batterij voor dat geld.

Heb in de eqc gezet en de ix3 gereden - ix3 is duidelijk ruimer achterin!

Voor 50k heb je tegenwoordig ook een Taycan, de vraag is of je dat wil? Antwoord nee denk ik :p

Die Toyo (en broer RZ) zit ik niet comfortabel in. Middenconsole voor is het probleem. RZ vind ik serieus gaaf maar helaas geen optie.

Ev6/ioniq 5 zijn zeker hele goede auto’s. Misschien maar eens een keer rijden. Ervaring met een Niro is dat ze wel overal om piepen en het werkt/voelt allemaal suboptimaal. Misschien is de nieuwe gen wel een stuk beter.

G6: ja maar wil geen ‘coupe’ suv. G9 heb ik recent gereden en vind ik heel gaaf. M’n vrouw ook. Maar plaatmateriaal is heel flimsy en dat is echt een dealbreaker (je ziet de motorkap bewegen op de snelweg). Interieur was super goed.

En liefst inderdaad ‘hoog’ want dat is mevrouw nu gewend en wil ze graag behouden.

Is bij BMW een i4 een optie of is die te krap?
(na 10K kosten :rolleyes: - wat een bedrag - zou ik overigens gewoon doorrijden tenzij de auto je echt tegenstaat).

Ik zit aan de Ford Mach-E of de Nissan Ariya te denken maar in testen wordt door de lage daklijn wel mindere hoofdruimte achterin vermeld.

Eigenlijk ontbreekt de aankoopprijs.

De elektrische Renault Scenic of Skoda Elroq zijn ook hele ruime alternatieven met moderne techniek, en een groot bereik. (Ik lees net dat Skoda geen optie is)

Wat een enorm bedrag aan onderhoudskosten, normaal kom je alleen voor de standaard beurten in de garage, kosten relatief weinig, en verder helemaal niet.

Toyota BZ4X kan ook nog. Die is/wordt ook net vernieuwd en er komt een iets ruimere uitvoering (Touring).

Ik heb eens rondgesnuffeld in de AutoWeekoccasions (startprijs op 35.000 ingesteld, zou je kunnen wisselen) - de meeste ideeën die hier worden genoemd zitten er wel tussen. De Renault Scenic die al werd genoemd door @ak2 zit daar ook tussen en ik weet uit ervaring dat die achterin zeer ruim is. Je zou ook nog naar de elektrische Ford Explorer kunnen kijken; die zit er ook een tussen. Ik ben benieuwd wat mogelijke verdere overwegingen kunnen zijn en waar je op uitkomt!

Een Infiniti FX37 hebben we het over? Prachtige dikke Suv. En als er net 10 k aan onderhoud in is gegaan, dan zou ik zeggen aanhouden en genieten van de vette 6 cilinder met dito geluid.

Aankoopprijs staat een beetje verstopt in de openingspost. Rond de 40k. Max 50.

Komen veel auto’s voorbij. Even kijken:

i4: véél te krap achterin voor een gezinsauto. Die zou ik ipv de egolf wel willen. Maar nog te prijzig daarvoor.

Zeekr nog niet aan gedacht. Wil ik best eens naar kijken. Mooie wagens!

Xc40 is/voelt te klein. Ooit bij de introductie een keer gereden. Ex60 zou wel goed zijn maar die bestaat (nog) niet. xc60 heb ik over nagedacht. Wil alleen geen phev. Benzine xc60 is op zich wel een optie.

Mach-e, ariya, Elroq, scenic, explorer, q4 - zijn dat niet allemaal kleinere auto’s dan een ix3? Net zoals een xc40.

Barri; bz4x al benoemd - ik pas er niet lekker in.

Wouter; ik ken alleen de ‘gewone’ e-tron. Heerlijk ruim! Dat wel. Q4/q6 nooit in gezeten of gereden.

Fx37 is het inderdaad Sjon. Geweldig leuke auto, we genieten er nog dagelijks van. Het geluid en de motor zijn echt heel leuk. Duidelijk gebaseerd op de 370z. Een beetje sportieve rijeigenschappen zijn dus ook wel gewenst voor een opvolger. Een Macan EV ook even naar gekeken maar nog te prijzig en vooral te klein.

Die Toyo (en broer RZ) zit ik niet comfortabel in. Middenconsole voor is het probleem. RZ vind ik serieus gaaf maar helaas geen optie.

De vernieuwde bZ4X heeft wel een ander middenconsole, misschien iets ruimer?

De nieuwe!
259795178

De oude!
256909004

Nq1DqWd
slechte screenshot vanaf de telefoon voor een idee. Helemaal geen gekke dingen gehad. Daarom denk ik dat er meer kan komen.

Ben ook wel iemand die onderhoud graag grondig doet. Atf wissel, airco onderhoud, etc - preventieve zaken altijd gewoon doen. Meer dan voorgeschreven met sommige dingen.

Edit: er is een nieuwe bz4x? Even kijken

Er is een nieuwe grandland? Houd het allemaal niet meer bij. Maar dat is een PSA product toch? Denk geen waardige opvolger voor de FX..

Er is een nieuwe grandland? Houd het allemaal niet meer bij. Maar dat is een PSA product toch? Denk geen waardige opvolger voor de FX..
Ik las dat veel ruimte gewenst was, vandaar mijn voorstel, ook zo goed als nieuw ( of helemaal nieuw ) voor je budget dus ook incl. nog lange fabrieksgarantie en lage onderhoudskosten voorlopig.

De Skoda Elroq, Renault Scenic en Ford Explorer etc. zijn ontwikkeld als elektrische auto, en bieden daardoor heel veel binnenruimte t.o.v. de buitenmaten.
De ruimte zal je erg meevallen.

De Volvo XC40 en BMW IX3 zijn dat niet , en bieden dus relatief veel minder binnen ruimte t.o.v. de buitenmaten.

Verstandig is om zelf te ervaren hoe groot de ruimte van binnen is.

Succes.

( de beurten zijn wel duur, de Infiniti is ook een grote en dure auto.
De laatste beurt van mijn auto was € 250,00. Jaarlijks krijgt de auto een beurt meestal zijn die onder de € 300,00, en in meer dan 5 jaar geen reparaties. )
De voorbanden zitten er nu aan te komen.

Laatst bewerkt:
Excuus, ik had even gemist dat je de Toyota al genoemd had. Wist wel van een facelift maar dat dash is wel aardig gewijzigd!

Zeekr nog niet aan gedacht. Wil ik best eens naar kijken. Mooie wagens!
De goedkoopste is net boven je budget, maar als je een geheel bijdetijdse EV met een bak ruimte zoekt, is het misschien op z'n minst een proefritje waard.
De Noorse afdeling van Out of Spec Reviews heeft 7000 km met het duurste model gereden en de review is behoorlijk positief:

Dat heeft natuurlijk geen status... Technisch overigens minstens zo goed als BMW.
Status? Een xpeng of toyo geen issues mee hier in huis. Gaat mij meer om betrouwbaarheid en kwaliteit. Goede infotainment, fijne rij eigenschappen.

Ak2; ja fx was nieuw 100k dus dan heb je ook onderhoud van een 100k auto waarbij je ook nog eens prijzige onderdelen hebt die vaak alleen via de dealer te bestellen zijn. En met 15 jaar leeftijd is er soms gewoon iets versleten.

Lijkt erop dat ik toch nog even wat tijd moet maken om wat auto’s te bekijken. Zeekr ook zeker leuk.

Nq1DqWd
slechte screenshot vanaf de telefoon voor een idee. Helemaal geen gekke dingen gehad. Daarom denk ik dat er meer kan komen.

Ben ook wel iemand die onderhoud graag grondig doet. Atf wissel, airco onderhoud, etc - preventieve zaken altijd gewoon doen. Meer dan voorgeschreven met sommige dingen.

Edit: er is een nieuwe bz4x? Even kijken
Doorrijden dus. Tenzij je de volgende eigenaar een gigantisch plezier wil doen en/of de auto compleet beu bent. Die gniffelt binnen 5 jaar nog over zijn aankoop en de vorige eigenaar met zijn dikke portefeuille.
Wat kan er nog mis gaan dat veel geld kost als je deze kosten allemaal al hebt gedaan? Aantal zaken zijn ook regulier onderhoud trouwens. Ik vermoed bvb. Iridium bougies bij dit blok, ja, dat is duur.

Beter verkocht voor die kosten te maken, met alle respect, die 10K recupereer je nog niet voor de helft.

Kia ev9
MG Marcel r?
MG S5?

Van het weekend maak ik wel even een lijstje. Kijken wanneer ik tijd heb om wat auto’s te bekijken.

Lekker die Infiniti houden. Mooie auto man. En die kosten in '23 kunnen al van je lijstje af, want toen had je em nog niet op naam. :LOL:

• Leuk
Waarderingen: Sjon
Moet het elektrische meuk worden? Als het goedkoper is voor jouw situatie, dan kan ik daar niet veel tegenin brengen. Ik ben 'nog maar' 40, maar ik haat de kunstmatigheid van modern elektrisch spul; en ze zijn vrijwel altijd nog lelijk ook. :(

Renault Scenic eTech 87kWh. Heeft alles wat je zoekt. Range (500 echte kilometers), ruimte (meer beenruimte dan verlengde auto’s) en features (Incl. spelletjes voor de kids haha). Zie mijn review en andere reviews.

Moet het elektrische meuk worden? Als het goedkoper is voor jouw situatie, dan kan ik daar niet veel tegenin brengen. Ik ben 'nog maar' 40, maar ik haat de kunstmatigheid van modern elektrisch spul; en ze zijn vrijwel altijd nog lelijk ook. :(

Die egolf is zo goedkoop om te rijden dat ik het bijna niet geloof. We zijn de afgelopen jaren ook zo een 2-3 maanden niet in NL. Met 5k per jaar besparing kan dat misschien wel 3-4 worden. Ben trouwens nog wat jaren jonger dan jij. M’n vrouw heeft nog een 2 als begingetal zelfs haha

Scenic 87 kwh? Zo groot die accu? Toch maar eens kijken want iedereen is zo positief erover.

Een gewone X3, een mooie M40i bijvoorbeeld. Elektrisch, zou ik voor nog geen 40k een zo goed als nieuwe demo Model Y kopen bij Tesla.

Lees net de even de laatste update van Voiture in zijn "mijn auto" topic. Dat is nog niet een eclatant succes zeg maar, die Scenic bij hem.

Verder wat irritatiepuntjes, onder andere matig werkend automatisch grootlicht, erg slecht werkende verkeersbordherkenning en de inschuivende deurgrepen.

Oei dit zijn wel echt dealbreakers bij mij. Bij de w212 vond ik het zo fijn dat alles werkte zoals je verwacht. Dat is bij de Duitse merken wel vaker zo. Egolf, ondanks z’n range, is wel gewoon een fijne auto in de omgang. De Infiniti doet het verbazend goed in dat opzicht. Ja de acc is niet geweldig (zeker geen w212 niveau), maar voor 2009 prima.

M’n schoonvader had een Niro leaseauto en elke keer als we die reden stoorde ik mij aan het ‘net niet’ gebeuren. (Hoe de opties werken, scherm, piepjes).

En die deurgrepen die vind ik ook bij een w214 vreselijk.. WAAROM.

Dat is inderdaad een inzicht, echter n=1... hier zijn meerdere reviews van de auto en de meest recente tests hebben betrekking op de duurtester die de redactie had, inclusief de slotconclusie. Bij de vergelijkende testen van de Scenic E-Tech staan wellicht ook nog interessante andere kandidaten voor je lijstje. ADAS-hulpsystemen gooien nogal eens roet in het eten maar @voiture heeft inderdaad wat lastige zaken gehad.

Terug
Bovenaan