Betaalbare ruime auto als daily en voor vakanties

Fabian f1247954

Startmotor
Ik rij nu al 2 jaar mijn Micra uit 1998 en heb geen plannen om deze weg te doen maar ik wil iets praktischers erbij.
Ik heb nu een budget van €6.000,-, ik kan in principe ook even doorsparen naar €8.000,- of €10.000,-

Mijn absolute eisen zijn dat de auto airco (liefst climate control), cruise control en parkeersensoren achter (of camera) moet hebben. De auto moet ook niet al te veel gebruiken, graag onder de 5,5l/100km of 18km/L. Ook zou ik de wegenbelasting graag onder de €60 per maand of €180 per kwartaal houden. Ik rij niet bijzonder veel (~20.000km per jaar) maar wil wel lange reizen gaan maken en ga regelmatig naar festivalcampings dus ik heb wel flink wat ruimte nodig, hierdoor dus voorkeur voor een station. Als 21 jarige met 4 schadevrije jaren (vraag me niet hoe) speelt de verzekeringskosten ook een rol.

Ik heb een tijd naar de Peugeot 308SW (2014-2018) zitten kijken maar weet niet zeker of die slim is om te kopen aangezien de meeste die binnen mijn budget vallen over de 150.000km gereden hebben en de 1.2 PureTech motor die erin ligt regelmatig voortijdig problemen vertoont.
Ook heb ik gekeken naar een Focus Mk3 maar deze hebben met hun 1.0 Ecoboost ook veel problemen met de distributieriem die in de olie loopt.

Wat is in mijn situatie de beste auto om te kopen? Of is het beter om door te sparen om die extra 2- 4 duizend euro uit te kunnen geven?

Wat ik zo snel kan bedenken:
- Renault Clio station (een 4e generatie lukt op zich net met je budget, van de 3e generatie ook diverse keuze)
- Skoda Fabia combi (de juiste motor kan hier nog een dingetje zijn, andere forummers weten hier meer over)

In principe een maatje kleiner, maar nog altijd de ruimte van een stationwagon.
Verder vind ik dat je best eisen hebt, gezien je (beperkte) budget, maar uiteraard mag dat.

Trek je het budget op, dan kom je terecht bij aanzienlijk jongere auto's.