B segment tweede auto

KickinAlfa

Startmotor
Hallo allemaal,

Mijn vriendin rijdt op dit moment een fiat 500c van nu 16 jaar oud. De auto is motorisch/interieur nog in prima staat, maar 16 jaar gebruik laat ook zijn sporen na.

Gezien de kinderen ook groter worden zitten we weleens te denken om de auto te vervangen voor het liefste een 4 deurs A/B segment auto (budget tot pak hem beet 15k). De auto wordt dagelijks gebruikt voor voornamelijk korte ritten.

We hebben gekeken naar een EV (we kunnen thuis opladen) en dan is te zien dat er eigenlijk alleen een Peugeot e208, fiat 500, Opel Corsa en sommige Nissan Leafs in deze categorie vallen.

Die laatste lijkt op papier wel aardig, maar je hoort ook slechte verhalen over het verbruik en accu degradatie.

Een 208 lijkt een redelijke optie te zijn maar daar vraag ik wel weleens af waarom die autos pak hem beet 20k zijn afgeschreven. Corsas staan al voor 10-12k met redelijke kilometerstanden maar wat is daar het addertje onder het gras?

De huidige fiat hebben we nu overigens 10 jaar dus we willen wel iets kopen waarmee we grof gezegd weer 10 jaar mee door kunnen.

Is het met de andere auto al wel gelukt?

Is het met de andere auto al wel gelukt?
Ja! Niet de saaie optie geworden maar een PHEV.

Deze is geschikt voor korte ritten, niet groter dan een Nissan Leaf en zo goed als nieuw, wel iets boven budget! Met een degelijke Panasonic accu, 3-fase laden en CCS snelladen!

Laatst bewerkt:
Een elektrische auto is best een goed idee.

De Peugeot 208 en Opel Corsa zijn dan goede keuzes
Zijn hele fijne, moderne en bruikbare auto’s.
De auto’s vanaf modeljaar 2022 zijn efficiënter, en hebben een groter bereik dan de eerste exemplaren.

Er is wel een zeer bekend probleem. Dat is de boordlader van fabrikant Mahle.
Die is wel een aantal keren verbeterd, maar kon nog steeds kapot gaan. (zie filmpje)
Is een dure reparatie.

Koop dus een auto met de nieuwe boordlader van een Chinese fabrikant ( kom even niet op de naam), die kwam in 2023, die zijn goed, of een auto die vrij recent goed gerepareerd is.

We kijken zelf naar de facelift uitvoering, die zijn alleen wel wat duurder.
Maar hebben zeker de nieuwe boordlader.

De nieuwe Renault Twingo staat ook op ons lijstje. Het oude model is ook wel interessant, is erg handelbaar, maar kan alleen niet snelladen, en heeft een kleiner bereik.

Er zijn al een aantal alternatieven genoemd.

Laatst bewerkt:
Bij de Leaf heb je risico op een enorme degradatie van de accu doordat deze geen actieve koeling heeft + het ding laad enorm traag op in praktijk - en bij het snelladen ben je aangewezen op de verouderde ChaDeMo aansluiting die aan het uitsterven is.

Om die redenen kan je ze vaak wel goedkoop kopen, en op zich is het wel een mooie handige auto met nog degelijk aanvoelende fysieke knoppen. Als je het zelf ziet zitten om aan de batterijtechniek te sleutelen kan je een goede deal doen, anders ver omheen lopen.

Nog niet genoemd is de Dacia Spring.

Ik heb met het huidige model gereden.
De auto is minder verfijnd om te rijden dan bijvoorbeeld de elektrische Twingo, de Twingo rijdt beter, heeft een meer verfijnd onderstel, en is sneller, maar de Spring viel me ook niet tegen.
De auto is geleverd met 45, 65 en 100 pk.

In de stad is het een hele overzichtelijke auto, compacte afmetingen, rijdt heel eenvoudig, soepele aandrijving, en zeker tot 80 km per uur trekt de auto voldoende vlot op ( reedt de 65 pk)

Dit jaar komt Dacia met de opvolger op basis van de nieuwe Twingo.

Als een grote range geen noodzaak, is kun je een Honda e overwegen. Ik heb er zelf één aangeschaft in juli als tweede auto en nog geen moment spijt gehad. Nog nooit een auto gehad waar ik zo veel plezier aan heb beleefd. Hij rijdt heerlijk, is comfortabel en voorzien van alle opties die je maar kunt bedenken. Zelfs mijn vrouw, die niet veel met auto's heeft, is helemaal weg van dit wagentje. Overigens wordt onze Honda e serieus ingezet, inmiddels bijna 20.000km gereden sinds juli. Nieuw waren deze auto's belachelijk duur, maar tweedehands vind ik het een verdedigbare optie. Het prijsverschil met andere EV's is niet meer zo groot.

Een Mini electric is ook een hele goede optie als je range niet groot hoeft te zijn. Ik ben er heel tevreden mee. Hij is relatief licht, goedkoop in het gebruik (zuinig) en betrouwbaar.
Rijdt ook heel goed!
Praktijkrange tussen de 160 km in de winter en 210km in de zomer.

Bijvoorbeeld:

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips.
De Honda, Mazda en Mini hebben helaas toch een te beperkte range. Zeker met accu degradatie in het achterhoofd (en tot 80% laden) is een praktijk range van 130/150 km in de winter me toch te weinig.
De corsa/Peugeot is beter om te laten staan.
Een leaf heeft een slechte stekker en slechte accu degradatie.
Een spring is dan net te klein.

Een zoe blijft dan over maar die auto doet me dan persoonlijk te weinig om over te stappen tov de huidige auto.

Laatst bewerkt:
Nog niet genoemd is de Dacia Spring.

Ik heb met het huidige model gereden.
De auto is minder verfijnd om te rijden dan bijvoorbeeld de elektrische Twingo, de Twingo rijdt beter, heeft een meer verfijnd onderstel, en is sneller, maar de Spring viel me ook niet tegen.
De auto is geleverd met 45, 65 en 100 pk.

In de stad is het een hele overzichtelijke auto, compacte afmetingen, rijdt heel eenvoudig, soepele aandrijving, en zeker tot 80 km per uur trekt de auto voldoende vlot op ( reedt de 65 pk)

Dit jaar komt Dacia met de opvolger op basis van de nieuwe Twingo.
Opzich een prima auto, heb hem ook al bekeken/getest, maar zou voor mij persoonlijk afvallen:
Ik zit met mijn schouder tegen de B-stijl, en voor sporadisch 5km te rijden gaat dat wel, maar bij langere afstanden of frequenter gebruik is het toch echt wel irritant en alles behalve ergonomisch.
- ter illustratie, ik heb ook nog een originele R4 uit de jaren 80 en hierin heb ik meer ruimte.

Voor mijn vrouw zou het geen probleem geweest zijn, maar om de moment van aankoop (2023) was een Captur goedkoper en veel meer auto.

Ik zie dat de Zoe al is genoemd en dat je daar ‘niet zoveel mee hebt’.
Ik hád er ook niet zoveel mee, maar bij ons is hij gepromoveerd naar 1e auto. Ik heb een ZOE R135 Iconic met alles erop en eraan. Ik heb hem 3 jaar geleden gekocht voor €30.000,- met 9.000km op de teller, maar zie ze nu al staan voor rond de €15.000,- (met iets meer kilometers uiteraard). Dat is écht een koopje!
In de zomer tik ik net de 400km niet aan, en de afgelopen koude dagen blijf ik ook boven de 270km actieradius. Zeker als 2e auto ruim voldoende. Dat kunnen die Stellantis-producten niet. Daarbij hebben we 2 kinderstoeltjes achterin (past prima) en de grote kinderwagen kan achterin (kofferbak is erg ruim voor het segment).

1 kritiekpuntje zijn de stoelen voorin. Deze zijn niet in hoogte verstelbaar. En aangezien ik vrij lang ben (1.87m) heb ik te weinig steun onder mijn benen.

Hier ook een Zoe, wel een simpele(re) uitvoering maar bevalt erg goed als tweede auto. Ik zou die zeker even uitproberen. Leuke kleur met fijne opties kan wel voor €15k. Zorgen dat je een koopaccu hebt.

Misschien is een b-segment hybride zoals een Toyota Yaris ook een optie om wellicht te overwegen. Tot 15.000 euro staan er genoeg te koop en soms zelfs bij officiële dealers weet ik uit ervaring omdat ik tot vorige week ook in de markt was voor een ander wagentje in dezelfde prijsklasse. Vooral omdat u aangeeft (net zoals ik) korte stukken te rijden kan een hybride interessant zijn omdat door het vele optrekken en remmen de hybride accu optimaal kan laden/ontladen en zo het brandstofverbruik vrij laag houdt. (tenminste, ik neem niet aan dat u met korte stukken snelwegkilometers bedoeld.) Voor mij is de Yaris het niet geworden omdat het niet helemaal 'mijn type auto' was, maar het is al jaren een verkooptoppertje en staan er dus genoeg van te koop.

Bedankt voor de tips.
De Honda, Mazda en Mini hebben helaas toch een te beperkte range. Zeker met accu degradatie in het achterhoofd (en tot 80% laden) is een praktijk range van 130/150 km in de winter me toch te weinig.
Ik snap je opmerking over de range, ik vond dat eerst ook spannend. De praktijk wijst bij mij uit dat het eigenlijk geen probleem geeft bij ons. Als enige auto is het volstrekt onvoldoende, maar eigenlijk doen we alle ritten binnen Nederland gewoon met de Honda e. Thuis laad ik wel tot 100% (de Honda heeft zelf al een buffer van 7Kwh ingebouwd). Als ik wat verder weg moet kan ik vaak op plaats van bestemming laden (bijvoorbeeld op mijn werk), en sporadische laad ik een beetje op bij een snellader langs de snelweg. Maar dan laad ik hem niet vol, maar vol genoeg om thuis te komen en laten we wel wezen, met een auto op benzine moet je af en toe ook tanken..
Ik was laatst naar Frankrijk, dan pakken we de andere auto. Dat is ondoenlijk met de e, helemaal als je ook nog wat harder dan 100 wil rijden, want dat drukt serieus op de range. Maar als tweede auto, perfect. Het vergt wel een andere mindset, dat is waar.

O ja. Ook bij de lage temperaturen laatst (-9) was hij prima inzetbaar.

Maar goed. Ik kan me prima voorstellen dat je niet voor een EV kiest, dan wordt de keuze natuurlijk veel ruimer. Voldoende aanbod in het B-segment voor €15000. Kies gewoon iets waar jullie blij van worden. Als je iets specifieks op het oog hebt kun je hier natuurlijk altijd advies over vragen.

Laatst bewerkt:
... Zoe ...

1 kritiekpuntje zijn de stoelen voorin. Deze zijn niet in hoogte verstelbaar. En aangezien ik vrij lang ben (1.87m) heb ik te weinig steun onder mijn benen.
Zo een Zoë is inderdaad vaak een zwaar onderschatte auto. Ik heb zelf een tijdje zakelijk zo een ding gereden omdat ik door een medische aandoening een tijdje moeite had met mijn handgeschakelde auto, en dat ding rijdt goed, is handig en komt best ver. Ook bijladen gaat aan een acceptabele snelheid. Met de Zoë kon ik prima mijn werk doen, met een Leaf+ die toch wat verwant is aan de Zoë en zelfs een grotere accu heeft ging dat niet.

Maar de stoelen zijn inderdaad wel een zwak punt van deze Zoë, ik ben 1m82, maar de zit is toch wel erg vlak, eigenlijk van comfortniveau erg vergelijkbaar met mijn oude R4.
Ander minpuntje vond ik de verwarming die echt wel veel tijd nodig heeft om het interieur aangenaam te krijgen, al vermoed ik dat er iets mis was met de warmtepomp van het exemplaar dat ik ter beschikking had.

Kijk even of de Zoe wel kan snelladen, volgens mij kon dat niet bij alle uitvoeringen/versies.
Onze eCitigo haalt met dit weer een krappe 200km. Maar op de sporadisch langere ritten kan je gewoon snelladen.

Ik zou dan ook gaan voor de ZE 50, oftewel de 52 kWh versie. Die zijn volgens mij ook standaard met accu, ze zijn gestopt met huuraccu.
Wij hebben een koopaccu, maar wel "traag" laden. Dat wil zeggen, 22 kWh max. Dat betekent dat je minstens een uur staat te laden. Voor lange reizen is dat niet te doen vind ik, maar wij laden alleen thuis en dat is prima.
Voorbeeld, vandaag stond hij aan de lader, ik was weg met de andere auto. 35% erbij geladen en dat op de zon midden januari.

Terug
Bovenaan