Banpei's wagenpark

Banpei

Kilometervreter
Misschien ook wel leuk om mijn wagenpark hier te plaatsen.
Mijn dagelijkse (moderne) auto is een blauwe Honda Civic FK2 uit 2013:
7zty0bwb98hn.jpg

Nieuw gekocht en ook gelijk de enige auto die ik nieuw heb gekocht.

Ik heb een klassieke Toyota Carina DX TA60 uit 1982:
hvkyo1cbddvu.jpg

Deze auto noem ik mijn Lucky-Seven: gekocht op 7 juli 2007. Is tot 2013 als dagelijkse auto gebruikt en sinds 2013 dus mijn hobby auto. Ik heb deze in een garagebox staan en reed er tot 2017 regelmatig mee. Sinds 2017 dus een stuk minder en daardoor is de auto flink achteruit gegaan. Vorig jaar ben ik begonnen aan een rivisie van de voorremmen, maar dit ging mis omdat de onderdelen die besteld waren (bij een gerenomeerd onderdelen bedrijf) niet de juiste onderdelen waren. De juiste onderdelen zijn uit Japan besteld maar kwamen pas ergens in December aan in Nederland. Sindsdien heb ik nog geen tijd gehad om het klusje af te maken en de APK is inmiddels ook al verlopen.

Dan heb ik nog een Toyota Sprinter Trueno AE86 uit 1983:
e4cymg1bkxj5.jpg

Zelf geimporteerd uit Japan in 2017. Was een erg leuke ervaring en heb ook erg veel plezier van deze bijzondere auto gehad. Helaas staat deze al sinds eind 2020 in een stalling en ik heb hem nog niet uit de stalling kunnen halen om verschillende redenen: eerst Corona (maatregelen e.d.) en nu persoonlijke beslommeringen die meer aandacht nodig hebben. Daarnaast ben ik aan het denken de AE86 te verkopen omdat ik al te weinig tijd heb voor de Carina.

Moeilijke beslissing denk ik, je geeft om allemaal. Kun je de 2 oldtimers niet in een garage zetten voor 'later' als de 'wind' weer mee zit? Je zou ook de auto met de meeste waarde (misschien de Toyota sprinter) verkopen. Een kennis van me heeft meerdere (waardevolle) oldtimers en die staan gelukkig voor hem in de garage, dus hij hoeft zich ergens daar geen zorgen om te maken, zeker nu zijn hoofd daar niet naar staat om het zo maar uit te drukken.

Leuk wagenpark. Die Carina is erg gaaf en een Trueno is echt helemaal übercool. :cool: Niet wegdoen als het niet per se moet zou mijn tip zijn. Maar ja, ik ken het als je voor je gevoel te weinig aandacht kan besteden aan een auto, dan wint de ratio het van het gevoel.

Bedankt voor jullie reacties en ja ik zou normaal gesproken de AE86 niet weg doen als het niet hoeft. Maar niet rijden vind ik ook zonde en stil staan is ook niet goed.
De AE86 heeft een behoorlijke waarde en de Carina heeft juist veel aandacht nodig. Mijn hart zegt verkoop de AE86 en knap de Carina weer op, maar de ratio zegt het omgekeerde! :D

Bijzonder wagenpark!
Ik snap je overweging wel. En je kan de AE86 afvinken in de zin van: 'in bezit gehad!' :)

Die had ik al een keer eerder afgevinkt. Maar dat was 10 jaar voordat ik deze naar NL haalde.
Over dat onderwerp gesproken: ik heb ook een tijdje een Toyota Celica GT-S AA63 uit 1983 in mijn bezit gehad. Super zeldzame auto maar niet meer te redden omdat een vorige eigenaar het dak van lexaan had gemaakt maar niet de auto verder verstevigd had. Het idee toen was de motor en bak van deze auto over te zetten in de Carina. Dat plan was gestrand omdat de schuur waar ik kon klussen opeens tegen de vlakte moest en tegelijkertijd mijn vrouw zwanger was. (toeval) In plaats van de Carina om bouwen heb ik toen de AE86 naar Nederland gehaald.

Kleine update over de Carina: afgelopen weken druk in de weer geweest om deze weer de weg op te krijgen. Ik heb de voorremmen gedaan plus nog een lange lijst andere kleine dingen. Vandaag helaas afkeur bij de APK: remdruk links en rechts is niet gelijk (misschien nog een lek aan de rechterkant), remleidingen achter zit roest op (even opschuren) en de uitlaat heeft tussen twee flenzen een lek (pakking vervangen). De roest aan de remleidingen verbaasde mij niets, want toen ik tijdens het werken keek zag de achteras als volgt uit:
attachment.php

Mijn plan was al na de APK de achteras te ontroesten, bushings en veren te vervangen. Dat gaat dus iets eerder worden dan ik in de planning had. Dus van de week maar weer aan de slag en hopelijk komt hij deze keer dan wel door de keuring.

Mooi wagenpark! Die Carina en AE86 zou ik zo op m'n eigen oprit zetten.
Waarom niet direct ook even de remleidingen in hun geheel vervangen voor frisse exemplaren als je toch bezig gaat met de slangen vanwege remverschil?

Leuke auto's hoor. Zou sowieso de Sprinter houden, vind dat zelf wat bijzonderder dan een Carina.

Na veel wikken en wegen heb ik toch de Carina te koop gezet begin 2023. In principe was er veel animo voor, maar een proefrit van een geïnteresseerde gebeurde dit:
toyota-carina-on-a-flatbed-truck.jpg

De koppakking had er geen zin meer in en het blok bleek krom. Ik heb er uiteindelijk een gereviseerde motor in laten zetten met het idee de Carina toch te houden Maar dingen gaan niet zoals je denk dat ze gaan en een maand geleden heb ik de Carina aan een andere liefhebber overgedaan.

Nu kan ik me dan ook 100% focussen op de AE86. Ik heb inmiddels de bestaande JDM uitlaat (Tanabe) vervangen met een andere JDM uitlaat (Fujitsubo) en dat scheelt ongeveer 4 tot 5dB. Dat is zeker fijn als je lange(re) ritten maakt naar meetings.
attachment.php

Links de oude uitlaat en rechts de nieuwe.

Er staat nog een hoop in de planning zoals het veranderen van de Japanse accupolen naar EU accupolen (die zijn veel groter), opknappen van interieur delen en kleppendeksels, maar dat zal allemaal wel pas weer ergens in de lente gaan gebeuren.

Misschien leuk om 9 maanden later weer eens een update te doen. ;)

In November werd ik benaderd voor een feature op de Toyota website.
attachment.php

Dat artikel kwam de dag na Kerst op de website, dus dan was een leuk kerst cadeautje! (y)

Een van de foto's waar ik zelf heel erg blij van wordt is deze:
Toyota-AE86-exterieur-driekwart-rechtsvoor-rijdend-Hero:Large-Landscape

Ik ben ook ondertussen begonnen het interieur op te knappen. Na 42 jaar zijn veel elementen toch echt wel aan vervanging toe en het wordt steeds moeilijker om aan onderdelen te komen. Gelukkig zijn er wel wat onderdelen te vinden die je kunt printen:
attachment.php

En dan met een likje verf ziet het er best acceptabel uit. Links de geprinte versie, rechts de 42 jaar oude versleten deurgreep.
attachment.php

Maar niet alle onderdelen zijn beschikbaar als 3d object, dus ik ben ondertussen ook begonnen met zelf ze na te maken. Een goed voorbeeld zijn de afdekkapjes van de hoedenplank. Deze zijn niet meer te krijgen en als je ze nog tweedehands kan vinden zijn ze door UV net zo poederachtig als de mijne geworden. Dit zijn de versies die ik er voor gemaakt heb:
attachment.php

Links is het uiteindelijke ontwerp en geheel rechts het origineel met een lelijke tweeter er aan vast gelijmd.

En dan ga je van dit:
AP1GczO31xCGzF4WE4s0eA2Z0wlsBfrURnE2kUWVOaE9q3KUNzyOFK-xiaA3KzmqdG139ZofTxRDE3zsHgVzr3yaDqJElDVQ5ZDoTmBfsSV0owYckSV3NYfcgWBg6lccvNSVt9S7l_R0oGi8ueyPwY-5CJtiuw=w1016-h762-s-no

Naar dit:
attachment.php

Ik ben ook begonnen met het embleem van de voorkant na te maken:
attachment.php

De uiteindelijk versie is netjes vlak geschuurd en ziet er bijna 100% OEM uit:
attachment.php

Ik heb ook nog wat interieurdelen kunnen vinden die niet heel erg verweerd waren. De auto in kwestie had sinds 1999 in een opslag gestaan en was volledig verroest. Zie het verschil tussen nieuw (boven) en oud (onder):
attachment.php

Gisteren heb ik een tegelijkertijd met het vervangen van de interieurdelen ook een set Pioneer TS-X11 speakers geplaatst:
attachment.php

Langzaam aan begint het interieur er weer netjes uit te zien.

Op 7 juni ben ik naar 86 Dach bij het Toyota Museum in Keulen geweest. Op de terugweg heb ook nog een set Celica Supra mk2 wielen opgehaald die ik wil gaan opknappen:
AP1GczM739xF148_3d0e9oNRQV1o3NdC2rweUH9tvJGtYKU1WlmAULGZ3wbcy4fsv3p4EbYtX8P7Z0za-QJlcwNaZihsADtQxml3SZN6lRxu4JmKO0M2iK_VODkG_QMQiw5ArG5aTZan7sX37BaCeqpIo0DpFA=w1016-h762-s-no

Ik ben er nog iet helemaal over uit wat ik wil, maar waarschijnlijk ga ik ze gewoon weer blank aluminium maken met een paar donkere accenten.

Het is weer tijd voor een update.

attachment.php

De Trueno heeft in September groot onderhoud gehad: alle vloeistoffen zijn vervangen en de distributieriem en waterpomp zijn vervangen. De distributieriem was voor het laatst ergens tussen 2012 en 2016 vervangen, dus het werd hoog tijd die uit voorzorg te vervangen.

attachment.php

Ik had ook last van een snelheidsmeter die onder de 50 op en neer sprong als een kangaroe, dus heb ik vanuit een ander cluster gehaald en geinstalleerd.

En vervolgens was dit vorige week woensdag:
AP1GczO5BPvqv8nftqIna_F6D-ntyRN0sCu4WCB0nVeRH0qblta1JDLc6XdrV8PYbaOSVSUPUXT633Nb_ehSiVMoscCgARlCp1FhEWyKChI9uUPc4qW1ZKxOvqUKskiPyHhLQ9H2Gk8mYQg7mmPF1MPPvP8Wgw=w1016-h762-s-no

Zouden al die paarden er nog in zitten?

Volgens mij gaat dat bij Japanners vrij goed, toch?

En met die teller mocht je de kilometerstand nu geoorloofd terugdraaien? :p
Japanese paarden gaan gelukkig decennia lang mee!
Over de tellerstand, integendeel: de tellerstand is nu 80 kilometer hoger. Om de spindels van de vervangende unit terug te draaien moet je de hele as met alle zes spindels er uit halen. Dit deed ik door een inkeping te maken in het plastic. Alles aangepast naar de tellerstand die ik mij kon herinneren en weer netjes dichtgelijmd. Dit deed ik allemaal toen de auto bij de garage was voor onderhoud. Toen ik de auto terug kreeg zag ik dat ik mij 100 kilometer vergist had.

Niet zonder weer alles te demonteren en de lijm te verwijderen. Maar het plastic is erg broos geworden na 43 jaar en er was al een stuk afgebroken toen ik heel voorzichtig het open sneed. Dus dat is iets dat ik liever niet nog een keer doe.

Het is winter, dus de AE86 is opgehokt en er is weinig voortgang. Ik heb wel een nieuw stuur die ik wil installeren zodra het beter weer is.

Het lijkt er ook op dat ik binnenkort weer een mogelijkheid heb om de kilometerstand weer op de juiste getallen te krijgen:
AP1GczOEUI7NBpxt4wbKoyUAZP5mrvxsJZcDj2oAOpNmTkGfuzjTZGFmc_hZc3JfWLHri0d_iEvHg1UWfdIXS2JfKhIH_LFuDeCO9T0HTf-gCNptlNOl9N5Lok1-wc2zz9x-lQ1wlBkQx18xsT4X_TQ3JHeLJA=w1325-h742-s-no

Dit is een "digitale" tellerbak uit een Japanse AE86. Ik had deze in 2017 gekocht voor rond de 100 euro, maar tegenwoordig zijn ze zo tussen de 300 en 400 euro. Nog duurder is de brandstofniveausensor voor deze tellerbak omdat de complete voorraad van Toyota al ver voor 2017 uitgeput was. Als je er al eentje kunt vinden, dan zijn ze meestal boven de 400 euro. Ik had jaren geleden een poging gedaan een analoge sensor om te zetten naar digitaal, maar dat wilde niet werken. Nu, jaren later, heb ik weer een nieuwe poging gedaan en kwam er achter dat een van de draadjes binnen in de tellerbak een draadbreuk had en meteen werkte het zoals ik het had bedacht! Volgende stap is de oliedruk om te zetten en dan een mooie omzet kabel hiervoor gaan maken.

Het rollenbank artikel komt ergens in de komende weken in Autoweek, dus nog een klein beetje geduld!

Dank! (y)
Ja, ik kijk ook altijd naar de rollenbank en klokjerond (klassiek) video's om te zien wat voor persoon de eigenaar is. Altijd erg leuk om te zien en zeker als het bijvoorbeeld een gepassioneerde eigenaar is die al 30 jaar dezelfde auto heeft. Het was wel raar om nu mezelf ineens bij die rollenbank te zien staan. En ergens in mijn achterhoofd weet ik natuurlijk dat ik daar zelf gestaan heb... :LOL:

Dank! (y)
Ja, ik kijk ook altijd naar de rollenbank en klokjerond (klassiek) video's om te zien wat voor persoon de eigenaar is. Altijd erg leuk om te zien en zeker als het bijvoorbeeld een gepassioneerde eigenaar is die al 30 jaar dezelfde auto heeft. Het was wel raar om nu mezelf ineens bij die rollenbank te zien staan. En ergens in mijn achterhoofd weet ik natuurlijk dat ik daar zelf gestaan heb... :LOL:
Kan me voorstellen. Ik had dat ook toen ik mezelf terugzag in een filmpje van een introductie bij Volvo Nederland. :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan