autonoob zoekt geschikte bestelauto. Ervaring gevraagd.

aaa 2908969

Wegverkenner
Hallo leden,
Ik ben nieuw hier en heb me hier aangemeld vanwege ik advies wil in het kopen van een bestelbus om deze om te bouwen tot een camper.

Ik zelf heb totaal geen verstand van auto,s en al helemaal niet met bestelbusjes dus leek mezelf wel raadzaam om wat advies te vragen ;-)

Mijn budget is rond de 4 a 5000 euro. (liefst 4 dan heb ik meer ruimte over voor de verbouwing)
Dit budget is geloof ik wat aan de lage kant voor een bestelbus dus heb ik geen andere keus dan een bestelbus aan te schaffen met al 200.000 a 300.000 km op de teller.

Wat voor mij het meest belangrijkst is dat de bestelbus motorisch en elektronisch betrouwbaar/onverwoestbaar. Al helemaal gezien het al veel kilometers gelopen heeft.
Dus dat ik er niet onderweg opeens ermee stil komt te staan of constant storingen geeft.
Dit is voor mij belangrijker dan bijvoorbeeld het comfort tijdens het rijden.
Wel is ook belangrijk dat de bestelbus hoog genoeg is dat een persoon rechtop erin kan staan.

ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en veel reviews gelezen van chauffeurs die ervaring hadden met verschillende type bestel busjes.
Dit is er wat er gezegd werd:

Mercedus sprinter:
Negatief: veel roest aan deuren, scharnieren en geleiders van zijkant deuren.
Positief: v6, sterke bus, goede kwaliteit, Word hierdoor ook veel gebruikt bij politie, ambulance, defensie.

Vw crafter:
Nadelen: Erg roestgevoelig aan dakranden, onderkant deuren, omlijning voorruit, motorisch onbetrouwbaar, trekt snel accu leeg, snel terugval vermogen, onderhoud gevoelig.

Citroen jumper, fiat ducato, Peugeot boxer (3 ling?):
Negatief: Roest gevoelig, Veel storing, stuiterig, vierwiel is altijd geactiveerd, weinig beenruimte. vierwiel is altijd geactiveerd,
positief: 10 op 100km,

Iveco daily:
Negatief: roest gevoelig, veel verbruik.
Positief: zeer betrouwbaar.

Renault master:
Renault is 16 jaar grootste bestel automerk. Meer reviews kan ik er niet echt over vinden.

Meer info en ervaring materiaal kon ik niet echt vinden.
En voor mij te weinig om een beslissing te kunnen nemen wat de beste keuze voor mij zou zijn.

Dus wat ik aan jullie zou willen vragen is waarvoor u zou kiezen als u in mijn schoenen stond.
Maw, op zoek naar een bestelbus om om te bouwen tot simpele camper achtig busje.
Het zelf bouwen van een klein keukentje, bed, isolatie is het probleem niet.
Het is mij meer op zoek naar de juiste betrouwbaar bestelbusje.

(wat ik mezelf ook afvraag is of het inbouwen van een keukentje,toilet, bed, isolatie etc op amateuristisch niveau, de waarde van het busje doet verhogen?, als ik zo op internet rond kijk lijkt het behoorlijk hype actief rondom de wereld actief te zijn voor zelfgebouwde/zogenaamde stealth campers)

Eigenlijk zijn de meeste bestelauto's (vergeleken met personenwagens) erg roestgevoelig, omdat ze bedoeld zijn als een stuk gereedschap en niet veel langer dan een decennium oid hoeven mee te gaan. Als het is een om een camper te bouwen lijkt een latere T4 Transporter mij nog een van de betere en leukere keuzes.

Inderdaad de T4 busjes van Volkswagen zijn er goede wagens. Vooral de 2.5 TDI is niet kapot te krijgen , de vader van mijn vriendin had een pick-up versie met 560.000km voor zijn werk. Ding reed nog hartstikke goed maar is door meer ruimte nodig verruild door een crafter. De t4 rijd nu nog steeds rond in Polen. Hij is hem toen tegen gekomen op vakantieo_O. Ook op het zomerkamp waar ik elk jaar naartoe ga mogen we er altijd 1 lenen van een uien leverancier. Ook die heeft al 430.000 km gelopen en gaat ook maar door. En rijd nog steeds erg goed. Beter dan de Renault Traffic met 125000 waar ik laatst mee reed.

zoiets dus : marktplaats.nl

T4 is wel prijzig en lang niet zo groot als de modellen die TS noemt.

2.5 Dci is een betrouwbare motor, Master zelf is ook weinig mis mee. Bij de Ducato moet je er om denken dat je en Fiat motor hebt en geen Opel.

Hallo allemaal.
Ik zal even wat vragen beantwoorden.

Vin cent zei:
T4 is wel prijzig en lang niet zo groot als de modellen die TS noemt.
De modellen die ik hebt opgenoemd zijn modellen die ik tijdens mijn speurtocht ben tegengekomen.
Wil niet zeggen dat ik perse een type wil kiezen die ik opnoem in mijn begin post.
Ik ben niet bekend met alle modellen maar tot nu toe zijn dit de modellen die ik tegengekomen ben waar ik rechtop in kan staan.
En zo'n omhoogklap dag wat sommige vw busjes hebben lijkt me gevoellig voor lekkages en kou verlies.

929V6 zei:
Ga je de camper dan ook 's winters gebruiken, dat die roest zo'n issue is?
Ik heb vroeger een suzuki gehad en roeste aan alle kanten. Dit was in mijn ogen echt een nachtmerrie gezien ik echt netjes ben met mijn spulletjes.
En roest is iets waar je niks tegen kan doen. Ik voelde me zo machteloos toen die tijd.
Misschien nu in 2019 wel wat meer aan te doen is maar ik zou niet weten hoe en wat.
Roest is lelijk, komt onverzorgd over, en niemand wil je auto meer kopen als je ervanaf wilt.
En ja in de herfst en winter wil ik het busje ook gebruiken.

Hoezo zijn eigenlijk bestel autos meer roestgevoelig?
Deze worden niet behandeld met dezelfde verf/lak als personen autos?

Een vw t4, hmm ja die ken ik wel.
Alleen dat klapdak staat mij totaal niet aan haha, dat vraagt om ellende zoals lekkage etc. Ik weet niet, voelt niet goed.
Het schreeuwt ook teveel 'ik ben een camper' en is wat aan de kleine kant... hmm nouja ik zal in overweging meenemen ;-)

Er zijn maar een paar families bestelauto die onder veel verschillende namen verkocht zijn. Verder zijn er binnen de bestelauto ook grote verschillen afhankelijk wat er bestelt is. Hoog dak of lange wielbasis zijn makkelijk te zien. Voorwiel of achterwiel aandrijving is alweer anders. Dubbellucht achteras ook.

Al die verschillen maken vaak veel uit in het leeg gewicht en wat je alsnog mag wegen. Let wel op dat er ook veel busjes zijn die je met je personenauto rijbewijs niet zomaar mag rijden. Bij een Transporter geen probleem maar bij een Crafter bestaan zulke versies volop. Met al die dingen hangt ook samen dat bijvoorbeeld stahoogte binnenin heel anders kan uitpakken bij een gelijke dakhoogte. En om het makkelijker te maken; dat kan zelfs hetzelfde merk busje zijn. Kijk maar eens naar de Ford Transit range.

Roest bescherming is absoluut minder aan busjes. Hoogdak en lange wielbasis versies zijn vaker nog iets gevoeliger voor roest. En daarbij hebben busjes een zwaarder leven en wordt er nogal eens een beetje lak vanaf gestoten. Als je een busje hebt met een (half)chassis dan is het echter vooral optisch en kan je bijvoorbeeld regelmatig even bijtippen met verf. Zo zit mijn klassieke LT bus in elkaar. Een volledig zelfdragende body (bv. een Transporter) heeft vaker last van roest in dorpels welke bij zo'n bus dragende delen zijn (en dus al snel APK afkeur)

Hoe oud/jong, snel, zwaar en groot wil je?
Mijn LT weegt inclusief camperombouw iets boven de 2 ton en mag 3.5 ton wegen. Korte wielbasis zorgt dat ik in een parkeervak pas. Hoog dak zorgt voor stahoogte (zelfs met isolatie wat toch al wel 7cm is bij elkaar). Dubbellucht achteras is handig omdat je minder wegzakt in gras maar geeft een grotere bult in de vloer. Bij mij staan daar kasten/koelkast bovenop dus merk je het niet zo. Wel kunnen we maar 80 a 90 km/h rijden maar het is dan ook wel een antieke bus.

Engineer2 zei:
Er zijn maar een paar families bestelauto die onder veel verschillende namen verkocht zijn. Verder zijn er binnen de bestelauto ook grote verschillen afhankelijk wat er bestelt is. Hoog dak of lange wielbasis zijn makkelijk te zien. Voorwiel of achterwiel aandrijving is alweer anders. Dubbellucht achteras ook.

Al die verschillen maken vaak veel uit in het leeg gewicht en wat je alsnog mag wegen. Let wel op dat er ook veel busjes zijn die je met je personenauto rijbewijs niet zomaar mag rijden. Bij een Transporter geen probleem maar bij een Crafter bestaan zulke versies volop. Met al die dingen hangt ook samen dat bijvoorbeeld stahoogte binnenin heel anders kan uitpakken bij een gelijke dakhoogte. En om het makkelijker te maken; dat kan zelfs hetzelfde merk busje zijn. Kijk maar eens naar de Ford Transit range.

Roest bescherming is absoluut minder aan busjes. Hoogdak en lange wielbasis versies zijn vaker nog iets gevoeliger voor roest. En daarbij hebben busjes een zwaarder leven en wordt er nogal eens een beetje lak vanaf gestoten. Als je een busje hebt met een (half)chassis dan is het echter vooral optisch en kan je bijvoorbeeld regelmatig even bijtippen met verf. Zo zit mijn klassieke LT bus in elkaar. Een volledig zelfdragende body (bv. een Transporter) heeft vaker last van roest in dorpels welke bij zo'n bus dragende delen zijn (en dus al snel APK afkeur)

Mijn LT weegt inclusief camperombouw iets boven de 2 ton en mag 3.5 ton wegen. Korte wielbasis zorgt dat ik in een parkeervak pas. Hoog dak zorgt voor stahoogte (zelfs met isolatie wat toch al wel 7cm is bij elkaar). Dubbellucht achteras is handig omdat je minder wegzakt in gras maar geeft een grotere bult in de vloer. Bij mij staan daar kasten/koelkast bovenop dus merk je het niet zo. Wel kunnen we maar 80 a 90 km/h rijden maar het is dan ook wel een antieke bus.

de vw LT, die kende ik nog niet.
Kwa formaat lijkt het tussen de transporter en crafter te zitten. Dat lijkt me ook wel leuk bakkie.

Engineer2 zei:
Let wel op dat er ook veel busjes zijn die je met je personenauto rijbewijs niet zomaar mag rijden. Bij een Transporter geen probleem maar bij een Crafter bestaan zulke versies volop
Ik begrijp je laatste zin niet helemaal. Een crafter heb je een ander rijbewijs nodig? Hoe kom ik hier trouwens achter welke type bestelbus wel/geen personenauto rijbewijs voldoende is?
Wel goed dat je het zegt trouwens, dit heb ik nooit geweten. Thanks.

Engineer2 zei:

Hoe oud/jong, snel, zwaar en groot is iets wat ik nu aan het uitvogelen ben en wat de mogelijkheden zijn met mijn buget.
Welk bouwjaar heeft uw Vw LT? Heeft het al veel km gereden?
Edit: ik zie nu dat u een LT35D uit 1979 heeft, dat is een oud beesje :)

Over kilometers gesproken, dit vind ik ook een lastige.
Ik weet dat het antwoord 'ligt eraan hoe de vorige beheerder ermee om is gegaan'
Maar hoeveel km draait een dieselmotor nou mee? Bij welk aantal komen er mankementen en moet er aan revisie gedacht worden?
Ook dit heeft weer effect op mijn budget.

Nee voor een crafter (en andere verlgende en verhoogde bestelbussen) heb je niet per definitie een ander rijbewijs voor nodig als het ledig gewicht maar <3500 kg blijft. Houd er ook rekening mee dat als je zelf een camper ombouw in maakt dit gewicht ook meespeelt. Je mag met een gewoon B-rijbewijs(auto) een voertuig rijden tot 3500kg inclusief lading.

Deze heeft ramen in de achterdeuren en een raam in de schuifdeur, voor een camper is dat wel lekker.

Volgens mij is Fiat het meest gebruikte merk voor camperombouw, die jtd-motoren zijn degelijk

Ducato

Ik heb een Hobby Toscane camper, deze heeft als basis de Fiat Ducato.

Ik kan je deze van harte aanbevelen. Deze wordt voor de meeste campers gebruikt, hij is zuinig en heb er nog nooit wat meegehad. Zowel motorisch niet, als technisch. Ik heb er op slechte wegen, maar ook in de sneeuw meegereden.
Wel heb ik hem laten chippen, waardoor hij nog zuiniger is, maar ook een enorm koppel heeft gekregen. Tussensprintjes zijn daardoor heel makkelijk en waar andere campers onderweg bergen opkruipen, vlieg ik ze voorbij.
Ondanks het een enorme grote camper is.

In de cabine laat alleen het nep hout snel los, dat zijn stickers, maar is eenvoudig zelf goed met goede lijm te plakken. Verder is alles degelijk.
Met andere merken busjes hen ik geen ervaring, maar de Fiat wordt niet voor niets veel gebruikt. Voordeel is ook, dat deze vrijwel overal te repareren is.
Succes! Camperen is ontzettend leuk, ook voor (onze) kinderen.

BMW 530d M zei:
Ik heb een Hobby Toscane camper, deze heeft als basis de Fiat Ducato.

Ik kan je deze van harte aanbevelen. Deze wordt voor de meeste campers gebruikt, hij is zuinig en heb er nog nooit wat meegehad. Zowel motorisch niet, als technisch. Ik heb er op slechte wegen, maar ook in de sneeuw meegereden.
Wel heb ik hem laten chippen, waardoor hij nog zuiniger is, maar ook een enorm koppel heeft gekregen. Tussensprintjes zijn daardoor heel makkelijk en waar andere campers onderweg bergen opkruipen, vlieg ik ze voorbij.
Ondanks het een enorme grote camper is.

In de cabine laat alleen het nep hout snel los, dat zijn stickers, maar is eenvoudig zelf goed met goede lijm te plakken. Verder is alles degelijk.
Met andere merken busjes hen ik geen ervaring, maar de Fiat wordt niet voor niets veel gebruikt. Voordeel is ook, dat deze vrijwel overal te repareren is.
Succes! Camperen is ontzettend leuk, ook voor (onze) kinderen.

Bedankt voor je reactie.
ik las ook al op de camping forum dat de Fiat Ducato veel werd aanbevolen.
Wat ik mijzelf ondertussen afvraag, is de Fiat ducato hetzelfde als de Citroën Jumper en Peugeot Boxer? of zit hier verschil in.
Gezien ik vaak lees over dat het een 3ling is maar waarom en wat het verschil is begrijp ik niet helemaal.
Wel las ik ergens dat de chassis balken van Fiat vaker/sneller doorgerot zijn gezien bij de fiat bij de wielophanging grote gaten in de chassis balken zitten waardoor water en modder naar binnen kan , bij citroen en peugeot zit er een grote rubber dop in dat gat.
Maar verder..

aaa 2908969 zei:
Mijn budget is rond de 4 a 5000 euro. (liefst 4 dan heb ik meer ruimte over voor de verbouwing)
Dit budget is geloof ik wat aan de lage kant voor een bestelbus dus heb ik geen andere keus dan een bestelbus aan te schaffen met al 200.000 a 300.000 km op de teller.

Wat voor mij het meest belangrijkst is dat de bestelbus motorisch en elektronisch betrouwbaar/onverwoestbaar. Al helemaal gezien het al veel kilometers gelopen heeft.
Dus dat ik er niet onderweg opeens ermee stil komt te staan of constant storingen geeft.
Dit is voor mij belangrijker dan bijvoorbeeld het comfort tijdens het rijden.
Wel is ook belangrijk dat de bestelbus hoog genoeg is dat een persoon rechtop erin kan staan.

Houd er even rekening mee dat de meeste busjesprijzen geen margeprijzen zijn, dus meestal exclusief btw aangeboden worden.
Met dat budget zoek je al ongeveer in de onderkant van de markt, juist het spul wat bedrijfsmatig vaak afgedankt wordt vanwege het grotere risico op dure aankomende kosten.
Veel keuze in afgejakkerde couriersbusjes en bouwvakkersbusjes die al een (te) zwaar leven achter de rug hebben, en weinig keuze in busjes die door de bakker, woningstoffeerder of apotheker gebruikt zijn.
Bekijk ze gewoon individueel en niet op merk: de staat van de laadruimte en de directe omgeving van de trekhaak (deukjes aanhangerkoppeling) zijn vaak al een goede indicatie van het werkverleden van een bus.

Zelf rijd ik al vele jaren met de vorige generaties Ford Transit, mits motorisch goed onderhouden zeer betrouwbare en degelijke werkpaarden... heb je ook geen geklooi met subframes die het gaan begeven, de transit heeft de motor en aandrijflijn nog gewoon direct gemonteerd in de carrosserie.

De Fiat Ducato (en vrijwel identieke Citroen Jumper en Peugeot Boxer) worden al jaren met afstand het meest gebruikt als basis voor een camper. De redenen zijn Fiat biedt al aangepaste cabines en alleen de techniek aan, ze hebben een hele goede prijs kwaliteits verhouding, zijn betrouwbaar, de vloer zit door de voorwielaandrijving relatief laag, bij een iets verhoogt exemplaar een H2 heb je al stahoogte, en ze bieden heel veel nuttig besteedbare ruimte. Het handige is dat er heel veel ervaring mee is en zelfs complete inbouwsets te koop zijn.

De Renault Master is ook een hele goede optie, de Master heeft ook een hele goede prijs kwaliteits verhouding, is betrouwbaar, en biedt heel veel nuttige ruimte. Ze zijn ook relatief veel omgebouwd, dus er is veel ervaring mee.

Mijn tip is wel om gewoon een hele goede basis te kopen, en dus niet een hele oude afgetrapte bestelbus, je kunt dus aan de basis beter wat meer geld besteden. Immers de ombouw kost ook flink geld, en wat heb je aan een camper die of onbetrouwbaar, duur in onderhoud is, of snel aan roest ten onder gaat. Verstandig is om een Euro 5 bus te kopen (vanaf oktober 2009), die worden minder snel geweerd uit de grote steden.

Voordeel van een relatief oude bus (zoals genoemde LT): je hebt nog ouwerwetse motortechniek. Dus geen ingewikkelde techniek (hogedrukpomp, roetfilter, commonrail etc); zijn dus auto's waar iedere monteur aan kan werken, goedkope onderdelen etc.Ja, je mag er soms een stadscentrum niet mee in, nou en? Fietsenrek op je camper en als je zonodig de stad in wilt parkeer je hem en pakt de fiets. ps volgens mij is er van de T4 ook een vast hoog dak (aftermarket waarschijnlijk) leverbaar. Let op dat veel busjes afgeragd worden/zijn..... In deze prijsklasse zou je ook eens bij de domeinen kunnen kijken, daar worden iedere maand ook busjes geveild. Als je laag biedt heb je genoeg geld om ook qua busjes-techniek nog veel op te knappen/onderhouden/repareren.

Bedankt nogmaals voor alle antwoorden.

Ok en nu komt het alle ingewikkelste van alles (vind ik dan, cijfers enzo... :p)

Nu heb ik 2 opties:
1, ik kan een bestelbus als particulier kopen
2, Het is voor mij ook mogelijk om een bestelbus als zakelijk te kopen en de bus op de naam van familie kunnen zetten (die hebben een bedrijf)
Als ik het goed hebt dan gaat de wegenbelasting omlaag als de bestelbus als zakelijk word gekocht.
Voor verzekering maakt niks uit.
Dan hebben we nog iets als BPM, hoe werkt dat?
Ik las ergens dat een bestelbus ouder dan 5 jaar geen bpm betaald meer betaald hoeft te worden, klopt dat?

En verder... zijn er nog andere voor/nadelen om een bestelbus wel of niet als zakelijk/particulier te kopen?

Auto op een zaak zetten en daarna prive mee gaan rijden zonder bijtelling te betalen zal ik me niet aan wagen.
Als je de bus hebt omgebouwd naar camper heb je geen volledig MRB tarief meer.
BPM hoef je na 5 jaar niet meer af te dragen., is de auto jonger zit er een verdeelsleutel op.

De LT is de voorloper van de Crafter. Zelfde formaat maar iets ouder. Mijn LT is heel oud en van de allereerste generatie en daar moet je van houden. Ik heb er heel veel plezier mee maar er zijn wel beperkingen aan zo'n oldtimer.

Het ging mij er inderdaad om dat sommige busjes meer dan 3.5 ton mogen wegen. Die mag je dan niet meer met een personenauto rijbewijs rijden.
Vaak zit er wel iets in de type benaming wat daarnaar hint (een LT was er bijvoorbeeld als LT28 en LT35 die nog ok zijn. Een LT40 of LT45 heb je een aanvullend rijbewijs nodig) maar anders even controleren op het kenteken.

Een heel groot verschil tussen busjes is of ze voor of achterwiel aandrijving hebben. De laadvloer hoogte wordt daar heel anders van. Een lage laadvloer betekent ook dat je een minder hoog dak nodig hebt. Dat speelt weer mee in waar je allemaal kan komen (lage bruggen en bv parkeergarages) maar ook in de zijwind gevoeligheid en de luchtweerstand op de snelweg (verbruik en maximaal haalbare snelheid). Hetzelfde "merk" kan in zowel voor als achterwiel aandrijving gemaakt zijn. Bij de wat kleinere busjes (de al vaker genoemde Transporter) is het vrijwel altijd voorwielaandrijving met soms een heel compact vierwielaandrijving systeem. Die hebben een vrij lage laadvloer. De grotere busjes zoals de Ducato en familiegenoten hebben ook dit soort versies. Een Transit en Renault Master zijn dan weer in zowel lage laadvloer voorwielaandrijving als ook hoge vloer en achterwielaandrijving gemaakt. De LT, Crafter en Sprinter zijn tot voor kort volgens mij allemaal achterwielaandrijving of een vrij groot en lomp vierwielaandrijving.

Ga je op zoek naar een camper basis dan zou ik zoeken naar iets met een vrij lage laadvloer, geschikt voor rijden met constant zware belading (die inrichting weegt echt wel wat) dus goed veerpakket en niet de zwakste motor, geen heel korte overbrenging (je hoeft geen 5tons aanhanger mee te nemen maar wil juist ook op de snelweg een beetje gang kunnen houden), bij voorkeur al met een hoog dak en afhankelijk van je wensen qua ruimte al een lange versie, etc. En dan verder vooral een goede staat.

Dat is wel een beetje een speld in een hooiberg. Die busjes die geschikt zijn voor zware belading constant hebben vaak dienst gedaan bij bijvoorbeeld aannemers die er a. een korte overbrenging op willen vanwege een zware aanhanger en b. een erg zwaar leven achter de rug hebben. De mooie bus in lang en hoog versie van de bakker is misschien goed verzorgd maar is gemaakt op vooral volume en niet zozeer gewicht mee te nemen.

Buiten ex. brandweer busjes bestaat de perfecte bus haast niet. Van de Transit (ook populair als basis voor affabriek campers) is er een serie geweest waarbij de motor het gebruik als camper niet zo fijn vondt en snel vervuilde intern. Van de Ducato is er een serie geweest waarbij de vering regelmatig de aanslag aantikte omdat zo'n camper toch een stuk zwaarder is dan de gemiddelde Ducato. En mijn voorbeeld van de brandweer bus kent ook speciale gevallen (oude Transits in brandweer specificatie konden max 75 km/h).

Mijn punt is dat je een beeld moet hebben van hoe je het gaat gebruiken, een beeld van hoe handig je zelf bent, goed weten waarom je niet een gebruikte en al ingerichte fabriekscamper koopt (ja die zal dan al wel 20 jaar oud zijn met dit budget, maar onderhoud zegt meer dan leeftijd) en dat je een compromis hier of daar moet sluiten.

Terugkomend op onze antieke LT. Ik ben zelf handig en aardig bekend met oude techniek. Vakantie met de camper begint bij ons al als we de straat uitrijden dus wij hoeven niet perse zo snel mogelijk naar Zuid-Frankrijk. Wij gaan zonder plan op pad en staan vaak vrij of op camperplaatsen. We waren hiervoor kamperen met een tent gewend dus de camper is voor ons al luxe. Als vermaak in de camper hebben wij bjvoorbeeld boeken (ik heb er een boekenkast in gemaakt) en een draagbare DVD speler. That's it. En om te kunnen lezen 's avonds nog een stuk of 5 LED lampjes. Wij gaan niet of nauwelijks steden in maar zoeken juist de natuur en platteland op. En we wilden voor een niet al te gek bedrag een camper en het eerst allemaal ervaren. Vandaar eentje die al was omgebouwd naar camper. Qua eigen ombouw hebben we maar een paar kleine dingen gedaan en vooral gericht erop om enkele dagen vrij te kunnen staan.
Wat hebben wij ervan geleerd:
  • Qua luxe zou het leuk zijn om een vast bed te hebben. Qua ruimte die je dan niet meer kan benutten alleen niet. Voor een volgende camper zouden we een wat makkelijkere constructie willen om de zitruimte om te bouwen tot bed.
  • Er zit nu een chemisch toilet in wat je vrijheid behoorlijk vergroot. Die van ons is helaas niet zo praktisch dat je net als bij een caravan gewoon een tankje uit de zijkant haalt. Dat maakt het leven fijner.
  • Minder herrie in het interieur tijdens het rijden. Maar eerlijk gezegd zou elke camper nieuwer dan ca 1990 al een grote verbetering zijn
  • Iets meer vermogen zou leuk zijn. Niet voor de snelweg want daar rij ik toch maar af en toe en dan nog alleen 90km/h (100 zou leuk zijn) maar meer voor de bergen en heuvels
  • We hebben nu alleen een kachel als we aan de 220V aansluiting zitten (alhoewel de motor nog lang warmte blijft afgeven bij zo'n oude LT) maar we zouden voor af en toe wel een gas- of dieselkachel willen hebben
  • Inrichting is alles bepalend: veel inrichtingen van zowel zelfbouw als fabriek zijn niet handig, zitten te vol gepropt of hebben juist geen opbergruimte, etc.
  • Groot voordeel: wij passen nog goed in een parkeervak wat handig is als we onderweg ergens inkopen gaan doen. Qua vrij staan of camperplaatsen maakt het nauwelijks uit zolang je maar onder de 6 a 6,5m blijft
  • Groot voordeel: het is te zien dat het een camper is dus geen rare blikken van mensen dat je erin overnacht. Tegelijk is het niet overduidelijk een camper als je gewoon parkeert. En zo'n antieke bus vinden mensen vaker sympatiek. Daarbij straalt het ook geen geld uit dus we hoeven lang niet zo bang te zijn dat er ingebroken wordt

En na je laatste opmerkingen:

Wanneer je gekeurd ben als camper wordt je automatisch geel kenteken. Voordeel is dat je dan nog maar 1 van de 4 kwartalen aan MRB hoeft te betalen. Je moet dan wel stahoogte, een bed, een kookinrichting en ik dacht ook iets voor water voorziening moeten laten zien. Door wat wetswijzigingen moest ik het ook ooit aanvragen en ik heb gewoon een formulier ingevuld, een kopie uit het instructieboekje met de interieur maten en wat foto's bijgevoegd en dat was genoeg.
En daarnaast zijn er veel dorpjes met een APV waarin staat dat een bestelauto niet in de woonwijken geparkeerd mag worden. Bij sommige zelfs niet op je eigen oprit als deze direct aan de straat gelegen is. Als je op camper kenteken staat ben je geen bestelbus meer en mag je altijd op je eigen oprit parkeren en 3 dagen (de caravan regel) aaneen op dezelfde parkeerplaats in de woonwijk.

Als je een bestelbus bent moet je aan de grijskenteken eisen blijven voldoen en mag je er bijvoorbeeld geen ramen in maken. Je kan wel een geel kenteken als zakelijk registereren maar dan betaal je meer MRB dan als camper op eigen naam.

Qua BPM: met jouw budget zit je waarschijnlijk "oud genoeg" waar BPM niets meer is of een heel laag bedrag. BTW moet je wel even rekening mee houden in de aanschaf.

Met de camper gaan rijden terwijl het als zakelijk geregistreerd staat bij iemand anders is nogal een risico en ook nog eens heel makkelijk te controleren. Als je netjes bijtelling betaald mag het denk ik wel (en in geval van een geplaatst raam omgezet naar geel kenteken) als ik zo snel nadenk. Financieel blijft het voordeel wel heel erg beperkt. Campers worden redelijk voordelig belast gezien hun zeer geringe inzet.

aaa 2908969 zei:
Nu heb ik 2 opties:
1, ik kan een bestelbus als particulier kopen
2, Het is voor mij ook mogelijk om een bestelbus als zakelijk te kopen en de bus op de naam van familie kunnen zetten (die hebben een bedrijf)
Als ik het goed hebt dan gaat de wegenbelasting omlaag als de bestelbus als zakelijk word gekocht.
Voor verzekering maakt niks uit.
Dan hebben we nog iets als BPM, hoe werkt dat?
Ik las ergens dat een bestelbus ouder dan 5 jaar geen bpm betaald meer betaald hoeft te worden, klopt dat?

En verder... zijn er nog andere voor/nadelen om een bestelbus wel of niet als zakelijk/particulier te kopen?

Je hebt eigenlijk geen andere keuze als particulier kopen.
Als de bus in een bedrijfsboekhouding komt moet deze ook deels bedrijfsmatig gebruikt worden, en voor het privégebruik komt dan de bijtelling om de hoek kijken.
En aangezien je de bus om wilt bouwen tot camper zal deze dan niet meer voldoen aan de fiscale eisen voor bedrijfsauto's, daarmee vervalt het lage ondernemerstarief mrb dan ook.
Gewoon ombouwen volgens campereisen, dan betaal je een kwart van de mrb geel kenteken en mag je het hele jaar rijden.

Een Chevy Van is ook mogelijk,vaak al ingericht als camper en
natuurlijk een krachtige V8 op LPG.
Of de andere Amerikanen van Dodge en Ford.
Vaak ex-ambulances.

Pauli zei:
Een Chevy Van is ook mogelijk,vaak al ingericht als camper en
natuurlijk een krachtige V8 op LPG.
Of de andere Amerikanen van Dodge en Ford.
Vaak ex-ambulances.

Met een budget van 4-5 ruggen vind je daarin ook alleen maar omgekatte exemplaren of slopers en op(lees: af-)knappers.

Terug
Bovenaan