Autosleutels + de rest verloren

Val

Wegverkenner
Hallo,

Tijdens een tochtje wielrennen kwam ik er achter dat mijn zakje van mijn rugtas waar mijn autosleutels in zaten open stond. Tot mijn angstige verwachting halver wege de rit was dit zakje leeg. Ik dacht gelijk: K.u.t. wat nu?? Maar goed. Ik zal morgen de gemeentes bellen in de hoop dat er iets is gevonden maar stel dat dat niet zo is... wat kost het om een auto sleutel te vernieuwen? Ik weet niet of het uit maakt dat het een oude auto betreft (2004) en dat het meevalt (of niet) qua kosten?

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik had het goed op moeten bergen. Thuis aan gekomen natuurlijk grote paniek, alles dubben gecheckt maar neer niks kunnen vinden dus het moet onderweg verloren zijn...

Qua kosten ligt het er helemaal aan wat voor auto het is en wat voor sleutel je wil hebben. Gewoon een standaard sleutel of eentje met afstandsbediening. En als je geen reservesleutel hebt moet je er al gauw 2 hebben en de auto bij een garage zien te krijgen om de sleutels in te leren. Dat komt er dan ook nog bij.

Qua kosten ligt het er helemaal aan wat voor auto het is en wat voor sleutel je wil hebben. Gewoon een standaard sleutel of eentje met afstandsbediening. En als je geen reservesleutel hebt moet je er al gauw 2 hebben en de auto bij een garage zien te krijgen om de sleutels in te leren. Dat komt er dan ook nog bij.
2004, toen was de startonderbreeking al verplicht toch? Dan is het in ieder geval niet een sleutel die alleen uit een blad bestaat maar ook een transponeer heeft.

2004, toen was de startonderbreeking al verplicht toch? Dan is het in ieder geval niet een sleutel die alleen uit een blad bestaat maar ook een transponeer heeft.
Ja dat denk ik ook. Dus een standaard sleutelbaard met transponder voor de startblokkering heb je sowieso nodig.

Ik zal morgen de gemeentes bellen in de hoop dat er iets is gevonden maar stel dat dat niet zo is.

Die werken veelal samen met Ilost.

Zonder een reservesleutel die als sjabloon kan dienen kan je evenwel 'gewoon' een sleutel laten maken, zelfs op locatie bij je auto.

Wij hebben een AirTag aan onze sleutels hangen voor dit soort voorvallen maar gelukkig nog niet moeten gebruiken. En perfect is dat ook niet want de keyless systemen bij sommige merken zijn er gevoelig voor @interferentie.

Wij hebben een AirTag aan onze sleutels hangen voor dit soort voorvallen maar gelukkig nog niet moeten gebruiken. En perfect is dat ook niet want de keyless systemen bij sommige merken zijn er gevoelig voor @interferentie.
Mijn vrouw nu ook. Was een keer de autosleutel een week kwijt. Kwam 'm later tegen in een verpakking in de voorraadkast :D Was waarschijnlijk daar in gevallen. Sindsdien hangt er een airtag aan de sleutel :D
Zonder een reservesleutel die als sjabloon kan dienen kan je evenwel 'gewoon' een sleutel laten maken, zelfs op locatie bij je auto.

Heb ik ook eens laten doen. Werkt goed, maar het kwam wel heel vreemd (bijna louche) op mij over! Op de parkeerplaats bij een supermarkt was het...

UPDATE: Ik kreeg gister eind van de middag bericht. Gelukkig zijn de sleutels gevonden door een ander persoon.
Dus ik ben enigzins opgelucht. Nu zit alleen mijn reservesleutel muur en muurvast in het contactslot. Heb al van alles geprobeerd (aan stuur draaien en tegelijkertijd de sleutel eruit proberen te halen) echter dit maakt geen verschil. Ik heb wel een startonderbreker ja en het stuur staat niet op stuurslot. Iemand nog een ander idee of tip om te proberen?

Iemand nog een ander idee of tip om te proberen?
Staat de versnelling in P of N / vrij? Is de accu voldoende geladen (te weinig stroom zou als diefstalbeveiliging de ontgrendeling van de sleutel kunnen blokkeren)? Staat de sleutel in het contactslot wel in de goede (vergrendel)stand?

Staat de versnelling in P of N / vrij? Is de accu voldoende geladen (te weinig stroom zou als diefstalbeveiliging de ontgrendeling van de sleutel kunnen blokkeren)? Staat de sleutel in het contactslot wel in de goede (vergrendel)stand?
Het is een handgeschakelde auto. Staat in zijn vrij. De staat van de accu weet ik niet, maar heb geen (start)problemen. Wel is de accu niet de nieuwste (ik ga zo voor de zekerheid nakijken hoe oud de accu daadwerkelijk is), de reservesleutel heb ik in de 3 standjes van het contactslot geprobeerd maar er gebeurd niks. Wel heb ik het contactslot ingedrukt gehad (en ik denk dat dat fout gegaan is?) Maar goed op afstand is dat lastig te zeggen denk ik. Ik denk dat ik straks maar de ANWB bel....

Misschien een idee om het hele verhaal te vertellen?
We beginnen met sleutels die kwijt zijn, dan duikt er ineens een sleutel in het contactslot op die vast zit, ten derde blijkt die ook nog ingedrukt te zijn geweest.
Wat is er precies gebeurd? Als je sleutels kwijt bent zit er toch niet ineens één in het contactslot, en hoe komt die 'ingedrukt' en wat is dat überhaupt?

Misschien een idee om het hele verhaal te vertellen?
We beginnen met sleutels die kwijt zijn, dan duikt er ineens een sleutel in het contactslot op die vast zit, ten derde blijkt die ook nog ingedrukt te zijn geweest.
Wat is er precies gebeurd? Als je sleutels kwijt bent zit er toch niet ineens één in het contactslot, en hoe komt die 'ingedrukt' en wat is dat überhaupt?
Ik heb met de reservesleutel de auto opgehaald. Dus de deuren geopend, de auto gestart en naar huis gereden. Daar kwam ik erachter, toen de motor uit was, dat de sleutel er niet uit wilde. Vervolgens op google / chat GPT gevraagd of er een trucje is om de reservesleutel uit het contact te krijgen. De truc was aan de sleutel draaien en tegelijk aan het stuur te draaien. Dit werkte niet. Vervolgens kon ik het contactslot ook iets induwen (naar binnen toe) daar is hij volgens mij in gebleven (hij veerde niet terug) maar kon nog wel de sleutel in de andere standen krijgen en ook starten. Hij wil er alleen niet meer uit. Het is een simpele reservesleutel, lijkt op een fietssleutel, zonder transponder etc. De originele sleutel heeft wel een transponder en knopjes om de deur te ontgrendelen.

Is het een nagemaakte reservesleutel, die niet goed uitgesneden is? Het indrukken lijkt me niet zo’n handige actie. Oneigenlijk gebruik is nooit aan te raden, inclusief dingen induwen waarbij dat niet nodig is.

Update: Ik ben toch maar langs de garage gereden. De monteur had er ook moeite mee. En net toen de monteur zei ik krijg de sleutel er niet uit dan moet er een ander slot in, sleutels vervangen etc. Maar ik denk dat dat duurder is dan de dagwaarde van je auto dus of je dat nou wel moet doen is de vraag. En ineens trok hij de reservesleutel er wel uit. Vermoedelijk bleef de sleutel achter een palletje hangen? Het is in ieder geval opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren!

• Leuk
Waarderingen: Twix
Update: Ik ben toch maar langs de garage gereden. De monteur had er ook moeite mee. En net toen de monteur zei ik krijg de sleutel er niet uit dan moet er een ander slot in, sleutels vervangen etc. Maar ik denk dat dat duurder is dan de dagwaarde van je auto dus of je dat nou wel moet doen is de vraag. En ineens trok hij de reservesleutel er wel uit. Vermoedelijk bleef de sleutel achter een palletje hangen? Het is in ieder geval opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren!
Had hij nog iets met slotspray/olie of grafiet gedaan (om het in het vervolg wél soepel te laten lopen)? Was de sleutel zelf goed recht?

Ja, het lijkt nog steeds iets relatief nieuws, maar het is als bijna 30 jaar verplicht (1-10-1998). Dat is de helft van mijn leven....

Vermoedelijk bleef de sleutel achter een palletje hangen? Het is in ieder geval opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren!

Heb je intussen al wel je originele sleutel geprobeerd / gebruikt? Zodat je (voor nu) weet dat er geen schade is aan het contactslot van binnen?

Sleutel kan inderdaad ergens achter blijven haken... vermoedelijk niet een goede namaak geweest. Ik zou een deugdelijke reservesleutel laten maken bij een goede (auto) sleutelmaker.

Heb je intussen al wel je originele sleutel geprobeerd / gebruikt? Zodat je (voor nu) weet dat er geen schade is aan het contactslot van binnen?

Sleutel kan inderdaad ergens achter blijven haken... vermoedelijk niet een goede namaak geweest. Ik zou een deugdelijke reservesleutel laten maken bij een goede (auto) sleutelmaker.
Ja ik heb de originele autosleutel weer gebruikt en ik merk niks, hij doet het gewoon. Bedankt voor je tip ik zat er zelf ook al aan te denken om een autosleutel erbij te laten maken zodat ik 2 gewone autosleutels heb en 1 reservesleutel.

Terug
Bovenaan