Auto sneller dan OV of fiets, zelfs tijdens spitsuren?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Samenvatting: een recent onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving wijst uit dat de auto altijd sneller is dan OV of bijvoorbeeld de fiets, zelfs tijdens spitsuren. Hierbij is vooral gekeken naar de bereikbaarheid van banen en voorzieningen. Sinds 2012 is de situatie nauwelijks veranderd ondanks dat het beleid erop gericht zou zijn deze reisdoelen in het algemeen beter bereikbaar te maken. (Bron: AutoWeek.nl). Vooral op in landelijke gebieden is dit contrast groter, mede door besparingen (en daarmee op veel plaatsen wegvallen) van het openbaar vervoer. Naar de fiets als alternatief is minder gekeken.
Als ik kijk naar mijn eigen woon-werkverkeer van een klein dorp ten oosten van Amsterdam, dan leg ik die afstand met de auto (23 km) in zo'n 25 minuten af, neem ik de fiets (geen e-bike), dan doe ik over de 18 km (omdat ik meer in een rechte lijn rijd) 55 minuten. Met openbaar vervoer (bus stopt op een paar honderd meter van huis, dan de trein van Weesp naar Duivendrecht en een kilometer lopen) is het anderhalf uur van deur tot deur. Terug neem ik deze optie niet omdat de bus maar één keer per uur gaat. In plaats van de bus nemen kan ik ook op de fiets naar station Weesp (9 km, klein halfuurtje) maar in de praktijk neem ik dan voor het hele stuk óf de auto óf de fiets.
Hoe ervaren jullie dit? Heb je alternatieven voor je woon-werkrit of reizen naar voorzieningen als scholen (voor de kinderen) of bijvoorbeeld ziekenhuis? Hoe zijn jullie reistijden in die gevallen? Heb je daarbij tips of hacks die je kunt delen?

Allicht is het met de auto meestal sneller, maar het scheelt niet altijd zo veel! Ik pendel tussen Tilburg en Breda en doe er met de auto, als de spits op zijn drukst is, 40 minuten over. Met de fiets (geen e-bike) 10 minuten langer, maar ik trap wel vrij stevig door (gemiddelde snelheid ca. 24 km/h).

OV is voor mij deur tot deur 45 min, Hierbij zit 5 min fietsen naar station en 5 min lopen naar kantoor.

Met de auto is 20-25 min (afhankelijk van m’n rechter voet ;) ). Echter heb ik in de regio Rotterdam veel last van files , waardoor die 25 min bijna altijd terug 40-50 min wordt in de spits. Ik ga nogal eens na 19:00 rijden en dan is het dus weer normale tijd.

Ik ben recent een keer gaan fietsen naar huis vanaf kantoor, dit is 35 km. Best lekker om soms te doen.

Ik hou alleen zoveel van auto rijden… daarom vind ik dat altijd de fijnere keuze. Maar wissel dus wel veel af.

Qua kinderen halen/ brengen: altijd lopend of met de fiets.

Van deur tot deur met de auto is 50 minuten zonder en 1 uur met spits. Met het ov duurt het van deur tot deur 2 uur en 20 minuten! En de afstand: 65 kilometer.

Alles in de omgeving doe ik lopend of met de fiets. Ik zit al genoeg in de auto zegmaar...

Hier (CH) is het meestal andersom, vooral verbindingen tussen steden. Met de trein gewoon sneller.

Hier (CH) is het meestal andersom, vooral verbindingen tussen steden. Met de trein gewoon sneller.
Hebben de routes daar ook mee te maken? Rijden de treinen (op jouw route) in een rechtere lijn naar jouw bestemming vergeleken met de autoroutes?

OV is voor mij deur tot deur 45 min, Hierbij zit 5 min fietsen naar station en 5 min lopen naar kantoor.

Met de auto is 20-25 min (afhankelijk van m’n rechter voet ;) ). Echter heb ik in de regio Rotterdam veel last van files , waardoor die 25 min bijna altijd terug 40-50 min wordt in de spits.
Bij mij precies hetzelfde voor het OV. Auto heb ik nog nooit gebruikt voor woon-werk verkeer, omdat je bij het OV
- automatisch wat beweging meepakt (lopen / fietsen naar het station);
- tijdens de reis de krant of een tijdschrift kan lezen (wat ik anders in mijn vrije tijd had moeten doen), maar doorwerken zou ook hebben gekund. De tijd in de trein kan je meestal dus relatief productief gebruiken.

Ook bij een eerdere werkplek, toen het met het OV 1 uur en 3 kwartier duurde, tegen (schatting) de helft van die tijd met de auto, heb ik om die redenen de auto nooit overwogen voor woon-werk verkeer. Er is meer van belang dan alleen reistijd.

Met de bus naar de lichtstad. Daar wachten op de niet aansluitende trein nasr Best. Dan met weer de bus of de benenwagen naar het bedrijf. Ruim anderhalf uur dus 3 uur per dag.

Met de fiets ook rond de 3 uur per dag.

Met de auto een half uur, dus 1 uur per dag.

Een fatsoenlijk alternatief voor de auto is er dus niet.

Natuurlijk is er nog het carpoolen. 10 jaar gedaan, daar ben ik ook helemaal klaar mee.

Hebben de routes daar ook mee te maken? Rijden de treinen (op jouw route) in een rechtere lijn naar jouw bestemming vergeleken met de autoroutes?
Vaak ook gewoon met verkeersdrukte te maken en de onzekerheid op de weg (mbt drukte). Rondom steden vaak file, of er gebeurd een ongeluk of wegwerkzaamheden.

Treinen rijden in principe op tijd en zijn er elke 30 min of vaker, dus ik weet wanneer ik op bestemming arriveer.

Kan dan tevens fatsoenlijk zitten, want de treinen zijn wel top hier en gewoon werken. Terwijl dat ik met de auto die zekerheid niet heb en ook niet kan werken (op een paar belletjes na).

Bijv. vorige week vrijdag, afspraak buiten de deur gehad. 120 km rijden, heenweg ca. 1u20min.

Terugweg meer dan 2.5 uur, bijna 3uur. Met de trein was dit 1u45min. Deze keer dus helaas gekozen voor de auto, want dat was "sneller".

Gisteren naar Tessin - 2 uur met de trein, of 3 uur met de auto (route gotthard of San Bernardino, je weet maar nooit wat daar gebeurd), dus trein gepakt.

Zürich - Geneva - 2u50m met de trein - vergelijkbaar met de auto (zonder verkeer) maar ik heb er wel eens ruim 4.5 uur op gedaan... Dus eigenlijk altijd de trein.

Wil je dus zekerheid en rust dan pak je in principe de trein hier. Vaak promoten bedrijven ook met abos voor OV ipv lease autos hier.

Korte afstanden doe ik vaak zelf wel met de auto omdat je dan flexibeler bent, maar anders OV. Fijn in ieder geval om die keuze te hebben.

15km met zelfs metro in de buurt die elke 10m rijdt.
Fiets : 45m
Auto : 20m
OV : 52-62m
Carpoolen : niet echt een optie, wel ooit gedaan, maar het was meer opwinden (werkverhalen) dan ontwinden.

OV lijkt een stukje beter geworden, voor mijn gevoel is het best een 'wereldreis' die makkelijk nog 10 minuten extra duurt.
Fiets heeft mijn voorkeur, want gezond, goedkoop en ik voel me veiliger vreemd genoeg. Ook voor een biertje in de stad (20km) pak ik liever de fiets. Die mag zelfs mee in de metro maar dan fiets ik toch liever een uurtje.

Ik woon in een plaats zonder treinstation, dat maakt van OV echt een drama. Met de Bus naar het trein station een plaats ten zuiden kost 40 minuten waardoor ik in de meeste gevallen met de auto al op plaats van bestemming ben voordat ik in de trein zit.

Twee jaar geleden heb ik een aantal maanden zonder roze pasje moeten doen, toen kwam ik er achter dat vanuit mijn huis alles binnen een straal van 40 kilometer sneller was met de fiets. Zeker het toenmalige kantoor waar ik werkte wat ook een slechte OV verbinding heeft.
Auto: 20km en 20 minuten bij normaal spitsverkeer
Fiets: 24km en 1 uur
OV: 1 uur en 40 minuten

Mijn huidige opdrachtgever zit in de europoort, dat kost met OV meer 2 uur en met een verbinding die zeer beperkt beschikbaar is; na 6:40 van huis vertrekken zit er niet in want dan ben ik te laat voor de laatste bus in de haven. Dus zelfs met een afstand van 50 kilometer is fietsen sneller en betrouwbaarder dan OV.

Het ligt er aan, in de spits is van Schiphol met de trein echt een stuk sneller dan met de auto. Auto is soms wel sneller maar als je met 4 man op vakantie gaat en allemaal een koffer mee hebt, dan heb je wel weer een grote auto nodig, in de trein geen probleem.
Maar dit is niet verbazingwekkend en allemaal de oorzaak van het oh zo geweldig aanbesteden, het zou beter en goedkoper worden voor de reiziger en dat is geen van beide uitgekomen.
Arriva roept wel leuk dat ze het hoofdnet willen gaan rijden, maar ze krijgen het nu al niet voor elkaar om de eigen lijntjes goed te laten rijden(klachten reizigers), ze hebben een gigantisch personeels te kort door hun slechtere cao. Een hoop machinisten stappen na een aantal jaren over naar de NS voor meer afwisseling maar vooral voor heel veel meer salaris.
Buslijnen worden massaal geschrapt omdat ze niet winstgevend zijn en dus wordt de bereikbaarheid zeker op het platteland slechter en slechter en dus kopen mensen een auto.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Woon-werk binnen Amsterdam doe ik meestal met de auto. OV is iets trager als ik niet (max 10 minuten, zonder vertraging) moet wachten. Voordeel van OV is dat ik onderweg kan werken (of bijvoorbeeld dit forum lezen). Ik ga nu 1 dagje per week naar Utrecht voor een opdracht en dat doe ik meestal met de trein, want sneller en gelet op parkeergeld goedkoper. Ik overweeg een klein vouwfietsje of stepje (niet legaal?) voor locaties waar het handiger/goedkoper is wat verderop te parkeren.

Wat je zegt: een groot dorp. Mijn werk is aan de andere kant van dat dorp. Dat is een aardig stukje fietsen heen en terug.

Serieus? Amsterdam is een groot dorp vergeleken met andere hoofdsteden. Je kan daar alles makkelijk op de fiets doen.
Ja dit verbaast mij ook wel. Fiets ok ene naar andere kant kak, maar trein of metro is best prima te doen

Nog nooit OV als optie bekeken, maar het zou mij ruim een uur kosten. En dat met een busstation in het dorp én een treinstation praktisch in de achtertuin...
Met de auto is het nog geen half uur, momenteel iets langer onderweg omdat er een brug is afgesloten. Met de fiets zou ik ook een uur onderweg zijn verwacht ik.
Zou mij heerlijk lijken om de racefiets te pakken, dan kan het wel sneller. Maar ik kan niet douchen/fatsoenlijk opfrissen op mijn werk. Daarom vind ik de fiets ook geen prettige optie. 2 van mijn werkdagen moet ik mijn dochters eerst naar de opvang brengen, dus dan een kortere reistijd nog prettiger.

Verder groot voorstander van fietsen. School van de meiden is een kleine 3 km, dus goed te doen op de fiets. Maar nu er een elektrische auto bij is, is de verleiding die auto te pakken wanneer het rotweer is wel groot...

Zou mij heerlijk lijken om de racefiets te pakken, dan kan het wel sneller. Maar ik kan niet douchen/fatsoenlijk opfrissen op mijn werk
Dit heb ik ook inderdaad, al probeer ik dat er nu wel door heen te krijgen bij ons. Anno 2024 vind ik dat geen rare wens voor werknemers.

Ik doe het nu andersom , dus fiets in de trein en dan terug fietsen. Of heen in de achterbak, auto laten staan en de dag erna met de trein naar kantoor

Dit heb ik ook inderdaad, al probeer ik dat er nu wel door heen te krijgen bij ons. Anno 2024 vind ik dat geen rare wens voor werknemers.
Goed dat je dat probeert. Alleen in het (basis)onderwijs kan ik geen eisen stellen op dat gebied. Kan wel, maar heeft totaal geen zin. Eerder werkte ik op een school met een gymlokaal en kleedkamers. Daar kon ik dan douchen.
Ik doe het nu andersom , dus fiets in de trein en dan terug fietsen. Of heen in de achterbak, auto laten staan en de dag erna met de trein naar kantoor
Mooie oplossing. Maar in mijn situatie vind ik het 't niet waard. Ik werk sinds dit jaar 3 dagen en de dagen zijn lang genoeg. Die extra reistijd en OV kosten zijn het mij niet waard. Ik moet voor het OV dan echt veel eerder uit bed, nee bedankt! 6:45 vind ik vroeg genoeg.

Normaal gesproken begin ik rond 6:30 a 6:45 op mn werk in de havens van Rotterdam, daar zit ik zo'n 3 dagen per week, ik werk 1 dag in de week thuis en heb 1 papadag.
Ik woon in Tilburg en rijd 's ochtends rond 5:45 weg. Dat is goed te doen.
Zou ik met het OV gaan, dan zou ik volgens 9292.nl om 5:52 van huis weg moeten gaan om om 7:48 op mn werk aan te komen.
Als ik met de fiets naar de trein zou gaan, ipv met de bus, dan zou ik om 5:25 thuis moeten vertrekken om om 6:50 op mn werk aan te komen.
Dan is de auto toch een heel stuk bruikbaarder.

Ik werk ook weleens bij Shell Moerdijk.
Met de auto is dat ongeveer 40 minuten. En dan begin ik rond dezelfde tijd, dus zo rond 6:45. Dus rond 6:00 stap ik in de auto.
Met het OV zou ik volgens 9292.nl om 5:25 thuis weg moeten fietsen om via de trein, uiteindelijk om 6:44 in Zevenbergen aan te komen met de bus.
Vanuit daar is het dan 72 minuten lopen naar het werk... Ja wat denk je zelf...
Met een fiets (die ik daar niet laat staan voor gebruik eens in de 2 weken, maar ook niet mee zou kunnen nemen in de bus) zou dit 17 minuten kosten.
Uiteindelijk haal je dan (met een extra fiets) een starttijd op het werk van +/- 7:00, maar daar doe je dan dus dubbel zo lang over als met de auto.

Ik werk ook weleens vanuit Breda. Dat kan met de auto, dat kost deur-deur zo'n 35 minuten. Met de brommer duurt dat ongeveer net zo lang.
Met de fiets is het ongeveer een uur enkele reis.

Maar, wat we nog ff vergeten. Het komt met enige regelmaat voor dat ik sochtends nog niet weet waar ik op de dag zelf allemaal terecht kom. Dus achter in de auto ligt een tas met oa een overall, regen werk kleding, werkschoenen, werklaarzen, werkhandschoenen, bouwhelm, volgelaatsmasker, reddingsvest en reflecterende hesjes in diverse kleuren.
Die tas krijg ik naast mijn gewone laptoptas voor op kantoor nooit mee op de fiets of in het OV zonder mezelf een breuk te tillen.
En wat als ik voor het werk naar een petrochemisch bedrijf of een haven van bijv Vlissingen of Antwerpen moet, of naar Chemelot bij Geleen.
Succes met het OV of de fiets. Dat red ik niet zonder auto.
Met andere woorden; er moet nog veel veranderen voordat ik met iets anders dan een auto naar mn werk ga.

Op de weekboodschappen na, doe ik overigens vrijwel al het andere dan bovengenoemd woon-werk verkeer op de fiets of te voet.

Normaal gesproken begin ik rond 6:30 a 6:45 op mn werk in de havens van Rotterdam, daar zit ik zo'n 3 dagen per week, ik werk 1 dag in de week thuis en heb 1 papadag.
Ik woon in Tilburg en rijd 's ochtends rond 5:45 weg. Dat is goed te doen.
Zou ik met het OV gaan, dan zou ik volgens 9292.nl om 5:52 van huis weg moeten gaan om om 7:48 op mn werk aan te komen.
Als ik met de fiets naar de trein zou gaan, ipv met de bus, dan zou ik om 5:25 thuis moeten vertrekken om om 6:50 op mn werk aan te komen.
Dan is de auto toch een heel stuk bruikbaarder.

Ik werk ook weleens bij Shell Moerdijk.
Met de auto is dat ongeveer 40 minuten. En dan begin ik rond dezelfde tijd, dus zo rond 6:45. Dus rond 6:00 stap ik in de auto.
Met het OV zou ik volgens 9292.nl om 5:25 thuis weg moeten fietsen om via de trein, uiteindelijk om 6:44 in Zevenbergen aan te komen met de bus.
Vanuit daar is het dan 72 minuten lopen naar het werk... Ja wat denk je zelf...
Met een fiets (die ik daar niet laat staan voor gebruik eens in de 2 weken, maar ook niet mee zou kunnen nemen in de bus) zou dit 17 minuten kosten.
Uiteindelijk haal je dan (met een extra fiets) een starttijd op het werk van +/- 7:00, maar daar doe je dan dus dubbel zo lang over als met de auto.

Ik werk ook weleens vanuit Breda. Dat kan met de auto, dat kost deur-deur zo'n 35 minuten. Met de brommer duurt dat ongeveer net zo lang.
Met de fiets is het ongeveer een uur enkele reis.

Maar, wat we nog ff vergeten. Het komt met enige regelmaat voor dat ik sochtends nog niet weet waar ik op de dag zelf allemaal terecht kom. Dus achter in de auto ligt een tas met oa een overall, regen werk kleding, werkschoenen, werklaarzen, werkhandschoenen, bouwhelm, volgelaatsmasker, reddingsvest en reflecterende hesjes in diverse kleuren.
Die tas krijg ik naast mijn gewone laptoptas voor op kantoor nooit mee op de fiets of in het OV zonder mezelf een breuk te tillen.
En wat als ik voor het werk naar een petrochemisch bedrijf of een haven van bijv Vlissingen of Antwerpen moet, of naar Chemelot bij Geleen.
Succes met het OV of de fiets. Dat red ik niet zonder auto.
Met andere woorden; er moet nog veel veranderen voordat ik met iets anders dan een auto naar mn werk ga.

Op de weekboodschappen na, doe ik overigens vrijwel al het andere dan bovengenoemd woon-werk verkeer op de fiets of te voet.
Duidelijke case! :)

Vaak ook gewoon met verkeersdrukte te maken en de onzekerheid op de weg (mbt drukte). Rondom steden vaak file, of er gebeurd een ongeluk of wegwerkzaamheden.

Treinen rijden in principe op tijd en zijn er elke 30 min of vaker, dus ik weet wanneer ik op bestemming arriveer.

Kan dan tevens fatsoenlijk zitten, want de treinen zijn wel top hier en gewoon werken. Terwijl dat ik met de auto die zekerheid niet heb en ook niet kan werken (op een paar belletjes na).

Bijv. vorige week vrijdag, afspraak buiten de deur gehad. 120 km rijden, heenweg ca. 1u20min.

Terugweg meer dan 2.5 uur, bijna 3uur. Met de trein was dit 1u45min. Deze keer dus helaas gekozen voor de auto, want dat was "sneller".

Gisteren naar Tessin - 2 uur met de trein, of 3 uur met de auto (route gotthard of San Bernardino, je weet maar nooit wat daar gebeurd), dus trein gepakt.

Zürich - Geneva - 2u50m met de trein - vergelijkbaar met de auto (zonder verkeer) maar ik heb er wel eens ruim 4.5 uur op gedaan... Dus eigenlijk altijd de trein.

Wil je dus zekerheid en rust dan pak je in principe de trein hier. Vaak promoten bedrijven ook met abos voor OV ipv lease autos hier.

Korte afstanden doe ik vaak zelf wel met de auto omdat je dan flexibeler bent, maar anders OV. Fijn in ieder geval om die keuze te hebben.

Ik weet niet hoe het in Zwitserland geregeld is, maar wellicht kan het OV daar ook interessant blijven omdat het staatsbedrijven zijn.
In Nederland zijn de treinen en bussen dat niet. En moeten ze dus zelf hun broek op houden en dus ook echt geld verdienen.
Terwijl in landen waar de bus, trein en het spoor vd staat zijn, men kan zeggen: "We vinden dat dit betaalbaar en bereikbaar moet zijn, dus hoeft het zichzelf niet te bekostigen, maar gooien we er gewoon een bult belastinggeld tegenaan".
En daardoor ben je af van het gezeur dat sommige trajecten eigenlijk niet uit kunnen en de dekking wel op peil blijft ook in minder stedelijk gebied.

Hangt er vanaf naar waar ik moet en hoe laat ik daar moet zijn.

Moet ik naar Brussel? Dan ben ik op 10min in het station per fiets, en op 20min met de trein in Brussel, om daar nog eens 5 minuutjes te voet te gaan. 35 minuten in totaal dus, dat kan ik maar zelden met de auto.
Maar ik heb slechts 1 rechtstreekse trein per uur, dus ben ik soms pakweg 40min te vroeg in Brussel, en had ik met de auto pakweg 15min langer in mijn bed kunnen liggen, en geen stress om de trein te halen/parking te vinden aan het station.

Antwerpen? Dan is de auto het snelste, maar parking vinden is daar een ramp terwijl onze kantoren op wandelafstand van het station liggen.

Moet ik naar Leuven? Dan gaat in 99% de auto het snelste zijn. OV duurt alleen maar langer.

Een depot dichterbij huis (die zijn er tussen de 5 en 10km)? Dan is ook de auto het snelste, maar win je niet zoveel tov de fiets.

Kindje in de opvang gaan halen (6km - richting met veel file), dan is de fiets meestal een pak sneller dan de auto.

De fiets komt er dus eigenlijk heel goed uit, maar de motivatie vinden om op een druilerige dag de fiets te nemen terwijl er een auto op de oprit staat is een ander verhaal.

OV is hier in België vaak een bron van ergernis, en als alles toch al goed loopt is het veel duurder dan met de auto te rijden (als je toch al een auto hebt). En dan hebben we het nog niet over de massale fietsendiefstal, of vandalisme aan auto's op de parkings van het station.
Dus ik neem het OV vrijwel alleen als de werkgever de kosten betaald en ik naar grote steden moet in de spitsuren.

Knelpunt is toch vaak dat de trein je brengt van waar je niet bent naar waar je niet wilt zijn.

Van station naar station 34 minuten, tegen de auto 40 minuten van parkeergarage vlakbij naar parkeerterrein redelijk dicht bij werk. Nou kan ik de auto dus thuis ook niet voor de deur kwijt en is parkeren op 't werk momenteel ook vaak vrij dramatisch wegens bouwwerkzaamheden vervallen parkeerplekken, dus die 40m is ook niet echt van deur tot deur maar dat kost me toch beduidend minder extra tijd dan de totaal ruim 20 minuten van & naar station op 't (vouw)fietsje.

Overigens is sinds een jaar of 8 de autorit nagenoeg filevrij omdat ik sindsdien 'de goede kant op' reis - 's morgens weg van de grote steden, en 's avonds er naartoe in een toch al relatief rustige regio (Noordkop NH). De reistijd is voor beide dus vrij constant en verschilt eigenlijk niet eens zoveel, maar de treinprijs schrikt wel meer en meer af. Maar nog groter minpunt (naast 't weer) is dat de trein slechts een halfuursverbinding is. Mis je 'm dan kost dat meteen een half uur extra! Terwijl m'n auto's geduldig op me blijven staan wachten, en pas vertrekken wanneer het mij het beste uitkomt ;)

Laatst bewerkt:
Ik ga meestal met de trein naar mijn werk, is net zo snel al dan niet sneller dan de auto en gratis en duurt 31 minuten en 10 minuten lopen. Soms met de bus en metro terug
Maar ook zeer regelmatig met de auto. Heen 35 minuten rijden met wat geluk en dan 10 minuten lopen naar het Centraal Station. Terug 10 minuten lopen en 20 minuten rijden, de reden voor de auto is de aflopers, ik kom met de laatste trein binnen op Amsterdam Centraal en dan moet ik of met de auto of wachten tot de eerste trein om 06.00. Fietsen is geen optie, het is een uur fietsen.

auto 12 minuten, e-bike 28 minuten, bus 20 minuten.

Helaas gaat die bus maar 1x per uur buiten de spits, en ook al kan ik gratis reizen als buschauffeur zijnde ga ik daar toch echt niet op wachten.

Ik werk in het centrum van Rotterdam en woon in een plaats aan de rand hiervan. Met de auto ben ik in de spits ongeveer met een uur thuis, met het OV altijd met 30 min. Dan heb ik de uitdaging van een betaalbare parkeerplaats nog niet meegenomen.

Mijn woonwerk is met het OV nagenoeg onmogelijk, en anders is het meer dan twee uur. Dit terwijl ik vrij centraal in het land woon en werk.
Met de auto is het (31km) zo'n 30 tot40 minuten. Op de fiets een uur en twintig minuten. Heb dat twee keer gedaan maar het is me toch iets te ver.

Hier in het noorden des lands ben je in 95% sneller met de auto en soms ook nog op fiets. Nu heb ik de mazzel dat ik 5km van mijn werk woon en dus lekker op fiets (niet elektrisch uiteraard) ga. Ik heb ook een paar jaar Zuidlaren-Assen als woonwerkverkeer moeten doen en dat was met de auto van deur tot deur een half uur. Bij de zomerdag deed ik dat vaak op fiets en dat was iets van drie kwartier. Openbaar vervoer zou toen een uur en 10 minuten ofzo moeten zijn geweest. Volgens mij zijn de busroutes tegenwoordig wel veranderd en is het wat sneller.

Om medische reden mocht mijn vriendin een paar jaar geleden helaas niet autorijden. Als ze naar haar ouders in Stadskanaal ging, was ze hier vanuit Assen anderhalf uur onderweg met het openbaar vervoer van deur tot deur, met de auto is dat 30-35 minuten... Op fiets ben je ook anderhalf uur onderweg.

Alleen als je in het centrum van Groningen moet zijn, dan kan het openbaar vervoer handig zijn. Moet je alleen niet in een dorp wonen, want dan mag je al blij zijn als daar überhaupt een bus rijdt.

Als we een keer naar het westen van het land gaan, doen we dat ook met de auto. Twee treinkaartjes zijn nog steeds duurder dan de benzine- parkeerkosten, het is relaxter, je zit nooit vast aan tijden en als we hier 's avonds in Assen op het station staan, is de kans groot dat er geen bussen meer rijden, dus dat wordt 5km lopen of een dure taxi om weer thuis in onze nieuwbouwwijk te komen.

Wij wonen in zo'n dorp vlakbij de stad Groningen. Met een treinverbinding. Ideaal wanneer je de stad bezoekt. Fiets kan ook hoor, 10km is prima te doen. Maar trein is sneller en de kosten vallen dan mee.
Af en toe bios pakken, loop je zo even naar toe vanaf centraal, ideaal, fenomenaal.

Voor de gein even bekeken hoelang OV is naar mijn werk. Ik werk in een groot dorp aan de overkant van de rivier dat ons scheidt. E-bike 16 min, met de auto 14 min (zonder drukte) en met OV 36 min en dan kom ik 10 min te laat als ik om 7:00 moet beginnen. Plus in 2 bussen en een trein moeten zitten.

Zou mij heerlijk lijken om de racefiets te pakken, dan kan het wel sneller. Maar ik kan niet douchen/fatsoenlijk opfrissen op mijn werk. Daarom vind ik de fiets ook geen prettige optie

Daarom heb ik een e-bike. Gaat 27/30 km/h en kom nooit bezweet aan.

Heb bijvoorbeeld wel een speed pedelec overwogen. Maar op ma/di de meiden wegbrengen is dan geen optie. En ook al gaat zo'n fiets lekker hard, zonder dat je bezweet aankomt. Het zou mij dan nog steeds veel meer tijd kosten. Minstens drie kwartier (dan ga ik uit van 32 km/u gemiddeld), dus bijna dubbele reistijd. Is mij zo'n investering niet waard!

Heb bijvoorbeeld wel een speed pedelec overwogen. Maar op ma/di de meiden wegbrengen is dan geen optie. En ook al gaat zo'n fiets lekker hard, zonder dat je bezweet aankomt. Het zou mij dan nog steeds veel meer tijd kosten. Minstens drie kwartier (dan ga ik uit van 32 km/u gemiddeld), dus bijna dubbele reistijd. Is mij zo'n investering niet waard!
Ik deed 40 minuten met ebike, maar dan ga je wel zweten hoor, tenzij je altijd heel koel kleed en niet te hard wil. Met een legale pedelec zo snel gaan zal ook wel tot een natte rug leiden. Niet dat je dan meteen hoeft te douchen, maar met of zonder douchen heb je toch een soort cooldown nodig want als je vlak na aankomst een lekker warme vergaderkamer inloopt begin je peentjes te zweten.

Ik deed ook 40 min bij vorige werkplek. De ene e-bike is de ander niet. Bij bv. de Gazelle van mijn moeder past ie zich meer aan jouw inzet op de pedalen en moet je harder werken bij berg/brug-op of flinke tegenwind. Bij de mijne niet echt. Ik zweet nooit op mijn fiets. In drie jaar al 24.000 km gefietst.

Enig nadeel is dat ik het eerder koud krijg in de winter..

Ik woon in het oosten van het land in een dorp met een station. Ik werk drie kernen verderop langs dezelfde spoorlijn. Klinkt als een niet verkeerd uitgangspunt. Echter, Google Maps zegt dat de rit van 24 minuten met de auto met het OV 1 uur 19 minuten duurt... Dat komt met name doordat de trein niet begint waar ik woon en niet eindigt waar ik werk. Dus een stukje fietsen, trein, een stuk bus en dan nog een stuk lopen.
Ik heb een paar keer naar mijn werk gefietst op mijn barrel, dat kost een uur met flink doortrappen en dan wil ik nog douchen... Met de trein en een oude vouwfiets heb ik ook wel eens gedaan, dan kost het zo'n 50 minuten en kom je gebroken aan.

Een e-bike of speed pedelec moet ik eigenlijk nog eens proberen, dat lijkt me best wat voor het mooiere seizoen. Maar die investering ga ik niet op goed geluk doen, ik wil er wel gevoel bij hebben.

De afgelopen 10 dagen 4 dagen met de trein gaan werken omdat ik vergaderingen in Brussel had.

Wat een verschrikkelijke ervaring is het toch!
Parking voorschieten aan het station - pokkeduur, gelukkig kan ik dit declareren.
Lopen naar het perron want volgens de infoschermen vertrekt de trein 5 minuten vroeger dan in de app - handig toch
trein 1: geen plaats om te zitten, dan maar even rechtstaan
Vervolgens gaat dat ding vlak voor het station 10min stilstaan waardoor de aansluiting in gevaar komt
Trein 2: 15min vertraging, stress voor niets om de aansluiting te halen, en je kan vervolgens op een veel te krappe stoel gaan zitten waar je je benen scheef onder kwijt geraakt maar hé ik kon zitten!
Terwijl hoor je langs alle kanten wat gehoest, gesnotter, een kakofonie van muziek en wat opschepperij over hoeveel tienduizenden euro's zoon en dochterlief elke maand verdienen.
Station Brussel Noord: de hoofdin/uitgang is afgesloten dus je kan rond gaan via een zij-uitgang waarbij je overal urine en uitwerpselen tegen de muren ziet hangen en hier en daar een bedelaar die je komt lastigvallen.

En nog erger: deze hele reis, heen en terug + parking kost mijn werkgever 36€

Na 4 dagen heb ik vandaag maar besloten om in de file te staan veel relaxter, en kost mijn werkgever hooguit 15€ aan benzine.

Ik moet zelf toegeven dat ik nog wel een OV kaart heb maar zo goed als niet meer gebruik. Ik heb een treinstation op ongeveer loop afstand. Gelukkig maar want anders ben je op de belbus aangewezen die ook nog eens vaak niet bereikbaar is vanwege vrijwilligers tekorten. Wil je naar een andere plaats in de omgeving is er ook alleen die belbus. Voor ouderen rijdt de lokale supermarkt (wel in dezelfde gemeente maar een heel stuk verderop) inmiddels met een eigen busje en haalt ze dan op en brengt ze weer terug - want anders is er voor hun geen werkbare optie.

Maar de treinen gaan pas vanaf 7 uur rijden ongeveer en dan tot 22.00 hooguit. Das leuk als je 1 station verderop werkt maar voor mij niet haalbaar. Dan krijg je van die OV planners dat je de dag ervoor al moet vertrekken. Ik heb het dus maar opgegeven. Misschien dat er weleens een keertje tussen zit dat het wel had gekund maar ik ben afgehaakt.

En het is wel landelijk maar ook heel centraal gelegen. De meeste grote steden in de Randstad zijn binnen 30 a 60min te bereiken met de auto.

Hangt echt van de werkdag af & wat er vooraf (schoolrun) en/of nadien (schoolrun / boodschappen) moet gebeuren en hoe we e.e.a. verdelen.
Sprekend voor mezelf : Antwerpen = auto of trein, Mechelen = trein, Brussel = zoveel mogelijk dat hell hole vermijden als de pest (zie post BartF7P), maar als het dan toch niet anders kan trein. Gent = auto. Centrumsteden in Oost- of West-Vlaanderen = auto.

Trein in de Randstad is nog wel OK, maar erbuiten met de tijden echt een aanfluiting door de Ns / overheid.

Ik reis nu een week verplicht met de trein, qua reistijd maakt het mij niks uit. Echter zo met de regen, overvolle treinen (nog geen 1x kunnen zitten) en gedoe omdat er weer een storing was bij Dordrecht , mis ik m’n auto wel…

Het is echt een luxe om in je eigen coconnetje te zitten met je eigen muziek, je eigen gedachtes en de file voor lief nemende.

Hoe ervaren jullie dit? Heb je alternatieven voor je woon-werkrit of reizen naar voorzieningen als scholen (voor de kinderen) of bijvoorbeeld ziekenhuis? Hoe zijn jullie reistijden in die gevallen? Heb je daarbij tips of hacks die je kunt delen?

Het is op zich logisch dat het OV er doorgaans langer over doet dan particulier vervoer. Je stapt op op een plek waar je niet bent en je komt ook weer aan op een plek waar je niet hoeft te zijn.

Het is voor mij sneller, goedkoper, het levert minder irritatie op en ben flexibeler als ik met mijn eigen vervoer ga. Ondanks dat er een directe treinverbinding is.

Ik weet niet hoe het in Zwitserland geregeld is, maar wellicht kan het OV daar ook interessant blijven omdat het staatsbedrijven zijn.
In Nederland zijn de treinen en bussen dat niet. En moeten ze dus zelf hun broek op houden en dus ook echt geld verdienen.
Terwijl in landen waar de bus, trein en het spoor vd staat zijn, men kan zeggen: "We vinden dat dit betaalbaar en bereikbaar moet zijn, dus hoeft het zichzelf niet te bekostigen, maar gooien we er gewoon een bult belastinggeld tegenaan".
En daardoor ben je af van het gezeur dat sommige trajecten eigenlijk niet uit kunnen en de dekking wel op peil blijft ook in minder stedelijk gebied.
Dat kan hier ook. Prorail en NS zijn eigendom van de staat (ook al denken veel mensen dat het volledig geprivatiseerd is, is de Staat der Nederlanden de enige aandeelhouder van beide bedrijven) en NS moet toestemming van de overheid krijgen voor prijsstijgingen. Ik denk dat het probleem eerder is dat veel mensen liever hebben dat het belastinggeld aan asfalt wordt besteed dan aan OV. Zeker met de huidige meerderheid in het parlement.

Terug
Bovenaan