Andere auto ter vervanging van Lynk 01

Jeroen 9444352

Net ingestapt
Ik lees veel met interesse mee op dit forum onderdeel. Momenteel staan we zelf ook voor de keuze voor vervanging van onze huidige auto. Vandaar weer eens een eigen bericht. We rijden nu een Lynk01. Dat is, in de bijna 5 jaar dat we hem hebben, een plezierige en probleemloze auto geweest. We hebben deze eerst gehuurd en later overgenomen. Auto is dus in eigen bezit. Het betreft een 2021 uitvoering richting 83.000 op de teller. Ik krijg er via een online platform momenteel nog 18.000 voor terug. Qua afschrijving valt dat ons mee dus het lijkt een goed moment voor verkoop. Redenen voor de verkoop zijn na 5 jaar wel weer iets anders te willen maar temeer dat we met 5 personen (kinderen 17, 14 en 14 jaar) uit de ruimte en toegestane laadgewichten zijn gegroeid. Dat heeft afgelopen twee vakanties tot wat dingen thuislaten geleid. Wat het lastig maakt is dat de oudste van de zomer al niet meer meegaat, maar met de wintersport weer wel. Vraag daar is natuurlijk ook hoe lang nog of wat er eventueel dan weer aan aanhang of eigen vervoer bij komt.

Opties die ik heb overwogen en afgevallen zijn
Ioniq5: kan ik niet aan wennen
Tucson: beetje grijze muis auto (sorry)
EV6 mooi maar qua binnenruimte had ik daar meer van verwacht
Enyak worden we ook niet zo warm van
CK60 lees ik teveel problemen mee met de modeljaren die qua budget in aanmerking komen.
Renault EV scenic twijfelgeval
Kia sportage AWD twijfelgeval

Ik neig praktisch naar een model y AWD long range uit 2023. Maar ja is ook niet helemaal moeders mooiste en er is een nieuw model die met kortingsactie ook in beeld komt met budget van 35K wat op te rekken is (maar liever niet) naar 40K. Dat budget is het totaal inclusief verkoop van de Lynk 01. De range gaat daar in de winter waarschijnlijk van tegen vallen.

Overige info:
We hebben eigen oprit en 3 fase laadpaal.
Trekhaak plezierig maar we hebben geen Caravan meer

Waar doe ik nu verstandig aan als ik de auto weer een jaar of 4 rijd (meestal gaat het dan weer kriebelen).

Laatst bewerkt:
ik zie zowel EV als benzine/hybrid in jou overwegingen staan. ik zou daar eerst eens een lijst van maken

je zoekt een SUV en vrijwel elke merk heeft in dat segment meerderemodellen hier in. van 3008, kodiaq, grandland, tiguan, Taracco, Rav4, Model-Y, al die chineze merken en zo kan ik er nog wel 10 opnoemen met allen hun voor en tegens. Allemaal SUV, allemaal ruim en prima.

ik zou eerst de shifting maken wel of geen EV. dan kader je het al lekker af

Vanwaar de twijfel over de scenic? Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die er eentje rijden en zijn unaniem positief.

ik zou sowieso een oud model van de model-Y links laten liggen, maar dat is meer persoonlijk. Wat een vreselijk goedkoop afgewerkte auto is dat, met name de binnenkant ga je een stap terug van waar je nu vandaan komt. Los van dat er uberhaupt geen knopjes meer zijn waar ik mij aan zou gaan storen op den duur. Dan beter een nieuw model-Y waar de kop vanaf is.

zomaar een lijst van SUV EV modellen in jou budget;
ID4
ID5
Audi Q4 e-tron
het zweedse zusje wat je nu hebt; de XC40 recharge
Nissan Ariya?
Ford mustang Mach-E
Ford Capri
Ford Explorer
Peugeot e-3008
Toyota bZ4
Subaru Solterra
Opel grandland EV
En vast nog een lading chinese modellen

Ik heb gekeken naar nieuwe auto's tussen 30 en 40k, elektrisch. Je kunt dat naar boven doortrekken omdat ik ben uitgegaan van het budget vóór verkoop van je huidige auto. Tot mijn verrassing zit daar de Ford Explorer ook al tussen (verwant met de Skoda Enyaq waar je minder enthousiast over was. Je zou ook kunnen kijken naar een Jaecoo 7 of een Leapmotor C10 (of een B10 die goedkoper is maar minder ruimte heeft).
De Renault Scenic E-TECH is bij ons duurtester geweest (zie ook verschillende vergelijkingstests met auto's uit jouw en andere lijstjes) en die had goede indrukken achtergelaten.

Dank alvast. Van de genoemde modellen neem ik ook de Ford explorer mee en houd ik toch ook de renault op de lijst.
Ik hink inderdaad op volledig elektrisch of plug in. Terug naar benzine wil ik niet meer, maar volledig elektrisch zit ook nog wel een drempel alhoewel mijn top 3 nu EV is.
Mustang mach e spreekt ons ook aan maar qua koffer toch echt kleiner.
Budget 40K is overigens de max. Waarvan ik verwacht dat lynk 18 opbrengt leg ik dan tussen de 17 en 22 bij.

Terug
Bovenaan