Auto geeft foutmelding bij laden maar...

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Hallo allemaal,

Voor wie zich verveelt heb ik een leuke puzzel...
Mijn auto vanochtend aan de lader gelegd; die laadde vervolgens 500W en stopte. Geen idee waarom, zag het ineens op het dashboard van het laadstation.
Dus ik de auto opnieuw ingeplugd, foutmelding op het dashboard van de auto; controleer laadstation.
Vervolgens de buren gevraagd of ik daar even kon testen. Mijn auto laadt daar gewoon op. Vervolgens haar auto hier getest, laadt gewoon op.
Mijn eigen auto weer aangesloten, zelfde foutmelding. Heb het nu al 10x geprobeerd, maar het werkt niet.
Wie heeft een idee? Heb ook al app contact met de installateur, maar het is wel zondag...

Het resetten niet. Installateur komt woensdag de aarde doormeten, ik vermoed dat daar ergens iets misgaat. Schijnt dat een ZOE daarvoor meer gevoelig is dan andere EV's

Heb je zelf geen multimeter of iets? dan kan je randaarde zelf even doormeten. Verlengsnoer op verschillende stopcontacten proberen, evt ook even bij de buren.. Je zou dan heel weinig weerstand (Ω) moeten meten minder dan 1 of 2.

Middelste pin/PE:
iu

Heb wel een multimeter, heb ook gezocht op internet maar ik kon er niet echt wijs uit worden hoe je dat meet op huisniveau. En als ik het goed begrijp heb ik niet zoveel aan het meten van een stopcontact, of is dat wel zo?
Maar als ik het goed heb begrepen wil geen enkele auto laden als de aarde niet klopt. Alleen is de ZOE meer gevoelig dan andere auto's en daarom werkt ze niet waar de auto van de buren het wel doet

Aarde zit overal aan elkaar vast via de ... aarde, voor het gemak mag je de aarde als een grote koperen plaat beschouwen als je er een aardpen (metalen buis/staaf) diep genoeg insteekt.

Als je een vrij dun snoertje van 20m neemt dan zou je tussen de aarde van je laadpaal en een willekeurig ander stopcontact (die zijklemmetjes) minder dan 1Ω moeten meten. (multimeter in bijvoorbeeld 200 of 2000Ω stand)

Als je laadkabel 3-5m is en je kan die vlakbij een stopcontact krijgen (binnen of buiten of zelfs van de buurman) dan zou je zeker niet meer dan 30Ω moeten meten, maar eerder iets van 0,1-1, naar je buurman mag wel meer zijn.

Zie ook deze manier: https://nl.wikihow.com/De-aarding-van-je-huis-controleren

Door veranderingen in de waterleiding (aansluiting van het huis), grondwater of de handige paraplu in de meterkast achter de aardedraad kan er dingen mis gaan met de aarde. Even de voor de hand liggende schroeven aandraaien kan ook helpen.

Aarde zit overal aan elkaar vast via de ... aarde, voor het gemak mag je de aarde als een grote koperen plaat beschouwen als je er een aardpen (metalen buis/staaf) diep genoeg insteekt.

Als je een vrij dun snoertje van 20m neemt dan zou je tussen de aarde van je laadpaal en een willekeurig ander stopcontact (die zijklemmetjes) minder dan 1Ω moeten meten. (multimeter in bijvoorbeeld 200 of 2000Ω stand)

Als je laadkabel 3-5m is en je kan die vlakbij een stopcontact krijgen (binnen of buiten of zelfs van de buurman) dan zou je zeker niet meer dan 30Ω moeten meten, maar eerder iets van 0,1-1, naar je buurman mag wel meer zijn.

Zie ook deze manier: https://nl.wikihow.com/De-aarding-van-je-huis-controleren

Door veranderingen in de waterleiding (aansluiting van het huis), grondwater of de handige paraplu in de meterkast achter de aardedraad kan er dingen mis gaan met de aarde. Even de voor de hand liggende schroeven aandraaien kan ook helpen.
Hmm interessant, ik had die wiki ook gevonden maar ik dacht, dan weet je of je aarding van het stopcontact klopt. Daar heb ik weinig aan. Tussen contactpunten meten vind ik niet.
Aan de andere kant, de aarding is één geheel, daarvan was ik op de hoogte.
Een vrij dun snoer van 20m heb ik niet, tenzij je een verlengsnoer bedoelt, maar die vind ik dan bij definitie niet dun.
Laadkabel is 7,5 m die krijg ik wel in de buurt van een stopcontact in de meterkast zelf.
De aarding is aangesloten in de meterkast, staat geen paraplu tegenaan. De pen onder de grond heb ik niet gecheckt (onhadig/moeilijk bereikbare kruipruimte) maar de snoeren naar de gasleiding, waterleiding zaten goed. Liep ook nog één naar de coax zag ik, verder nog de meterkast zelf, naar het schakelbord.
In ieder geval, ik heb te weinig geloof/vertrouwen in mijzelf om ziets dan te doen. Morgen komt de installateur en die gaat het doormeten. Mocht het nodig zijn, dan kan hij een nieuwe pen slaan.

Dan meet je dus alleen of de aarde tussen die 2 stopcontacten een weerstandsvrije verbinding heeft.
Maar of de aarde niet goed is aangesloten op "de aarde" weet je dan nog niet.
Daarnaast meet je ook niet of er ergens een aarde met een fase of nul is gewisseld... Ja dat soort fratsen gebeurt ook en hoeft niet altijd tot direct merkbare problemen te lijden, maar het kan wel levensgevaarlijk worden.

Dus, als er mogelijk problemen met de aarding zijn. Laat gewoon een monteur komen die weet wattie doet en meetapparatuur heeft wat zulke fouten veel makkelijker kan opsporen dan je multimeter, zonder gevaar voor zichzelf of de electrische installatie.

Veel multimeters in de consumentenhandel (bouwmarkt e.d.) zijn trouwens niet geschikt om 230v installaties mee te meten (CAT 1) . Ze kunnen het wel, maar zijn er niet voor bedoeld.

Natuurlijk is een elektricien/laadpaalmonteur erbij halen het beste.

Het had natuurlijk gekund dat je had gemeten dat alle wcd's in huis prima onderling zijn verbonden, maar de laadpaal(groep) totaal niet. Dan weet je iets.

Jup. Stond nog op max laden, mijn vriendin had niet door dat het zo snel ging. Dus na 2u was ze vol, althans de ZOE dan hè ;)
Vanaf 55%, was ±18 kWh gemeten door de paal. Als dat klopt, kom je op 40 kWh uit. Netjes dus!

Klopt, tenzij het verschil (weerstand) groter is, dan merk je dat ook. Daarom kon de auto van de buurvrouw wel laden en onze niet. En het verklaart ook waarom het de ene keer wel lukte en de andere keer niet. Waarde zat op het randje van wat de ZOE accepteert en de weerstand is niet een vaste waarde, zover ik het begrijp. Zo heeft het ook met de waterstand te maken.

Ik lees dit nu pas. Maar ik heb exact hetzelfde gehad met onze ZOE. De ZOE is inderdaad erg gevoelig voor "aarde". Bij mijn vorige huis heeft onze ZOE eerst anderhalf jaar probleemloos geladen en daarna ging het mis. Na heel veel meten aan auto en thuisinstallatie, bleek de "aarde" van mijn huis niet meer te voldoen. Een extra (lange) aardpen heeft toen ook mijn laadproblemen opgelost.

Ik lees dit nu pas. Maar ik heb exact hetzelfde gehad met onze ZOE. De ZOE is inderdaad erg gevoelig voor "aarde". Bij mijn vorige huis heeft onze ZOE eerst anderhalf jaar probleemloos geladen en daarna ging het mis. Na heel veel meten aan auto en thuisinstallatie, bleek de "aarde" van mijn huis niet meer te voldoen. Een extra (lange) aardpen heeft toen ook mijn laadproblemen opgelost.
Interessant om te horen. Ik las op diverse fora ook al over de gevoeligheid van de aarde.
Goed te horen dat het bij jou/jullie ook de oplossing was. Weet je nog hoe ver de pen in de grond is geslagen?
Hier 4,5 meter. Dat is voor een aardpen niet eens zo gek ver geloof ik. Maar we hebben er nu 2, wellicht maakt dat ook verschil.

Klopt, tenzij het verschil (weerstand) groter is, dan merk je dat ook. Daarom kon de auto van de buurvrouw wel laden en onze niet. En het verklaart ook waarom het de ene keer wel lukte en de andere keer niet. Waarde zat op het randje van wat de ZOE accepteert en de weerstand is niet een vaste waarde, zover ik het begrijp. Zo heeft het ook met de waterstand te maken.

Klopt, grondwaterstand, ook temperatuur (in de bodem redelijk constant, maar ook in de auto zit er meetapparatuur die wat schommelt).

@ MM: Hoe diep de pen geslagen is weet ik niet meer, ik meen ook iets van 4,5 of 5 m.
Klopt, grondwaterstand, ook temperatuur (in de bodem redelijk constant, maar ook in de auto zit er meetapparatuur die wat schommelt).

bij mij begonnen de problemen inderdaad na een extreem lange periode van droogte. Ik had toen zelf ook al de conclusie getrokken dat de aarde van mijn huisinstallatie daardoor onder een, voor de ZOE, kritische waarde was gezakt. Ik heb nog even overwogen om de kraan een paar dagen open te draaien en gewoon op de inrit te laten lopen. :LOL:

Ik heb nog even overwogen om de kraan een paar dagen open te draaien en gewoon op de inrit te laten lopen. :LOL:
Hier ook overwogen, maar dat is dan een tijdelijke oplossing en toch ook wel zonde van het water... Al heb ik ook een flinke regenton en die heb ik nu niet echt nodig! Las ook wel over een zoutoplossing bij de pen gieten. Maar ja, dat is ook geen definitieve oplossing...

Overigens ben ik ook nog aan het kijken voor een mogelijkheid tot communicatie met de auto. Ons model wordt niet meer ondersteund begreep ik van Renault (gebeld) en dat vind ik wel jammer. R-link is schijnbaar te oud.
Maar goed, dat is weer een ander topic, misschien dat ik daar nog een topic over start.

Terug
Bovenaan