Banden indicatoren toyo proxes sport

Hallo,
Ik heb toyo proxes sport banden waar 2 verschillende dieptes van indicatoren op staan...
Ik vraag me af op welke ik me moet richten ivm de wettelijke profieldiepte...
De eene zijn dieper dan de andere, bij alle andere merken die ik had waren deze gewoon allemaal dezelfde diepte.
Op de foto via de link kan je het goed zien , de rij waar PROXES geschreven staat en de rij waar SPORT geschreven staat op de band zijn verschillend...

Iemand raad ?

Mvg

Die van 1,6 mm zijn de voor Nederland bepalende. Weet niet of je een profieldieptemeter hebt, maar dan kan je het zien.
Die andere zitten er wellicht voor de wetgeving van andere landen.

De 1e indicator duidt op een profieldikt van 3 mm. Dat is het profiel waarbij wordt aangeraden nieuwe banden aan te schaffen en bij een apk krijg je ook een meldig dat er ng maar 3 mm op zit.

De andere is1,6 mm. Het wettelijk minimum. Ga je daarmee verder rijden wordt dat in ons klimaat ronduut gevaarlijk. Het is ook apk afkeur en bij een ongeluk zal de verzekering de schade op jou gaan verhalen. Zover moet je het niet laten komen.

Verstandig is om iets voordat je die 3 mm bereikt nieuwe banden te kopen.

@Janneman: APK advies is vanaf 2,5 mm. Banden vervangen net voor de 3 mm vind ik zelf te vroeg. Op de achteras kunnen die nog wel 20k km mee. En ik weet het, beste banden moeten achter maar werkt prima.

@Janneman: APK advies is vanaf 2,5 mm. Banden vervangen net voor de 3 mm vind ik zelf te vroeg. Op de achteras kunnen die nog wel 20k km mee. En ik weet het, beste banden moeten achter maar werkt prima.
Altijd weer apart om te lezen dat men op de totale autokosten wil bezuinigen door de koop van betere banden uit te stellen.

Mijn Volvo maakt ook een kleine 20.000 km per jaar. Verzekering, belasting, onderhoud en veel brandstof. Noway dat ik de stromende regen in moet met 3 mm profiel om ook maar iets te bezuinigen.

Altijd weer apart om te lezen dat men op de totale autokosten wil bezuinigen door de koop van betere banden uit te stellen.

Mijn Volvo maakt ook een kleine 20.000 km per jaar. Verzekering, belasting, onderhoud en veel brandstof. Noway dat ik de stromende regen in moet met 3 mm profiel om ook maar iets te bezuinigen.
En toch gaat dat prima en zonder enkel gevaar. Daarom is de wet ook zo.
Maar ik stel je gerust, al mijn auto’s hebben banden met ruim meer profiel.

En ik heb ook liever een goed a merk met 3 mm profiel dan Chinese rommel met 7 mm.

Als er echt flinke plassen staan heb ik liever een nieuwe nankang dan een michelin met 3 mm. Maar goed die goedkope banden hoeft van mij ook niet, dure michelins ook nier, vredestijn al helemaal niet meer en dan blijft er nog genoeg over.

Het hangt er maar net vanaf welke auto je hebt.
De all-seasen banden van Hankook waren heel snel versleten en hadden last van cuppen.
De all-seasen van Vredestein doen het juist weer heel goed
En de Toyo-proxies onder de Mazda hadden nauwelijks grip in de regen en zijn vervangen door Good-Year banden, die juist weer heel goed bevallen.

Ik had all season banden van Vredestein op de Alto, zeer snel versleten...
Good Year naar mijn ervaring ook een goed merk.

Bij de eerstvolgende APK zal je het sowieso te horen krijgen of je je banden moet vervangen of niet. Toen ik nog auto reed checkte ik echt nooit mijn banden. Ik wachte gewoon totdat ik het te horen kreeg wanneer ik weer op moest voor een APK. Ik reed tweedehands dus ik had dan wel ieder jaar een APK.

Terug
Bovenaan