Auto van het Jaar 2025: Renault 5/Alpine A290

Rutger DC

Asfaltkampioen
De opvolger van de Jeep Avenger als Auto van het Jaar is bekend: de nieuwe Renault Scenic. De nieuwe, elektrische SUV liet de BMW 5 Serie/i5, Peugeot 3008, Kia EV9, Volvo EX30, BYD Seal en Toyota C-HR achter zich. De Nederlandse juryleden Jaco Bijlsma en Peter Hilhorst (AutoVisie) en Frank Buma (ANWB ) zetten ook allemaal de Scenic op de eerste plaats.

Tot de überhaupt niet genomineerde kandidaten hoorden onder andere de BYD Dolphin en Atto 3, Fiat 600, Hyundai Kona en Ioniq 6, Mercedes E-Klasse en EQE SUV, Smart #1, Toyota Prius en Volkswagen ID.7.

70abc.jpg

ModelAantal punten (aantal eerste plaatsen)
1. Renault Scenic329 (22)
2. BMW 5 Serie/i5308 (19)
3. Peugeot 3008197 (3)
4. Kia EV9190 (7)
5. Volvo EX30168 (4)
6. BYD Seal131 (1)
7. Toyota C-HR127 (2)

Ik kon vanmorgen al geen AvhJ-topic vinden hier, dus goed dat je er een aanmaakt Rutger. Ik had het niet verwacht, maar toch een mooi resultaat van het merk waar ik wel wat mee heb ;-.

De Scenic (nog even wennen geen é) staat in week 19 bij de dealers, maar begin maart al te spotten op de wegen rondom Vinkeveen, dan rijden dealer-verkopers met de auto's. (y)

Ik heb gereden met de Megane en vond het helemaal niks. Ik snap de keuze voor de Scenic dan ook niet. BYD Seal had wel wat geweest. De EX30 is leuk maar veel te krap.
In 1997 was de Scenic wat mij betreft wél een terechte winnaar.

Ik plaats dit nog maar even in een apart topic:

De Renault 5 en Alpine A290 zijn vandaag (10 januari) bekroond tot Car of the Year 2025 op de Autosalon in Brussel. De elektrische Renault/Alpine komt als winnaar uit de bus, na het oordeel van 60 juryleden uit 23 landen, die hun uitspraak deden over de beste auto voor de Europese markt.

De Renault 5 kreeg de meeste stemmen met 353 punten en versloeg de Kia EV3 (291 punten), gevolgd door de Citroën C3-ëC3 (215 punten). Daarna volgen de Dacia Duster (172 punten), Hyundai Inster (168 punten), Cupra Terramar (165 punten) en Alfa Romeo Junior (136 punten).

Terug
Bovenaan