Automaat probleem swift 2022 AMT

Robbert1970

Startmotor
Beste allen,

De semi automaat van suzuki swift uit 2022 doet het soms niet.
Zodra de handel van stand N naar D wordt gezet pakt die hem soms niet.
Dit gebeurt eigenlijk nooit als ik start en direct wegrij, maar wel vaak als ik bij het stoplicht de auto in N zet en bij groen de bak in D zet om weg te rijden.
Soms pakt die dan wel weer na een paar keer proberen. ( hendel terug naar N en dan weer naar D).
De auto rijdt verder wel goed en geeft geen problemen als ik hem in D houdt de totale rit.
Ook bij het schakelen naar R heb ik nog geen problemen gehad.
Een universele garage hier ( Santiago, Chili) zegt dat de hele bak vervangen moet worden en dat dit 4k kost.
Behalve dat dit mijn inziens veel duur is, heb ik grote vraagtekens of dit zo is.
Iemand hier suggesties of ervaring wat dit kan ziin?
Alvast bedankt voor jullie input.

Afgaande op de omschrijving, denk ik aan een slecht contact in de bediening ergens tussen pook en bak. Iets wat volgens mij redelijk eenvoudig op te lossen moet zijn. Wat die universele garagist zegt, is kolder. Met de bak zélf is waarschijnlijk niets mis.

Zodra de handel van stand N naar D wordt gezet pakt die hem soms niet.
Dit gebeurt eigenlijk nooit als ik start en direct wegrij, maar wel vaak als ik bij het stoplicht de auto in N zet en bij groen de bak in D zet om weg te rijden.
Tja, veel te duur en wat De Chef schrijft.

Verder is het een slechte gewoonte om de bak niet gewoon in zijn D te laten staan. Dat geeft betere smering in de bak en minder slijtage aan de koppelingsplaten dan de rem ingedrukt houden (of de handrem te gebruiken).

^^ Dit is een gerobotiseerde bak. Je kan, volgens mij, de schakelaar gewoon in D houden en de voet op de rem. Met die combinatie houdt de computer de koppelingsplaat vrij van het vliegwiel, die verbinding maak je pas als de rem gelost wordt, volgens mij.

Heb je namelijk de rem niet ingedrukt en de schakelaar in D staan met draaiende motor, dan wordt de zaak warm en zal er een melding komen dat je naar N moet schakelen. Zo is mijn ervaring met een gerobotiseerde versnellingsbak.

Soms pakt die dan wel weer na een paar keer proberen. ( hendel terug naar N en dan weer naar D).

Druk je dan tussendoor nog op het rempedaal ? ('pompend' remmen, zogezegd).

Ik denk namelijk dat die sensor misschien niet meer helemaal jofel is.

Tja, veel te duur en wat De Chef schrijft.

Verder is het een slechte gewoonte om de bak niet gewoon in zijn D te laten staan. Dat geeft betere smering in de bak en minder slijtage aan de koppelingsplaten dan de rem ingedrukt houden (of de handrem te gebruiken).
Ohh dat wist ik niet. Dacht altijd dat het beter was om hem bij lang wachten voor een stoplicht het juist beter was om hem in zijn vrij ( dus N) te zetten.
Ik rij normaal ook alleen in een schakel auto.
Dank voor de tip

Dank voor de reacties.
Ik ben net weer gaan rijden en merkte geen problemen. En idd nooit problemen gehad indien ik de auto in D hou voor een rood stoplicht. En dat dit dus kennelijk ook beter is voor de versnellingsbak.

Ik ken geen semi automaat in de Swift, alleen een CVT. Geen idee of de hier ook geleverde 6 versnelling automaat een semi automaat is maar ik dacht van niet...
En heb je geen start/stop systeem?

Zal vast per land verschillen qua uitvoering maar dus de vraag, weet je zeker dat het een semi automaat is?

Terug
Bovenaan