Audi Q3 Spotback 2021, SOS unit kapot! APK afkeur en geen coulance.

J Koopman001

Net ingestapt
Zijn er meer Audi bezitters die problemen hebben gehad met de SOS unit? De garage (merk dealer) heeft uitgelezen dat deze kapot is en vervangen moet worden. Kosten +/- €1000.- Er is voor de unit geen coulanceregeling. Is het niet er snel kapot, na 3.5 jaar en zou ik geen recht moeten hebben op een coulance? Garage zegt dat de auto bij de apk er op afgekeurd kan worden, weet iemand of dat werkelijk zo is?

Ja dit is apk afkeur, het is wettelijk verplicht voor auto's vanaf bouwjaar 2018. Maar volgens mij heb je wel recht op coulance, je mag verwachten dat het langer meegaat dan 3.5 jaar.

Ik sluit me aan bij Frits. Conformiteitsbeginsel is de juridische term. Of er nu wel of geen coulance regeling is vanuit de dealer of importeur maakt daar niets voor uit. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt is dit wel een moment om ze in te schakelen.

Qua APK klopt het ook. De enige uitzondering zou zijn is wanneer je nog een SOS unit (officieel heet het eCall) hebt die met 2G of 3G netwerk functioneerde - want dan is de uitval van het systeem een oorzaak buiten de auto (het kan wel zijn dat de fabrikant dan verplicht is een upgrade uit te voeren - daar is je auto nog wel jong genoeg voor.)

Was deze week ook iets over bij de Rijt Keek op de Week vlog. Die unit heeft blijkbaar een aparte (nood) batterij, zou het evt daar kunnen aan liggen?

Ik zou ook zeker iets van een rechtsbijstand overwegen of zelf in de pen klimmen.

Overigens loont het zeker de moeite om een elektronicus aan de mouw te trekken. Zo'n module gaat niet zomaar kapot en als er al iets kapot is kost het vaak minder dan 10 cent en een uurtje arbeid. Iemand die enigzins verstand heeft van zaken vindt dan een slechte stekkerverbinding of een een 'rotte elco'.

Via onderdelenlijn kan je vast ook wel iets vinden.

Qua APK klopt het ook. De enige uitzondering zou zijn is wanneer je nog een SOS unit (officieel heet het eCall) hebt die met 2G of 3G netwerk functioneerde - want dan is de uitval van het systeem een oorzaak buiten de auto (het kan wel zijn dat de fabrikant dan verplicht is een upgrade uit te voeren - daar is je auto nog wel jong genoeg voor.)
Bedoel je dat in die gevallen het niet werken van het systeem geen APK afkeur is?

Bedoel je dat in die gevallen het niet werken van het systeem geen APK afkeur is?
Op EU niveau is die mogelijkheid er gekomen - om de APK afkeur af te laten hangen van GSM netwerk technologie die er is gebruikt. Ik dacht dat NL dat ook al had omgezet in de APK wetgeving maar of dat al helemaal afgerond is weet ik niet 100% zeker

bij mij (BMW, 2019) was het ook afkeur toen ik de auto kocht. was de batterij die 5/6 jaar mee zou gaan. Was vervangen bij aflevering en kostte (de garage) 80 euro. probleem en fout opgelost.

maar ik ga er van uit dat de garage de batterij al heeft gemeten / vervangen / uitgesloten.

je mag wel enige coulance verwachten inderdaad bij de importeur als het die dure unit is

Je bent aan de grillen van PON overgeleverd, rechtsbijstand is cruciaal bij die toko.

Garantie afkopen bij VW Duitsland en zelf zo min mogelijk verstrekken.
Is ook een verdienmodel maar niet echt bepaald klantvriendelijk.
Ze zullen het wel gooien onder producteigenschap en ze hebben nog nooit van dit probleem gehoord, je bent dus de eerste.

Op een Audi zit 4 jaar garantie. Dus hoezo coulance? Moet gewoon onder garantie worden vervangen.
Maar Pon krijgt korting bij Audi AG onder voorwaarde dat Pon zelf opdraait voor de garantiekosten.
En dat spelletje kennen ze intussen bij Pon: Gewoon eerst glashard ontkennen dat het garantie is.
Soms heb je een dealer die met je meedenkt, maar velen zijn ook onderdeel van het systeem.

Je bent aan de grillen van PON overgeleverd, rechtsbijstand is cruciaal bij die toko.
Als klant heb je niets te maken met de importeur, alleen met de verkoper. Hoe die het op de achtergrond regelt met de importeur of fabrikant is zijn probleem, niet dat van de consument. Al proberen verkopende partijen zich vaak te verschuilen achter de importeur of fabrikant. Maar juridisch houdt dat geen stand.

In de garantievoorwaarden, waarvoor is getekend met een koopcontract kan wel eens wat anders staan.... Het wordt dan een contractuele overeenkomst. Gelijk hebben is nog wat anders dan gelijk krijgen! Procederen kost ook geld en tijd. Levert ook weer verstoorde relaties op.

In de garantievoorwaarden, waarvoor is getekend met een koopcontract kan wel eens wat anders staan.... Het wordt dan een contractuele overeenkomst. Gelijk hebben is nog wat anders dan gelijk krijgen! Procederen kost ook geld en tijd. Levert ook weer verstoorde relaties op.
Het eerste wat jij schrijft geldt volgens mij alleen tussen 2 zakelijke partijen. Niet tussen een particulier en een bedrijf (in dit geval). Ook al stel je zo'n contract op en is het ondertekend door de particulier, de rechter zal daar uiteindelijk niet in mee gaan en de particulier alsnog gelijk geven (conformiteits-beginsel). Dit heb ik ook ergens gelezen op het www in de afgelopen dagen toen ik hier op dit forum een topic begon over garantie en 140 dagen te koop staan van een Fiat Panda.

De ene partij zal zich verschuilen achter de (garantie) voorwaarden, die een andere partij dan weer, in casu, gaat betwisten... Een soort pat stelling tot 1 van de partijen een handreiking doet, maar er zijn partijen die direct de hakken in het zand gooien en de dagvaarding tegemoet zien. (Ze kunnen daarna altijd nog een handreiking doen voordat een rechter een uitspraak doet). Je gaat naar de verkopende partij en als dat geen soelaas biedt naar de importeur... En die van dit merk heeft nogal een reputatie.

Allen dank voor jullie reacties. Unit is inmiddels gemaakt en koste mij bijna €800. Overbuurman heeft hetzelfde met een BMW. Dus schijnbaar veelvoorkomend. Ga nog even bij mijn rbv vragen of zij nog iets kunnen betekenen.

Terug
Bovenaan