auto lekt koelvloeistof, kan ik blijven doorrijden?

aaa 2908969

Wegverkenner
Ik wil u graag informeren over een probleem met mijn Citroën Nemo. Het voertuig vertoont een lekkage van koelvloeistof. Helaas heb ik tot nu toe niet kunnen achterhalen waar de lekkage precies zit (soms ligt er een plasje onder de auto, soms niet, soms op een andere plek... ik kom er niet achter maar ik ben me ervan bewust dat ik om de paar dagen het reservoir moet bijvullen.

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de garage, maar ik kan daar pas over drie weken terecht. Aangezien ik de auto dagelijks nodig heb, heb ik de volgende vraag: is het verantwoord om door te blijven rijden zolang ik het reservoir blijf bijvullen?
Tot nu toe heeft dit voorkomen dat de motor meter in het dashboard in het rood schiet.

Alvast bedankt voor uw advies.

Hangt ervan af waar je lek vandaan komt. Als er een scheurvorming in een slang zit dan is het niet verstandig om door te rijden. De slang kan onder druk een keer besluiten door te scheuren waardoor plotseling alle koelvloeistof verloren kan zijn.

Ik gok dat TS niet weet waar de lekkage precies zit.

Het lijkt mij handig alternatief vervoer te zoeken. Stel:
1- de radiateur lekt. De kans is groot dat deze lekt omdat het aluminium van de radiateur geoxideerd is. Dat begint met een paar druppels en na verloop van tijd zal de radiateur steeds verder open barsten (overdruk in het koelsysteem bij warme motor).
2- Een slang heeft barstjes / scheurtjes. Ook hier het risico op steeds verder open barsten
3- De waterpomp (keerring) lekt. Moderne auto's hebben een waterpomp die niet te repareren is, dus deze waterpomp redden is een gepasseerd station. Maar ik heb zelf ook wel eens een waterpomp in handen gehad waarvan de kogels uit het lager weggespoeld waren. Dat lekt minstens zo hard als een opengebarsten slang maar geeft wel meer geluid..
4- Je kan een geringe lekkage hebben aan de koppakking. Meestal komt dit door een kromgetrokken cilinderkop dankzij lokale verhitting (bijvoorbeeld door te weinig koelvloeistof). Met dit soort lekkages kan je iets langer doorrijden maar de koelvloeistof lekt door naar de motorolie waar het de nodige schade aanricht. Reparatie van een lekke koppakking is arbeidsintensief en daarom niet goedkoop.De lekkage kan ook via de cilinderkop naar buiten zijn, in dat geval zou je er wat langer mee door kunnen rijden. Gezien het advies van de vakman dat je pas over drie weken bij hem terecht kan, gok ik dat hier sprake is van een lekke koppakking die "naar buiten" lekt.

Omdat je plasjes onder de auto vindt en deze plasjes niet uit de airco komen (water of koelvloeistof), denk ik aan een van de eerste drie mogelijkheden.

Maar hoe dan ook, ik zou voor die weken ander vervoer regelen.

Ik gok dat TS niet weet waar de lekkage precies zit.

Het lijkt mij handig alternatief vervoer te zoeken. Stel:
1- de radiateur lekt. De kans is groot dat deze lekt omdat het aluminium van de radiateur geoxideerd is. Dat begint met een paar druppels en na verloop van tijd zal de radiateur steeds verder open barsten (overdruk in het koelsysteem bij warme motor).
2- Een slang heeft barstjes / scheurtjes. Ook hier het risico op steeds verder open barsten
3- De waterpomp (keerring) lekt. Moderne auto's hebben een waterpomp die niet te repareren is, dus deze waterpomp redden is een gepasseerd station. Maar ik heb zelf ook wel eens een waterpomp in handen gehad waarvan de kogels uit het lager weggespoeld waren. Dat lekt minstens zo hard als een opengebarsten slang maar geeft wel meer geluid..
4- Je kan een geringe lekkage hebben aan de koppakking. Meestal komt dit door een kromgetrokken cilinderkop dankzij lokale verhitting (bijvoorbeeld door te weinig koelvloeistof). Met dit soort lekkages kan je iets langer doorrijden maar de koelvloeistof lekt door naar de motorolie waar het de nodige schade aanricht. Reparatie van een lekke koppakking is arbeidsintensief en daarom niet goedkoop.De lekkage kan ook via de cilinderkop naar buiten zijn, in dat geval zou je er wat langer mee door kunnen rijden. Gezien het advies van de vakman dat je pas over drie weken bij hem terecht kan, gok ik dat hier sprake is van een lekke koppakking die "naar buiten" lekt.

Omdat je plasjes onder de auto vindt en deze plasjes niet uit de airco komen (water of koelvloeistof), denk ik aan een van de eerste drie mogelijkheden.

Maar hoe dan ook, ik zou voor die weken ander vervoer regelen.

Bedankt voor uw reactie.

De oliepeil van de motor bevindt zich op een normaal niveau, dus ik vermoed dat het koelvloeistof daar niet heen gaat, anders zou het peil inmiddels te hoog moeten zijn.

Daarnaast is het mij opgevallen dat, wanneer de auto een avond heeft stilgestaan en ik de dop van het koelvloeistofreservoir verwijder, er nog steeds druk op het systeem staat. Is dat normaal?

Ik heb zonet ontdekt dat de druk in het koelvloeistofreservoir toeneemt, waardoor koelvloeistof uiteindelijk door de dop van het reservoir sijpelt. Dit gebeurt niet onmiddellijk; het lijkt pas na minimaal 10+ minuten rijden voor te komen.

Wat zou dit kunnen betekenen? Zou het kunnen duiden op een verstopping in het systeem, waardoor de koelvloeistof niet goed kan circuleren en er druk wordt opgebouwd?

Het lijkt mij echter opmerkelijk dat de motor gedurende deze tijd goed gekoeld blijft. De motor begint pas over te verhitten wanneer het koelvloeistofreservoir volledig leeg is.

De auto heeft geen airco

Laatst bewerkt:
De oliepeil van de motor bevindt zich op een normaal niveau, dus ik vermoed dat het koelvloeistof daar niet heen gaat, anders zou het peil inmiddels te hoog moeten zijn.
Je ziet het eerder aan witte sludge aan de vuldop en andere koude plekken.
Daarnaast is het mij opgevallen dat, wanneer de auto een avond heeft stilgestaan en ik de dop van het koelvloeistofreservoir verwijder, er nog steeds druk op het systeem staat. Is dat normaal?
- Het voertuig is niet uitgerust met airconditioning.

Je weet 100% zeker dat je er niet te veel koelvloeistof in gooit? Als je hem boven "max" bijvult, gooit hij via de overdrukklep er uit wat er te veel in zit.

Je ziet het eerder aan witte sludge aan de vuldop en andere koude plekken.

Je weet 100% zeker dat je er niet te veel koelvloeistof in gooit? Als je hem boven "max" bijvult, gooit hij via de overdrukklep er uit wat er te veel in zit.
ik heb tot nu toe altijd tot max geprobeerd bij te vullen.
Maar ik heb al 2x de bodem van het koelvloeistofreservoir gezien en moeten bijvullen. Dus er is wel meer gaande vrees ik.

ik heb totaal geen witte sludge ontdekt.

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb zonet ontdekt dat de druk in het koelvloeistofreservoir toeneemt, waardoor koelvloeistof uiteindelijk door de dop van het reservoir sijpelt. Dit gebeurt niet onmiddellijk; het lijkt pas na minimaal 10+ minuten rijden voor te komen.

Wat zou dit kunnen betekenen? Zou het kunnen duiden op een verstopping in het systeem, waardoor de koelvloeistof niet goed kan circuleren en er druk wordt opgebouwd?

Het lijkt mij echter opmerkelijk dat de motor gedurende deze tijd goed gekoeld blijft. De motor begint pas over te verhitten wanneer het koelvloeistofreservoir volledig leeg is.

De auto heeft geen airco
Dat die druk dermate oploopt dat het systeem gaat lekken door de dop is geen goed teken. Laat de motor eens lopen met de dop er af. Borrelt het dan in het reservoir? Dat zou inhouden dat de motor een lekke kop heeft. Dit is overigens door elke garage simpel te meten, er zitten dan uitlaatgassen in het koelsysteem. In dat geval zal de cilinderkop eraf moeten om de oorzaak (lekke koppakking of scheurtje in de kop) te achterhalen.

Toenemende druk...

Ik zou hem ff laten staan tot je weet wat het is. In het beste geval is die echt ergens lek en kan de koelvloeistof gaan koken. In het slechtste geval is dit diepere motorschade.

Het is lastig controleren. Als de dop eraf is, is er ook geen druk op het systeem. Koelvloeistof (onder druk) kan aangezogen worden door een scheurtje in de kop of koppakking (bij warme motor) naar een cilinder en daar met de uitlaatgassen mee naar buiten gaan. Dit zou je mogelijk kunnen ruiken aan de uitlaatgassen. Maar als het systeem onder druk staat (en warm is) kan het ook naar buiten toe lekken... Of via de kachelradiator het interieur in lekken.... zoekplaatje!

Ja, koelvloeistof die door de kachel naar binnen lekt zal je pas ontdekken wanneer het buiten warmer is of het zo heftig is dat de kachel niet direct "droogkookt". Koelvloeistof ruikt zoetig, sommige mensen ruiken dat.
Dit soort puzzeltjes kunnen erg lastig zijn. Met het meten van CO2 in het koelsysteem zal je lekkage via de verbrandingskamers kunnen meten. Een andere goede indicatie hiervoor is één bougie/verbrandingskamer die duidelijk schoner is dan de andere, koelvloeistof maakt de verbrandingskamer schoon.

Maar,
je schreef dat er een plasje onder de auto lag. Je kan eens aan dat plasje ruiken/proeven of het water is of koelvloeistof (koelvloeistof smaakt/ruikt zoet). Uiteraard is dat een erg smerig klusje, een monteur gaat echt niet proeven of de vloeistof zoet smaakt. Een schoon stuk karton onder de auto leggen geeft een indicatie waar het lekt (en of de lekkage wel van jouw auto is).

Ik begrijp ook uit jouw reacties dat een andere auto gebruiken voor deze periode geen optie is. Dan blijft alleen de optie van 5 liter koelvloeistof (en meerdere liters water) meenemen over maar hou rekening met eventueel stranden en druk op het koelsysteem bij oververhitting. Stoppen bij het eerste teken van oververhitting.

Mijn echtgenote heeft ooit een Mini in nog geen 30 km zeer efficiënt gesloopt door nog "even snel" de kleinkinderen op te halen toen vlak bij school het "te heet" lampje begon branden. Met nog geen tien kilometer rijden liep de koelvloeistof net zo snel uit de lagers van de waterpomp als ik het door de vuldop in kon gieten.
Deze Mini heeft inmiddels een nieuwe eigenaar en waarschijnlijk ook een andere motor.

en dan zou het koelvloeistof in de motorolie terecht moeten komen niet?
Ik denk niet dat dit gaande is anders zou de motorolie pijl nu ook ver boven het max moeten zitten.
Nee hoor, als er een lek is van een koelkanaal naar een cilinder komt er geen koelvloeistof in de olie, maar wel drinkt hij zijn eigen koelvloeistof op en komt er motordruk (compressie) lekkage naar het koelsysteem. Vandaar dat ik vroeg naar het borrelen.

Ik wil u graag informeren over een probleem met mijn Citroën Nemo.

Benzine, 1400 ?

Kan maar zo zijn dat ie lekt op 't bekende hoekje bij deze motoren'

Controleer eens of je koelvloeistofvat (buis aan de radiateur, denk ik?) vettig is van binnen. Dat kan duiden op olie bij koelvloeistof.

(..)
Als er bijv. door de koppakking olie uit een oliekanaal naar buiten kan zweten is er niks aan de hand. Iets minder prettig is als de olie uit een oliekanaal door kan zweten/lekken naar een koelvoeistofkanaal. Dan krijg je olie in de koelvloeistof. Iets waar veel TU motoren last van hebben (1.0 tot 1.4 PSA motoren). Niet wenselijk omdat koelvloeistofslangen niet goed tegen olie kunnen en eerder kapot gaan. De motor draait er niet slechter door. Het kan ook gebeuren dat er koelvloeistof bij de olie komt. Dit is nog minder wenselijk omdat dan de olie verdund wordt. De kans dat dit gebeurt is klein omdat olie meestal onder hogere druk staat dan koevloiestof dus gaat de olie juist naar de koelvloeistof.

Het wordt vervelend als de verbrandingsgassen bij het koelwater kunnen komen of omgekeerd. Zal in het begin leiden tot extra koelwaterverbruik. ER komt immers ook koelwater in de verbrandingsruimte. De gassen die in het koelwater blazen zullen ervoor zorgen dat het koelsyteem druk gaat opbouwen. Het kan gebeuren dat je binnen 100 meter last hebt van een kokende motor (Zo het lijkt) omdat de koelvloeistof door de hoge druk uit de radiateurdop wordt geperst.

(..)

Maar goed: zolang het koelwater niet bij de verbrandingsruimte komt en er niet teveel olie bij het koelwater kan komen (eerste voorbeeld) is er eigenlijk weinig aan de hand. (..)

Lekt de auto alleen koelvloeistof wanneer de auto op temperatuur of steenkoud is?

Dat kan dan duiden op een pakking, bij mij was het inlaatspruitstuk pakking lek(Ford motor) en lekte deze alleen als de motor koud was, sinds de lekkage zich afdichte als de motor op temperatuur was omdat het spul zich dan uitzet

Wat een klote lekkage was dat, heeft mij lange tijd geduurt voordat ik de plek van de lekkage eindelijk achterhaald had sinds deze achter het blok zat waar geen enkel plekje ruimte is.

En wel iedere ochtend hele reservoir over de grond heen, de auto had een tijdje de bijnaam milieudelicht pleger

Terug
Bovenaan