dekraan

Startmotor
Hi allemaal, onze Ford C-max overleeft misschien de aankomende vakantiecheck niet. In dat geval zoeken we (met enige spoed) een nieuwe auto. We hebben 3 dochters en zoeken daarom een auto met redelijk wat ruimte achterin. Ik ben zelf de hoofdbestuurder en 2.00 m lang, dus ook voorin mag het wel ruim zijn. Ter vergelijking: onze vorig auto was een Renaul Grand Scenic (2009-2013) en die was qua ruimte perfect, de C-Max voelt overall wat klein.

We hebben vrij weinig verstand van auto's, en zoeken (zoals iedereen waarschijnlijk) het liefst een zo zuinig mogelijke auto met liefst zo min mogelijk kilometers. Cruise control, iets van een parkeersensor, airco enz graag. Daarnaast: liever betrouwbaar dan krachtig en snel. Veel laadruimte is een plus.

Onze vorige 2 auto's waren zo rond de 5k, maar we zoeken nu eens een keer een auto die wat langer mee gaat en wat moderner oogt. We hopen iets te vinden rond de 10k, maar dat budget kunnen we oprekken richting de 15k als we dan veel meer waar voor ons geld krijgen.

De bekende opties die ik iedere keer terugkrijg:
  • Volkswagen Touran
  • Ford Grand C-Max
  • Citroën Grand C4
  • Peugeot 5008
  • Toyota Verso

Ik heb persoonlijk ook wel de voorkeur voor een MPV, gezien de hoogte op de weg, maar het zou eventueel ook een station kunnen zijn, zoals een VW Passat Estate of een Renault Megane Estate. Ik lees dat ook de RAV4 misschien interessant kan zijn.

Opvallend genoeg scoren veel modellen op mijn lijst hierboven slecht qua betrouwbaarheid, dat maakt het weer wat ingewikkelder.

Wat raden jullie aan? Waar heb je goede ervaringen mee, en waar moeten we absoluut bij uit de buurt blijven?

Laatst bewerkt:
Een Opel C-max is nieuw voor mij :) Zal wel Ford zijn.

Als je een zuinige auto zoekt zou je een Toyota Prius Wagon kunnen overwegen. Ik vind ze wel erg duur in de aanschaf maar de aandrijflijn is wel heel goed. Zijn auto's die heel lang mee kunnen zonder gekke dingen., maar daar is de prijs ook naar. Overigens mag je er niets mee trekken. Een RAV4 lijkt me wat dorstig.

Je zou in plaats van naar een Passat ook naar een Skoda Octavia Combi kunnen kijken. Zijn ook erg ruim. Of als je nog meer ruimte nodig hebt een Superb, die zijn extreem ruim.

Een Opel C-max is nieuw voor mij :) Zal wel Ford zijn.

Als je een zuinige auto zoekt zou je een Toyota Prius Wagon kunnen overwegen. Ik vind ze wel erg duur in de aanschaf maar de aandrijflijn is wel heel goed. Zijn auto's die heel lang mee kunnen zonder gekke dingen., maar daar is de prijs ook naar. Overigens mag je er niets mee trekken. Een RAV4 lijkt me wat dorstig.

Je zou in plaats van naar een Passat ook naar een Skoda Octavia Combi kunnen kijken. Zijn ook erg ruim. Of als je nog meer ruimte nodig hebt een Superb, die zijn extreem ruim.
Haha, een Ford inderdaad. Zie je maar weer hoeveel we met auto's hebben

Ik zal ze bekijken, dank je voor de tips! Ik herinner me dat ik vroeger vaak op de Prius uitkwam toen we nog een auto zochten waar 3 kinderstoeltjes achterin passen, maar dat ze toen echt nog te prijzig waren.

Maar als de vorige een Renault Grand Scenic was, waarom dan niet weer een Renault? De betrouwbare 1.3 valt al binnen budget en in tegenstelling tot een station heb je in een Scenic achterin 3 stoelen wat prettiger zit dan een bank.
Renault Grand Scenic
We overwegen het wel, vorige keer zaten we als ik het me goed herinner, rondom een prijsklasse en een jaartal waarin het model nogal onbetrouwbaar was (rond 2012-2015). We zijn die van ons ook op vakantie kwijtgeraakt met metaaldeeltjes van de ketting in de motor. Zijn er bij zo'n model vanaf 2017 nog problemen waar we op moeten letten, dat jij weet?

Opel Zafira hoort natuurlijk ook in dit rijtje thuis.

Check goed of de auto's in je lijst wellicht voorzien zijn van een probleemmotor/distributieketting etc. staan zo op het eerste zicht ( zeker voor je lagere budget dus oudere bouwjaren ) wel een paar verdachten tussen.

Zoiets dus ;

De dacia lodgy was er in zijn nadagen ook met de 1.3 tce, dan heb je binnen jouw budget een goede deal na omstandigheden. Omdat het met spoed moet, ga voor een fatsoenlijk adres inclusief dat die netjes wordt afgeleverd, het liefs in de buurt. De lodgy is niet altijd 7 zits. https://www.gaspedaal.nl/dacia/lodgy?pmin=10000&vmin=90&nap=1&srt=pr-a

Ik zal voor de rode gaan die in Emmeloord te koop staat, dan ben je de grote gros voor, want als die met foto's er opkomt ben je wellicht te laat. Tenzij je een witte niet erg vind dan is de keuze wat meer reuze

Ik heb wat rondgesnuffeld en kom daarbij ook de nodige Golf Sportvans tegen - die wel wat kleiner zijn dan de Touran die je zelf al vermeld (ik heb adaptieve cruisecontrol geselecteerd, daardoor is de selectie best beperkt). Ook de Mercedes B200 in het lijstje zou ik interessant vinden. Maar ik sluit aan bij @Frits79 , als je eerder een Renault Scenic interessant vond, dan zou ik die nu ook wel in de selectie betrekken. Die hebben ook lagere kilometerstanden binnen je budget.

Ik zou een https://www.autowereld.nl/kia/caren...1e-eigenaar-41620431/foto.html#foto-713130049 Ook nog meenemen in je rijtje. Motorisch lijken me de Peugeot 5008 en Citroen Grand C4 me qua betrouwbaarheid geen aanraders.

Heb mijn zus en zwager recent een Grand Scenic 1.3 aangeraden (ook 3 kinderen). Hoe die zich houdt is nog te vroeg om te zeggen, en bij de als betrouwbaar-bekend staande Kia heb je meer keuze zonder op de grens van je budget te hoeven zitten.

Ik heb wat rondgesnuffeld en kom daarbij ook de nodige Golf Sportvans tegen - die wel wat kleiner zijn dan de Touran die je zelf al vermeld (ik heb adaptieve cruisecontrol geselecteerd, daardoor is de selectie best beperkt). Ook de Mercedes B200 in het lijstje zou ik interessant vinden. Maar ik sluit aan bij @Frits79 , als je eerder een Renault Scenic interessant vond, dan zou ik die nu ook wel in de selectie betrekken. Die hebben ook lagere kilometerstanden binnen je budget.
Ik heb ook even in jouw overzicht rondgesnuffeld , maar ben afgehaakt toen ik op een puretech strande uit 2017

Opel Zafira hoort natuurlijk ook in dit rijtje thuis.

Check goed of de auto's in je lijst wellicht voorzien zijn van een probleemmotor/distributieketting etc. staan zo op het eerste zicht ( zeker voor je lagere budget dus oudere bouwjaren ) wel een paar verdachten tussen.

Zoiets dus ;
Dat is dus eigenlijk precies waarom ik een auto "uitzoeken" zo vreselijk vind. Je denkt dat ze geen auto's op de markt brengen met bekende problemen, maar kennelijk zijn die er nog steeds, en als leek is het voor ons lastig om dan precies te achterhalen welke modellen uit welke jaren wel of niet goed zijn. Ik zal de Zafira erbij zetten!

@Auto encyclopedie, de lodgy is helemaal niet eens zo'n slechte keus. Vorige keer een Logan MCV geprobeerd, en die was toen wel heel erg kaal - zelfs geen elektrische ramen achter - maar een wat nieuwer model...

@Roadracer, dank je! We zullen de Grand Scenic er zeker op zetten. Heeft het model van 2017 nog bekende problemen die je moet vermijden? Ik zie in je selectie trouwens onder de 100.000km, is dat waar je toch wel voor moet gaan bij een occassion, doorgaans?

@Sjon, de Kia Carens vroeger een keer bekeken en toen kwam hij qua ruimte niet goed uit, maar wie weet is dat met deze wat nieuwere modellen al anders, dank je wel! Tegen welke problemen lopen de peugeot en de citroen aan? Is dat nog steeds iets met de ketting?

Het loont juist om iets boven de 100.000 km te zoeken omdat je dan minder in een vijver vist waar iedereen in vist. https://www.autoweek.nl/autonieuws/...100-000-kilometer-bijna-20-procent-goedkoper/

Ipv ketting problemen kregen peugeot / citroen problemen met een riem die in de olie loopt https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/591762

Peugeot en Citroën kun je beter even links laten liggen hierdoor krijgen Franse auto's een slechte naam. Renault werkt samen met nissan en heeft de techniek wel goed op orde, de 1.2 tce van Renault verdient wel aandacht bij bepaalde bouwjaren, aan jouw of je dat wil uitpeuzelen of gewoon voor de 1.3 gaat. De 1.3 heeft sowieso tot nu toe hogere restwaarde

De lodgy in emmeloord lijkt voor dacia begrippen lux

Laatst bewerkt:
Hoeveel rijden jullie per jaar? Als dat niet zo veel is, kan je ook gerust iets boven de 100.000km kijken. Dat scheelt wel in prijs.

Heb je de mogelijkheid om thuis te laden?
Wanneer ja, dan kan een Mitsubishi Outlander PHEV ook interessant zijn
We hebben een parkeerplek voor de deur "op eigen grond", maar daar zouden we dan wel een stroompunt naartoe moeten trekken. Dus dat zou kunnen, maar of het praktisch is?

@Barri, niet al te veel, we gebruiken hem niet voor het werk. Ik hou het niet echt bij, maar het is tot nu toe jaarlijks 1 autovakantie naar frankrijk/italië, misschien nog een paar kortere tripjes ernaast. Daarnaast denk ik gemiddeld wekelijks niet meer dan 100km voor boodschappen en kinderen die naar de sport gaan. Jaarlijks 10.000km gemiddeld?

Als je weinig geeft om “stijl” zijn een Ford Tourneo Custom of een Opel Vivaro ook opties. Ja, het zijn busjes, maar de binnenruimte is enorm. Ik ben met zo een Ford als passagier heen en terug gereden naar de Bourgogne, was 1.400 km en eerlijk gezegd het viel me echt niet tegen. Dat was wel een diesel uitvoering.

Je zou de APK rapporten even kunnen bekijken voor hoeveel je rijdt. Maar kijk dan gerust naar auto's met meer op de klok, dat scheelt best geld.

Ps laat je deze keer wel uiteindelijk weten wat het wordt, dat is het voordeel van chat gtp, die zal het een worst weten wat het uiteindelijk wordt

Ps laat je deze keer wel uiteindelijk weten wat het wordt, dat is het voordeel van chat gtp, die zal het een worst weten wat het uiteindelijk wordt
Zodra ik het weet, zeker. Voorlopig is het vooral hopen dat de auto nog helemaal prima is, en we de vakantie goed doorkomen. Dan geeft dat in ieder geval wat meer tijd om rustig te zoeken.

Chat GPT vindt dit vooralsnog trouwens de top-3:

1. Toyota Prius+ Hybrid
Meest zorgeloze gezinsauto: ruim, zuinig, betrouwbaar, automaat, standaard alles erop. Lange bestuurders passen prima, 7 zitplaatsen, bagage top.

2. Skoda Octavia Combi (benzine, 1.4/1.5 TSI)
Gigantisch ruim, goed zitcomfort, betrouwbaar en praktisch, niet duur in onderhoud.

3. Toyota Auris Touring Sports Hybrid
Zeer zuinig, probleemloos, fijne zit, net iets minder ruimte dan Octavia/Prius+, maar nog steeds heel praktisch.

Met als eervolle vermeldingen de Kia Niro Hybrid en de Dacia Logan/Jogger.

Als je weinig geeft om “stijl” zijn een Ford Tourneo Custom of een Opel Vivaro ook opties. Ja, het zijn busjes, maar de binnenruimte is enorm. Ik ben met zo een Ford als passagier heen en terug gereden naar de Bourgogne, was 1.400 km en eerlijk gezegd het viel me echt niet tegen. Dat was wel een diesel uitvoering.
Ik geef er absoluut niet zo heel veel om, maar of we zo snel voor een busje zullen gaan (ik ben wel hoofdbestuurder, maar niet de enige...) betwijfel ik.

Ik zou de Auris niet aanbevelen, die is echt niet groot.
Ik dacht zelf ook aan de Kia Niro, maar weet niet hoe ruim die daadwerkelijk zijn.

Ik zou de Auris niet aanbevelen, die is echt niet groot.
Ik dacht zelf ook aan de Kia Niro, maar weet niet hoe ruim die daadwerkelijk zijn.
Ja, ik durf het niet te zeggen. Ik kijk wel eens hier op autoweek bij de interne afmetingen, maar dat wil niet zo heel veel zeggen heb ik gemerkt. Ik denk dat we het liefst 3 echte stoelen hebben bv, vaak is de middelste weer meer een soort extra zitje, en dat gaat ongetwijfeld problemen opleveren bij de kinderen. Dan vallen veel auto's eigenlijk gelijk af, maar goed, in de praktijk maar even kijken of het meevalt om daarop te zitten bv. Ik leun voorlopig in ieder geval naar iets Aziatisch.

Bij mijn vorige werkgever had ik als aanloopauto een C4 Grand Picasso 1.6HDI en die was full option (4 zone airco, gelaagd glas & - toe maar - een heuse parfumeur haha) en die had zeker 3 aparte stoelen achteraan. Heeft bij ons bedrijf zorgeloos doorgebold tot 160K KM, enige issue was een probleem met de luchtvering want dat had ie ook (1 balg stuk).
Erg aangename auto en door de korte spreiding van de bak ook niet echt traag. Da's nu totaal niet mijn type auto maar ik moest toen 140+ km per dag woon/werk doen en reed er eigenlijk zeer graag mee.

Ik geef er absoluut niet zo heel veel om, maar of we zo snel voor een busje zullen gaan (ik ben wel hoofdbestuurder, maar niet de enige...) betwijfel ik.
Mijn ouders rijden een Ford Tourneo Courier. Die is wel serieus ruim!
Maar ik snap het helemaal als je liever een C segment stationwagen hebt (ik ook namelijk).

Een Ford C Max nieuwer model is een goede optie. Kan ook als nog ruimere Grand C Max. Let wel op met de 1.0, die moet na 8 jaar een nieuwe riem (en altijd precies de juiste olie) en dat is een grote en dus dure klus.

Met drie kinderen achterin zou ik geen stationwagen nemen. Die hebben volgens mij altijd (iemand mag mij graag corrigeren) geen losse stoelen. En daarmee zit de middelste automatisch best wel verrot.

Daarnaast met zo weinig kilometers per jaar absoluut kijken naar auto's die wat meer hebben gelopen. Scheelt veel geld en ze hoeven echt niet slechter te zijn.
Ik leun voorlopig in ieder geval naar iets Aziatisch.
Lijkt me verstandig met de wensen die je hebt.

Bij de Prius+ betaal je heel erg veel voor de zuinigheid. Met zo weinig kilometers per jaar ga je dat niet terugverdienen. Daarnaast niet enorm groot.

Dit lijkt mij een hele verstandige keuze. Deze zit aan de bovenkant van je budget, maar is vrij recent en heeft weinig kilometers gelopen. Ik denk dat je hier zorgeloos nog heel veel jaren mee kunt rijden.
Met je meiden op 3 even grote stoelen.

Er vallen op het moment 38 Verso's tussen de 10-15k. Dus best wat keuze, maar ook behoorlijk wat verschil.

We overwegen het wel, vorige keer zaten we als ik het me goed herinner, rondom een prijsklasse en een jaartal waarin het model nogal onbetrouwbaar was (rond 2012-2015). We zijn die van ons ook op vakantie kwijtgeraakt met metaaldeeltjes van de ketting in de motor. Zijn er bij zo'n model vanaf 2017 nog problemen waar we op moeten letten, dat jij weet?
De beste keus is in de Grand Scenic 4 vanaf 2018 met de door Renault , Mercedes en Nissan 1330 CC viercilinder motor, dit is een fijne, zuinige en betrouwbare motor. Die zou ik zelf kiezen.
Is een degelijke motor, bij een hoge kilometerstand is het te overwegen om het kunststof thermostaat huis te vervangen, die kunnen heel incidenteel gaan lekken.

De auto is eerder geleverd met de zelfde 1.2 TCe motor die ook in de Grand Scenic 3 zat. Toen die in de Scenic 4 kwam waren wel de meeste kinderziektes opgelost.
Maar de 1.2 is wel minder betrouwbaar dan de opvolger de 1.3, maar dat was al bekend.

De Grand Scenic 4 is verder een goede auto.

De al genoemde Dacia Jogger is ook een goede optie.

Laatst bewerkt:
Zodra ik het weet, zeker. Voorlopig is het vooral hopen dat de auto nog helemaal prima is, en we de vakantie goed doorkomen. Dan geeft dat in ieder geval wat meer tijd om rustig te zoeken.

Chat GPT vindt dit vooralsnog trouwens de top-3:

1. Toyota Prius+ Hybrid
Meest zorgeloze gezinsauto: ruim, zuinig, betrouwbaar, automaat, standaard alles erop. Lange bestuurders passen prima, 7 zitplaatsen, bagage top.

2. Skoda Octavia Combi (benzine, 1.4/1.5 TSI)
Gigantisch ruim, goed zitcomfort, betrouwbaar en praktisch, niet duur in onderhoud.

3. Toyota Auris Touring Sports Hybrid
Zeer zuinig, probleemloos, fijne zit, net iets minder ruimte dan Octavia/Prius+, maar nog steeds heel praktisch.

Met als eervolle vermeldingen de Kia Niro Hybrid en de Dacia Logan/Jogger.
Als je de Skoda Octavia overweegt, dan is mijn tip om naar de Skoda Superb te kijken. Die is nog groter.

De 1.3 TCe van Renault heeft maar 1 issue: het thermostaathuis wil nog wel eens gaan lekken vanaf ca 80.000km. Deze zou ik preventief vervangen incl thermostaat zelf. Gaat ie lekken en merk je het te laat? Kassa! Dan ben je een paar duizend euro verder.

Hoe oud/ lang zijn jouw dochters? Als ze niet meer in een stoeltje zitten, heb je mijns inziens niet drie separate stoelen nodig.
Octavia lijkt mij ruim genoeg, maar daar kom je met een proefzit wel achter. Dan is Superb nog een optie.
Je zou ook nog naar een Astra K kunnen kijken. Persoonlijk zou ik voor een 1.4 gaan, maar misschien is een 1.0 ook voldoende. Wel even kijken of die ruim genoeg is voor jullie op de achterbank. Ik ben zelf voor een Focus gegaan, dat zou ook net kunnen voor jullie budget maar dan heb je wel een wat hogere kilometerstand. Model vanaf 2018, want die is een stuk ruimer dan daarvoor.
Succes met de zoektocht!

Je zou ook nog naar een Astra K kunnen kijken. Persoonlijk zou ik voor een 1.4 gaan, maar misschien is een 1.0 ook voldoende. Wel even kijken of die ruim genoeg is voor jullie op de achterbank. Ik ben zelf voor een Focus gegaan, dat zou ook net kunnen voor jullie budget maar dan heb je wel een wat hogere kilometerstand.
Ik ga zelf ook dit jaar een Astra K of Ford Focus kopen indien mijn kids erin passen. Wat mij op valt is dat de 1.0 versie van de Astra al voor 10k te krijgen is in een redelijke uitvoering en kilometerstand. De Focus betaal je zo'n 13k voor en dan heb je een model met 130 / 140 duizend op de teller.

Het viel mij persoonlijk heel erg op hoe ruim de focus van binnen is, met name de bank is vrij vlak wat helpt met 3 kinderen.

Ik ga zelf ook dit jaar een Astra K of Ford Focus kopen indien mijn kids erin passen. Wat mij op valt is dat de 1.0 versie van de Astra al voor 10k te krijgen is in een redelijke uitvoering en kilometerstand. De Focus betaal je zo'n 13k voor en dan heb je een model met 130 / 140 duizend op de teller.

Het viel mij persoonlijk heel erg op hoe ruim de focus van binnen is, met name de bank is vrij vlak wat helpt met 3 kinderen.
Jup, Focus is erg ruim voor dit segment. Zelf twee jaar geleden gekocht en tevreden, toch kijk ik naar wat groters. Komt vooral omdat we veel meenemen met kamperen en dat past net niet. En ik wil niet met een kar rijden.

Ik rij nu een Touran maar wil juist iets meer 'auto' hebben. Als ik zou moeten trekken snap ik dat je wat zwaarder wilt hebben. Mijn kids zijn 2.5/2.5/4.5 en zijn allemaal lang. Mijn oudste kan dadelijk op een zitverhoger zonder rug in het midden zitten, dan kan ik gemakkelijk iedereen achter zijn rug inklikken als hij heel even naar voren hangt.

Ik krijg volgend jaar ook een nieuwe auto van de zaak en de station moet net zo lang mee als het contract van mijn nieuwe lease auto duurt. Dus waarschijnlijk koop ik nu een station, rijd daar 5 jaar mee en doe die daarna weg voor een grote nieuwe (elektrische) zakelijke auto en een 2de kleinere auto voor de vrouw erbij.

We zitten nu nog steeds op een overgangsmoment, over een jaar of 5 is de markt een stuk robuster met EV's. Zo'n Focus of Astra kan ik prima oprijden in 5/6 jaar tijd. Met 140k op de teller kopen en tot 220/240 op rijden en daarna naar het oosten exporteren denk ik zo.

Hoe oud/ lang zijn jouw dochters? Als ze niet meer in een stoeltje zitten, heb je mijns inziens niet drie separate stoelen nodig.
Octavia lijkt mij ruim genoeg, maar daar kom je met een proefzit wel achter. Dan is Superb nog een optie.
Je zou ook nog naar een Astra K kunnen kijken. Persoonlijk zou ik voor een 1.4 gaan, maar misschien is een 1.0 ook voldoende. Wel even kijken of die ruim genoeg is voor jullie op de achterbank. Ik ben zelf voor een Focus gegaan, dat zou ook net kunnen voor jullie budget maar dan heb je wel een wat hogere kilometerstand. Model vanaf 2018, want die is een stuk ruimer dan daarvoor.
Succes met de zoektocht!
Ze zitten in ieder geval niet meer in een stoeltje, maar de langste is 12 en nu 1.70m, als die andere 2 ook daarheen schieten, hebben we toch nog wat ruimte nodig. Het wordt denk ik alles op een rijtje zetten en dan gewoon flink passen :)

De beste keus is in de Grand Scenic 4 vanaf 2018 met de door Renault , Mercedes en Nissan 1330 CC viercilinder motor, dit is een fijne, zuinige en betrouwbare motor. Die zou ik zelf kiezen.
Is een degelijke motor, bij een hoge kilometerstand is het te overwegen om het kunststof thermostaat huis te vervangen, die kunnen heel incidenteel gaan lekken.

De auto is eerder geleverd met de zelfde 1.2 TCe motor die ook in de Grand Scenic 3 zat. Toen die in de Scenic 4 kwam waren wel de meeste kinderziektes opgelost.
Maar de 1.2 is wel minder betrouwbaar dan de opvolger de 1.3, maar dat was al bekend.

De Grand Scenic 4 is verder een goede auto.

De al genoemde Dacia Jogger is ook een goede optie.
Een beetje googlen en de Grand Scenic komt er niet best vanaf, maar dat is misschien eerder de versie 2013-2017, en niet de nieuwere vanaf 2018? Wij vonden het een heel prettige auto, tot hij het opeens begaf natuurlijk haha. De Dacia staat ook nog steeds op de lijst, qua vakanties en ruimte denk ik een goede keus, misschien voor het oog wat minder, maar ach...

Is dit dan de focus st, of de gewone focus?
Qua binnenruimte maakt dat niet uit. ST is niet meer zoals ST eerder was. Hij staat wat lager, ik heb zelf juist een "hogere" versie (Active) maar qua binnenruimte is het één pot nat. Alleen onder de vloer in de bagageruimte zit verschil, of je een reservewiel hebt bijvoorbeeld.

Model dat in 2018 werd uitgebracht (vierde type) is ruimer dan de modellen daarvoor. Ongeacht de uitvoering.

Een beetje googlen en de Grand Scenic komt er niet best vanaf, maar dat is misschien eerder de versie 2013-2017, en niet de nieuwere vanaf 2018? Wij vonden het een heel prettige auto, tot hij het opeens begaf natuurlijk haha. De Dacia staat ook nog steeds op de lijst, qua vakanties en ruimte denk ik een goede keus, misschien voor het oog wat minder, maar ach...
Vanaf 2018 kreeg de scenic generatie 2016 - 2021 de 1.3 tce

Wellicht handig te kijken naar de praktijkervaringen met de Renault Scenic van 2016 - 2023 en een koopadviesvideo van de Scenic van 2009 - 2015
Zeker interessant! Al is het ook weer een tikkeltje "verwarrend". Als ik de daar kennelijk beruchte @s velthuis moet geloven, kan ik het beste voor een Grand Scenic 3 gaan, en zou ik de 4 links moeten laten liggen ivm weinig ruimte achterin - en dat is ook eigenlijk een van de redenen waarom ik deze auto zo fijn vond en zou overwegen.

We hadden vroeger (even opgezocht) een mooi bruine Grand Scenic 1.4 16V TCe 130 uit 2009, een Grand Scenic 3 uit de eerste fase dus. Wat zou op dit moment het beste aankoopadvies zijn? Toch een 4, of een 3 uit een latere fase?

Zeker interessant! Al is het ook weer een tikkeltje "verwarrend". Als ik de daar kennelijk beruchte @s velthuis moet geloven, kan ik het beste voor een Grand Scenic 3 gaan, en zou ik de 4 links moeten laten liggen ivm weinig ruimte achterin - en dat is ook eigenlijk een van de redenen waarom ik deze auto zo fijn vond en zou overwegen.

We hadden vroeger (even opgezocht) een mooi bruine Grand Scenic 1.4 16V TCe 130 uit 2009, een Grand Scenic 3 uit de eerste fase dus. Wat zou op dit moment het beste aankoopadvies zijn? Toch een 4, of een 3 uit een latere fase?
De 1.3 tce

Ik ben geneigd om te gaan voor een Scenic 4 met 1.3 tce tenzij die écht te klein wordt (wellicht even passen/proberen met de potentiële passagiers).

Hallo allemaal, nog even een vraag, ik lees namelijk over de Grand Scenic:

de 1.3 TCe (ontwikkeld met Mercedes) staat niet bekend om zijn levensduur >120.000 km als onderhoud is verwaarloosd. Olieverbruik & turbo-issues komen voor.

Klopt dat? En hoe kom je hier achter?

Een collega van mij had deze 1.3 TCe in zijn Mercedes, en heeft er meer dan 190.000 km zonder problemen mee gereden. Is gewoon een hele degelijke motor.
Heb zelf al ruim 5 jaar een Renault met deze motor.

Zoals al aangegeven is onderhoud bij elke motor en auto van belang, en hoe ermee is omgegaan.

Olie zorgt voor koeling, smering en reiniging, op tijd verversen met de juiste olie is belangrijk voor de levensduur van de turbo, distributieketting en motor.
Heb zelf nog nooit een turbo kapot gehad, een Renault van mij had na 248000 km, en een Citroën na 275000 km nog gewoon de originele turbo die nog goed functioneerde.

Zolang de olie nog koud is probeer de turbo niet volop te belasten, en zet de motor niet direct uit als de motor zwaar belast is. Turbo problemen liggen vaak aan het rijgedrag van de bestuurder. Of onvoldoende onderhoud.

Terug
Bovenaan