Auto beveiligen tegen diefstal onderdelen.

Jungleland

Startmotor
Een paar maanden geleden zijn mijn motorkap en gehele voorzijde van mijn 1 maand oude Peugeot 2008e gestolen, sinds 2 weken heb ik de wagen weer terug, dacht dat ondertussen het tuig wel weer was verder getrokken maar vorige week is 3 straten verderop ook bij een 2008 motorkap en gehele voorzijde gestolen.

Wagens staan gewoon langs de kant van een doorgaande en goed verlichte weg.

Wat of hoe is een manier om het de heren zo lastig mogelijk te maken, men schijnt eerst de motorkap te openen en dan de 4 bouten los te maken al vorens met de voorzijde verder te gaan.

Zat zelf te denk om de 4 bouten te voorzien van vast gelijmd kapje of dop, of de bouten met punt lasjes te zekeren, of het ze echt tegen houdt weet ik niet maar men is wel langer bezig en dat is iets wat men liever niet heeft.

Of kan er als men de motorkap opent een alarm afgaan, of is dat weer makkelijk uit te zetten met 1 knip van een draad?

Is het plaatsen van een kleine Tag een optie, zou ja hoe en welke?

Andere oplossingen zijn welkom.

Ja zeker nieuwere auto's waarvan nieuwe en gebruikte onderdelen schaars zijn, worden momenteel gewoon op straat soms zelfs midden op de dag kaalgeplukt helaas...

Alarm op o.a. de motorkap is wellicht eenvoudig te omzeilen (meerdere schakelaars die paralel geschakeld zijn zou dat nog wat lastiger maken) maar kan er wel voor zorgen dat ze sneller vertrekken of met onverrichter zaken.
Eigenlijk moet dat alarm al afgaan als ze beginnen met rommelen.

Een extra vergrendeling op de motorkap zodat deze moeilijker open te krijgen is, zal ook al een hoop zoden aan de dijk kunnen zetten.

Bouten vastzetten met een hechtlasje is best een goeie methode, maar ik vrees dat dat niet ten goede komt van de waarde van de auto als er onnodig aan gelast is op vreemde punten (al zou je het nog wel kunnen verven waardoor het minder opvalt).
Bij de bumper is dat trucje natuurlijk niet mogelijk.

Alle onderdelen op meerdere plaatsen (ook waar het niet verwacht wordt en moeilijk te verwijderen is) Graveren met het kenteken is een aloude methode om toe te passen. Dan kunnen de onderdelen makkelijker terug getraceerd worden, al is dat natuurlijk niet heel erg zinvol. Je wilt het voorkomen.

Ik vind een puntlasje op één van de bouten heel geen slecht idee. Liefst niet direct in autokleur gespoten want dan valt het niet genoeg op.

Ik heb toch het idee dat je daarmee het vooral aantrekkelijk maakt om dan de hele auto te stelen (gewoon op klaarlichte dag optakelen op een gele bergingswagen en niemand die vragen stelt) ipv voorkomen dat er onderdelen verdwijnen.

Meestal is het een paar maanden per wijk en vaak inderdaad meerdere keren dezelfde auto. Na 2 a 3 maanden gaan ze weer naar een andere stad of wijk.

Sommige auto merken (ik dacht Toyota?) hebben zichtbare en onzichtbare merktekens op alle onderdelen. Soort van UV merktekens met een microscopische unieke code die met een spuitbus erop gesprayd worden. Misschien is dat achteraf ook te regelen en dan krijg je vaak wel een sticker of zoiets die dat aangeeft.

Auto staat niet echt voor de deur camera gaat het stelen van onderdelen niet tegen, merktekens aanbrengen houdt het stelen ook niet tegen.

Wellicht een kleine tracker om zo in ieder geval te kunnen kijken waar het spul zich bevindt, is er iets wat daarvoor voor in aanmerking komt ?

Staat de auto voor de deur? Dan zou je een camera kunnen kopen en de auto filmen.

Bij mijn oom op de oprit is de BMW ook kaal geplukt. Vol op beeld van de camera. Wat zie je? 3 mensen met zwarte hoodies die als een geoliede machine binnen 5 minuten de hele binnenkant kaal trekken en weg zijn ze ... Ze zwaaien nog niet niet.
Leuk als bewijs voor de verzekering (maar was bij hen niet nodig) en het schrikt zulke mensen zeker niet af en de politie kan er niets mee.

Puntlasje is leuk, maar tegenwoordig word veel aluminium en kunstoffen gebruikt, zou daar wel mee oppassen. Bovendien is het lakwerk en dus bescherming weg. Als het een (private)lease auto is zou ik daar ook zeker vanaf blijven.

De reguliere motorkapontgrendeling iets aanpassen zou een optie kunnen zijn. ze zullen waarschijnlijk eenvoudig van buitenaf de kap weten los te trekken. Vaak als de kap niet open gaat dan blijven ze ook wel van de voorschermen, koplampen en andere zaken aan de voorzijde af. Ook kijken hoe het zit met voetgangersbescherming. Mijn motorkap schiet wat open zodra een voetganger word geraakt om de klap op te vangen. Dan moet je niet allerlei extra wijzigingen aan brengen die daar van invloed op kunnen zijn.

Wellicht een kleine tracker om zo in ieder geval te kunnen kijken waar het spul zich bevindt, is er iets wat daarvoor voor in aanmerking komt ?

tracker op onderdelen word wel lastig hoor.waar ga je zo'n ding op een voorscherm of koplamp goed verbergen. Daarnaast; dat spul is binnen no time in het buitenland. Iemand heeft wel eens in de multimedia toen die bij VW massaal werden gestolen een tracker gestopt. Die bleek uiteindelijk in oezbekistan te liggen. Maar ergens achter de isolatie van de motorkap een airtag plaatsen moet vast lukken. Voorkomen doet het in ieder geval dan niet.

Laatst bewerkt:
Aan een tracker heb je weinig, dat ding doet z'n werk pas als je auto al gesloopt is en de gedemonteerde onderdelen verplaatst worden... kortom mosterd na de maaltijd, want het leed is dan al weer geschied.
Dus niet moeilijker maken als nodig is: wat jij wilt is dat je auto heel en compleet blijft en waar die rovers voor op de loop gaan is een gigantische hoop lawaai waar de halve buurt wakker van wordt.
Gewoon een drukschakelaartje onder de motorkap plaatsen en deze verbinden met een claxon, en nog een aan/uit schakelaartje ergens in de auto waarmee je dat alarm tijdelijk uit kunt schakelen als je zelf eens de motorkap wilt openen.... kortom hetzelfde principe als je interieurverlichting die aan gaat bij een geopend portier.
Het kost je hooguit een paar tientjes en 1 of 2 uurtjes werk.

Aan een tracker heb je weinig, dat ding doet z'n werk pas als je auto al gesloopt is en de gedemonteerde onderdelen verplaatst worden... kortom mosterd na de maaltijd, want het leed is dan al weer geschied.
Dus niet moeilijker maken als nodig is: wat jij wilt is dat je auto heel en compleet blijft en waar die rovers voor op de loop gaan is een gigantische hoop lawaai waar de halve buurt wakker van wordt.
Gewoon een drukschakelaartje onder de motorkap plaatsen en deze verbinden met een claxon, en nog een aan/uit schakelaartje ergens in de auto waarmee je dat alarm tijdelijk uit kunt schakelen als je zelf eens de motorkap wilt openen.... kortom hetzelfde principe als je interieurverlichting die aan gaat bij een geopend portier.
Het kost je hooguit een paar tientjes en 1 of 2 uurtjes werk.
Hangt wel heel erg af van waar je woont. Mensen zijn zo overprikkeld door alarm systemen dat niemand daarvan opkijkt. 1x iemand in je omgeving met een slecht werkende claxon of alarm en iedereen is getraind dat geluid te negeren.

Nee, er is vrijwel niets aan te doen anders dan een wat minder geliefde auto te kopen. En misschien dat ze nog 1x langskomen maar daarna gaan ze naar een andere omgeving en heb je weer jaren lang geen last ervan.

Terug
Bovenaan