Betrouwbare B-segment auto voor 7K

Sjoerd1998

Startmotor
Hoi allemaal,

Wij zoeken een vervanger voor onze 2e auto. Momenteel is dit een Nissan Pixo, een uitermate betrouwbare auto.

Uit veiligheidspunt en comfort willen we dat de opvolger een maartje groter wordt. Nu heb ik echt alle opties opengehouden. Ik ben begonnen bij 0 en heb veel auto’s van het lijstje geschrapt. Dit zijn auto’s die ik heel mooi vind, maar toch niet zo betrouwbaar blijken (C3, Clio, Fiesta ecoboost, Mito).

Wat overblijft is een Rio en Yaris. Het budget is €7.000. In het verleden goede ervaringen gehad met een Rio 1.4 uit 2012, maar gek genoeg lees ik online dat mensen problemen met deze auto hebben gehad.

Wat raden jullie aan? De Yaris is niet bepaald sexy, maar heeft wel vaak een krachtige motor en leuke opties. Iemand nog tips voor de Yaris? En waar op te letten?

Andere auto’s uit Azië heb ik overwogen , maar zijn niet helemaal mijn smaak (Mazda en Suzuki).

De Yaris Hybrid heeft geen krachtige motor, maak maar eens een proefrit op de snelweg.
Ik heb 80000km probleemloos gereden in een Ford Fiesta, qua rijbeving zit dat echt op en hoger niveau dan een Yaris. Een Fiesta is eigenlijk een kleine Ford Focus, terwijl je aan de Yaris aan alle kanten merkt dat het een klasse B is.

Ga ook eens in een Mazda 2 SkyActive zitten: liefst een GT-M. Zeer luxe uitstraling, weegt net als de Fiesta onder de 1000 kilo. Maar ik weet niet of je die voor 7000 kunt meenemen.

Ik zou sowieso gaan shoppen op Marktplaats, want in de particuliere verkoop krijg je veel meer auto voor 7000 dan bij een handelaar.

Laatst bewerkt:
Met dit budget is het belangrijk om te kijken welke je het fijnste vindt rijden.
En koop er een waar aantoonbaar heel goed voor gezorgd is.

De Yaris en Rio zijn allebei goede auto’s, en gewoon een goede keus.

In het B segment zijn de verschillen in betrouwbaarheid in de praktijk niet groot.
De technische staat van de auto bepaalt veel meer de betrouwbaarheid.

Schrijf de andere door je genoemde modellen niet te snel af. Ik heb in veel B segment auto’s gereden, en er zijn flinke verschillen in comfort, weggedrag, ruimte, en geluid.

Koop de auto die het beste past bij je wensen.

Succes.

Wat is het uiteindelijk geworden https://www.autoweek.nl/forum/threads/kia-rio-verkopen-of-mee-doorrijden.12766/#post-705373
Houdt bij de yaris rekening dat je binnen je budget ouder rijdt dan als je voor een concureren gaat. Had je de urbain cruiser al wel in gedachten gehad?
Uiteindelijk deze ingeruild voor een jonge Kia Ceed met weinig KM. Bevalt erg goed!

Wat betreft de Yaris; Ik zie het inderdaad. Veel modellen van rond 2012 voor mijn budget. Dat staat me eigenlijk best wel tegen. Mijn huidige Pixo is van 2010.

Tijdens het zoeken kwam ik veel Space Stars tegen van rond 2020. Het is een A segment, maar lijkt best volwassen. Iemand hier ervaring mee?

Als je toch iets verder kijkt dan de yaris en rio, dan is ipv de spacestar een Nissan note wellicht wat. De 80 pk uitvoering heeft nog oudewetse indirecte inspuiting. De spacestar loont het om voor de 1.2 te gaan, maar het is allemaal wat op budget gericht, is ook in Thailand gemaakt

Hoe zit het met de 1.0 VVT-i ?
In de Yaris is dit wel een erg lichte motor, in de lichtere Aygo is het al niet geweldig. Zou ik zeker niet doen.

We hebben zelf een Toyota Aygo gehad, de 1.0 3 cilinder motor heeft heel weinig trekkracht bij lage toeren, je moet dus heel veel schakelen, en de motor maakt bijzonder veel lawaai, en klinkt erg rauw.

(De Aygo van ons, die we nieuw hebben gekocht, had al snel last van kantelende zuigers, en gebruikte veel olie. Is ook een punt om op te letten)

Hoe groot moet het? Wij hebben een Citigo na een Alto en dat is al een wereld van verschil.

Idd Yaris of Mazda 2 zou mijn suggestie zijn, maar of en hoeveel ze binnenin / qua koffer een maatje groter zijn dan een Nissan Pixo, geen flauw idee.
Mijn moeder had een Yaris 1.0 VVT-I, dat beestje ging vlot vooruit als je het maar goed op toeren hield. Mijn partner haar beste vriendin heeft een Mazda 2 uit ongeveer dat prijssegment en die is er zeer over te spreken. Ze is wel eens komen kijken en rijden met onze CX-3 toen we die wegdeden en die is een heel stuk ruimer maar helaas duurder (aankoop en fiscaal, want 2.0 motor).

Grappig dat je aangeeft dat een Yaris niet sexy is, terwijl je in een Pixo rijdt die zaaddodend saai is. Ook het veiligheids aspect van Pixo naar b-segment zou niet doorslaggevend moeten zijn. Ja een b-segment zal iets hoger op de veiligheidstrede staan, maar je leg het altijd af tegen bijvoorbeeld een BEV (kinetische energie / massa). Prijzen van zuinige auto's zijn schrikbarend hoog in mijn beleving. Als je geen ruim budget hebt om een flinke stap vooruit te maken in segment of bouwjaar zou ik lekker in de Pixo blijven rijden.

Grappig dat je aangeeft dat een Yaris niet sexy is, terwijl je in een Pixo rijdt die zaaddodend saai is. Ook het veiligheids aspect van Pixo naar b-segment zou niet doorslaggevend moeten zijn. Ja een b-segment zal iets hoger op de veiligheidstrede staan, maar je leg het altijd af tegen bijvoorbeeld een BEV (kinetische energie / massa). Prijzen van zuinige auto's zijn schrikbarend hoog in mijn beleving. Als je geen ruim budget hebt om een flinke stap vooruit te maken in segment of bouwjaar zou ik lekker in de Pixo blijven rijden.

Hahaha de Pixo was een verstandige keuze destijds. Weinig auto voor weinig, maar in ieder geval zeer betrouwbaar.

Blijkbaar is het moeilijk voor autofabrikanten om mooie betaalbare auto’s te maken én betrouwbaar te zijn.

Niet het niveau van een Yaris 1.3 maar ze zijn zeker betrouwbaar. De 0.9 TCE staat goed bekend.

Een Peugeot 208 is bijvoorbeeld niet betrouwbaar en zou je echt moeten vermijden.
Geldt dit ook voor de Twingo 3?

Ik weet dat het een A segment is, maar ik vind die dingen gewoon heel geinig.

Zeker! Zelfde 0.9 TCE. Koop je zelfs wat jonger voor je budget.

Meen dat er hier ook wat forumleden zijn met een twingo 3?

Zijn ze echt betrouwbaar? Ook qua motor / elektronica?

Ik vind ze wel heel mooi namelijk
Heb zelf sinds juni 2020 de opvolger een Renault Clio 5 , en tot nu toe geen enkele storing of reparatiekosten (aan de auto) gehad, gewoon heel betrouwbaar.
De Clio 4 staat ook heel goed bekend.

De 0.9 TCe in de Clio 4 heeft indirecte injectie de kans op vervuiling van de motor is veel kleiner, tegenwoordig hebben heel veel auto’s directe injectie.

Probeer het facelift model te kopen die kwam in de loop van 2016, is beter afgewerkt, met mooiere materialen, en heeft minder windgeruis.

Heb zelf gereden in de elektrische Twingo 3, is een fijne auto, heel wendbaar en overzichtelijk. Ik heb niet gereden in de benzine varianten, die zijn door de zwaardere benzinemotor achterin minder stabiel.

Goed alternatief voor de Renault Clio 4 is de Nissan Micra vanaf 2017, deelt heel veel techniek. De Micra is later ook geleverd met de betrouwbare 1.0 TCe.

Laatst bewerkt:
Heb zelf sinds juni 2020 de opvolger een Renault Clio 5 , en tot nu toe geen enkele storing of reparatiekosten (aan de auto) gehad, gewoon heel betrouwbaar.
De Clio 4 staat ook heel goed bekend.

De 0.9 TCe in de Clio 4 heeft indirecte injectie de kans op vervuiling van de motor is veel kleiner, tegenwoordig hebben heel veel auto’s directe injectie.

Probeer het facelift model te kopen die kwam in de loop van 2016, is beter afgewerkt, met mooiere materialen, en heeft minder windgeruis.

Heb zelf gereden in de elektrische Twingo 3, is een fijne auto, heel wendbaar en overzichtelijk. Ik heb niet gereden in de benzine varianten, die zijn door de zwaardere benzinemotor achterin minder stabiel.

Goed alternatief voor de Renault Clio 4 is de Nissan Micra vanaf 2017, deelt heel veel techniek. De Micra is later ook geleverd met de betrouwbare 1.0 TCe.
Bedankt voor deze info!

Vaak wordt er negatief gesproken over Franse auto’s. Als het gaat om de pure techs begrijp ik dat. Maar Renault schijnt dus best betrouwbaar te zijn, lees ik. Plus het feit dat ik ze vaak ook gewoon mooier vind dan de Aziaten.

Ik heb zelf nu bijna een jaar ervaring met een Renault Clio V 1.0 TCE uit 2020 (dus een iets nieuwer model) maar ik heb tot nu toe ook nog geen enkele storing of probleem gehad.

Ik heb me - voordat ik deze Clio kocht - goed in verdiept en er zijn eigenlijk bijzonder weinig problemen bekend bij de Clio's. Ook niet bij het vorige model Clio volgens mij.

Mijn zoon heeft een Dacia Sandero uit 2013 met een 0.9tce van Renault. Inmiddels meer dan 230.000km op de teller en de auto rijdt nog prima en het motortje loopt goed. Alleen een keer de distributieketting laten vervangen, voor ongeveer €600 geloof ik. Was toen verbaasd over het bescheiden bedrag, dacht dat dit heel kostbaar zou zijn. Vind het zelf niet een heel fijne aandrijving, heb de motor ook weleens in een leen Clio ervaren. Mijn andere zoon rijdt een Honda Jazz uit 2009, dat rijdt echt veel prettiger. Motor is veel soepeler en schakelt en stuurt veel lekkerder. Lang verhaal, maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de 0.9tce een prima betrouwbaar blok is, maar dat er wel wat compromissen zijn in het rijgedrag.

Mitsubishi Colt 2008-2013. Zee van ruimte voor weinig geld.

Suzuki Swift 1,2 van 2008-2015 ongeveer. De 1,2 is veel zuiniger dan de 1,5 en heeft niet de versnellingsbakproblemen van de oudere 1,3.

Een Baleno 1,2 is goedkoper dan een Swift, en ruimer, rijdt misschien wat minder dynamisch.

Mazda 2 was al geopperd. 1,3 is traag, 1,5 zal niet zo zuinig zijn maar wel prestaties en rijplezier.

Ik heb zelf een Clio 4 gehad. Erg fijne auto. Had er 1 van voor de facelift (2013 geloof ik). Windgeruis is een dingetje, maar makkelijk op te lossen. Verder geen problemen gehad. Ze hebben eigenlijk allemaal standaard cruise control wat zeker niet gebruikelijk is in dit segment.

Vergeet de Twingo. Die generatie rijdt echt niet fijn wanneer er wat wind staat. Dan zwabbert die echt over de weg. Destijds mocht je nog 120 - 130 overdag, maar dat was gewoon eng dan. Terug in mijn Clio voelde dat zoveel beter.

Ik kijk toch stiekem naar de Twingo… Is toch een stuk nieuwer voor mijn budget. Zijn de 1.0 Sce motoren net zo betrouwbaar als de 0.9 ? Vind hier weinig over

Echt, vergeet die generatie Twingo!

Zelf heb ik alleen ervaring met zo'n Twingo als leenauto, maar een vriendin heeft er een paar jaar 1 gehad en heeft dezelfde ervaring als er een beetje wind staat.

Een Kia Rio ofzo moet ook prima kunnen binnen jouw budget en is veel fijner

Je kunt inderdaad veel beter een Clio, Rio etc. kopen dan een Twingo 3 op benzine.
Dan maak je een flinke stap t.o.v. de Suzuki Alto.
De benzine uitvoering van de Twingo 3 staat bekend als relatief wind gevoelig.

De Clio 5 vanaf 2019, en de Nissan Micra zijn ook geleverd met de 1.0 TCe motor,
is een betrouwbare motor, en is fijner dan de 0,9 TCe uit de Clio 4.
Je huidige budget is dan alleen te laag.

(De elektrische Twingo heeft een veel betere gewicht verdeling, is de aangepaste facelift uitvoering (aangepast onderstel), en is volgens de testen duidelijk de best rijdende Twingo)

Iedereen bedankt voor de tips.

Ik ga zoeken naar een Clio! Past het best bij mij. Budget heb ik hierdoor ook wat verhoogd :)

Clio is inderdaad een prima keuze als je met een budget zit en bepaalde eisen. er is veel aanbod. Collega heeft een half jaar geleden een station gekocht (net iets meer kofferruimte) en die is er ook erg tevreden over. Nee snel is hij niet, en op sommige plekken hard plastic. Maar zuinig, goedkoop, best luxe. Hij heeft dan wel een dynamique die volgens mij net wat fijnere stoelen en uitrusting heeft.

Mazda 2, nieuw gekocht in 2018, 185000 km mee gereden en nog nooit iets moeten vervangen dat versleten was. Nog geen koplamp of achterlicht, niks. Gewoon onderhoudsbeurten met nooit iets dat niet goed meer was. Ongelooflijk. Dus dat is mijn advies.

7000 euro is natuurlijk heel veel geld, maar koop je tegenwoordig niet heel veel meer voor op de oververhitte occassionmarkt.
Vooral merkdealers zijn vrijwel geheel gestopt in dit prijssegment en ben je meestal overgeleverd aan het cowboyland van handelaren (die zichzelf ook 'garage' noemen omdat ze een brug hebben voor wat olie te verversen) die de kantjes er van af lopen en de 'verse apk' laten doen door iemand met het zichtvermogen Stevie Wonder.
Als je een Yaris overweegt is de 1.3 motor de juiste keuze ipv de 1.0 die we kennen uit de Aygo.
Ik kan dan ook gelijk van harte de 2e generatie Yaris aanbevelen (tot 2011) vanwege de standaard verschuifbare achterbank en heel veel opbergvakjes en handigheidjes, iets dat de 3e generatie allemaal niet meer heeft.
De standaard radio is ook redelijk eenvoudig te vervangen door een modern multimedia systeem.
De 2e generatie Yaris is ook nog een tijdje verkocht als een 'Daihatsu Charade' rebatch, deze koop je vaak voor een appel en een ei omdat de meeste kopers niet gelijk aan deze auto denken.
De Daihatsu versie (en ook de zeer late 2e generatie Yaris) is ook geleverd met 100pk 1.3 motor en 6-bak, net zoals de 3e generatie dus.
Ik hoop je hierbij een stukje verder geholpen te hebben in je zoektocht.

Terug
Bovenaan