Auto slaat af bij nat weer

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Ik hoop dat iemand me kan helpen met het zoeken naar een oorzaak van het uitvallen van mijn auto.
Ik heb al meerdere berichten gelezen dat het van alles in de motor kan zijn als hij afslaat. Toch hoop ik door precies te vertellen wanneer het gebeurt en wat er gebeurt dat iemand me kan helpen.

Mijn auto slaat dus soms uit het niets af. Dit gebeurt tijdens het rijden of als ik voor een stoplicht stil sta.
Als het gebeurt tijdens het rijden, merk ik dat de auto in ene vermogen verliest en ik gas kan geven wat ik wil, maar hij steeds zachter gaat rijden tot ik stil sta. Soms pakt hij het wel weer op en merk je dat hij mondjesmaat sneller gaat totdat hij in ene wel weer hard gaat. Andere keren slaat hij uiteindelijk af. Het olielampje en andere lampjes branden dan. Volgens mij een duidelijk teken dat hij is afgeslagen. Als ik dan het contact uit doe en weer aan, slaat hij vrijwel meteen weer af. Dit moet ik een aantal keer doen en na genoeg pogingen wil hij het toch weer even proberen. Dan gaat al schortend weer versnellen. Niet versnellen zoals het hoort, maar met het gevoel alsof hij weer wordt tegen gehouden. De keren dat het bij een stoplicht gebeurt of gebeurt als ik stil sta, schokt mijn motor ook heftig. Alsof een kudde olifanten rondstampt.

Een aantal dingen is me opgevallen:
-Het gebeurt alleen bij nat weer (zoals vandaag). Ook niet direct bij de eerste spatten, maar na even door de nattigheid te hebben gebanjerd.
-Het schokken van de motor dus.
-Hij heeft nergens meer last van als hij eenmaal op de snelweg rijdt en door blijft rijden.
-Gebeurt eigenlijk vooral als ik probeer te versnellen of als ik afrem (bij grote snelheidsverschillen?)
-Als hij is afgeslagen en ik maak opnieuw contact, dan beweegt de naald van mijn toerenteller nog wel gewoon.

Ik hoop dat iemand dit herkent en me kan helpen.

Het gaat overigens om een Fiat Punto uit 2000.

Draai de bougies eruit en kijk eens naar de elektrode afstand. Daarna bougiekabels, bobine('s).... Een cilinder die niet ontsteekt geeft enorme schokken. Maar natuurlijk kan de injector of ecu ook gaar zijn. Begin maar bij de bougies da's toch een slijtagedeel.

Nat weer, schokkende motor (cilinderuitval), terugval van vermogen? Ik zou (in geval van een benzine of LPG) bij de ontsteking beginnen. En dan met name het gedeelte van de ontsteking dat gedeeld wordt door alle cilinders (bobine, eventuele stroomverdeler, bougiekabel tussen bobine en bougiekabel). Wat je zou kunnen doen is de (droge) motor starten en dan de ontsteking (bougiekabels, bobine, bougiekappen) met een plantenspuit insprayen om te kijken of je doorslag krijgt en/of een gewijzigde motorloop. Wel een beetje oppassen, een bobine deelt serieuze klappen uit, dus niet zo maar met het handje voelen.

Wat bedoel je precies met een bewegende toerenteller? Als de motor uit staat en de motor geen toeren maakt, of als hij is afgeslagen en de auto remt af op de motor, blijft de toerenteller het toerental aangeven?

Grote kans dat het de bougieskabels zijn. Ik zou eens kijken wanneer die voor het laatst zijn vervangen. Indien niet, lang geleden of onbekend, ook meteen maar de bougies meenemen. Belangrijke tip: doe het kabel voor kabel.

Wauw, hartstikke bedankt iedereen! Ik ga zeker even de bougies en bougiekabels checken. En zal mn plantenspuit gebruiken.

Ik heb de auto nu 2 jaar en in die tijd in ieder geval niet de bougies vervangen. Weet verder ook niet wanneer dat voor het laatst gebeurd is.

Ik heb al een keer de anwb gebeld toen mn auto stil stond. Toen de beste man er was, deed hij het weer. Hij kon dus niet achterhalen wat het probleem nou was. Maar hij zei dat ik moest kijken of de toerenteller nog een sprongetje maakte als ik de motor weer aanzette. Dus zeg maar, helemaal uit en weer aanzetten. En hij maakte dus een sprongetjes als ik m weer aandeed terwijl hij kuren had. Volgens hem gaf dat veel informatie. Geen flauw idee waarom, haha.

Waarom moet ik de bougiekabels 1 voor 1 vervangen? Omdat als je ze beiden vervangt de boel in de soep loopt? Of omdat 1 nog goed kan zijn?

Nu eerst maar uitzoeken waar de bougiekabels zitten. Zo'n techneut ben ik, haha. Maar gelukkig heb ik internet!

Dan snap ik de toerenteller. De aansturing van de toerenteller is hetzelfde signaal als waarmee de bobine van de ontsteking gevoed wordt. Tot de hoogspanningsbobine lijkt de boel dus in orde te zijn.

Een Punto uit 2000 zal een viercilinder zijn, dan heb je vier bougiekabels. De tip om ze een voor een te vervangen is bedoeld om ervoor te zorgen dat je ze niet per ongeluk verwisselt. Dus dat het uiteinde van een kabel na het verwisselen aan een andere bougie uitkomt, zeg maar. Dan wordt je probleem namelijk nog wat groter :)

tim 7095206 zei:
Waarom moet ik de bougiekabels 1 voor 1 vervangen? Omdat als je ze beiden vervangt de boel in de soep loopt? Of omdat 1 nog goed kan zijn?

Omdat je anders de volgorde niet meer weet. Been there, done that, lang geleden. Dan rijdt je auto nog maar op twee cilinders.

Goedemiddag,
Ik hoop eigenlijk nog op een bericht over hoe dit uiteindelijk is afgelopen... Ik heb zelf een Volkswagen Polo uit 2000 en loop dus tegen exact het zelfde probleem. Afgelopen jaar ook de bobine, bougies en bougiekabels vervangen. Helaas blijft het probleem aanhouden bij nat weer. Ik weet dat het oorspronkelijke bericht alweer een tijd geleden en zie dat er op het account verder nooit meer iets geplaatst is, maar zou het heel erg waarderen als ik hierop nog reactie krijg.

alvast bedankt!

Goedemiddag,
Ik hoop eigenlijk nog op een bericht over hoe dit uiteindelijk is afgelopen... Ik heb zelf een Volkswagen Polo uit 2000 en loop dus tegen exact het zelfde probleem. Afgelopen jaar ook de bobine, bougies en bougiekabels vervangen. Helaas blijft het probleem aanhouden bij nat weer. Ik weet dat het oorspronkelijke bericht alweer een tijd geleden en zie dat er op het account verder nooit meer iets geplaatst is, maar zou het heel erg waarderen als ik hierop nog reactie krijg.

alvast bedankt!
Gezien dat het jaar na de overgang is geweest. Welke motor ligt er in? En welk model is het (polo is geleverd op 2 verschillende platforms)

En wellicht was een vers topic aanmaken handiger geweest.
Een soortgelijk probleem met een andere auto is niet hetzelfde probleem.

Terug
Bovenaan