Betrouwbaarste merken 2024-2026 (Consumer Reports, o.a. JD Power)

MCW 41

Petrolhead
Tegenwoordig gaat het alleen nog over EV vs ICE, accudegradatie e.d. Nu gewoon een ouderwets betrouwbaarheidslijstje.

1. Subaru - 68/100
2. Lexus - 65/100
3. Toyota - 62/100
4. Honda - 59/100
5. Acura - 55/100
6. Mazda - 55/100
7. Audi - 54/100
8. BMW - 53/100
9. Kia - 51/100
10. Hyundai - 50/100
11. Buick
12. Nissan
13. Ford
14. Genesis
15. Volvo
16. Chevrolet
17. Tesla
18. Volkswagen
19. Jeep
20. GMC
21. Cadillac
22. Rivian

En wat betekenen die cijfers? Als 100 "nooit problemen" is en nul "hij doet het nooit" is zelfs nummer 1 niet echt geweldig. Ik neem aan dat je de cijfers anders moet interpreteren. Als dit de kans aangeeft dat een auto een storing heeft zal het halve Nederlandse wagenpark regelmatig langs de kant van de weg moeten staan.

En wat betekenen die cijfers? Als 100 "nooit problemen" is en nul "hij doet het nooit" is zelfs nummer 1 niet echt geweldig. Ik neem aan dat je de cijfers anders moet interpreteren. Als dit de kans aangeeft dat een auto een storing heeft zal het halve Nederlandse wagenpark regelmatig langs de kant van de weg moeten staan.

Het voelt met deze lijstjes vaak behoorlijk willekeurig welke merken er bovenaan eindigen. Buiten Toyota en Lexus, die vaak de lijst aanvoeren, lijkt het alsof ieder ander merk op elke plek in het lijstje zou kunnen eindigen.

Wel leuk om te zien hoe de Duitse merken buiten Mercedes en Volkswagen om het prima doen in deze lijstjes. De reputatie van BMW en Audi omtrent betrouwbaarheid is toch heel lang anders geweest.

Het voelt met deze lijstjes vaak behoorlijk willekeurig welke merken er bovenaan eindigen. Buiten Toyota en Lexus, die vaak de lijst aanvoeren, lijkt het alsof ieder ander merk op elke plek in het lijstje zou kunnen eindigen.

Wel leuk om te zien hoe de Duitse merken buiten Mercedes en Volkswagen om het prima doen in deze lijstjes. De reputatie van BMW en Audi omtrent betrouwbaarheid is toch heel lang anders geweest.
Lijstjes geven idd enkel trends aan, de volgorde kan wel eens verschillen naargelang de bron en methode. 1 constante: Lexus en Toyota die heel goed scoren.

JD power geeft volgende ranking:

jd-power.png

Wel toevallig de Japanners bovenaan ;) Mazda zou hoger staan als de nieuwe CX-90 niet (vergelijkbare) problemen heeft als de CX-60.

Ik heb mijn Mercedes het lijstje even laten zien. Hij vertrok geen brandstofleiding en begon vrolijk aan kilometer 223648.

Ik vind in dit soort lijstjes Lexus raar. Het merk maakt totaal geen budget auto's en dat is waar andere merken vaak de punten verliezen. Daarmee is het van de ene kant een duidelijke lijst en aan de andere kant behoorlijk nietszeggend.

Ik zou vooral een Europees lijstje willen zien, in de VS verkopen ze een hoop merken niet én de mix van voertuigen is ook compleet anders. Neem bijvoorbeeld Ford. De gemiddelde Amerikaanse Ford is een F150, maar in Europa worden die amper verkocht.

Ik vind in dit soort lijstjes Lexus raar. Het merk maakt totaal geen budget auto's en dat is waar andere merken vaak de punten verliezen. Daarmee is het van de ene kant een duidelijke lijst en aan de andere kant behoorlijk nietszeggend.
Een goedkopere auto hoeft niet per se minder betrouwbaar te zijn. Een merk als Subaru heeft nauwelijks duurdere modellen en doet het prima in deze lijst. Andere luxemerken zoals Land Rover en Rivian die alleen in hogere segmenten zitten doen het ook niet al te best.

Ach het zijn maar lijstjes. Als je hem omdraait ziet ie er weer heel anders uit ;)!

Ik geloof meer in het testen van merken zelf, daarom koop ik vaak weer een ander merk. Zo leer je verschillende merken/bedrijven beter kennen en doe je zelf ervaring op.

Mocht Rivian naar de EU komen dan is dat zeker kandidaat Nr 1, ondanks dat ze hekkensluiter zijn op een van deze lijstjes.

Je hele leven of grotendeels bij hetzelfde merk blijven, schiet je weinig mee op, want zo leer je weinig. Maar ieder z’n meug.

En wat is de definitie van "een probleem".... 1x afgesleept moeten worden of het lampje in het dashboardkastje wat het niet doet? Valt de grote terugroepactie van bijvoorbeeld Audi hier dan ook onder?

Laatst bewerkt:
Veel van deze lijsten komen uit Amerika. Voor de Nederlandse markt heb je daar vrijwel niets aan. In Amerika rijden vaak heel andere modellen met vaak veel grotere motoren.
Ook is het belangrijk wat er gemeten is, snapt de gebruiker de multimedia niet, of is het een ernstig probleem.

Voor onderzoek op betrouwbaarheid kun je beter kijken op de site van The Carexpert ( Expert Review) Honest John, What Car, Reliability Index, Warenty Wise, ANWB en dergelijke.

Naar aanleiding van een aantal reacties op een artikel op de frontpage waarbij onderzoeken van JD Power ter sprake kwam, heb ik hier de grafieken van deze onderzoeker voor 2025 (boven) en 2026 (onder) opgezocht. Deze kleine moeite was nodig om het juiste oordeel te kunnen vellen, ook gezien de reacties die daar weer op volgden.

JD Power Dependability 2025:
JD_Power_dependability_study_2025.jpg

JD Power Dependability Study 2026:
JD_Power_dependability_study_2026.jpg

In 2026 staan meer merken boven de Industry Average (in 2025 nog Study Average genoemd). Let op: deze onderzoeken zijn gehouden met gegevens uit de USA. Het kan dus zijn dat hierdoor verschillen ontstaan in vergelijking met soortgelijke Europese onderzoeken.

Bron JD Power 2026: https://www.jdpower.com/business/press-releases/2026-us-vehicle-dependability-study-vds

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan