Hoeveel heeft het gereedschap gekost dat je hiervoor gebruikt?
Als iemand die zelf dit materiaal heeft:
- Compressor had ik al, gebruik ik ook regelmatig om te zandstralen, verf spuiten, dingen proper blazen,... - maar voor de nieuwsgierigen 279€
- banden(de)monteermachine: 100€ - ging weg bij de lokale Renault dealer omdat ze een machine wilde die meer dingen automatisch doet - de oude was nog prima voor hobbygebruik.
- balanceermachine: 120€ op een veiling omdat het stuk was + pakweg 5€ voor een nieuwe schakelaar om het te repareren.
- zak ventielen: 15€ voor een zak van 100 stuks
- balanceergewichten: 16€ voor een doosje met 100 strips kleefgewichten - slaggewichten zat er een emmertje bij de machine bij + die kan je meestal recupereren.
- balanceertang/hamer: 15€ op een beurs.
In totaal excl compressor 266€ - terugverdiend na 18 banden, en dan heb je nog ventielen en kleefgewichten over voor de komende 82 banden.
Bijkomende kosten:
- stroomverbruik
- 4 vierkante meter ruimte
- uitleggen aan de vrouw waarom je die 'troep' weer hebt gekocht
- TPMS - maar dat is bij de bandenboer ook een meerprijs
Oude banden breng je gewoon naar het recyclagepark - max 4 stuks per bezoek.
Is dit de moeite? Voor 99% van de automobilisten die af en toe eens banden onder hun dagelijkse auto nodig hebben niet.
Voor iemand met een auto/oldtimerhobby? Hangt er vanaf of je de ruimte hebt om het allemaal te zetten. Overigens is dit de eerste keer dat ik de berekening gemaakt heb. Voor mij is het vooral het gemak om een oude band te kunnen demonteren, de velg te zandstralen,lakken,... en een nieuwe band te monteren zonder altijd heen en weer naar de bandenboer te moeten.
Dat ik de banden van mijn daily ook zelf kan steken na ze goedkoop online te bestellen? Dat is een bonus.
En als ik er ooit vanaf wil, zijn mijn machines binnen de kortste keren weer verkocht.