Audi Q5 - Defecte tellers

der Magistrat

Asfaltkampioen
Hai hai,

Mijn schoonbroer - de arme drommel - had zijn deur niet goed gesloten tijdens een hevige regenbui en zodoende kwam er water in het interieur van zijn Q5. En nee, ik snap ook niet echt wat hij in vredesnaam gedaan heeft.
In elk geval: nu flikkert zijn 'tellerbak', oftewel het scherm achter het stuur. Hij vindt geen offerte onder de $4000 (inderdaad, dit is in de VS). Nu heb ik zelf geen idee (wellicht kan je het scherm loskoppelen en zien waar er ergens iets van corrosie zit?), maar dit lijkt me wel tamelijk fors. Hem ook, trouwens: hij rijdt al een maand of 2-3 rond met dit knipperende scherm (dat tevens komt met een irritante biep elke minuut of zo).
De prijs zou zo hoog zijn omdat 'alleen de dealer dit kan inlezen'. Wellicht i.c.m. geldigheid v/d tellerstand?

Lang verhaal kort: wellicht is dit te specifiek voor dit forum, maar wat denken jullie? Wat voor (betaalbare) oplossing voor een defecte tellerbak (van een Audi Q5, ik denk MY 2021, ) kennen jullie?

Ik kan zo snel er de vinger niet achter krijgen of het scherm enkel weergave is of ook process capable is. In geval van het eerste zou je kunnen zoeken naar een sloop exemplaar. Dingen lijken aan deze kant van de plas voor rond de 1000€ te gaan.

Ik vermoed dat netjes uit en inbouwen de prijs bij de dealer doet stijgen, dit met de aanname mijnerzijds dat je een stuk dash moet demonteren om erbij te komen

Ik weet ook niet precies wat er beschadigd is, maar mijn insteek was vergelijkbaar: scoor er gewoon eentje op de sloop? Maar hij zei dat hij steeds vastloopt op de dealer. Wellicht is het zo hoor, maar het gaat om genoeg geld dat ik ook wel even wilde zien hoe ik (of nou ja, jullie :D) kan helpen.

Naja, dat zou ik ook zeggen als ik dealer was, toch even aan je omzet denken :)

Nu hebben we hier en in DE natuurlijk de luxe positie dat er wel bedrijfjes zijn die zulke dingen kunnen fiksen als er echt wat aan settings moet gebeuren. Kan me voorstellen dat er iig een component id aangemeld moet worden. Mss is er in de States ook iets van een audi forum waar wat tech jongens rondhangen?

Heeft schoonbroer wel dat ding al uitgelezen? Als ie biept zal er vast wel een foutmelding zijn, dat zoekt iig wat de goede richting in. Een verbinding, unit of zekeringen in de buurt van de deur of laag, dus onder tapijt bijv, lijkt me logischer eigenlijk.

Ik zie dat de teller zelf zo'n $400 (of zelfs $350) is, dus wellicht valt het idd wel mee?
Hij zei dat hij al naar van alles heeft gekeken, maar de beste man houdt wel van de weg van de minste weerstand: hij spreekt nu over het dumpen v/d auto en maar iets anders kopen. Gezien hij de auto nog geen 2j heeft en de auto dit defect heeft, zou dat financieel een bijzonder onverstandige beslissing zijn..

@RW: Check, ik vroeg het hem even.

Als ik het eens wist. Goed punt inderdaad.

Ik heb een lokale garage voor'm gebeld en gevraagd of ze kunnen helpen. Nu zien dat de schoonbroer ook echt die kant op gaat. :)

Ik zou hem eerst even uit laten lezen en kijken of er storingscodes in staan en zo ja, welke. Dan kan je eerst gericht zoeken ipv zomaar een nieuw onderdeel kopen en dan dat dan achteraf blijkt dat dat niet het probleem is. Als het toch in het instrumentenpaneel zelf blijft te zitten ( de bedrading, zekeringen en andere regelapparaten zijn goed ), dan zou je inderdaad bij Actronics in Almelo of KMS in Apeldoorn kunnen informeren of hun hiermee iets kunnen. Als hun er niet mee kunnen, dan moet er een ander in. Het zou wel kunnen dat je die dan moet inleren of de componentenbescherming eraf moet halen met een uitleescomputer. Maar misschien is er ook wel een software-update beschikbaar vanaf Audi…

En alles vanuit de VS heen en weer sturen? zouden daar ook geen handige Harries wonen?

Tuurlijk wel en via YT gewoon te bekijken.

In deze link zit wel van allerlei generaties tussen.

Ik zou, in de regio waar jouw schoonbroer zich bevindt, eerst eens zoeken op diagnose (car) en home sevices. Ik heb in het verleden weleens een YT gezien van een diagnose service op locatie. Immers, met een tablet en een dongel kom je al een heel eind, natuurlijk.

Dat die teller al flikkert lijkt mij meer een symptoom. Is de auto niet elders nat? Zitten de regel eenheden niet weer op een logische plek helemaal onder de auto vloerbedekking zodat dat allemaal nat is nu?

Dat die teller al flikkert lijkt mij meer een symptoom. Is de auto niet elders nat? Zitten de regel eenheden niet weer op een logische plek helemaal onder de auto vloerbedekking zodat dat allemaal nat is nu?
Nee, het was verder eenmalig. De auto lekt niet of zo, gelukkig.

Ik denk dat Gullwing probeert te zeggen dat er misschien iets anders nat geworden is met de problemen in de tellerbak als gevolg.

Heel snel dumpen, als dit daadwerkelijk door waterschade komt. Je gaat veel meer rare storingen krijgen naarmate er meer corrodeert.

geen idee of dit specifieke geval door waterschade komt. maar deze storing komt heel vaak voor bij de jonge audi's met digitale tellers.
Vervangen kan inderdaad duur zijn. Zelfs actronics kan er niet veel mee.
Er zal een nieuwe teller in moeten, of een 2ehands inleren. maar das ook duur, tevens zit je dan met een andere kmstand. Beste mogelijkheid is nog om een 2ehands klok te scoren via marktplaats of ebay. Dan deze kok, met je originele teller af te geven bij elektronica shopje (of telecom reparatie winkel waar ze goed kunnen solderen). Dan de processor laten omsolderen. Je 2ehands teller is dan plugandplay klaar, hoeft niet meer ingeleerd te worden, want de chip die omgezet is bevat de originele sleutelcodes en configuratie en zelfs kmstand :)
maar nogmaals, laat het wel door een speciaist doen.

Als de schoonbroer het nou eens ging uitzoeken...

Help 'm nou gewoon door zo'n diagnose afspraak aan huis voor hem te boeken, dan staat er iemand voor z'n neus en kan ie er niet meer omheen ;) . Via jouw wederhelft zal er toch wel een tijdstip te bemachtigen zijn waarop hij thuis is/ komt?

Adres in NL - Heerlen- (misschien is er contact in de Navy waardoor er via een basis in de buurt de module snel heen en weer kan.. ?)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat Gullwing probeert te zeggen dat er misschien iets anders nat geworden is met de problemen in de tellerbak als gevolg.
yes, ik heb meerdere keren gezien dat de hele aanstuur units onder de vloermatten zitten, handig want daar verzameled water zich ook. Maar geen idee of dat ook bij audi zo is. Gellukig geen zout water, maar ik zou even goed kijken of alles echt droog is.

maar idd, ene moderne audi heeft zo een hoop problemen.

^^ of net boven de voetenbak, tegen het schutbord en onder het dashboard kastje.

Laatst nog een vlog gezien van een auto die in de McDrive stond en plots geheel uitviel. Bleek de passagier, met de punt van de schoen, vermoedelijk door het strekken van het lijf vanwege de bestelling in de McDrive, een schakelaar van de computer 'los' getrapt te hebben. Sta je dan.

Goede diagnose laten stellen voordat hij onderdelen gaat wisselen. Welk gedeelte van de VS zit hij?
New England, omgeving MA/CT.

Help 'm nou gewoon door zo'n diagnose afspraak aan huis voor hem te boeken, dan staat er iemand voor z'n neus en kan ie er niet meer omheen ;) . Via jouw wederhelft zal er toch wel een tijdstip te bemachtigen zijn waarop hij thuis is/ komt?

Adres in NL - Heerlen- (misschien is er contact in de Navy waardoor er via een basis in de buurt de module snel heen en weer kan.. ?)

Ha, ja, geen gek idee. Hoewel... :D
In alle eerlijkheid, ik heb de beste man vrijdag wat berichten gestuurd op basis van mijn onderzoek en jullie reacties. Ik wacht nog altijd op een berichtje terug.

Dus ja, er is maar zo veel wat men kan doen. :) Ik waardeer jullie input wel enorm, ik denk nu ook wel dat er andere en betere mogelijkheden zijn.

Terug
Bovenaan