Audi Q5 usa import fabrieksverklaring trekgewicht

rickjan 6846027

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik loop een beetje vast en hoop dat iemand hier ervaring heeft met het volgende.

Ik heb een Audi Q5 3.2 FSI (2009/2010) uit de VS (USA-import).
Auto staat inmiddels op Nederlands kenteken, maar er staat geen trekgewicht (O.1/O.2) op.

Ik probeer dit alsnog geregeld te krijgen, maar kom er niet doorheen.

Wat ik al geprobeerd heb:

Contact gehad met Audi Nederland
→ geven aan dat ze geen verklaring afgeven voor niet-EU voertuigen
  • Contact gehad met Audi AG (Duitsland)
    → verwijzen me terug naar Audi Nederland
  • Contact gehad met Audi of America
    → geven aan dat de Q5 ± 4400 lbs (~2000 kg) mag trekken
    → maar willen dit niet schriftelijk bevestigen (o.a. vanwege beleid/privacy)
  • Contact gehad met dealer in de VS (waar auto nieuw is gekocht)
    → nog geen bruikbaar document
  • Nu in contact met de RDW voor een mogelijke individuele beoordeling
Wat ik weet:
  • EU Audi Q5 (8R) heeft ± 2000 kg trekgewicht
  • Mijn auto is technisch vrijwel identiek
  • Maar ik heb geen officieel document
Mijn vraag:

Heeft iemand dit traject ooit succesvol doorlopen met een USA-import?

En specifiek:

• Hoe hebben jullie een verklaring of bruikbaar bewijs gekregen?
  • Ging dat via RDW, TÜV/Kiwa, of toch via een dealer/importeur?
  • Of is het in de praktijk gewoon kansloos?
Alle tips of ervaringen zijn welkom

Alvast bedankt

Voor ruim 500 euro kan je de auto door de RDW in Lelystad laten testen om het te laten toevoegen.
Heb het meegemaakt met een Duitse auto, maar daarbij kreeg ik gelukkig wel verklaringen van de fabrikant en de importeur. Deed de RDW eerst niks mee, maar de dag voor de test en keuring in Lelystad (moesten we een half jaar op wachten) besloot men ineens dat de papieren wel voldoende waren en we dus niet hoefden te komen.

Al krijg je een papiertje van Audi US dan is dat alsnog waardeloos want vastgesteld volgens amerikaanse normen.

Let trouwens wel op: omdat dit soort modellen door de kopers in de US nagenoeg niet gebruikt worden om een aanhanger te trekken wordt er op van alles en nog wat bespaard in vergelijk met de EU versies. De oliekoeler van de automaat is bijvoorbeeld iets dat vaak verschillend is vanwege die reden. Je zou de eerste niet zijn die door schade en schande ontdekt dat de fabrikant alleen een 750kg aanhanger voor ogen had voor de US versie.
En de RDW keuring kijkt alleen naar wat veilig is, niet naar of je de auto kapot aan het rijden bent.

Mijn vraag:

Heeft iemand dit traject ooit succesvol doorlopen met een USA-import?
Jup, meerdere keren waarvan 1x succesvol op de moderne manier.

De ouderwetse manier werkt al lang niet meer bij RDW (gegevens identiek voertuig overnemen), tegenwoordig moeten die USA- gegevens op de voertuigdocumenten bij het voertuig aanwezig zijn.
Concreet betekent dat voor de import een trekhaak (met evt. het daarbij benodigde towage packet zoals oliekoelers enz.) laten monteren in de USA en deze daarbij behorende trekgewichten op de kentekendocumenten bij laten schrijven... maar dat verschilt in de USA dan ook nog weer per staat, want in sommige staten kan dit alleen maar bij de eerste registratie van een nieuw voertuig.
Als dat gelukt is de auto exporteren naar Nederland, hier eerst een trekhaak monteren die voorzien is van een EU-keur met dat trekgewicht (incl. bijbehorende documenten), en vervolgens de importkeuring voor een Nederlands kenteken.
Maar goed, deze fase is inmiddels al gepasseerd aangezien die Audi al van een NL-kenteken is voorzien.

Traject RDW Lelystad zou je kunnen proberen, maar daar vragen ze tegenwoordig ook eerst om alle vereiste documenten en als je die niet kunt aanleveren is het daar ook al snel een doodlopende straat.
Ga er maar van uit dat je dit niet meer voor elkaar gaat krijgen in Nederland, je kunt er wel een trekhaak achter maken maar mag deze alleen voor fietsendragers gebruiken.

Nu weet je in ieder geval waarom door een importeur geimporteerde producten duurder zijn dan als je het zelf importeert.

Terug
Bovenaan