Bandenkeuze Verso-S

Mechanix

Kilometervreter
Van de zomer heb ik een set wielen van een Prius III onder mijn Verso-S gezet. De huidige 195-65-R15 banden zijn versleten, dus die moeten eraf. Nu stond de Verso standaard op 185-65-R15 banden. Die zou ik opnieuw kunnen kiezen, maar als alternatief kan ik ook 195-60-R15 nemen. Dan zijn de banden net wat lager dan de originele banden (0,6 cm), maar wel een centimeter breder. Staat m.i. net iets dikker en theoretisch heb je ook iets meer tractie.

Of kan ik beter gewoon bij de standaard maat blijven?

Maakt allemaal niet zoveel uit. Tussen bandenfabrikanten schelen de daadwerkelijke maatvoering ook nog, dus een centimetertje meer of minder.... Ik meende dat je de huidige gemonteerde bandenmaat wel lekker vond rijden en ogen? Kies wel gerenomeerde banden, zuiver rond is wel belangrijk!

Huidige banden vind ik wel een beetje ballonbanden vanwege de hoge wang. Ik ga binnenkort weer de standaard wielen met all season banden monteren, die zijn 185 breed. Kan ik meteen het verschil weer ervaren.

Oponeo heeft daar een hele leuke tool voor. Hier kun je 2 bandenmaten invoeren en het verschil in afrolomtrek en vervolgens tellerafwijking etc. zien.

Als ik 185/65 R15 met 195/60 R15 vergelijk is het verschil zelfs minder t.o.v. 195/65 R15. Zeker nu je al op 195/65 heb gereden moet 195/60 alleen maar beter zijn. Die centimeter in de breedte past schijnbaar al en met 60% i.p.v. 65% breedte van 195 mm is het verschil t.o.v. de 185/65 banden ook nog eens kleiner.

Kijk eens of BandenXL een setje demo banden heeft.

Goede ervaringen mee, is echt net bedrijf. Misschien wel stukje rijden..
Sowieso zijn ze niet duur en alles behalve een doorsnee bandenschuur met gebruikt rubber.

Dat verschil onderling is inderdaad te verwaarlozen. Ze lopen ook niet tegen de wielkuipen aan neem ik aan? Wel inderdaad gewoon een goed merk nemen, van die goedkope banden wordt niemand blij.

Tip voor een merk: ga voor Kumho. Bijna premium prestaties voor een gemiddelde prijs. Ik heb ze op mijn Mazda 2 gehad. Erg fijne band, ik had de ecowing in de maat 185/60/16 de standaar maat onder de Mazda 2 ( bouwjaar 2015, gt-m line).
Veel stuurgevoel, op droog top, op nat voldoede goed (ik ben op nat altijd zelf al voorzichtiger) en qua slijtage? Ze kwamen er op bij ongeveer 66.000 km en bij verkoop 2 jaar later was de kilometerstand 95.500. Er zat toen nog ruim profiel op de banden en zeker nog geen droogtescheurtjes. Ik zou ze zo weer kiezen.

Terug
Bovenaan