Audi A4 inruilen

Teun 2445959

Net ingestapt
Hallo!

Ik rijd dik een jaar een Audi A4 Avant S-line uit 2019 en heb er veel in gereden met veel plezier (tellerstand nu 101.000).
Echter...:
- Duur in belasting
- Duur in verzekering
- Duurder in onderhoud
- Niet zuinig (1 op 13-14)

Ik overweeg om terug te gaan naar een Toyota Corolla hatchback uit 2020 (ik rijd alleen of met z'n tweetjes, sporadisch met meer), ik heb een touring sports 1.8 met veel plezier gereden hiervoor maar aangezien ik veel op de snelweg actief ben wil ik nu een 2.0 nemen.

Deze is...:
- 20 p/m goedkoper in belasting
- 20 p/m goedkoper in verzekering
- goedkoper in onderhoud
- zuiniger (1 op 15-17)

Hiervoor moet ik ongeveer 1000 euro bijleggen bij inruil.

Mijn vragen:
- Zelf verkopen overwegen, ga ik daar veel meer voor vangen als particulier?
- Is een Toyota waardevaster dan een Audi, mocht ik hem over 1,5 jaar kunnen verkopen vanwege auto van de zaak?
- Is het verschil in stoelen bij een Dynamic Limited echt significant groot in vergelijking met een Business of Executive Corolla?
- Moet ik bij bovenstaande nog op iets letten, zodat ik me geen loer laat draaien?

Laatst bewerkt:
Ik zou zelf lekker blijven rijden in de A4 en de meerkosten voor lief nemen.

Als je toch er vanaf wil en wil kijken wat zelf verkopen kan opbregen, dan zou je 'm ook nog vrijblijvend kunnen aanbieden bij websites als wijkopenautos.nl of ikwilvanmijnautoaf.nl of anwb verkoopservice. Moet je wel wat info voor invullen en foto's voor maken en uploaden, maar dan krijg je vrijblijvend een bod op je auto. Heb je beetje referentie of je inruilaanbod een goed aanbod is of niet. En mochten zij hoger uitkomen, dan verkoop je vrij eenvoudig. Helemaal zelf verkopen kan ook, maar dat is iets wat je ook moet willen. Waarschijnlijk krijg je er dan iets meer voor dan als je inruilt, maar dat weet je vooraf nooit 100% zeker.

Weet je zeker dat je van switchen naar een Corolla niet over een tijdje spijt gaat krijgen? Een A4 is toch een klasse hoger denk ik, maar die beleving is persoonlijk natuurlijk.

- Zelf verkopen overwegen, ga ik daar veel meer voor vangen als particulier?

vaak wel, maar niet iedereen heeft zin aan mensen aan de deur en het 'gedoe'

- Is een Toyota waardevaster dan een Audi, mocht ik hem over 1,5 jaar kunnen verkopen vanwege auto van de zaak?

ja en nee, zo'n A4 in goede specificatie blijft ook gewoon gewild. als je verwacht dat je over 1,5 jaar mogelijk een auto van de zaak kan krijgen zou ik zeker gewoon de A4 blijven rijden.

- Moet ik bij bovenstaande nog op iets letten, zodat ik me geen loer laat draaien?

Mag toch aannemen dat zo'n jonge corolla bij een fatsoenlijke garage staat. Je kunt vast een prima deal maken. zo'n A4 is een gewilde auto, die wil de garage vaak wel hebben. En ja, je gaat van een D segment premium merk naar een C segment niet-premium merk. kwalitatief zo'n toyota goed, maar zaken als afwerking, rijgedrag maar ook zeker geluid op de snelweg zal allemaal een tandje minder zijn. Maar je kent de auto dus voor jou geen probleem. Maar verklaard wel het geringe bij te betalen bedrag.

Zo'n A4 is mogelijk wat meer waard dan een corolla. als je maar 1000 euro hoeft bij te betalen verwacht de garage de A4 dus wat hoger in de markt te kunnen zetten dan de corolla nu te koop staat.

Maar inruilen kost gewoon altijd geld, je hebt de A4 ook pas net een jaartje, en als ik zie hoe hoe weinig het scheelt in de maand met de verwachting van een zakelijke leaseauto zou ik gewoon lekker door rijden. Die extra kosten die je nu weer maakt met koop en verkoop ivm zakelijke auto is de besparing al weer teniet gedaan.

Laatst bewerkt:
Dus je wilt 1000 euro uitgeven om een paar tientjes in anderhalf jaar tijd te besparen.
inderdaad, voor die 18 maanden zou ik gewoon die a4 houden. Die paar tientjes per maand maken niks uit als je nu 1000 moet bijleggen
Even los van wat verstandig is qua aanhouden of inruilen, is het bovenstaande te kort door de bocht lijkt mij.
Verzekering en belasting scheelt volgens TS samen al €40/maand dus dan zit je na 18 maanden al op €720. Daarnaast rijdt de auto zuiniger en haal je die andere €280 er dan wel uit met benzine, tenzij je 1000 km per jaar rijdt. Maar ik vemoed dat het kilometrage hoger ligt ;)
Enige punt is dat goedkoper in onderhoud ook afhangt van de staat van beide auto's. Maar in 18 maanden zal dat met jonge auto's elkaar niet idioot veel ontlopen, wel?

Even los van wat verstandig is qua aanhouden of inruilen, is het bovenstaande te kort door de bocht lijkt mij.
Verzekering en belasting scheelt volgens TS samen al €40/maand dus dan zit je na 18 maanden al op €720. Daarnaast rijdt de auto zuiniger en haal je die andere €280 er dan wel uit met benzine, tenzij je 1000 km per jaar rijdt. Maar ik vemoed dat het kilometrage hoger ligt ;)
Enige punt is dat goedkoper in onderhoud ook afhangt van de staat van beide auto's. Maar in 18 maanden zal dat met jonge auto's elkaar niet idioot veel ontlopen, wel?
Je zegt dus gewoon hetzelfde, je bespaart dus uiteindelijk gewoon een paar tientjes per maand op brandstof. Maar levert op gebied van auto weer een hoop in.

Daarnaast, het feit dat je maar 1000 euro hoeft bij te betalen, zegt eigenlijk dat de A4 meer waard is dan de Corolla op dit moment. De A4 gaat zo een 2000 méér te koop voor aangeboden worden dan de corolla nu. Dus ook daar lever je in. net als inderdaad slechts enkele tientjes per maand besparen terwijl je er wel wat meer auto voor terug krijgt.

Ik snap de keuze wel, maar dan moet het echt een lange termijn investering zijn van een jaar of 4/5.

Je zegt dus gewoon hetzelfde, je bespaart dus uiteindelijk gewoon een paar tientjes per maand op brandstof. Maar levert op gebied van auto weer een hoop in.
Uhm, nee, ik zeg niet hetzelfde?
Een paar tientjes in anderhalf jaar is €20 in 18 maanden. Dat klopt niet wanneer je kijkt naar het verhaal van TS. Geen idee van het aantal kilometers dat TS maakt, maar alles bij elkaar kom je al snel op €50-60/maand. Dus na 18 maanden heb je die €1000 bespaard. En met meer kilometers en dus meer besparing op brandstof of wellicht onderhoud is je voordeel hoger dan de uitgave van €1000. Dat is het enige wat ik toe wil voegen.

Dat staat los van het totale plaatje, want de A4 is benoemd als meer auto dan de Corolla. Wanneer die meer waard is, moet je dat ook meenemen in het totale plaatje. Dan heb je niks aan de besparing na 18 maanden, omdat onderhoud ook koffiedik kijken is. Je kent de A4, voor de Corolla zal dat meer een schattig/vermoeden zijn.

Uhm, nee, ik zeg niet hetzelfde?
Een paar tientjes in anderhalf jaar is €20 in 18 maanden. Dat klopt niet wanneer je kijkt naar het verhaal van TS. Geen idee van het aantal kilometers dat TS maakt, maar alles bij elkaar kom je al snel op €50-60/maand. Dus na 18 maanden heb je die €1000 bespaard. En met meer kilometers en dus meer besparing op brandstof of wellicht onderhoud is je voordeel hoger dan de uitgave van €1000. Dat is het enige wat ik toe wil voegen.

Dat staat los van het totale plaatje, want de A4 is benoemd als meer auto dan de Corolla. Wanneer die meer waard is, moet je dat ook meenemen in het totale plaatje. Dan heb je niks aan de besparing na 18 maanden, omdat onderhoud ook koffiedik kijken is. Je kent de A4, voor de Corolla zal dat meer een schattig/vermoeden zijn.
Daarom zeg ik ook een paar tientjes per maand niet in 18 maanden.

Terug
Bovenaan