balanceren aanhanger wielen

jan 2775164

Wegverkenner
Ik weet het het hoort hier niet thuis maar dilemma mijn aanhanger trilt als een idioot tussen de 70 -90 km/h daaronder en daarboven niet.
Nou las ik dat uitbalanceren aanhangerwielen alleen nodig is als je ( zoals in Frankrijk ) hoge snelheden mag maar ja ik ga naar Duitsland‍

Of nieuwe velgen/ banden of toch balanceren???

Als de trillingen voorkomen tussen 70 en 90 is het inderdaad door disbalans.
Ook een aanhanger kan daar last van hebben.
De reden waarom die dingen vaak geen gebalanceerde wieltjes mee krijgen is omdat er geen passagiers in mee rijden en de snelheid gemiddeld rond de 80km/h is. Lichte disbalans ga je dan over het algemeen niet merken en er wordt beweert dat het onder de 80km/h niet eens meerwaarde heeft.

Maar mijns inziens is het uitbalanceren van banden altijd nodig, ongeacht wat voor voertuig het betreft.
Ook de opbouw heeft eronder te lijden als alles trilt en rammelt door disbalans. En een aanhanger heeft weinig ophanging om dat op te vangen. Een lege aanhanger zal met gebalanceerde wielen een stuk beter op de weg blijven liggen.

Daarnaast worden banden met een lage snelheid gebalanceerd. Als het apparaat die disbalans kan zien met lage snelheid, kun jij het ook voelen op hogere snelheden. Al helemaal als die disbalans zeer ruim is.
En we mogen tegenwoordig met veel aanhangers sowieso 90 rijden in Nederland en in Duitsland met 100 als ze daarvoor toegelaten zijn.

Ieder onbalans veroorzaakt trillingen, die weer tot breuk kunnen leiden, en in ieder geval verhoogde slijtage aan lagers en schokbrekers veroorzaakt. Balanceren zorgt ervoor dat de "gewichtsverdeling" van de velg met band weer klopt. Maar een hoogteslag van een band, door bijvoorbeeld lang stilstaan met lage bandenspanning, wordt er niet mee opgeheven! Dan kan het zijn dat de banden vervangen moeten worden.

Terug
Bovenaan