Chef du PHEV

Kilometervreter
Er komen steeds meer elektrische voertuigen op de weg. Helaas breng dat ook een nieuw fenomeen met zich mee: Battery-low riders. Oftewel EV bestuurders, die langzaam gaan rijden, omdat ( waarschijnlijk ) de batterij ver leeg is, en ze niet willen stranden. Ik merk het in licht toenemende mate op. Er wordt dan met snelheden tussen 70 en 80 km/h op de rechter rijstrook gereden. Met name elektrische bestelwagens van een grote postbezorger maken zich hier schuldig aan. ( die zijn zelfs op 80 km/h begrenst) !) Het gevolg is een sliert vrachtwagens er achteraan, vanwege een inhaalverbod. Een enkeling negeert het verbod, en haalt toch in. Het is duidelijk dat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Regelmatig rijdt ik ook met een "aanhanger" zonder fysieke verbinding met de oplegger. Meestal betreft het dan een Leaf of Zoë, maar een E-tron en model 3 heb ik ook wel eens als volgers gehad.

Ik zou graag de EV rijders verzoeken, om even kort een laadpaal op te zoeken, als het penibel wordt. Nederland heeft er genoeg. Bij elk snelweg tankstation kan er geladen worden.

Laatst bewerkt:
Is iets wat ik vaak meemaak en echt bloedirritant is. Luxewagens die over de rechterstrook kruipen. Ze halen de 80 nog niet eens, met een trits vrachtwagens erachter en als je inhaalt in het verbod ben je een kleine 400 euro kwijt als je gepakt wordt. Die lui zijn staatsgevaarlijk bezig, het zijn rijdende opstoppingen.

Tsja, als je een klein accupakketje hebt of een relatief hoog verbruik... dan ga je vanzelf nadenken of je wel of niet moet gaan snelladen onderweg en hoeveel tijd dat kost. En als snelladen dan toch lang duurt wordt het frustrerend. En ach, als je 10 minuten later thuis bent door rustig te rijden, is dat erg? Je leeft waarschijnlijk langer zonder stress.

Daar hebben we hier richting Antwerpen, geen last van, het is daar toch altijd perma-file :LOL:
Het valt me wel op de EVs doorgaans traag rijden, maar niet 70-80 km/h traag. 70 is hier de verplichte minimumsnelheid langs de snelweg, 120 de max, 130 redelijk de norm waar het kan qua drukte.
En wat tussen vrachtwagens gaan hangen om range te besparen, ik vind het een erg bizar idee.

70 is hier de verplichte minimumsnelheid langs de snelweg,
Dat hadden wij, hier in Nederland, vroeger ook... Hoe gaat dat in België als er zeer dichte mist is? (Herinnering Prinsenbeek 1973 en daarna de minimum snelheid kwam te vervallen)

Is iets wat ik vaak meemaak en echt bloedirritant is. Luxewagens die over de rechterstrook kruipen. Ze halen de 80 nog niet eens, met een trits vrachtwagens erachter

Dat zijn dan voertuigen / bestuurders die met iets anders bezig zijn, een slipstreamende EV rijder hangt juist kort áchter een vrachtwagen en als die (jij) 85 of 90 gaat rijden, zal de EV rijder mee die snelheid pakken omdat de slipstream belangrijker is dan die paar kilometers hogere snelheid. Wát overigens wel vervelend / irritant gedrag is want als chauffeur zie je die auto dus compleet niet achter je.

als je inhaalt in het verbod ben je een kleine 400 euro kwijt als je gepakt wordt.

Zo, da's niet mis. Nou ja, de pakkans is niet heel groot én kennelijk weet men dat want het inhaalverbod wordt nogal eens, ook op de drukke tijden, regelmatig genegeerd. Kwalijk.

Hoe gaat dat in België als er zeer dichte mist is? (Herinnering Prinsenbeek 1973 en daarna de minimum snelheid kwam te vervallen)
Er zal wel ergens in de wegcode staan dat je je snelheid moet aanpassen aan de weersomstandigheden - zware regenval, dichte mist, sneeuw of ijzel... Of een beetje gezond verstand gebruiken, dat helpt vaak ook al.

Wij hadden hier in FEB/1996 ook zoiets voor met >200 betrokken auto's en 10 doden en 86 gewonden door een plotse mistbank. Die dag is uitgeroepen tot Dag van de nationale verkeersveiligheid.

De Hyundai en Toyotarijders zijn vooral de schuldigen. Dat zijn vooral de vervelende langzame rijders op de snelweg.

Indien ik een halte aan de snellader kan vermijden, ga ik absoluut zeker een beetje trager rijden. Nu is 80-90 km/h me echt wel extreem, maar toen ik een tijdje geleden vanuit Friesland terug naar België reed 's avonds , kwam ik 7% te kort om thuis te geraken zonder laadbeurt. Dan rijd ik 110 km/h ipv 120km/h, dan ben ik gewoon sneller thuis.

Tsja, als je een klein accupakketje hebt of een relatief hoog verbruik... dan ga je vanzelf nadenken of je wel of niet moet gaan snelladen onderweg en hoeveel tijd dat kost. En als snelladen dan toch lang duurt wordt het frustrerend. En ach, als je 10 minuten later thuis bent door rustig te rijden, is dat erg? Je leeft waarschijnlijk langer zonder stress.
De pest is dat die vrachtwagens erachter allemaal een tacho hebben. Die tien minuten kunnen soms het verschil maken tussen ergens wel of niet komen. Ruime parkeergelegenheid bijvoorbeeld. En elke overschrijding van de rijtijd kan tot 56 dagen erna bekeurd worden. Als er dan een voor je loopt te hannesen terwijl je al wat kort in de tijd zit dan krijg je wel wat neiging om je stuur op te vreten.

Dat zijn dan voertuigen / bestuurders die met iets anders bezig zijn, een slipstreamende EV rijder hangt juist kort áchter een vrachtwagen en als die (jij) 85 of 90 gaat rijden, zal de EV rijder mee die snelheid pakken omdat de slipstream belangrijker is dan die paar kilometers hogere snelheid. Wát overigens wel vervelend / irritant gedrag is want als chauffeur zie je die auto dus compleet niet achter je.

Zo, da's niet mis. Nou ja, de pakkans is niet heel groot én kennelijk weet men dat want het inhaalverbod wordt nogal eens, ook op de drukke tijden, regelmatig genegeerd. Kwalijk.
De pakkans is niet groot maar het doet gelijk flink pijn.

Ik rij woon-werk over de A50 waar vanaf Eindhoven het een flink stuk is tot er een tankstation komt. Misschien speelt dat een rol in het achter een vrachtwagen hangen. Op andere snelwegen is dit inderdaad zelden het geval.

Of moet zijn dat de EV rijder te veel gas geeft om maar bij Eindhoven weg te zijn, dat zou ik ook nog wel begrijpen.

Sinds ik electrisch rijd wil het op lange ritten gebeuren dat ik ook rustig rijd.
Adaptive cruise control op twee streepjes en snelheid op 95 instellen.
Dan kun je rustig achter een vrachtwagen aan rijden .
In de praktijk rijd je dan 88 tot 89 km per uur. En de vrachtwagen heeft er geen last van.

Ik rij woon-werk over de A50 waar vanaf Eindhoven het een flink stuk is tot er een tankstation komt. Misschien speelt dat een rol in het achter een vrachtwagen hangen. Op andere snelwegen is dit inderdaad zelden het geval.

Of moet zijn dat de EV rijder te veel gas geeft om maar bij Eindhoven weg te zijn, dat zou ik ook nog wel begrijpen.
Je hebt Amsterdam verkeerd gespeld.

• Haha
Waarderingen: EBL
Is al de 2e keer dat je over Amsterdam begint. Niemand dwingt je er heen te gaan en zou me niks verbazen als je er überhaupt ooit komt.

De Middenweg heeft geen aparte trambaan meer, weer een losse tram/bus strook, maar verder niet veel veranderd. Beetje minder Amsterdammers en meer expats en toeristen. Hoop verwarde personen. Leidscheplein is ook aardig opnieuw ingericht.

Sinds ik electrisch rijd wil het op lange ritten gebeuren dat ik ook rustig rijd.
Adaptive cruise control op twee streepjes en snelheid op 95 instellen.
Dan kun je rustig achter een vrachtwagen aan rijden .
In de praktijk rijd je dan 88 tot 89 km per uur. En de vrachtwagen heeft er geen last van.
Dat is precies wat ik ook doe, alleen adaptieve cruisecontrol op 1 streepje, rijd een vrachtwagen 85 rijd ik dat ook , rijd die 90 of 95 rijd ik dat ook.
Soms worden ik en die vrachtwagen wel eens ingehaald geen probleem .
Ik wissel vrijwel nooit van rijstrook en rij mee met de ervaren rijders van de weg ( vrachtwagenchauffeurs)
Ik vind het relaxt rijden en denk juist dat het veilig en ontspannen rijden is.
Je hebt dan ook een goed overzicht van het onrustige verkeersbeeld op de linkerstrook van optrekken remmen optrekken enz

Op het moment dat je in je personenauto ingehaald wordt door een vrachtwagen, doe je iets verkeerd.

Goh, ervaren rijders, zeker en vast ja. Maar zijn vaak teveel met andere zaken bezig uit verveling.
Ik wil nooit tussen / achter vrachtwagens hangen. Ze zijn de rijdende magazijnen, de smeerolie van de logistieke keten, maar ik blijf er liefst op een veilige afstand vandaan.

De Middenweg heeft geen aparte trambaan meer, weer een losse tram/bus strook, maar verder niet veel veranderd. Beetje minder Amsterdammers en meer expats en toeristen. Hoop verwarde personen. Leidscheplein is ook aardig opnieuw ingericht.

- Geen Febo meer op het Stadionplein (althans, met de auto bereikbaar).

Er komen steeds meer elektrische voertuigen op de weg. Helaas breng dat ook een nieuw fenomeen met zich mee: Battery-low riders. Oftewel EV bestuurders, die langzaam gaan rijden, omdat ( waarschijnlijk ) de batterij ver leeg is, en ze niet willen stranden. Ik merk het in licht toenemende mate op. Er wordt dan met snelheden tussen 70 en 80 km/h op de rechter rijstrook gereden. Met name elektrische bestelwagens van een grote postbezorger maken zich hier schuldig aan. ( die zijn zelfs op 80 km/h begrenst) !) Het gevolg is een sliert vrachtwagens er achteraan, vanwege een inhaalverbod. Een enkeling negeert het verbod, en haalt toch in. Het is duidelijk dat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Regelmatig rijdt ik ook met een "aanhanger" zonder fysieke verbinding met de oplegger. Meestal betreft het dan een Leaf of Zoë, maar een E-tron en model 3 heb ik ook wel eens als volgers gehad.

Ik zou graag de EV rijders verzoeken, om even kort een laadpaal op te zoeken, als het penibel wordt. Nederland heeft er genoeg. Bij elk snelweg tankstation kan er geladen worden.
De bestelwagens van PostNL en DHL zijn begrensd op 100km/h. Wij repareren schades aan die dingen, dus dat is iets wat ik wel 100% zeker weet.

De bestelwagens van PostNL en DHL zijn begrensd op 100km/h. Wij repareren schades aan die dingen, dus dat is iets wat ik wel 100% zeker weet.
De diesel aangedreven busjes misschien, maar ik heb achter een elektrische bus van Post NL gereden waar duidelijk begrenst op 80 km/h op de achterkant stond.

Alleen met slecht weer / harde tegenwind als de oude schicht niet harder wil dan 90 zoek ik wel eens een vrachtwagen met een hoge trailer op. Ik kan dan beter achter hem rijden dan met veel moeite voor hem. Overigens is een touringcar natuurlijk altijd beter, die rijden gemiddeld 100. Vroeger had ik nog een 27mc zender aan boord toen kon ik nog gezellig praten met de vrachtwagen chauffeur voor me. Het is ook de kunst om genoeg afstand tot de trailer te houden en toch in de slipstream te blijven.

Welke bussen zijn dit dan? Ik kan me voorstellen dat de kleintjes (merk en type weet ik zo niet) misschien max 80 zijn. Wat overigens formeel de maximumsnelheid is voor vrachtwagens, die in de praktijk vaker tegen de begrenzer van 90 rijden. Maar volgens de regeltjes zou je een vrachtwagen met 80 dus niet hinderen....

Het is ook de kunst om genoeg afstand tot de trailer te houden en toch in de slipstream te blijven.
Ik dacht dat in een tv-programma is uitgezocht dat je dan echt extreem dicht op die trailer moet rijden. Dat neemt niet weg dat achter een vrachtwagen rijden alleen al vanwege de lagere en constantere snelheid een groot verschil maakt.

De begrenzing van DHL etc. bussen is als volgt: Diesels, geen begrenzing. Electrische busjes (B-rijbewijs) 100Km/h, grote electrische bussen (C-rijbewijs) 90km/h.

Ooit zelf als passagier in zo een EV gezeten - januari, koud, regen, veel wind, laadpalen op de bestemming volzet...
En dan in de terugrit kwam de chauffeur erachter dat zijn laadpas niet werkte (toen kon je nog niet met mastercard aan de snellader betalen).
Resultaat: tegen 70 als een gevaar op de baan verder rijden, om vervolgens de snelweg af te gaan en nog trager tot bij de chauffeur thuis te rijden - zodat hij mij met de auto van zijn vrouw naar huis kon brengen.
We waren vertrokken met een range van 290km op een traject van 110km enkel - door de weersomstandigheden dus veel range verloren.

De eerste maanden na dat avontuur moet je dus even niets weten van een EV - al was het hier meer de schuld van de chauffeur dan van de auto.

Ooit zelf als passagier in zo een EV gezeten - januari, koud, regen, veel wind, laadpalen op de bestemming volzet...
En dan in de terugrit kwam de chauffeur erachter dat zijn laadpas niet werkte (toen kon je nog niet met mastercard aan de snellader betalen).
Resultaat: tegen 70 als een gevaar op de baan verder rijden, om vervolgens de snelweg af te gaan en nog trager tot bij de chauffeur thuis te rijden - zodat hij mij met de auto van zijn vrouw naar huis kon brengen.
We waren vertrokken met een range van 290km op een traject van 110km enkel - door de weersomstandigheden dus veel range verloren.

De eerste maanden na dat avontuur moet je dus even niets weten van een EV - al was het hier meer de schuld van de chauffeur dan van de auto.
Ik vind het ook wel de schuld van veel fabricanten. "Onze range is 503 km." Nou een broodje kost 4,99 omdat 5 euro zo duur klinkt. De range van 503 km is ook omdat 480 km zo slecht klinkt. Het is marketing dus blijkbaar zijn we er gevoelig voor. Maar het hele range verhaal klopt niks van, dat haal je nooit. Maar goed ik geef de fabrikanten de schuld maar het ligt ook bij de instantie die de berekenmethode goedkeurt en de onzinnige meetwaarde van 503 km goedkeurt.

Ik denk dat het eerder het gevolg is van automatische cruise control. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat als je daarmee achter iemand hangt die langzamer gaat rijden je niet zo snel gaat inhalen dan als je zelf de snelheid zou bepalen.

Terug
Bovenaan