Benzineprijzen

Anita 5225015

Net ingestapt
Is er iemand die mij kan uitleggen waarom de benzineprijzen zo hoog blijven terwijl de olieprijs zo'n 10$ is gezakt, en de benzineprijs geen cent, in ieder geval niet rond purmerend.
Prijzen van 1,82,9 tot 1,86,9 zijn de "goedkopere" prijzen alhier.
Owee als de olie een dollar duurder wordt, dan stijgt de benzineprijs direct met 3€cent.
Ik weet, het heeft geen zin, maar ik kan woest worden om deze onrecht

Stap over op een EV, als de benzine je te duur wordt en je er zelfs woest om wordt...

Ik merk het niet zo, ben al blij dat 98 weer in de buurt van € 2,00 zit ipv € 2,50

Vakantietijd, er wordt weer veel gereden, gevlogen etc. De vraag naar olie is nu groot en het volk betaalt toch wel, dus laat je de prijs lekker hoog en zijn de marges (voor de olieboer en de staat) wat hoger...

Dan moet je vooral je oogjes dicht knijpen als je richting het oosblok gaat. In kroatie kunnen tanken voor 1,41,- KOEKOEK! Maar net zoals 944, ik kijk er niet eens meer naar, rijden moet ik toch wel.

We hebben in Spanje op de snelweg voor iets van 1,65/liter Euro 95 getankt en in een enkel geval was dat zelfs E5 (E10 was niet eens een optie bij dat station aan de AP7). En in de binnenlanden (bijvoorbeeld Deltebre) kun je ook nog voor 1,29/liter je tank volgooien...

Hier in België onlangs in Hasselt euro 95 getankt aan 1,407€/l met mijn Q8 tankkaart gaat daar nog eens 2 cent vanaf. Euro 98 betaal ik hier vlakbij 1,528€/l (geen Q8 dus geen korting). Dieselen gaat aan 1,517€ per liter.

De benzine in Luxemburg is momenteel dus duurder - gek genoeg wordt mijn auto wel zuiniger van de Luxemburgse benzine - een logische verklaring kan ik er niet voor vinden, dacht altijd dat het tussen de oren zit - maar het is wel meetbaar en keer op keer.

Stap over op een EV, als de benzine je te duur wordt en je er zelfs woest om wordt...
Ik word anders best wel woest van de elektriciteitsprijzen die ik moet betalen om basisbehoeften (koken, sanitair warm water,...) te voorzien;
0,35€/kWh om stroom te verbruiken dag/nacht verschilt het maar enkele honderdsten van een cent - verbruik je meer dan 2kWh tegelijk? Komt er nog een capaciteitstarief bij.
Stroom op het net zetten? krijg je tijdens piekuren 0,046€/kWh voor - in het weekend slechts 0.014€/kWh.
Mag je de 3 cent per uur vaste kosten voor aangesloten te zijn op het net nog niet vergeten.

Neemt niet weg dat EV-rijden goedkoper is aan energie - zolang je geen openbare laadpalen moet gebruiken, want dan zijn ze hier duurder - maar elektriciteit is echt duur geworden.

Ik rij, zonder rekening te houden met terug levering van m'n zonnepanelen, voor iets van 5 cent per kilometer aan energie.
Dat terugleveren is wel ingewikkeld: Zoals nu, vandaag, hele straat levert stroom terug, spanning > 250 volt en dus schakelen de panelen uit. Anders max 3 kW terugleveren, meestal minder, en dan de auto opladen op laagste stand met 3.6 kW als we de tijd hebben.

Vorige week in Noord Italië getankt voor 1,27 euro/l. Vond ik wel een leuke prijs, gold echter alleen in een belastingvrij gebied (Livigno).

Hier in België onlangs in Hasselt euro 95 getankt aan 1,407€/l met mijn Q8 tankkaart gaat daar nog eens 2 cent vanaf. Euro 98 betaal ik hier vlakbij 1,528€/l (geen Q8 dus geen korting). Dieselen gaat aan 1,517€ per liter.

De benzine in Luxemburg is momenteel dus duurder - gek genoeg wordt mijn auto wel zuiniger van de Luxemburgse benzine - een logische verklaring kan ik er niet voor vinden, dacht altijd dat het tussen de oren zit - maar het is wel meetbaar en keer op keer.

Ik word anders best wel woest van de elektriciteitsprijzen die ik moet betalen om basisbehoeften (koken, sanitair warm water,...) te voorzien;
0,35€/kWh om stroom te verbruiken dag/nacht verschilt het maar enkele honderdsten van een cent - verbruik je meer dan 2kWh tegelijk? Komt er nog een capaciteitstarief bij.
Stroom op het net zetten? krijg je tijdens piekuren 0,046€/kWh voor - in het weekend slechts 0.014€/kWh.
Mag je de 3 cent per uur vaste kosten voor aangesloten te zijn op het net nog niet vergeten.

Neemt niet weg dat EV-rijden goedkoper is aan energie - zolang je geen openbare laadpalen moet gebruiken, want dan zijn ze hier duurder - maar elektriciteit is echt duur geworden.
Meer km's rijden op de zelfde brandstof is goed mogelijk hoor! Kwaliteit speelt hier een belangerijke rol in. De brandstof uit kroatie reden wij ook minder ver mee dan bijvoorbeeld uit Duitsland.

Hier in Nederland heb ik het ook al ervaren bij shell&BP of een 'budget' pomp.

Ik vermoed dat het meer in externe omstandigheden zit. Er zijn nog maar een paar destilleerderijen die benzine maken. De basis is eigenlijk hetzelfde (zomer-winter maakt wel uit) de dopes en toevoegingen worden ook veelal centraal er in gegooid. Bij zo'n brandstofdepot zie je vrachtauto's van verschillende merken brandstof kris kras door elkaar heen laden via dezelfde slangen. Op vakantie is het vaak warmer (dus geen echt koude starts en versnellingsbak etc ook gelijk redelijk op temperatuur), rij je vaak constanter lange afstanden aan één stuk of juist toeristisch door de kleine plaatsjes met lage snelheid.

Ik zie het altijd als een paar kraampjes frisdrank op een drukke wandelroute. We stellen iedereen koopt bij dezelfde supermarkt in tegen dezelfde prijs.

Kraampje 1 verkoopt het meest, de supermarkt geeft 30% korting, kraampje 1 tot 3 doet net of hij/zij gek is en pakt extra winst. Kraampje 4-6 zal na enige tijd toch eens de korting gaan doorgeven, met grote borden (stukken karton met stift). Uiteindelijk moeten ook de eerste kraampjes meezakken.

Echter als de supermarkt de prijs met 30% moet verhogen, of het is erg heet weer en druk, ja dan staan kraampje 1-3 direct klaar om dit door te berekenen. Ze weten immers dat kraampje 3-6 het niet lang zullen vol houden om flink korting te blijven geven. Bovendien hebben door extra winst tijdens de vorige periode nu mooie elektronische borden met advontuurlijke reclamevideos en zelfs reclame op stoere F1 wagens. Én ze zitten op de beste locatie, daardoor trekken ze toch extra klanten maar moeten toch ook de winst stevig houden. Direct omhoog met die prijs.

Zijn er in BE nog geen dynamische aanbieders? Hier betaal ik tijdens de middaguren alleen het belastingtarief (17ct) soms zelfs nog minder als de prijs negatief wordt.

hf49SK.png

(17ct komt er nog bij, dit is afgelopen zondag, doorgaans is het iets minder voordelig, maar op zondag je auto laden en de was draaien is dus wel interessant, 's winters zie je die lage prijzen ook wel rond 4:00 's nachts).

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat het meer in externe omstandigheden zit. Er zijn nog maar een paar destilleerderijen die benzine maken. De basis is eigenlijk hetzelfde (zomer-winter maakt wel uit) de dopes en toevoegingen worden ook veelal centraal er in gegooid. Bij zo'n brandstofdepot zie je vrachtauto's van verschillende merken brandstof kris kras door elkaar heen laden via dezelfde slangen. Op vakantie is het vaak warmer (dus geen echt koude starts en versnellingsbak etc ook gelijk redelijk op temperatuur), rij je vaak constanter lange afstanden aan één stuk of juist toeristisch door de kleine plaatsjes met lage snelheid.
Het gekke is dat ik dit vooral elk jaar opmerk met de oldtimer - een auto met carburateur en 1-2-3 ontsteking. Jaarlijks doen we daar een uitstap met een grote rondrit in het 'bergachtig' gebied daar.
Het gaat dan wel over een lange rit zonder koudestart en autosnelweg terug naar huis - maar ik vraag er wel steeds het uiterste van mijn R4'tje, net als de autosnelwegrit waar ik gewoon tegen 120 rij. Niet bepaald zuinige omstandigheden, en dat voor een auto met minimaal tot geen motormanagement.

Het rare hieraan is dat ik steeds thuis voltank, naar Luxemburg rij, overnachten, aan de rondrit (150-200km) start, halfweg die rondrit stop om te tanken, en vervolgens de andere helft van de rondrit rij en de dag daarna weer naar huis. Daarna tank ik thuis pas weer als het nodig is.
2 gelijkaardige stints dus - waarbij er in de 2de stint gewoon lokaal verkeer is, en toch is hij met stint 2 steeds zuiniger. Enige logische verklaring gezien het primitieve motormanagement is dat het tussen mijn oren zit en ik mijn rechtervoer erop aanpas...
...maar toch...

Ik rij, zonder rekening te houden met terug levering van m'n zonnepanelen, voor iets van 5 cent per kilometer aan energie.
Dat terugleveren is wel ingewikkeld: Zoals nu, vandaag, hele straat levert stroom terug, spanning > 250 volt en dus schakelen de panelen uit. Anders max 3 kW terugleveren, meestal minder, en dan de auto opladen op laagste stand met 3.6 kW als we de tijd hebben.
5ct per km is goedkoop, maar ook niet meer zo spectaculair goedkoper als het geweest is, met onze brandstofprijzen hier kom je gemakkelijk op 7cent per km. Dat in combinatie met ons belastingstelsel maakt dat een EV in verschillende situaties op het einde van de rit duurder komt, zeker in combinatie met een kleine auto en weinig kilometers per jaar. Grote auto en veel kilometers? Dan kan een EV op het einde van de rit meer dan 10k goedkoper uitkomen. Ergens jammer want in het eerste geval is range eigenlijk nooit een issue en zou een EV een prima auto kunnen zijn.

Zijn er in BE nog geen dynamische aanbieders? Hier betaal ik tijdens de middaguren alleen het belastingtarief (17ct) soms zelfs nog minder als de prijs negatief wordt.
Die zijn er, maar dan moet je ook gaan zorgen dat je bijna al je stroom opgebruikt of zelfs van het net gaat halen op de juiste momenten. Zonder EV & thuisbatterij is dit dus niet zo interessant.

Ik gebruik wel het koppel om snel te accelereren als het kan.... en normaliter 10-20 km boven de snelheidslimiet. Geen zuinige rijder (mits mevrouw Zoveel er niet naast zit). Dus of je met een ICE auto van dit formaat en rijstijl het haalt 7 cent..... Met m'n Chrysler zat ik op 18 ct/km brandstof

@Vorq: vorig jaar heb ik ook zo’n dynamisch contract gehad en had je nog wel eens “goedkope” dagen.
2024 effectief 1! dag met 2 uur waarop de prijs inclusief belastingen onder 0 uitkwam.
Vanavond betaal je weer gewoon dik boven de 40 cent.
In 2025 tot nog toe ook maar 1 dag met negatieve prijzen en ik heb pieken gezien in de avonden van 80 cent.
Rap weer terug naar een vast tariefcontract (26,6 ct hoog tarief, 24,6 ct laag tarief) voor 3 jaar vast.
Kan ook de vaatwasser gewoon weer ‘s nachts aan en de wasmachine ook op doordeweekse dagen ;-)

Is er iemand die mij kan uitleggen waarom de benzineprijzen zo hoog blijven terwijl de olieprijs zo'n 10$ is gezakt, en de benzineprijs geen cent, in ieder geval niet rond purmerend.
Prijzen van 1,82,9 tot 1,86,9 zijn de "goedkopere" prijzen alhier.
Owee als de olie een dollar duurder wordt, dan stijgt de benzineprijs direct met 3€cent.
Ik weet, het heeft geen zin, maar ik kan woest worden om deze onrecht
Het zit complexer in elkaar. De olie wordt op de wereldmarkt ingekocht op termijn. De olie die nu gebruikt wordt is misschien een jaar geleden gekocht. Daar komt nog bij dat benzine maar 1 onderdeel is wat uit de olie gerafineerd wordt, dus die prijs is ook niet 1 op 1 te herleiden. Als laatste is de olieprijs in USD maar rekenen wij hier af in euro. Ook dat valutarisico is ingedekt maar betekend dat de gunstiger dollarkoers geleidelijk doorberekend wordt. Alles bij elkaar betekend dit dat de benzineprijs nooit direct aangepast zal worden als de olieprijs daalt of stijgt. Er is altijd voorraad die tegen een andere prijs gewaardeerd is.

Ik voorspel dat de benzineprijs na de vakantie gaat zakken, zodat de regering op prinsjesdag kan aankondigen dat er komend jaar 16 cent bij komt.

Ik gebruik wel het koppel om snel te accelereren als het kan.... en normaliter 10-20 km boven de snelheidslimiet. Geen zuinige rijder (mits mevrouw Zoveel er niet naast zit). Dus of je met een ICE auto van dit formaat en rijstijl het haalt 7 cent..... Met m'n Chrysler zat ik op 18 ct/km brandstof
Voor die 7cent moet je inderdaad dieselen en dat met een zuinige C-segmenter. Ik heb ook best wel een zware voet maar kijk wel ver vooruit, dat heeft ook een gunstige invloed op het verbruik.

Met mijn benzine wagens zit ik wel veel duurder.

Ook maak ik uit je avatar op dat je een Tesla hebt, die dingen zijn vaak zuiniger dan de concurrentie. (welk gemiddeld verbruik haal je?)

Ook maak ik uit je avatar op dat je een Tesla hebt, die dingen zijn vaak zuiniger dan de concurrentie. (welk gemiddeld verbruik haal je?)
Doorgaans tussen 145 -185 W/km, volgens de boorcomputer. Maar verbruik is lager dan wat je moet laden! Er komt nog wat laadverliezen bij, standverlies (1% per dag), verwarming/koeling, tegenwind, hoogteverschillen etc etc. Op het scherm kan je allerlei info naar boven halen....

Doorgaans tussen 145 -185 W/km, volgens de boorcomputer. Maar verbruik is lager dan wat je moet laden! Er komt nog wat laadverliezen bij, standverlies (1% per dag), verwarming/koeling, tegenwind, hoogteverschillen etc etc. Op het scherm kan je allerlei info naar boven halen....
Best zuinig dus. Al vaak meegereden met een Ariya en deze haalt in de zomer een verbruik van 200W/km - in de winter een 230W/km. Rustige maar slecht anticiperende chauffeur.
In een Leaf haal ik zelf een 190W/km, in een Zoë 150-170 - dus dan is zo een Tesla wat een grotere auto is best wel zuinig.

Terug
Bovenaan