Audi A3 Cabriolet Ambition 1.8 TFSI S tronic ( bj 2014 )

Erik64

Net ingestapt
Ik heb een klein vaag probleem met deze Audi waar de dealer nog nooit van gehoord heeft. ( zegt hij )
Als ik een tijdje, zeg eens na 1 uur ongeveer, open rijd met de kachel op de hoogste stand dan gaat de muziek en de gesproken navigatie ineens heel zacht, kan je dan ook niet meer harder zetten.
Tevens gaat de muziek dan ook niet meer uit als je de s tronic in zijn achteruit zet.
Dit heb ik nu 2 keer mee gemaakt en krijg het idee dat dit komt omdat het dashboard rondom de luchttoevoer en het navigatie scherm warm word.
Als de motor een 10 tot 15 minuten uit is is het probleem weer weg.
Dit probleem gebeurt niet als we de cabrio kap dicht laten en de kachel maar op 21 graden staat.
Ik heb al contact gehad met de dealer en 14 maart gaan ze zoeken maar ze gaven al wel aan dat ze dit nog nooit gehoord hadden.
Mijn vraag hier is dan ook, zijn er heel misschien ook cabrio rijders hier die iets dergelijks hebben mee gemaakt of weet iemand misschien wat het kan zijn ?

Vroeger noemden ze Britse producent van auto elektronica Lucas spottend 'Prince of Darkness' en 'inventor of the short circuit' maar dit is toch wel elektronica-storinkje next level! Ik ben heel benieuwd of ze wat vinden.

Klinkt als een printplaat die tgv warmte van de kachel een verbinding verliest.... Duimen voor garantie! Kan een dure hobby worden anders.

Het is een simpele thermische beveiliging denk ik. De versterker wordt heet door muziek en kachel en schakelt over op 'noodloop'. Vandaar dat ook in z'n achteruit de boel niet meer zo werkt als verwacht. Ik neem aan dat ook de sensorbiepjes over deze versterker lopen.
Is er misschien een keer een hittefolie/schild verschoven of nooit geinstalleerd? Anders kan je misschien zelf wat klussen met brandbestendig isolerend materiaal. Het kan ook zijn dat de versterker een ventilator heeft die niet meer werkt.

Als noodmaatregel en wat verdere onderzoek: kachel wat kouder houden of zetten als het optreedt, muziek veel zachter, warme lucht alleen via de voeten etcetera...

@ VORQ
Klinkt wel redelijk logisch wat je daar verteld.
De sensorbiepjes doen het idd ook niet meer als het probleem zich voordoet.
De warme lucht staat op het moment van optreden storing gericht op voeten en interieur, het zou dus kunnen dat als ik de interieur stand weg laat het probleem zich niet voordoet.
Zou ik dus moeten testen.
En dat met het hittefolie/schild......Geen idee, hoe en waar zou ik dat kunnen zien, ik voel er weinig voor om het hele dashboard te gaan slopen om dat te kunnen zien. ( zo technisch ben ik nu ook weer niet )

Als je er zeker van bent dat het de hitte is dan moet de dealer er wel iets mee kunnen. Misschien hoort er een hitteschild of isolatie om de buizen te zitten, als dit vergeten is en de auto is zo helemaal origineel geleverd dan moeten ze dit eigenlijk kostenloos repareren. Het kan ook een constructiefout zijn.

Volgens mij moet je de radio er zo uit kunnen trekken met eventueel een speciaal beugeltje.

Heel eerlijk gezegd, als de dealer niks voor je wil doen (en dat gok ik bij Audi) dan zou ik het lekker zo laten. Radio of kachel iets zachter lost het probleem al op.

Begrijp ik nou goed dat je dus met 5 - 10 graden een uur lang zonder kap rijdt? Ik snap wel dat de dealer er nog nooit van gehoord heeft!! (En dat het nooit getest is).

Erik64 zei:
Hahaha, met de kachel aan is het met 7 a 8 graden heel prima te doen hoor.

Sorry ik ben geen fan van cabrio rijden, ook bij 25 graden niet :) Als ik om me heen kijk is het toch bijzonder bij 7 graden. Een ritje van 20 minuten bij een flauw winterzonnetje kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een uur!

V0RQ zei:
Erik64 zei:
Hahaha, met de kachel aan is het met 7 a 8 graden heel prima te doen hoor.

Sorry ik ben geen fan van cabrio rijden, ook bij 25 graden niet :) Als ik om me heen kijk is het toch bijzonder bij 7 graden. Een ritje van 20 minuten bij een flauw winterzonnetje kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een uur!

Wat maakt de tijd daar in uit dan? Als de zon schijnt en je het warm genoeg hebt (door verwarming of zomerzon) is er niets lekkerder dan een open dak...

Tja, je bent een fan of niet.
Ik vind het heerlijk om open te rijden en doe dit ook zowel in de zomer als in de winter.
En ja als ik in de winter open rijd dan zie ik meer verbaasde blikken en voel ze denken en afvragen of die gast die daar open rijd wel helemaal goed wijs is.... Ik zou zeggen stap eens in en probeer het..... Super heerlijk.

Ik zou er nog niet zo zeker van zijn dat dit door de warmte komt. Dit is nou een typische canbus storing. De oorzaak kan op een heel andere plek liggen dan waar je hem verwacht. Dit soort gedoe kan bv ontstaan bij gebruik van verkeerde xenonballast of een foutief aangesloten trekhaak. Succes met zoeken.

@ s Velthuis.

Als dat zo zou zijn dan moet dit probleem zich toch ook voordoen als ik met gesloten kap rijd en dus veel minder de kachel gebruik ?

Roder zei:
..
Wat maakt de tijd daar in uit dan? Als de zon schijnt en je het warm genoeg hebt (door verwarming of zomerzon) is er niets lekkerder dan een open dak...

Als niet-fan lijkt 60 minuten met open dak rijden 3 keer zo erg als 20 minuten ;)

Maargoed ieder z'n ding, sommige gaan bergbeklimmen met -30 en verliezen een paar tenen anderen gaan in een sauna zitten met 60 graden.

Erik64 zei:
@ s Velthuis.

Als dat zo zou zijn dan moet dit probleem zich toch ook voordoen als ik met gesloten kap rijd en dus veel minder de kachel gebruik ?

Dat durf ik echt niet te zeggen. Het vervelende van canbus-storingen is dat oorzaak en gevolg niet altijd aan elkaar te koppelen zijn. De logica van ouderwetse bedrading was wat dat betreft eenvoudiger. Deed het raam raar, moest je daar zoeken. Nu kan een centrale vergrendeling van slag raken omdat er een verkeerde lamp gemonteerd zit, bij wijze van spreken. Het kan theoretisch dus ook zijn dat de situatie "dak open" zélf een oorzaak is voor de storing in radio/navigatie. Er is niets aftermarket geïnstalleerd? Telefoonlader of zo?

Nope, alles is origineel van Audi, zelfs de adapter voor een usb stick om mp3 af te kunnen spelen is van Audi. ( dat neem ik tenminste aan omdat ik die bij Audi heb gekregen )

Misschien moet je de kachel niet een uur in de hoogste stand zetten. Vaak is de hoogste stand bedoeld voor eventjes. Altijd ook een beetje gezond verstand gebruiken. Alles zit heel compact in zo'n dashboard van een (kleine) auto.

Misschien helpt het al als je de middenblowers wat dichter zet dan de buitenste

@s velthuis Ja daar dacht ik ook al aan. Dat houdt volgens mij wel op bij 55 graden en gaat bij rijden meteen gekoeld worden. Dit wordt bij rijden juist verwarmt met lucht van 60 - 70 graden. Plus de warmte van de versterker zelf. Dat TS het scherm warm voelt worden zegt daar al iets over.

Voor degene die het interesseren.
Auto was gister bij de dealer om de storing op te sporen en dit is eruit gekomen.
Audi wil eerst een software update uitvoeren en als dat niet werkt moet het regelapparaat van de radio vervangen worden.
Voor zover Audi Leeuwarden kon zeggen gaat dit onder coulance van Audi vallen en komen er dus geen kosten uit voort.

Heeft deze radio een stuurunit/versterker achterin de reservewielruimte?
Misschien daar wat nat geworden door dichtzittende afvoer van het cabriodak!

Vorq,

Waarom zou een audi dealer niets voor je willen doen, ook zij hebben zich te houden aan de wettelijke garantie afspraken.
Mijn ervaring met Audi is dat ze zich daar prima aan houden.

En dat blijkt ook wel gelukkig nu voor Erik64 (y)

Terug
Bovenaan