Beschadigde band, is het nodig deze te vervangen?

happy enyaq driver

Net ingestapt
Hallo,

Vorig weekend ben ik in een moment van onoplettendheid, over een een vluchtheuvel gereden met beide linkerwielen (snelheid ongeveer 40-50- km/h, was in een bocht). Helaas zijn beide velgen beschadigd en ook de (winter)banden. De achterste band was tot op het canvas beschadigd, deze wordt onder toestemming van de leasemaatschappij vervangen. Dit geldt echter niet voor de voorste band (zie foto).

Volgens de garage is er de veiligheid niet in het gedrang en kan ik er mee doorrijden.

Bijkomend nadeel is dat de nieuwe band van een ander merk is en dus een ander profiel heeft. De banden zitten er voor het tweede seizoen onder.

Vraag is dus of dit acceptabel cq wenselijk is.

Hoor graag jullie mening.

Het is niet wenselijk, maar wel acceptabel. Zo lang de wang van de band geen sterkteverlies heeft, kun je er mee doorrijden. Zou wel om een nieuwe vragen voor het volgende winterseizoen.

Goed in de gaten houden, dit soort beschadigingen kan op termijn puisten veroorzaken die weer garant staan voor een klapband.

Bij mijn weten, moeten banden op de zelfde as hetzelfde merk/profiel te hebben. Voor en achter mogen afwijkend zijn, maar links en rechts niet.
Dus als er een band vervangen word, door een afwijkende band, zal er toch nog een vervangen moeten worde op dezelfde as. Lijkt mij een mooi excuus om de beschadigde band ook te laten vervangen

marcel21674 zei:
Bij mijn weten, moeten banden op de zelfde as hetzelfde merk/profiel te hebben. Voor en achter mogen afwijkend zijn, maar links en rechts niet.
Dus als er een band vervangen word, door een afwijkende band, zal er toch nog een vervangen moeten worde op dezelfde as. Lijkt mij een mooi excuus om de beschadigde band ook te laten vervangen

Helaas niet meer. Alleen radiaal- en diagonaalbanden moeten op dezelfde as zitten.

Het nadeel van twee verschillende banden op één as is dat het weggedrag en het remgedrag anders kan zijn wat men tijdens het rijden/ remmen kan merken.
Zie de testen m.b.t. remweg en gedrag tijdens nat wegdek etc. soms een verschil van meters waardoor de auto zou kunnen uitbreken.

klein stukje rubber van de band af..kan je echt wel mee blijven rijden,geen probleem.

Rob verkoop zei:
Het nadeel van twee verschillende banden op één as is dat het weggedrag en het remgedrag anders kan zijn wat men tijdens het rijden/ remmen kan merken.
Zie de testen m.b.t. remweg en gedrag tijdens nat wegdek etc. soms een verschil van meters waardoor de auto zou kunnen uitbreken.

Dat probleem hou je toch, ook als het precies dezelfde banden betreft. Immers, de oude heeft bijv. nog 4 mm. profiel en de nieuwe 8-9 mm.

Is inderdaad een hap uit de velgbescherming, kan geen kwaad.

Wel voorlopig dagelijks even controleren op bulten daar.    Zit er een bultje, gelijk vervangen.

Muddy Bandit zei:
Goed in de gaten houden, dit soort beschadigingen kan op termijn puisten veroorzaken die weer garant staan voor een klapband.

Dit is het beste advies.
Op zich zit het hier naar (wat lijkt) in de velgbescherming, die ervoor bedoeld is om dit soort tikken op te vangen.
Het rubber is hier dus dikker dan in de rest van de wang, waardoor het karkas voorlopig nog niet zichtbaar word.
Wel kan het zijn dat de band door de klap intern beschadigd raakt zeker omdat dit op snelheid is gebeurt (dit is normaal om je velg te beschermen bij lichte aanraking met een stoeprand tijdens het inparkeren) Dus opletten of er geen blaas ontstaat is hier aan te raden.

Was er verder niks beschadigd? Ik heb het zelf ook eens gehad helaas, en toen was er een velg krom en een wiellager aan gort. Gek genoeg was er met de banden niks aan de hand.

Ja klopt opletten of er geen puist komt.

Echter is het advies nog wel om het liefste 4 dezelfde banden te hebben en anders 2x2, verschil is minder dan vroeger maar omdat elke band een compromis is heeft geen enkel merk of type dezelfde eigenschappen, met in sommige uiterste gevallen een niet linear weggedrag tot gevolg.

Terug
Bovenaan