Auto kopen Duitsland corona tijd

Donatello

Net ingestapt
Beste allemaal,

Na enkele maanden opzoek te zijn geweest naar een auto eindelijk één gevonden in Duitsland, echter staat deze op 7uur rijden vanaf mijn woonplaats. Geen probleem echter hebben we nu de avondklok en is 7uur heen, proefrit, auto kopen en terugreis niet mogelijk in één dag. Het mooiste zou zijn een enkele overnachting . Ik heb gezocht maar ik kan niet vinden of het ook mogelijk is om te overnachten bij een hotel met de huidige corona regels in Duitsland. Wie weet hier het antwoord op?

https://duitslandinstituut.nl/artikel/36312/corona-in-duitsland-veelgestelde-vragen

Ik zie importhandelaren nog regelmatig naar Duitsland gaan. Kost wel een paar euro, maar scheelt ook 2 vrije dagen en alle bijbehorende kosten.

Het begint er al mee dat even reizen niet echt aangeraden wordt. Tenzij het voor werk is.

Het verschilt nog per deelstaat maar grofweg: Alleen noodzakelijke reizen zijn toegestaan, overnachtingen in hotels zijn ook alleen toegestaan voor de noodzakelijke reizigers, denk verder ook nog even aan meldplicht, testplicht, quarantaineregels zowel voor de diverse duitse deelstaten als na terugkomst in Nederland.
Ik heb een heel sterk vermoeden dat de particuliere aankoop van een auto door de duitse wetshandhavers absoluut niet als een noodzakelijke reis gezien gaat worden, en dat ze je dus per direct weer terug sturen met een boete op zak.... en de buitenlandse kentekens worden momenteel weer heel goed gecontroleerd in Duitsland.

De vraag is ook of een Duitse verkoper zit te wachten op iemand uit de Corona brandhaard Nederland. Zo langzaamaan gaat het weer de goede kant op in Duitsland, dat willen ze graag zo houden. Het is ook de vraag of de verkoop open is.
7 uur rijden vanuit Nederland is in ieder geval vast niet in de grensregio's die wat soepeler zijn wat betreft buitenlanders.
Ik zou het niet doen, de kans dat je een overnachting kan vinden is klein, bovendien, de Coronamaatregelen zijn er niet voor niets.

EVV zei:
De vraag is ook of een Duitse verkoper zit te wachten op iemand uit de Corona brandhaard Nederland.
Die verkoper ziet alleen een gouden kans, om een auto met terug gedraaide teller te verkopen aan die domme Nederlander die helemaal naar Duitsland komt om een een auto te kopen o_O

Verkopers in algemene zin zal het een worst interesseren, die zijn allang blij dat ze wat kunnen verkopen.

Zunigrijje zei:
Die verkoper ziet alleen een gouden kans, om een auto met terug gedraaide teller te verkopen aan die domme Nederlander die helemaal naar Duitsland komt om een een auto te kopen o_O

Verkopers in algemene zin zal het een worst interesseren, die zijn allang blij dat ze wat kunnen verkopen.

Normaal gesproken reageer ik niet zo snel op dergelijke uitspraken maar nu kan ik het niet laten: wat een aannames en wat een generalisatie zeg. Bahbah! (n)

Marc van der Togt zei:
Zunigrijje zei:

Normaal gesproken reageer ik niet zo snel op dergelijke uitspraken maar nu kan ik het niet laten: wat een aannames en wat een generalisatie zeg. Bahbah! (n)
Stja en toch is dit het risico wat ts loopt: in Duitsland worden heel veel km-tellers terug gedraaid en vaak komen die onze kant op, omdat het toch niet te controleren is. In Duitsland bestaat namelijk geen NAP.

Dus je koopt dan wellicht een hele mooie bolide in Duitsland voor een stuk minder, maar als je pech hebt heeft die gewoon het dubbele aantal km's gelopen. En als kerst op taart loop je wellicht nog corona op ook :LOL:

Nu is sowieso niet het juiste moment om een auto te kopen, al helemaal niet in het buitenland: of staat die matrixborden voor Jan lul langs de weg, met de boodschap om niet naar het buitenland te reizen.

Muddy Bandit zei:
Het verschilt nog per deelstaat maar grofweg: (..) buitenlandse kentekens worden momenteel weer heel goed gecontroleerd in Duitsland.

Precies, maar daar kan je op acteren :p
Het zijn uiteindelijk adviezen, geen geboden.

1) Ben jij en je mede reisgenoten 'gezond'? > Zo ja, doe een test bij een 'betrouwbare (data) commerciële coronatest aanbieder. Zodat je die alvast op zak hebt.

2) NRW kent geen quarantaine plicht, dus daar kan je inreizen (doe dat via een onbeduidende grensovergang). Zorg dat iemand je de grens over brengt.

3) Rijdt naar het autoverhuurbedrijf waar je vooraf een auto met Duits kenteken hebt gereserveerd. Hiermee val je natuurlijk minder in de smiezen, diep in Duitsland. ;)

4) Zorg dat je met de verkoper van te voren de zaken duidelijk hebt afgestemd (telefonisch, niet te veel op schrift stellen natuurlijk).

5) Regel de aankoop, direct mee terug rijden op tijdelijk kenteken, iets dat verkopende partij voor je geregeld heeft (anders sta je als Hollander weer aan een Duits loket ;) ).

6) Je kan prima in de avond/nacht terug rijden, zolang je de auto bij de Duitse verhuurder onbeheerd achter mag laten (en je dus het risico op aan jou toebedeelde, al bestaande, schades accepteert) en dan na 4:30 uur weer NL binnen rijden, dan ben je gewoon weer legaal op straat, lijkt mij.

.....

Het zal je wat kosten, deze aankoop in DLD in deze tijden, maar dan heb je wél je noodzakelijke droomauto in bezit. :LOL:

Zunigrijje zei:
Marc van der Togt zei:
Zunigrijje zei:

Stja en toch is dit het risico wat ts loopt: in Duitsland worden heel veel km-tellers terug gedraaid en vaak komen die onze kant op, omdat het toch niet te controleren is. In Duitsland bestaat namelijk geen NAP.

Dus je koopt dan wellicht een hele mooie bolide in Duitsland voor een stuk minder, maar als je pech hebt heeft die gewoon het dubbele aantal km's gelopen. En als kerst op taart loop je wellicht nog corona op ook :LOL:

Nu is sowieso niet het juiste moment om een auto te kopen, al helemaal niet in het buitenland: of staat die matrixborden voor Jan lul langs de weg, met de boodschap om niet naar het buitenland te reizen.

Ik heb al contact gehad met de duitse dealer en die heeft aan de hand van het chassisnummer de kilometerstand kunnen verifiëren, daarnaast ben ik niet van plan om in natura te betalen of intiem te zijn met de verkoper dus met een ffp2 masker en twee vaccinaties die ik al heb gehad is de kans dat ik corona krijg kleiner dan wanneer jij naar de supermarkt gaat.

Klopt dat de timing niet ideaal is echter staat er een auto met de juiste opties, kleur en kilometerstand in duitsland waar ik al bijna een jaar naar opzoek ben. Ik kan dit wel over laten gaan maar voor hetzelfde geld (waar ik als zorgmedewerker zeker bang voor ben) nog wel tot eind 2021 met de huidige regels.

Misschien dat je het minder makkelijk krijgt, je kan het zoals ik het begrijp nog wel uitdelen. Als dat echt je droomwagen is dan bel je een bedrijf zoals Koopman, Van Zandwijk of Transure. Regel de betalingen en het ding wordt voor je huis afgedropt. Het advies om niet onnodig te reizen blijft staan en juist jij als zorgmedewerkers zou moeten begrijpen waarom.

Ik zou (wel goed checken, niet alleen op de verkoper af gaan) het gewoon doen. Even over nadenken hoe je dit zo veel mogelijk coronaproof kunt doen.

Als het ff niet uitkomt slaan we gewoon alle corona adviezen in de wind. Zo typisch Nederlands.
Maar goed ik ben 60+ dus
- risico groep
- misschien komt verstand toch met de jaren?

Volgebs mij zijn er ook legio andere mogelijkheden
- transport laten doen
- uitstel bedingen met de verkoper
- vul maar in

Ik heb afgelopen maand al 2 auto's gekocht. In deze tijden zonder proefrit. Voegt tegenwoirdig ook weinig meer toe vind ik.

Janneman zei:
Als het ff niet uitkomt slaan we gewoon alle corona adviezen in de wind. Zo typisch Nederlands.
Maar goed ik ben 60+ dus
- risico groep

- transport laten doen
- vul maar in

Ik heb afgelopen maand al 2 auto's gekocht. In deze tijden zonder proefrit. Voegt tegenwoirdig ook weinig meer toe vind ik.

Ja, maar ik, ik , ik, ik........

Janneman zei:
Maar goed ik ben 60+ dus
- risico groep

- transport laten doen
- vul maar in

Verstand komt blijkbaar niet met de jaren want u doet aannames over mij. Voor mijn werk heb ik sinds maart vorig jaar al tientallen, afgerond omhoog misschien wel 100 corona positieve mensen vervoerd, maar ook een groot aantal zien dood gaan.

En wees reëel, met hoeveel mensen zal ik in contact komen wanneer ik die auto zou halen over de grens zou halen? Waarschijnlijk maar één en dat is de verkoper, wanneer ik in NL een auto koop zit je in hetzelfde schuitje. Wanneer ik in de lokale buurtsuper kom en ik draag daar mijn masker zijn er altijd wel 3-4 jongeren (meestal mede-landers) die schijt aan hebben en het mondkapje op de kin of helemaal niet dragen.

Donatello zei:
Janneman zei:
Maar goed ik ben 60+ dus
- risico groep

- transport laten doen
- vul maar in

Verstand komt blijkbaar niet met de jaren want u doet aannames over mij. Voor mijn werk heb ik sinds maart vorig jaar al tientallen, afgerond omhoog misschien wel 100 corona positieve mensen vervoerd, maar ook een groot aantal zien dood gaan.

En wees reëel, met hoeveel mensen zal ik in contact komen wanneer ik die auto zou halen over de grens zou halen? Waarschijnlijk maar één en dat is de verkoper, wanneer ik in NL een auto koop zit je in hetzelfde schuitje. Wanneer ik in de lokale buurtsuper kom en ik draag daar mijn masker zijn er altijd wel 3-4 jongeren (meestal mede-landers) die schijt aan hebben en het mondkapje op de kin of helemaal niet dragen.

En dat beschuldigd iemand anders van het doen van aannames. Jij gooit er alleen nog een schepje racisme bovenop.

Donatello zei:
.... Voor mijn werk heb ik sinds maart vorig jaar al tientallen, afgerond omhoog misschien wel 100 corona positieve mensen vervoerd, maar ook een groot aantal zien dood gaan.

Als je er zo over denkt en daarbij ook de schijt hebt aan de geldende regels dan ben je zelf geen haar beter als die genoemde jongeren en moet je vooral gewoon gaan om je eigen voordeeltje te scoren.
Maar ik had van iemand die naar eigen zeggen de coronagevolgen al royaal van nabij heeft meegemaakt eigenlijk wel gedacht dat die z'n verstand wel royaal voorrang zou geven op z'n hebberigheid.

R Wolters zei:
Donatello zei:
Janneman zei:
Maar goed ik ben 60+ dus
- risico groep

- transport laten doen
- vul maar in

En dat beschuldigd iemand anders van het doen van aannames. Jij gooit er alleen nog een schepje racisme bovenop.

Hoezo direct racisme?

Jansen uit Balkbrug rekent volgens mij 750 euro om een auto uit Dld te halen incl. kenteken.
Ik weet alleen niet of zij met de momenteel geldende regels actief zijn.

Muddy Bandit zei:
Als je er zo over denkt en daarbij ook de schijt hebt aan de geldende regels dan ben je zelf geen haar beter als die genoemde jongeren en moet je vooral gewoon gaan om je eigen voordeeltje te scoren.
Maar ik had van iemand die naar eigen zeggen de coronagevolgen al royaal van nabij heeft meegemaakt eigenlijk wel gedacht dat die z'n verstand wel royaal voorrang zou geven op z'n hebberigheid.

Wat voor extra risico ten opzichte van een auto in NL halen zie jij (en anders zo te lezen) dan wanneer ik een auto in het buitenland haal? Zoals ik het lees zijn de regels vooral gericht op vakantiegangers wat logisch is. Reizen door Duitsland naar bijv. Polen/Oostenrijk is bijv. wel duidelijk aangegeven in de regels en is toegestaan. Ook vrachtverkeer gaat gewoon door en heeft nooit stil gelegen.

Een bedrijf inhuren raden jullie aan, wie haalt dan de auto op? Een robot? dat is toch ook een persoon en maakt het niet uit of ik ga of hij (je kan zelfs zeggen als ik een bedrijf inhuur dat ik dan een ander in gevaar breng!)

haarr zei:
Jansen uit Balkbrug rekent volgens mij 750 euro om een auto uit Dld te halen incl. kenteken.

Die zit redelijk in de buurt van mij, ik kan niks vinden op zijn website maar kan hem wel even benaderen na het weekend.

Donatello zei:
haarr zei:

Die zit redelijk in de buurt van mij, ik kan niks vinden op zijn website maar kan hem wel even benaderen na het weekend.

Zij hebben een auto voor mijn buurman uit Dld gehaald.

Donatello zei:
Muddy Bandit zei:

Wat voor extra risico ten opzichte van een auto in NL halen zie jij (en anders zo te lezen) dan wanneer ik een auto in het buitenland haal? Zoals ik het lees zijn de regels vooral gericht op vakantiegangers wat logisch is. Reizen door Duitsland naar bijv. Polen/Oostenrijk is bijv. wel duidelijk aangegeven in de regels en is toegestaan. Ook vrachtverkeer gaat gewoon door en heeft nooit stil gelegen.

Lees mijn tekst nu eens op de juiste manier en niet op de manier zoals je het zelf wilt lezen en hierboven vetgedrukt aangeeft, dan zal het hopelijk al duidelijk genoeg zijn:

"Als je er zo over denkt en daarbij ook de schijt hebt aan de geldende regels dan ben je zelf geen haar beter als die genoemde jongeren en moet je vooral gewoon gaan om je eigen voordeeltje te scoren."

Waar je mee bezig bent is gewoon een mogelijkheid en/of excuus te zoeken om toch maar onder de geldende regelgevingen in NL en DE uit te komen, en ik raad je alleen maar heel sterk af om dit te gaan doen en je verstand voorlopig nog eventjes heel ruim voorrang te gaan geven op de materiële dingen.
Je gaat namelijk niet op doorreis, het gaat met 7 uurtjes rijden ook niet meer om grensverkeer, en je kunt hoogstwaarschijnlijk ook op geen enkele manier aantonen dat je beroepsmatig of vanwege familie in Duitsland aanwezig bent... trek dan zelf maar even de conclusie of het wel of niet volgens de regels is.

Muddy Bandit zei:
Donatello zei:
Muddy Bandit zei:

Lees mijn tekst nu eens op de juiste manier en niet op de manier zoals je het zelf wilt lezen en hierboven vetgedrukt aangeeft, dan zal het hopelijk al duidelijk genoeg zijn:

"Als je er zo over denkt en daarbij ook de schijt hebt aan de geldende regels dan ben je zelf geen haar beter als die genoemde jongeren en moet je vooral gewoon gaan om je eigen voordeeltje te scoren."

Waar je mee bezig bent is gewoon een mogelijkheid en/of excuus te zoeken om toch maar onder de geldende regelgevingen in NL en DE uit te komen, en ik raad je alleen maar heel sterk af om dit te gaan doen en je verstand voorlopig nog eventjes heel ruim voorrang te gaan geven op de materiële dingen.
Je gaat namelijk niet op doorreis, het gaat met 7 uurtjes rijden ook niet meer om grensverkeer, en je kunt hoogstwaarschijnlijk ook op geen enkele manier aantonen dat je beroepsmatig of vanwege familie in Duitsland aanwezig bent... trek dan zelf maar even de conclusie of het wel of niet volgens de regels is.
Ja maar... Regels zijn er toch altijd voor de anderen, nooit voor jezelf?

Edit: musschien is het beter dit soort berichten niet te plaatsen onder invloed van emoties.

Ja, de één heeft een goede reden om zijn kind uit logeren te sturen, een ander om naar het buitenland te gaan.
Iedereen legt de regels wel eens in z'n eigen voordeel uit. Hoeft niet zo'n groot probleem te zijn zolang je niet teveel risico loopt.
Ik kom b.v. niet bij een familielid omdat ik weet dat daar ook mensen komen die het niet zo nauw nemen met de regels. Kwamen die daar niet zou ik denk ik wel gaan met inachtneming van de 1,5 meter.
Ik bedoel probeer het risico in te schatten en beslis dan.

Terug
Bovenaan