Astra K eruit, Mercedes uit 2010 erin?

A 5148229

Wegverkenner
Tijd geleden als tweede auto voor een Astra K hatch handbak gegaan (dank voor de tips nog) naast onze 2019 Mazda 6 station automaat. Jong gezin / veel uitjes / sportende kinderen. De bekende redenen om toch voor een tweede auto te gaan.

Nu circa driekwart jaar later komen we tot de conclusie dat het allemaal niet ideaal is. Partner gebruikt in principe de Mazda voor woon - werk 4 dagen per week, waaronder onregelmatige diensten (lees weekenden). De weekenden dat ze werkt gebruik ik de Astra en gaan er regelmatig fietsen mee op de trekhaak. Nu zou je kunnen zeggen, waarom pakt zij de Astra niet? Simpel: ze wil niet meer schakelen en de Astra heeft geen adaptieve cruise control.

Zelf ben ik het zat om elke keer een fietsendrager te moeten monteren, we hadden gewoon voor een station moeten gaan als tweede auto waarin ik de fietsen achterin kwijt kan.

Vervolgstap is zoals altijd voor de fun wat websites afstruinen, wat modellen checken en kijken waar je nou toch een soort van happy van wordt. Begint dan bij de usual suspect als een Clio Estate, Astra K station, Fabia combi maar om eerlijk te zijn wordt ik daar gewoon niet gelukkig van. Omdat het echt om een tweede auto gaat die max 8000KM per jaar gaat maken interesseert verbruik me om eerlijk te zijn geen fluit, het mag daarom allemaal wat luxer en zwaarder. Wat hogere wegenbelasting neem ik op de koop toe.

En toen zag ik bij toeval deze staan bij een aanbieder in de buurt:

https://www.autowereld.nl/mercedes-benz/c-klasse-estate/180-cgi-avantgarde-sport-157pk-automaat-scherm-nap-climate-stoelverwarming-leder-ele-41294828/foto.html?referrer=https://www.google.com/

Inmiddels langs geweest en een prima inruilvoorstel gekregen (2K bijbetalen voor de Benz, veel meer willen we niet uitgeven aan een tweede auto) en qua koets en interieur helemaal mijn ding.

Ik vraag me alleen af, is dit wel zo slim, zo een oude wagen kopen? Loop ik niet een enorm risico op een moneypit? Aan de andere kant, 2 eigenaren, al het onderhoud lijkt gedaan, inclusief garantie, en we rijden echt maar heel weinig per jaar, wat is het risico?

Afgaande op wat zoekwerk lijkt deze motor ook vrij probleemloos.

Iemand tips?

NB: alternatieven sta ik voor open maar je weet hoe het gaat, is de focus eenmaal ergens op dan lijken alle andere opties niet valide meer, BMW 3 serie vind ik lelijk oud geworden en heel veel twijfels over de betrouwbaarheid, Ford Mondeo ook niet mooi opgedroogd en met alles uit de VAG stal heb ik helemaal niks

Op de foto's ziet het eruit als een prachtige auto. Ik snap je overweging en keuze zeker.
Met elke auto kan wat mis zijn en je hebt al aardig onderzoek gedaan zo te zien.

Enige wat me nog essentieel lijkt is of de fietsen fatsoenlijk achterin passen, dit zou je natuurlijk even kunnen proberen (of goed inschatten).

De Mercedes C klasse van deze generatie staat bekend als goede auto. ( mits er natuurlijk goed voor gezorgd is). De auto is al wel vrij oud, kijk dus goed of er achterstallig onderhoud is, of onderhoud nog aan komt.

Een oom heeft dit model ook maar dan een diesel, ben er regelmatig in mee gereden, prima comfortabele auto.

De auto is voor zijn segment wel vrij klein, veel andere auto's uit het D segment zijn duidelijk ruimer, kijk dus goed of de auto ruim genoeg is.

Andere auto's uit dit segment zoals bijvoorbeeld de Volvo V70, Renault Laguna 3 ( heb ik zelf gehad), Citroën C5 en Ford Mondeo zijn duidelijk groter.

Laatst bewerkt:
Rare vraag misschien, maar heb je gecheckt of die fiets er inderdaad in past? En een beetje makkelijk ook? Kan de klep dicht, hoef je niet het stuur te verdraaien of het voorwiel eruit? Laat staan meerdere fietsen? Zo'n C-klasse is bij mijn weten niet per se een ruimtewonder. En fietsen op een fietsendrager zetten lijkt mij an sich sowieso makkelijker dan fietsen in een auto leggen (ik ben niet extreem handig, dat geef ik toe, maar ik vind het zelf altijd een k-klus die in praktijk eigenlijk ook meer dan 1 paar handen vraagt).

Laatst bewerkt:
Lijkt op het oog een nette auto. Pand en de website geven veel vertrouwen echter ben ik niet enthousiast over de aanbieder als ik de reviews lees. Veel mensen met dezelfde problemen zo lijkt het. Als ik het zo lees moet je een beetje geluk hebben met de garantie en veel geduld hebben.

Als je toch voor deze auto wil gaan zou ik hem voor aanschaf goed laten nakijken door een externe partij en afspraken (van te maken zaken) bij aankoop zwart op wit laten zetten.

Succes met de keuze!

Dank voor de reacties.

Qua fietsen gaat het lukken, daar maak ik me niet druk om.

Aanbieder is afgaande op de reviews twijfelachtig. Indien er toch wat mis is met de auto lijken ze niet of nauwelijks thuis te geven.

Zal ze vandaag benaderen voor een aankoopkeuring door mijn eigen garage waar ik al jaren kom. Bij weigering weet ik genoeg en haak ik af.

Leuke auto en goed plan aangaande de aankoopkeuring. Ik zou toch ook wel even passen met die fietsen.

Terug
Bovenaan