Andere auto of doorrijden?

B Hoogland

Startmotor
Zoals velen voor mij zit ik momenteel met het dilemma; investeren en doorrijden. Of investeren in een andere auto.

Sinds anderhalf jaar bezit ik een Renault Megane station Gt line met bose audio uit 2013 met de befaamde 1.2tce motor. Ik was op de hoogte omtrent de horrorverhalen omtrent deze motor, maar met de sluitende onderhoudhistorie en goede garantie afspraken met de verkopende partij heb ik toch de gok gewaagd.

Na 2 maanden en 5000km was het raak; geen compressie op cilinder 2. De verkopende garage heeft onder garantie er een gereviseerd blok in gehangen en hier mijn "oude" inlaatspruitstuk etc. op gezet. Ook is toen gelijk de koppeling en drukgroep vervangen op mijn verzoek, enkel deze heb ik hoeven te betalen.

We zijn nu 1 jaar en 4 maanden verder sinds de reparatie en de auto heeft in deze tijd 4 liter olie verbruikt op 6000km wat mijn zorgen baard. Verder bevalt de Renault prima.

Daarnaast dient de airco pomp vervangen te worden, enkele rubbers in de ophanging en ik vermoed het inlaatspruitstuk worden gereinigd. Ik zo rond de 2 a 2.500 euro. Dit zijn onderhoudskosten welk passend zijn bij de leeftijd en kilometerstand, maar door het olieverbruik heb ik toch het gevoel in een tikkende tijdbom te rijden.

De andere optie is inruilen.

Ik ben bij 2 garages langs geweest welk tussen de 5 en 6000 euro boden en ikzelf zou rond de 5000 willen bijleggen. De zoektocht zou dan richting een ruime c, of D segment station gaan. Transmissie maakt niet uit, verdere motorisering ook niet zolang het maar benzine is en hij minimaal 1000kg kunnen trekken. Daarnaast zijn een achteruitrij camera en parkeersensoren voor en achter harde eisen van mijn partner.

Graag hoor ik jullie mening.

Laatst bewerkt:
Ik snap dat je wil inruilen dat zou ik ook bijna adviseren.
Ik las echter nog eens goed. 6000km in 16 maanden? En voor de reparatie 5000 in 2 maanden?

Want als je echt zo weinig rijdt dan zou ik nog even doordobberen. Die reparaties die je noemt ook lekker laten zitten.

Dat blok is niet super fris inderdaad. Gooi je er al de dikste olie in die mag?
Als je echter zo weinig rijdt dan kan het prima dat de auto nog 5 tot 10 jaar volstaat.

Kom je wel eens bij een andere garage? Vraag eens wat informatie links en rechts. Nieuwe aircopomp voor weinig is voor een nieuwe garage misschien een leuk klusje om jou binnen te hengelen als klant.

Bedankt voor je reactie Vorq. Nu ik er bij stil sta komt de auto naast de zomervakantie zelden buiten een straal van 20km van onze woonplaats.

Ik zal me eens verdiepen in dikkere olie en een goedkopere oplossing m.b.t. de aircopomp.

Het olieverbruik is wel erg stevig, ik neem aan dat de software matige aanpassingen al gedaan zijn.

Je rijdt erg weinig, ik zou gewoon doorrijden.
De airco pomp heeft geen haast , ik zou eerst wat rond kijken om te kijken of het goedkoper kan. Of laten zitten.

De stabilisator rubbers ( als die het zijn) kosten bij een Renault erg weinig, en is relatief weinig werk.

In een eerder topic gaf je aan dat hart ligt bij de een duitse auto van 20 jaar, De laatste generatie Laguna is geen duitser maar wel oer degelijk en betrouwbaar.

Nu ik er bij stil sta komt de auto naast de zomervakantie zelden buiten een straal van 20km van onze woonplaats.
Is het niet een idee om een auto aan te schaffen die beter tegen stilstand kan en meer geschikt is voor korte afstanden en daarnaast goedkoper in gebruik?
Voor de zomervakantie huur je dan gewoon een auto.

Kan in de jaarlijkse kosten een stuk voordeliger uitvallen en je hebt in de zomervakantie toch je luxe grote auto waar het hele gezin met bepakking in kan (en de caravan kan ook nog mee)

Gezien de problemen die je met deze auto hebt... zou ik die sowieso weg doen...
Blijven aanmodderen met een auto die problemen heeft, zorgt uiteindelijk voor meer waardevermindering.
Hoe kapotter je hem inlevert, hoe minder je ervoor terugkrijgt. En dat gaat heel rap als je er ook nog niks aan doet/lapmiddeltjes gaat gebruiken.
Bespaar je dat geld dat het uiteindelijk meer kost.

De aircopomp (plus flushen en vullen van het systeem), rubbers en reinigen van het spuitstuk zijn dingen die je gewoon kan doen. En dat is ook niet iets wat ik als problematisch zou zien.

Maar het olieverbruik is riant en dat ga je met dikkere olie niet oplossen. Als het al een blok is dat bekend staat om problemen zou ik er met zulk olieverbruik gewoon afstand van doen.
Sterker nog, als je er dikkere olie in gooit kan het zelfs voor veel grotere problemen zorgen omdat de turbo dunnere olie nodig heeft.

Je rijdt dus echt zo weinig. Dan zou ik het lekker zo laten. Je kan misschien eens kijken of je wel erg veel korte ritjes rijdt en dat kan voorkomen. 4x per dag 5km met koude motor geeft een hoop brandstof en condens in de olie die daardoor dunner wordt, een koude motor verbruikt ook nog eens meer olie. 250 werkdagen maal 20 kilometer kunnen we natuurlijk heel goedkoop en zonder enkele aircopomp of olieverbruik oplossen: fiets! Als je twee keer per week fietst, zit je auto (en olieverbruik, en kans op meer trammelant) al bijna op de helft.

@Pobresh, je gebruikt de 'preventief en grondig onderhoud' aanpak. Alles goed, onderhouden, niet aanrommelen, anders wordt het wordt alleen maar slechter etc..

Dat is natuurlijk de droom van elke occasionkoper of klassiekerliefhebber en zeker van de garagehouder. Echter, voor zo'n wagen van 11 jaar oud die zo weinig gebruikt wordt, lijkt het me niet nodig.

Stel dat zo'n auto een kapotte airco heeft en hij verbruikt een paar flessen olie per jaar. Ja een gruwel voor de 'perfectionist', maar puur rationeel gaat de auto prima van A naar B. Over 3 jaar is de auto nog maar de helft waard, in perfecte staat zijn of met genoemde mankementjes maakt dan echt zoveel niet meer uit op de inruilwaarde. Zeg in een gek geval dat het €1000 scheelt, €1000 over 3 jaar doet altijd minder zeer dan €1000 nu, en nu inruilen of repareren kost altijd meer dan die €1000.
(Mijn ervaring is dat bij auto's in die klasse een verkoper zo goed als ongezien een handelsprijs opzoekt, ze gaan zeker geen rubbers of olieverbruik uitpluizen).

Een flinke auto huren voor de zomervakantie is ook niet gratis, €500 per week ben je zo kwijt. Een V60 zit al op €600 per week

Sinds anderhalf jaar bezit ik een Renault Megane station Gt & bose line

De Megane (estate) was er als GT, GT-line of Bose. Je haalt ze alle drie door elkaar en het lijkt me dat je een GT-line bezit, met Bose audio...

Verder zou ik gewoon doorrijden(y)

@Pobresh, je gebruikt de 'preventief en grondig onderhoud' aanpak. Alles goed, onderhouden, niet aanrommelen, anders wordt het wordt alleen maar slechter etc..

@Vorq Nou nee, ik bedoel het vooral in de zin van: Als je blijft aanmodderen, is het waardeverlies uiteindelijk groter dan het voordeel van het verder rijden. Als er al grote problemen zijn, wordt dat alleen maar erger. Dus je kunt het beter of aanpakken, of de auto wegdoen en iets kopen wat beter geschikt is voor je gebruik.
Aanmodderen is alleen voordelig als de auto zelf sowieso al geen waarde meer heeft.

Ik ben het wel met je eens dat het kan schelen in het olieverbruik als er minder korte ritten worden gereden.
Olie dat zich met water (condens) gaat mengen smeert ook minder goed en verergerd het probleem ook weer.

Anderzijds is dat op een jaar (even uitgaande dat er elk jaar een oliewissel wordt gedaan) eigenlijk verwaarloosbaar, Tenzij je echt enkel en alleen ritjes maakt naar de slager en de bakker binnen 5km rondom je woning. (de motor wordt dan echt niet warm genoeg om condens te verdampen)

• Leuk
Waarderingen: Vorq
In een eerder topic gaf je aan dat hart ligt bij de een duitse auto van 20 jaar, De laatste generatie Laguna is geen duitser maar wel oer degelijk en betrouwbaar.
Klopt inderdaad, maar of dat nou verstandig is? De Laguna stond inderdaad al op de short list. Deze zijn betaalbaar, betrouwbaar en rijk uitgerust te vinden.
De Megane (estate) was er als GT, GT-line of Bose. Je haalt ze alle drie door elkaar en het lijkt me dat je een GT-line bezit, met Bose audio...

Verder zou ik gewoon doorrijden(y)
Bedankt voor de aanvulling, ik heb de openingspost aangepast!
Is het niet een idee om een auto aan te schaffen die beter tegen stilstand kan en meer geschikt is voor korte afstanden en daarnaast goedkoper in gebruik?
Voor de zomervakantie huur je dan gewoon een auto.

Kan in de jaarlijkse kosten een stuk voordeliger uitvallen en je hebt in de zomervakantie toch je luxe grote auto waar het hele gezin met bepakking in kan (en de caravan kan ook nog mee)

Gezien de problemen die je met deze auto hebt... zou ik die sowieso weg doen...
Blijven aanmodderen met een auto die problemen heeft, zorgt uiteindelijk voor meer waardevermindering.
Hoe kapotter je hem inlevert, hoe minder je ervoor terugkrijgt. En dat gaat heel rap als je er ook nog niks aan doet/lapmiddeltjes gaat gebruiken.
Bespaar je dat geld dat het uiteindelijk meer kost.

De aircopomp (plus flushen en vullen van het systeem), rubbers en reinigen van het spuitstuk zijn dingen die je gewoon kan doen. En dat is ook niet iets wat ik als problematisch zou zien.

Maar het olieverbruik is riant en dat ga je met dikkere olie niet oplossen. Als het al een blok is dat bekend staat om problemen zou ik er met zulk olieverbruik gewoon afstand van doen.
Sterker nog, als je er dikkere olie in gooit kan het zelfs voor veel grotere problemen zorgen omdat de turbo dunnere olie nodig heeft.
Het comfort van altijd een comfortabele, ruime auto tot mijn beschikking hebben is mij de extra kosten wel waard.

Je rijdt dus echt zo weinig. Dan zou ik het lekker zo laten. Je kan misschien eens kijken of je wel erg veel korte ritjes rijdt en dat kan voorkomen. 4x per dag 5km met koude motor geeft een hoop brandstof en condens in de olie die daardoor dunner wordt, een koude motor verbruikt ook nog eens meer olie. 250 werkdagen maal 20 kilometer kunnen we natuurlijk heel goedkoop en zonder enkele aircopomp of olieverbruik oplossen: fiets! Als je twee keer per week fietst, zit je auto (en olieverbruik, en kans op meer trammelant) al bijna op de helft.

Dat is natuurlijk de droom van elke occasionkoper of klassiekerliefhebber en zeker van de garagehouder. Echter, voor zo'n wagen van 11 jaar oud die zo weinig gebruikt wordt, lijkt het me niet nodig.

Stel dat zo'n auto een kapotte airco heeft en hij verbruikt een paar flessen olie per jaar. Ja een gruwel voor de 'perfectionist', maar puur rationeel gaat de auto prima van A naar B. Over 3 jaar is de auto nog maar de helft waard, in perfecte staat zijn of met genoemde mankementjes maakt dan echt zoveel niet meer uit op de inruilwaarde. Zeg in een gek geval dat het €1000 scheelt, €1000 over 3 jaar doet altijd minder zeer dan €1000 nu, en nu inruilen of repareren kost altijd meer dan die €1000.
(Mijn ervaring is dat bij auto's in die klasse een verkoper zo goed als ongezien een handelsprijs opzoekt, ze gaan zeker geen rubbers of olieverbruik uitpluizen).

Een flinke auto huren voor de zomervakantie is ook niet gratis, €500 per week ben je zo kwijt. Een V60 zit al op €600 per week
De auto wordt eigenlijk enkel voor korte ritjes gebruikt wanneer het regent en dat doet het hier helaas met enige regelmaat. Anders pakken we de fiets/bakfiets.

Feit blijft dat er voornamelijk korte afstanden met de auto worden afgelegd, iets waar een PHEV perfect voor zou zijn. Echter vallen deze buiten budget en begrijp ik dat ik bij mijn huidig gebruik nou eenmaal zit met condensvorming met alle gevolgen van dien. Of zijn er auto's die beter tegen niet warm rijden kunnen, welk ook ruim zijn?

Soms worden korte ritjes als de ultieme automishandeling genoemd. Het is natuurlijk ook een gebruiksvoorwerp en bij een 10 jaar oud exemplaar zou ik me er niet zo zorgen over maken (wij hebben er thuis twee staan die ook erg weinig rijden, geen motorische bijzonderheden).

Ik probeer zelf altijd wat te combineren, dus in plaats van 3 koude ritjes doe ik dan bijvoorbeeld bouwmarkt, autowassen en afvalstation achter elkaar, dan warmt zelfs de olietemperatuurmeter (die loopt altijd achter op water) naar 80-90°C. Na een minuut of 8 (redelijk warm) geef ik wel eens goed gas de snelweg op. Dat scheelt ook, als ik 15km volledig rustig rijd dan doet de oliemeter nog niet veel.

(PH)EV is te prijzig om ook lekker te besparen, dan wil je eigenlijk elke dag minimaal 30-50+ km elektrisch doen en dan moet hij ook nog opgeladen zijn!

Misschien komt het olieverbruik ook wel door de korte stukjes. Ik heb eens een Golf IV 2.0 variant gehad, ik reed 60km per dag. Hij zoop olie. De volgende eigenaar reed een stuk minder, maar hij verbruikte nog steeds veel olie. Eens per jaar ging ie met de caravan op pad, een paar duizend kilometer: géén olieverbruik.
Met zo'n laag jaarkilometrage zou je het beste gewoon nog een paar jaar door kunnen rijden denk ik. En tegen die tijd inderdaad eens kijken voor een jonggebruikte PHEV.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Je wilt 5k bijleggen en d'r reparatie kosten zijn thans 2,5k dus feitelijk zou je 2,5k kwijt zijn om rust te hebben. Dan zou ik het wel weten, zeker nu je jouw huidige voor 5 a 6k kunt wegdoen. Voor 10k kun je wel een mooie Laguna vinden.

Gezien je verhaal....Zou het voor mij echt "inruilen" worden. Zonder twijfel. Het is bekend dat franse auto's op den duur kosten gaan geven (is ook mijn ervaringen). Dus voor mij nooit een fransoos meer.
Dat is ook de mening van een wagenpark beheerder van een ministerie. Franse auto rijden goed, maar na 2 a. 3 jaar moet je ze lozen...

Gezien je verhaal....Zou het voor mij echt "inruilen" worden. Zonder twijfel. Het is bekend dat franse auto's op den duur kosten gaan geven (is ook mijn ervaringen). Dus voor mij nooit een fransoos meer.
Dat is ook de mening van een wagenpark beheerder van een ministerie. Franse auto rijden goed, maar na 2 a. 3 jaar moet je ze lozen...
Als je kijkt naar alle recente onderzoeken, en naar mijn eigen ervaringen met Franse auto's is dat gewoon niet waar.
Alle Franse merken scoren beter dan gemiddeld.

Met mijn laatste 2 Renault's, we praten dan over een periode van 13 jaar, ben ik niet tussen de beurten in de garage geweest voor gebreken of storingen.
Beide auto's waren erg betrouwbaar, en voordelig om te rijden.
Eigenlijk heb ik veel goede Franse auto's gehad.

Het olieverbruik van deze 1.2 kan ook komen door vervuiling van de motor door veel korte stukjes. De 1.2 was zeker niet de beste motor die Renault de afgelopen jaren heeft gemaakt.
Maar met jaarlijks olie verversen, en regelmatig olie peilen kun je ver komen. Check ook of de motor de meest recente software updates heeft gehad.

Weg met dat ding, ga er maar vanuit dat de motor intern ontzettend vervuild is. Helaas door schade en schande wijs geworden.

Terug
Bovenaan