Banden vervangen 4x4

Marian 8789577

Net ingestapt
Bij aankoop van Jeep Renegade (2015) worden nu de 2 voorbanden vervangen. Dat is voldoende volgens de garage en Bovag richtlijnen. De auto is echter 4x4 maar heeft wel een knop om de 4x4 uit te zetten. Alleen off road of bij slechte weersomstandigheden 4x4 gebruiken. Scheelt ook een stuk in brandstofgebruik. Wij twijfelen. Wat is nu beter? Toch alle 4 banden laten vervangen? Info op diverse sites geeft aan dat het bij 4x4 beter is alle banden tegelijk te vervangen. Wie heeft ervaring of advies?

Banden moeten in ieder geval per as vervangen worden. Maar als de achterbanden nog genoeg profiel hebben, en niet beschadigt zijn, is er geen reden om die voortijdig te vervangen.

Als het geen permanente vierwielaandrijving is zou ik het ook gewoon per as aandurven.
Ik ken de gebruikte techniek niet maar er is waarschijnlijk geen vaste verbinding tussen de assen dus daarmee is het issue op een overmatige slijtage daarvan niet van toepassing lijkt mij.

Bij aankoop van Jeep Renegade (2015) worden nu de 2 voorbanden vervangen. Dat is voldoende volgens de garage en Bovag richtlijnen. De auto is echter 4x4 maar heeft wel een knop om de 4x4 uit te zetten. Alleen off road of bij slechte weersomstandigheden 4x4 gebruiken. Scheelt ook een stuk in brandstofgebruik. Wij twijfelen. Wat is nu beter? Toch alle 4 banden laten vervangen? Info op diverse sites geeft aan dat het bij 4x4 beter is alle banden tegelijk te vervangen. Wie heeft ervaring of advies?

Er zijn vele verschillende soorten 4x4 systemen. sommige systemen mag het profiel verschil niet meer zijn dan een X percentage of mm, wat de fabrikant opgeeft. anders sloopt het je tussenbak. zou best kunnen zijn dat dat hier geen enkel probleem is. als je achterbanden al aardig ver heen zijn zou ik ze eventueel wel vervangen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan