Benzine station - Ford Focus 1.0 Ecoboost, Megane 1.2 Tce, Octavia Tsi of...?

Anton 5236767

Startmotor
Wij hebben voor woon/werk verkeer een electrische auto gekocht maar willen daar nog een relatief zuinige benzine station bij voor de keren dat we wat verder weg gaan, meer dan 2 personen meegaan/meer spullen moeten meenemen.

Verwachting is dat de station circa 5000 km per jaar zal rijden, budget is circa 7000 euro.

Ik reed een Megane diesel uit 2012 en die beviel me goed, maar las dat de Renault benzinemotoren wat minder betrouwbaar zijn. Een garage raade mij een Ford Focus 1.0 Ecoboost uit 2012 aan, maar ben daar niet bekend mee en vind het dashboard van de Focus wel erg ouderwets tov een Megane van die leeftijd. Een Octavia zou ook nog kunnen, 3x een diesel gehad en altijd goed bevallen, maar niet bekend met de Tsi benzine motoren.

Wat voor station zouden jullie adviseren?

Voor dat geld heb je bij een Octavia TSI vermoedelijk net een wat ouder exemplaar waarbij er nog wat issues waren met de TSI blokken.
De Focus 1.0 Ecoboost is een fijn ding, maar niet heel ruim achterin. Let erop dat de distributieriem vervangen is. Dat moet na 10 jaar en is een best grote klus.
Leon ST kan ook nog, daarvoor geldt hetzelfde als voor de Octavia. In principe kan je daarbij stellen: vanaf 2014 is ok.

Bij de Megane 3 zou ik de 1.4 TCe, 1.6 16v, of 2.0 16V met automaat kiezen.
Deze motoren zijn een stuk beter, dan de 1.2 TCe uit deze bouwjaren, die behoorlijk wat kinderziektes kende.
De 2.0 16V zonder turbo van Nissan had ik ook in mijn Renault Laguna 3 zitten. Dit is een erg fijne en betrouwbare motor. De Laguna 3 is een aanrader,
gewoon een zeer degelijke en betrouwbare auto.

Bij de Octavia is het wel oppassen, de 1.4 TSI uit deze bouwjaren heeft geen goede reputatie op betrouwbaarheid. Veel voorkomende problemen zijn, bij het oude model opgerekt distributieketting ( het nieuwere model heeft een riem die zijn betrouwbaarder ), vervuiling, olieverbruik, en de cilinderwand coating is van matige kwaliteit.

Bij de Ford Focus 3 is de historie erg belangrijk, de 1.0 heeft een in olie draaiende distributieriem, belangrijk is op tijd olie verversen, met de juiste olie, en op tijd de riem vervangen. Ook een bekend zwak punt is de koeling.
Belangrijk is dus goed en regelmatig onderhoud, dan is het een betrouwbare auto. Anders kan het veel geld gaan kosten.

Ik zou de Renault Megane 3 adviseren maar dan zeker niet met de 1.2 TCe. Kijk dan gelijk ook naar de Laguna 3 vanaf 2007, dit is een hele degelijke en betrouwbare auto, ik heb zelf 9 jaar lang een Estate gehad met 2.0 16V Nissan motor zonder turbo en 140 PK.

Had je dan niet beter een plugin hybride kunnen kopen? Dan had je woon-werk verkeer electrisch kunnen doen en de langere afstanden op dino-sap. Peugeot heeft bijvoorbeeld een aantal in het assortiment.

Is het niet overwegen waard om voor die paar keer huur auto te nemen? Voor 7000 euro kan je heel lang mee doen.

Bij de occasiontest van ANWB kun je veel vinden over de betrouwbaarheid van deze auto's.
In de regel is de TSI een risico, vooral uit deze periode.
De Focus rijdt heerlijk, ik zou iets meer uitgeven voor een facelift model uit 2013.

EVV zei:
Had je dan niet beter een plugin hybride kunnen kopen? Dan had je woon-werk verkeer electrisch kunnen doen en de langere afstanden op dino-sap. Peugeot heeft bijvoorbeeld een aantal in het assortiment.

wel naar gekeken, maar awe hebben sowieso 2 auto's nodig, omdat we regelmatig allebei ergens anders heen moeten. Ik heb wel aan een plugin gerekend, maar dat ken echt niet uit voor ons. Woon/werk afstand is 50km enkele reis, zonder laadmogelijkheid op het werk.

Voor die paar 1000 kilometer per jaar dat je er mee gaat rijden zou ik me niet teveel zorgen maken om hoe zuinig de auto is en al helemaal niet om hoe modern de auto er van binnen uitziet en/of het dashboard wel knuffelbaar is. Zou me eerder focussen op relatief goedkoop en bewezen betrouwbaar en geen risico nemen met als onbetrouwbaar bekend staande motoren of een zo high tech of zo nieuw mogelijke auto voor dit toch best bescheiden budget. Zou gaan voor een "analoge auto", dus zeker geen gedoe met kapotte Turbo's of andere ongein. Gewoon een simpele 1.6 of 1.8 4-cilinder zonder turbo. Modellen aan het eind van hun modelcyclus dus volledig uitontwikkeld, eventuele problemen opgelost en vol met opties.

Opel Astra 1.6 Cosmo - 2010 - 112.102 km - Euro 6.150

Of met sterkere 1.8 met wat meer kilometers op de teller - Opel Astra 1.8 Cosmo - 2010 - 158.984 km - Euro 5.900

Dank je. De Astra had ik nog niet op mijn lijstje, omdat het uiterlijk mij niet zo aanspreekt. Op basis van jullie advies lijkt mij de Megane 1.4 Tce wel een geschikte keuze. De Megane spreekt met name qua dashboard mij meer aan dan de Focus.

Op basis van jullie advies heb ik ook gekeken naar een Hyunday i30 Wagon, deze schijnen ook erg betrouwbaar te zijn.

Ik vind het CW model t/m 2012 erg lelijk, maar het GDI facelift model vanaf 2012 vind ik wel mooi. Ik zag deze staan:
i30 Wagon 1.4 GDI

Het rare is dat volgens de Autoweek specs het faceflift model nooit is uitgebracht met een 1.4 GDI liter motor. Ook in de ANWB koerslijst kom ik geen facelift model tegen met een 1.4 GDI motor.

Wat denken jullie van deze i30?

De 1.4 is denk ik nooit in Nederland geleverd. Zou wel het het onderhoud/kmstand checken, zou jammer zijn als de laatste beurt idd 7 jaar geleden was (als ik de foto van het ohboekje zie).

Anton 5236767 zei:
Op basis van jullie advies heb ik ook gekeken naar een Hyunday i30 Wagon, deze schijnen ook erg betrouwbaar te zijn.

Ik vind het CW model t/m 2012 erg lelijk, maar het GDI facelift model vanaf 2012 vind ik wel mooi. Ik zag deze staan:
i30 Wagon 1.4 GDI

Het rare is dat volgens de Autoweek specs het faceflift model nooit is uitgebracht met een 1.4 GDI liter motor. Ook in de ANWB koerslijst kom ik geen facelift model tegen met een 1.4 GDI motor.

Wat denken jullie van deze i30?

De facelift van de i30 kwam pas in 2015.

Anton 5236767 zei:
Ik vind persoonlijk de I30 wat mooier dan de Kia. Is een km stand van > 170K geen probleem voor deze auto's/motoren?
Nee absoluut niet, ze hebben en dan zeker bij de Kia met 170dkm in nog geen 7 jaar en 17dkm per jaar voor de i30 genoeg kilometers gemaakt om regelmatig warm te zijn geweest. Het belangrijkste is ook hier het onderhoud.

Vandaag weer even op pad geweest langs diverse garages. o.a. Kia Ceed van 2013 bekeken en die was toch wat te krap achterin en wel erg glimmend materiaal. De Focus was ook niet zo ruim voor onze pubers.

Als laatste nog even langs mijn eigen Bovag garage geweest en die had net afgelopen week een Peugeot 508 SW 1.6 THP uit 2014 met alles erop en eraan en 145K op de teller binnen gekregen. 1e eigenaar en alle onderhoudsbeurten gehad, distributieketting vervangen bij 120K. We hebben er een stukje mee gereden en wat een genot! Enorme ruimte achterin, prachtig panoramadak en van vele luxe voorzien en dat voor 8500 euro. De motor loopt erg stil en soepel.

Nu weet ik inmiddels dat de THP motor een erg slechte reputatie heeft, vooral die van voor 2012. Volgens de garage heeft het 2014 geen kettingproblemen meer, maar heeft hij net als alle andere directe injectie motoren wel kans op hoger olieverbruik en versmering van de kleppen, maar zou dat geen probleem zijn met ons gebruik van circa 5 a 7 duizend km per jaar en alleen langere afstanden.

Zijn jullie het met deze garage eens? Zou de 1.6 THP motor uit 2014 inderdaad weinig risico moeten hebben bij 5 a 7 duizend km per jaar met alleen lange afstanden (min 40km, meestal >100km) als hij netjes elk jaar nieuwe olie/beurt krijgt?

Vanaf de productie september 2014 kreeg de 1.6 THP meer vermogen namelijk 165 pk en zijn alle kinderziektes opgelost.
Bij de facelift uitvoering heb je de sterk verbeterde 1.6 THP motor met 165 PK (in plaats van 156 pk) die niet alleen heel betrouwbaar is, maar ook een erg fijne motor is.

De 508 met 165 PK 1.6 THP motor is een aanrader. Je koopt veel auto voor je geld. Maar weet niet zeker of de geteste auto al de nieuwe motor heeft omdat de distributieketting al is vervangen. Bij een facelift uitvoering zit je goed.

ak2 zei:
Vanaf de productie september 2014 kreeg de 1.6 THP meer vermogen namelijk 165 pk en zijn alle kinderziektes opgelost.
Bij de facelift uitvoering heb je de sterk verbeterde 1.6 THP motor met 165 PK (in plaats van 156 pk) die niet alleen heel betrouwbaar is, maar ook een erg fijne motor is.

De 508 met 165 PK 1.6 THP motor is een aanrader. Je koopt veel auto voor je geld. Maar weet niet zeker of de geteste auto al de nieuwe motor heeft omdat de distributieketting al is vervangen. Bij een facelift uitvoering zit je goed.
Helaas is die wel een stuk duurder.
508 e-THP
Die is de een na goedkoopste.
508 e-THP
De goedkoopste.

Het is van mei 2014, dus nog van voor de facelift. Zou die met onze beperkte kilometers zonder korte ritjes uit de problemen moeten blijven bij jaarlijks olie verversen?

Zelfs zonder de dramatische THP snap ik de keuze voor deze auto echt niet. Je zoekt iets voor slechts heel weinig kilometers per jaar, dan lijkt een zware en relatief onzuinige D-segmenter wel het laatste waar je naar op zoek moet. In echt alle aspecten stukken duurder dan een vaak ruimere C-segmenter. Zeker bij veel stilstand gewoon een erg dure kostganger wat betreft wegenbelasting en verzekering. Zou het wat dat betreft echt bij het C-segment houden.

We waren idd op zoek naar een C-segmenter, maar als ik voor hetzelfde geld een goede D-segmenter kan kopen lijkt me dat niet verkeerd. Die 508 is echt veel meer luxe en ruimte dan bijv een Focus en de auto zal met name gebruikt worden voor langere ritten met pubers van ruim 1m80 achterin. Belasting en verzekering samen is maar 15 euro per maand meer en dat zou het mij nog wel waard zijn. Afschrijving kon nog wel eens groter verschil zijn gezien de reputatie vd THP…

Anton 5236767 zei:
Het is van mei 2014, dus nog van voor de facelift. Zou die met onze beperkte kilometers zonder korte ritjes uit de problemen moeten blijven bij jaarlijks olie verversen?

Het kan best lang goed gaan. Als de motor weinig belast wordt dan kan de motor wel vervuilen. Het reinigen kost wel aardig wat geld. Kijk goed of de motor soepel optrekt.

Een heel goed alternatief is de Renault Laguna 3, die heeft grote degelijke motoren met indirecte injectie, dus geen last van vervuiling. Ik heb 9 jaar lang een in bezit gehad, naar volle tevredenheid.

Het overmatig olieverbruik heeft met vervuiling te maken in de THP en VTi. Daar is iets aan te doen door premium brandstof te tanken en als de motor goed warm is deze te laten werken en dus toeren te laten draaien.

Daar is in mijn VTi het olieverbruik gedaald naar 1 liter per 12000km. Werd eerder gevuld trouwens. De distributie ketting geeft net als bij de TSI gedoe maar voor zover ik weet was het dezelfde ketting van dezelfde toeleverancier. Die zou rond 2013 al beter moeten zijn omdat de problemen al bekend waren en de oorzaak ook.

Er is trouwens ook een THP dokter die meer en reëler over een THP kan adviseren dan de NL autopers.

Anton 5236767 zei:
Dank je. De Astra had ik nog niet op mijn lijstje, omdat het uiterlijk mij niet zo aanspreekt. Op basis van jullie advies lijkt mij de Megane 1.4 Tce wel een geschikte keuze. De Megane spreekt met name qua dashboard mij meer aan dan de Focus.

Is de megane 1.4 tce opeens van de baan?

Terug
Bovenaan