Betaalbare ruime auto als daily en voor vakanties

Fabian f1247954

Startmotor
Ik rij nu al 2 jaar mijn Micra uit 1998 en heb geen plannen om deze weg te doen maar ik wil iets praktischers erbij.
Ik heb nu een budget van €6.000,-, ik kan in principe ook even doorsparen naar €8.000,- of €10.000,-

Mijn absolute eisen zijn dat de auto airco (liefst climate control), cruise control en parkeersensoren achter (of camera) moet hebben. De auto moet ook niet al te veel gebruiken, graag onder de 5,5l/100km of 18km/L. Ook zou ik de wegenbelasting graag onder de €60 per maand of €180 per kwartaal houden. Ik rij niet bijzonder veel (~20.000km per jaar) maar wil wel lange reizen gaan maken en ga regelmatig naar festivalcampings dus ik heb wel flink wat ruimte nodig, hierdoor dus voorkeur voor een station. Als 21 jarige met 4 schadevrije jaren (vraag me niet hoe) speelt de verzekeringskosten ook een rol.

Ik heb een tijd naar de Peugeot 308SW (2014-2018) zitten kijken maar weet niet zeker of die slim is om te kopen aangezien de meeste die binnen mijn budget vallen over de 150.000km gereden hebben en de 1.2 PureTech motor die erin ligt regelmatig voortijdig problemen vertoont.
Ook heb ik gekeken naar een Focus Mk3 maar deze hebben met hun 1.0 Ecoboost ook veel problemen met de distributieriem die in de olie loopt.

Wat is in mijn situatie de beste auto om te kopen? Of is het beter om door te sparen om die extra 2- 4 duizend euro uit te kunnen geven?

Wat ik zo snel kan bedenken:
- Renault Clio station (een 4e generatie lukt op zich net met je budget, van de 3e generatie ook diverse keuze)
- Skoda Fabia combi (de juiste motor kan hier nog een dingetje zijn, andere forummers weten hier meer over)

In principe een maatje kleiner, maar nog altijd de ruimte van een stationwagon.
Verder vind ik dat je best eisen hebt, gezien je (beperkte) budget, maar uiteraard mag dat.

Trek je het budget op, dan kom je terecht bij aanzienlijk jongere auto's.
In dat geval zou ik je zeker ook de Opel Astra K (vanaf 2016) in overweging willen geven (veel value for money)

Een op zich net exemplaar zo op de foto's:
Opel Astra | € 7.650 | 2017 | 209.560 km

Een stukje duurder, jonger, minder kilometers:
Opel Astra | € 9.450 | 2019 | 148.145 km

Maar ook een Octavia, een Megane of een jongere Fabia of Clio behoren dan tot de mogelijkheden.

Ik heb een tijd naar de Peugeot 308SW (2014-2018) zitten kijken maar weet niet zeker of die slim is om te kopen aangezien de meeste die binnen mijn budget vallen over de 150.000km gereden hebben en de 1.2 PureTech motor die erin ligt regelmatig voortijdig problemen vertoont.
Ook heb ik gekeken naar een Focus Mk3 maar deze hebben met hun 1.0 Ecoboost ook veel problemen met de distributieriem die in de olie loopt.
Met dit budget zou ik deze twee auto's ook niet prefereren. Het kan best goed zijn, zeker met goed (aantoonbaar) onderhoud maar de risico's bij deze modellen zijn wel groter dan gemiddeld. Beter niet dus.

De opties die @Rudyke geeft, daar kan ik mij in vinden. Astra K is een fijne, maar dan zou ik het budget wel naar €10k brengen wanneer je 20k km per jaar rijdt. Ik ga er dan vanuit dat je wel heel wat jaren wil rijden met deze aankoop.

Wat ik zo snel kan bedenken:
- Renault Clio station (een 4e generatie lukt op zich net met je budget, van de 3e generatie ook diverse keuze)
- Skoda Fabia combi (de juiste motor kan hier nog een dingetje zijn, andere forummers weten hier meer over)

In principe een maatje kleiner, maar nog altijd de ruimte van een stationwagon.
Verder vind ik dat je best eisen hebt, gezien je (beperkte) budget, maar uiteraard mag dat.

Trek je het budget op, dan kom je terecht bij aanzienlijk jongere auto's.
In dat geval zou ik je zeker ook de Opel Astra K (vanaf 2016) in overweging willen geven (veel value for money)

Een op zich net exemplaar zo op de foto's:
Opel Astra | € 7.650 | 2017 | 209.560 km

Een stukje duurder, jonger, minder kilometers:
Opel Astra | € 9.450 | 2019 | 148.145 km

Maar ook een Octavia, een Megane of een jongere Fabia of Clio behoren dan tot de mogelijkheden.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! ik heb inderdaad ook Clio's langs zien komen maar ik vertrouw Renaults niet helemaal, mijn vader heeft een Grand Scenic gehad die een hele waslijst van problemen had.
De Skoda Fabia is inderdaad ook een optie alleen is in mijn budget eigenlijk alleen de 1.0tsi te koop, deze heeft nogal wat kwalen van wat ik heb gezien, voor de 1.2 zit je al gauw boven de 10k, en voor zo'n prijspunt is er wel meer te vinden.

Die Opel Astra is inderdaad een heel leuk klinkende optie, al is die achterkant even wennen, vooral het verbruik en mooi interieur zijn wel heel interessant. Alleen vraag ik me wel af of die 105pk van de 1.0 genoeg zal zijn hier in het heuvelland, laat staan volgeladen in de Alpen of Pyreneeën. Zijn er voor de rest motoren die je met een grote bocht moet ontwijken of zijn ze allemaal wel goed te vertrouwen?

Laatst bewerkt:
Met dit budget zou ik deze twee auto's ook niet prefereren. Het kan best goed zijn, zeker met goed (aantoonbaar) onderhoud maar de risico's bij deze modellen zijn wel groter dan gemiddeld. Beter niet dus.

De opties die @Rudyke geeft, daar kan ik mij in vinden. Astra K is een fijne, maar dan zou ik het budget wel naar €10k brengen wanneer je 20k km per jaar rijdt. Ik ga er dan vanuit dat je wel heel wat jaren wil rijden met deze aankoop.
Dit is een heel goed punt, van wat ik op autoscout kan vinden zijn de meeste (fatsoenlijk uitgeruste) Astra K's inderdaad rond de 10k. Ik heb alleen altijd een achterdocht bij auto's met een turbo, het is toch gewoon een extra bewegend onderdeel wat fout kan gaan...

Je kan beter in het mindere populaire mpv segment kijken, vaak heb je dan ook uitneembare stoelen en klaptafeltjes, en een achterklep waar je onder kan zitten. Ideale festival auto's wellicht heeft decathlon/ obelink nog 1 of ander tentje die je kan verbinden met de achterklep. Als je voor de porta poti 335 gaat , dan kun je die kwijt in een standaard action poefje. Wellicht hebben ze bij de action ook nog buiten douches.

Wat ik mij ook afvraag, hoeveel ruimte heb je echt nodig? Festival ga je niet met een gigantische tent staan, wel? En met hoeveel mensen zit je dan in zo'n auto?
Anders is een (ruime) hatchback voldoende, lijkt mij?
MPV of een ander minder populair model scheelt je wel in de aanschaf t.o.v. een Astra K, welke populairder is.
En wat je zegt, wennen aan het uiterlijk, dat snap ik. Één van de redenen waarom ik destijds voor een Focus koos

Ik heb alleen altijd een achterdocht bij auto's met een turbo, het is toch gewoon een extra bewegend onderdeel wat fout kan gaan...
Als je een zuinige en niet al te zware C-segmenter zoekt kan je niet om de turbo blokjes heen. Een 1.0 Turbo heeft hetzelfde vermogen als een 1.6 zonder turbo, maar een hoger koppel en draait mogelijk ook minder toeren bij dezelfde snelheid. Daarnaast is het blok iets kleiner en dus lichter. Oftewel; wil je een zuinige en niet te zware auto, dan kan je in dit segment niet om een turbo blokje heen.

Wat ik mij ook afvraag, hoeveel ruimte heb je echt nodig? Festival ga je niet met een gigantische tent staan, wel? En met hoeveel mensen zit je dan in zo'n auto?
MPV of een ander minder populair model scheelt je wel in de aanschaf t.o.v. een Astra K, welke populairder is.
En wat je zegt, wennen aan het uiterlijk, dat snap ik. Één van de redenen waarom ik destijds voor een Focus koos
Zelf voorzienend op een festival is ook wel wat waard, maar das aan ts, een compressor koelkast en een powerstation nemen wel wat ruimte in, en een hatchback is minder vernuftig dan een mpv of personen uitvoering van een bestelauto

Ik zou aanraden om door te besparen naar € 10.000, dan kijk je toch naar jongere auto's met lagere kilometerstanden.

De al genoemde Opel Astra en Renault Clio zijn hele goede suggesties. Bijna elke auto met moderne, zuinige, efficiënte motor heeft tegenwoordig een turbo. Of je komt uit bij hybride zoals de Honda Insight, Toyota Prius, of Toyota Auris.
Dat zijn ook hele goede opties. ( zijn vaak geen koopjes)

Met 20.000 km per jaar zou je ook naar lpg kunnen kijken, zoals bijvoorbeeld een Dacia Logan MCV of Dacia Sandero op lpg.

(Om de betrouwbaarheid zou ik de Clio niet laten staan, de auto staat erg goed aangeschreven op betrouwbaarheid. Ik heb zelf een Clio 5, sinds juni 2020 in bezit, en geen enkele storing of mankement gehad)

Laatst bewerkt:
Je kan beter in het mindere populaire mpv segment kijken, vaak heb je dan ook uitneembare stoelen en klaptafeltjes, en een achterklep waar je onder kan zitten. Ideale festival auto's wellicht heeft decathlon/ obelink nog 1 of ander tentje die je kan verbinden met de achterklep. Als je voor de porta poti 335 gaat , dan kun je die kwijt in een standaard action poefje. Wellicht hebben ze bij de action ook nog buiten douches.
Aan welke MPV's denk je dan? Want die zijn misschien wel minder populair, maar volgens mij toch ook nog best aan de prijs? Of je komt ook echt in het segment terecht dat 15+ jaar oud is.

Een MPV zal het waarschijnlijk niet worden, die zijn al snel te zwaar/onzuinig voor wat ik nodig heb. Ik ben afgelopen zomer met 3 man in de Micra naar een festival geweest, hoewel dit net lukte was dit totaal niet comfortabel, de achterbak en -bank zaten tot op het dak vol en ook de bijrijder moest een tas op zijn schoot nemen. Ik neem geen grote feesttenten of iets dergelijke mee, gewoon een simpele 4 persoons tent.

Een hatchback zal misschien net wel of net niet lukken maar dan heb ik liever een station, ook heb ik een klein fotografiebedrijfje waar ik vaker de auto voor vollaad, ik heb een tijdje stagegelopen bij een andere fotograaf die een Volvo v40 reed en vond dat zo'n formaat met alle apparatuur toch wat klein was.

Als je een zuinige en niet al te zware C-segmenter zoekt kan je niet om de turbo blokjes heen. Een 1.0 Turbo heeft hetzelfde vermogen als een 1.6 zonder turbo, maar een hoger koppel en draait mogelijk ook minder toeren bij dezelfde snelheid. Daarnaast is het blok iets kleiner en dus lichter. Oftewel; wil je een zuinige en niet te zware auto, dan kan je in dit segment niet om een turbo blokje heen.
Dit klopt inderdaad wel, ik heb even gekeken wat er in vergelijkbare auto's zat en het is alemaal ~1liter turbo blokjes. Ach ja, zo lang die goed onderhouden zijn zullen ze wel mee vallen toch?

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! ik heb inderdaad ook Clio's langs zien komen maar ik vertrouw Renaults niet helemaal, mijn vader heeft een Grand Scenic gehad die een hele waslijst van problemen had.
De Skoda Fabia is inderdaad ook een optie alleen is in mijn budget eigenlijk alleen de 1.0tsi te koop, deze heeft nogal wat kwalen van wat ik heb gezien, voor de 1.2 zit je al gauw boven de 10k, en voor zo'n prijspunt is er wel meer te vinden.

Die Opel Astra is inderdaad een heel leuk klinkende optie, al is die achterkant even wennen, vooral het verbruik en mooi interieur zijn wel heel interessant. Alleen vraag ik me wel af of die 105pk van de 1.0 genoeg zal zijn hier in het heuvelland, laat staan volgeladen in de Alpen of Pyreneeën. Zijn er voor de rest motoren die je met een grote bocht moet ontwijken of zijn ze allemaal wel goed te vertrouwen?
Voor zover ik hier op het forum al een tijdje meelees, staat de 0.9 TCE motor van de Clio IV bekend als gewoon een betrouwbaar blok. Anderen kunnen daar wellicht beter onderbouwd uitspraken over doen. Idem voor de 1.0 van de Opel Astra. Uiteraard helpt regelmatig en goed onderhoud bij de algehele staat van de motor en auto in het geheel.

Of deze blokjes ook genoeg power hebben voor in het heuvelland, dat weet ik zelf dan weer niet. Woon in het vlakke westen van ons landje. Idem mijn broer die een Astra K met 1.0 motor rijdt. Hoor hem nooit over gebrek aan vermogen. Maar ja, het is hier vlak. Dus dat zou je in een proefrit eens kunnen of moeten testen.

Zelf voorzienend op een festival is ook wel wat waard, maar das aan ts, een compressor koelkast en een powerstation nemen wel wat ruimte in, en een hatchback is minder vernuftig dan een mpv of personen uitvoering van een bestelauto
Oh nee dat zal het sowieso niet worden, ik zet de auto gewoon op de parking neer en loop naar de algemene camping. Die luxe van bij/in de auto kamperen heb ik nog niet nodig, dat komt later in het leven misschien nog. Alhoewel het misschien wel fijn zou zijn om op lange roadtrips op de bonnefooi een matras achterin kwijt te kunnen is dit totaal niet per sé nodig.

Wat de kracht betreft, wij zijn afgelopen zomer met een volgeladen Focus + flinke dakkoffer naar Italië gereden. 2 volwassenen en 2 kleine meiden als passagiers. Het is een 1.0 125 pk en ik had geen enkel moment het gevoel dat ik te weinig vermogen had. Het vraagt wat meer schakelen, dat is het enige. Maar je moet in de bergen sowieso denken aan de juiste versnelling.

Ook eens met mijn ouders op wintersport geweest met een Captur met 0.9 motor, denk TCe. Weet niet hoeveel pk, maar die kwam echt wel vermogen te kort. En die captur was op dat moment echt niet zwaarder dan de Focus.

Ik denk dat de 1.0 van de Astra krachtig genoeg is! En anders heb je nog de 1.4, 150 pk, dat is helemaal genoeg. Koppel weet ik zo niet.

Ik zou aanraden om door te besparen naar € 10.000, dan kijk je toch naar jongere auto's met lagere kilometerstanden.

De al genoemde Opel Astra en Renault Clio zijn hele goede suggesties. Bijna elke auto met moderne, zuinige, efficiënte motor heeft tegenwoordig een turbo. Of je komt uit bij hybride zoals de Honda Insight, Toyota Prius, of Toyota Auris.
Dat zijn ook hele goede opties. ( zijn vaak geen koopjes)

Met 20.000 km per jaar zou je ook naar lpg kunnen kijken, zoals bijvoorbeeld een Dacia Logan MCV of Dacia Sandero op lpg.

(Om de betrouwbaarheid zou ik de Clio niet laten staan, de auto staat erg goed aangeschreven op betrouwbaarheid. Ik heb zelf een Clio 5, sinds juni 2020 in bezit, en geen enkele storing of mankement gehad)
Voor de hybride's is er voor €10.00,- inderdaad niet heel veel te vinden, er staan op autoscout 2 Auris touring's uit '13 en '14 te koop met net onder 200.000km. Dan heb ik toch liever voor diezelfde prijs een veel jongere auto met minder op de teller.

Op LPG heb ik inderdaad wat Logans voorbij zien komen maar dan heb je wel maar een Dacia en ik heb een absolute bloedhekel aan die auto's, geen enkele Dacia spreekt me aan, vooral het interieur vind ik uitermate flut. Ik woon zelf ook 5min rijden van een Belgisch tankstation af dus ik tank lekker goedkoop. (€1,51/L 95 op het moment)

Wel fijn om te horen dat de Clio nu een betrouwbare optie is, ik heb zelf een Clio 2 gehad en we hadden vroeger een Grand Scenic als familie auto en dat waren allebei nachtmerries om op de weg te houden. Ik zal de Clio (I)V in gedachte houden bij mijn zoektocht.

Overweeg je ook een wat oudere Japanse auto genre Mazda 3, Toyota Corolla, Honda Civic…?
OK, allemaal niet spannend maar geen turbo, geen CVT, veelal distributieketting ipv riem. En bewezen betrouwbaarheid maar wel eerder roest gevoelig.
Airco zal niet lastig zijn om te vinden, parkeersensoren misschien iets meer.

Oh nee dat zal het sowieso niet worden, ik zet de auto gewoon op de parking neer en loop naar de algemene camping. Die luxe van bij/in de auto kamperen heb ik nog niet nodig, dat komt later in het leven misschien nog. Alhoewel het misschien wel fijn zou zijn om op lange roadtrips op de bonnefooi een matras achterin kwijt te kunnen is dit totaal niet per sé nodig.
Verkeerd begrepen, dacht dat je ook in je auto wil overnachten. Wellicht vind je binnen jouw budget een fiat tipo , das een vergeten auto

De 1.0 ecoboost van Ford heeft niet veel problemen, op voorwaarde dat de juiste olie wordt gebruikt.
Alleen moet de riem elke 10 jaar/240.000km vervangen worden en dat is een vrij dure grap.
Er zijn sinds 2013 miljoenen van verkocht en er zal vast wel iemand zijn die pech heeft, maar ook volgens ANWB is het een betrouwbare motor. Ford rijdt erg fijn, je krijg veel voor je geld.

De 1.0 ecoboost van Ford heeft niet veel problemen, op voorwaarde dat de juiste olie wordt gebruikt.
Alleen moet de riem elke 10 jaar/240.000km vervangen worden en dat is een vrij dure grap.
Er zijn sinds 2013 miljoenen van verkocht en er zal vast wel iemand zijn die pech heeft, maar ook volgens ANWB is het een betrouwbare motor. Ford rijdt erg fijn, je krijg veel voor je geld.
De interval is inmiddels teruggebracht naar 8 jaar.

Ocasion Artikelen van de anwb krijgen nooit een update , dus die worden nog weleens ingehaald door de actualiteit.
Bij anwb heb je ook de expert vragen. En er komen steeds meer occasion reviews bij. Maar waar staat die actualiteit?
Genoeg mensen die wat roepen, maar voordat ik een Ford had gekocht, heb ik dat goed uitgezocht (2x). Dus ik ben erg benieuwd naar de nieuwe feiten die ik in 2016 en 2020 niet ben tegengekomen.

Ik ben op het moment op zoek naar een nieuwere auto als upgrade voor mijn '98 Micra k11 die ik als student heb gekocht, ik heb een budget van ongeveer 12k-13k. Voor deze prijs zat ik te twijfelen twijfelen tussen een Focus ST station ('13-'15) of een Passat variant GTE ('15-'16).
De reden dat ik misschien hybride wil is het gebruik die de auto gaat zien, ik maak 6x per week een rit van 6 minuten (4km) en weet dat dit niet goed is voor een benzinemotor, maar telt dat nog steeds als ik ook 6x per week (minimaal) een rit van een halfuur (30km) ermee maak? Ik heb geen manier om van eigen stroom te laden dus qua benzinekosten zal er niet veel verschil in zitten en heb voor de rijervaring natuurlijk liever een ST, ook zijn de kosten voor de verzekering en wegenbelasting vergelijkbaar.

Wat zou hier de betere optie zijn, zijn die korte ritten dusdanig slecht voor de motor om een hybride te kiezen of maakt dit door de andere ritten niet echt meer uit? Andere opties voor mijn budget zijn ook altijd welkom, liefst een estate, moet 4drs zijn. Wordt gebruikt als daily en vakantie auto dus moet praktisch en groot zijn maar het liefst ook wat sportiefs.

Ik ben benieuwd waar jullie mee kunnen komen en wat jullie van mijn keuzes vinden :)

Passat zou ik sowieso niet doen, volgens mij staan die GTE's al niet zo best bekend en voor jouw budget zit je helemaal aan de onderkant van de markt. Sowieso snap ik niet zo goed waarom je van een oude krappe B-segmenter meteen naar een grote D-segment stationwagen zou willen. Zou dan veel eerder naar C-segment of zelfs B-segment kijken, meer dan voldoende aanbod, minder duur ook in echt alles.

Passat zou ik sowieso niet doen, volgens mij staan die GTE's al niet zo best bekend en voor jouw budget zit je helemaal aan de onderkant van de markt. Sowieso snap ik niet zo goed waarom je van een oude krappe B-segmenter meteen naar een grote D-segment stationwagen zou willen. Zou dan veel eerder naar C-segment of zelfs B-segment kijken, meer dan voldoende aanbod, minder duur ook in echt alles.
Onderkant van de markt vind ik totaal niet, vanaf de 7k kan je al een Opel Astra K, Peugeot 308SW of Ford Focus 1.0 halen, voor 13k is er flink wat te vinden. De reden dat ik een grotere auto wil is omdat deze als vakantie auto gebruikt gaat worden waarmee we met 4 volwassenen roadtrips mee gaan rijden.

Bij de Focus even kijken welk blok je dan hebt. Ecoboost met natte riem vraagt om goed onderhoud, maar misschien heb je bij een '13-'15 ST nog een ander type.
6x 4 km vindt geen enkele ICE "leuk" en met 30km, is dat dan ook snelweg bijvoorbeeld? Is nog steeds geen grote afstand dus echt heel warm rijden, nee. Dan zou ik extra goed kijken naar de motor.
Verder is er al veel gezegd over de Passat. Ik heb ooit ook overwogen als occasion, maar de verhalen waren gemiddeld niet heel positief, als occasion. En heb je alleen de ruimte nodig voor een roadtrip? Dan is het wel erg duur als dagelijks gezien de belasting bijvoorbeeld, zoals gezegd.

Zeker. De 1.0 Ecoboost kwam in 2012. Ik had een 1.0 Ecoboost uit juni 2013.
Snap ik, maar niet alle auto's hadden de 1.0, wel? Maar goed, grootste deel wel en ook de natte riem, dus dan goed kijken naar het onderhoud. Occasion is nu wel 10 jaar oud en had die generatie ook niet relatief veel problemen met de koeling? Staat mij iets bij van een slechte slang...

Denk dat de Megane/Astra K ook wel goed alternatieven zijn. Maar er is al veel gezegd hierboven, ook als reactie op het eerste bericht van september '24

Terug
Bovenaan