Betrouwbare opvolger voor ten hemel (of beter: ten export) gegane tweedehands

Sjordi

Net ingestapt
Hoi, vorige week zijn er hoge kosten gebleken aan mijn 15-jaar oude Citroën C3 en in samenspraak met de garage besloten geen investeringen meer te doen in deze wagen. Ik moet, ondanks dat ik wel wist dat hij echt ouder begon te worden toch nog enigszins onverwacht naar een nieuwe op zoek. Ik had toch gedacht het nog iets langer te kunnen rekken, maar helaas.

Ik rij ongeveer 13 000 km per jaar. Doordeweeks staat hij zo goed als stil, in de weekends elk weekend zo'n 250 kilometer. Mijn budget is max rond de 15k. Ik zal hier al wel ook een lening voor moeten aangaan. Ik zoek de meest betrouwbare optie waarmee de kans dat ik er de 1ste paar jaren kosten aan heb zo klein mogelijk is. Type wagen is ondergeschikt aan betrouwbaarheid.

De opties die ik momenteel in beeld heb, zijn:
- Nieuwe auto: dan is de enige optie momenteel de nieuwe Dacia Sandero, waarbij ik zou opteren voor de TCe100 motor. Er is 7 jaar garantie wanneer je de auto bij Dacia laat onderhouden en momenteel als salonconditie 2 jaar gratis onderhoud en pechverhelping.
- Een ex-lease wagen die net is vrijgekomen van op het werk van een familielid. Geen accidenten gehad, goed onderhouden. Dit betreft een Mazda 2 1.5 Mild Hybrid, 38 000 km op de teller. Datum 1ste inschrijving in juli 2022. Vraagprijs 14 000 euro. Ik weet niet of hier nog waarborg op zit, moet ik nog even navragen.

De 2de hands Mazda komt een 2K goedkoper uit dan de nieuwe Dacia. Wellicht ook lagere kosten wat betreft verzekering (geen omnium meer bv). Lijkt me dat die ook iets zuiniger zal zijn in benzineverbruik. Daarentegen schept een nieuwe auto met 7 jaar garantie ook wel een verwachting dat je beschermd bent tegen kosten.

Mijn concrete vragen zijn:
* zien jullie naast de voor- en nadelen die ik heb geschreven nog andere voor- en nadelen waar ik nog niet aan heb gedacht?
* wat denken jullie over de keuze voor Mazda? Zijn hier de eerstkomende jaren kosten te verwachten volgens jullie en zoja, welke? Zijn er zaken die ik best extra navraag of check vooraleer tot aankoop over te gaan?

Mochten jullie zinvolle tips hebben ben ik daar zeer dankbaar voor!

Laatst bewerkt:
Het zijn beide interessante opties. Ik zou ook gaan voor de Dacia. Heerlijk wat jaren onbezorgd rijden.
Maar je kan ook besluiten maar 10k uit te geven en voor een Dacia Sandero met wat ervaring te gaan.

Ik zou ten eerste die C3 nog eens overwegen. €1500 of zelfs €3000 in een 15 jaar oude auto gooien is niet altijd weggegooid geld. Als jij daar weer 3 jaar lekker mee kan tuffen dan is dat onder de streep goedkoop rijden.

Als je namelijk die 15k moet lenen dan moet je die nu ophoesten en is de waarde over 15 jaar bij inruil ook niet veel meer als je ook nog al het onderhoud en rentekosten eraf haalt.

Wees voorzichtig met flink investeren om problemen te voorkomen. Als je echt het geld met stapels ervoor hebt liggen dan is dat natuurlijk prima, maar €5k meer uitgeven (en nog de rente) omdat je dan 7 jaar garantie hebt is best veel geld, de kans op werkelijke defecten die 5k bij elkaar kosten is erg klein. Zeker met het overzichtelijke gebruik van 15000km/jaar in de weekenden (dus veel met warme motor en weinig drempels)

.

Ik zou uit deze twee opties voor de Mazda gaan. 38.000 km is niks, je kunt er jaren mee vooruit. Zelf heb ik van augustus 2019 tot augustus 2024 een Mzda 2 gehad uit 2015. Het was een vroeg exemplaar van de generatie die je op het oog hebt. Gekocht met nog geen 3.000 kilometer op de teller en ingeruild met 95.000 kilometer op de klok. Geen enkel motorisch of elektronisch probleem mee gehad. Verbruik tussen 1 op 18 en 1 op 19. Een handgeschakelde moet 1 op 20 kunnen halen. De auto is niet heel ruim achterin, als je vaak passagiers meeneemt is de Sandero de betere optie. Maar de Mazda is een zalig rijdende auto met een goede wegligging en een heel precieze besturing.
Succes met de keuze. Overigens denk ik dat je met de Dacia ook een prima keuze doet.

Als je echt voor de financieel meest zekere optie wil gaan met de eerste jaren zo weinig mogelijk kosten zou ik zonder meer voor de Dacia gaan. Te meer daar er ook nog 2 jaar gratis onderhoud bij zit.

Bizar dat tegenwoordig een 15 jaar oude auto al als heel oud gezien wordt en bij wat aankomende kosten gewoon weggegooid wordt. Zeker wanneer je zo weinig kilometers rijd per jaar en je blijkbaar voor de aanschaf van een nieuwe auto een grote lening af moet sluiten. Pennywise en Pound foolish?

De 2de hands Mazda komt een 2K goedkoper uit dan de nieuwe Dacia. Wellicht ook lagere kosten wat betreft verzekering (geen omnium meer bv).

Ik lees nu dit pas, zou je echt serieus overwegen om een lening af te sluiten van 14k om een auto te kopen die je dan niet all-risk verzekerd? 1 lullig foutje, auto Total Loss en je betaald nog jarenlang aflossing en rente voor een auto die je niet meer hebt :rolleyes:

Beide goede keuzes, maar welke garage zit het dichtst bij je in de buurt?
Zelf zou ik de Mazda kiezen, zeker als het een duurdere uitvoering is met stuurverwarming, inklapbare spiegels, ACC etc.
Lenen voor een huis OK, maar voor een auto - zou ik zelf nooit doen, maar wie betaalt, bepaalt.

Dank de Citroen C3 ook niet te snel af. Het zijn technisch relatief eenvoudige auto’s.

We hebben zelf sinds 2014 een C3 uit 2011 met meer dan 250.000 km op de teller.
Zijn er heel tevreden over.

Het zijn in de praktijk (behoorlijk) solide auto’s, die goedkoop in onderhoud zijn, heeft voordelige onderdelen, en is als er toch wat mis gaat eenvoudig te repareren.

Fijn, ak2, dat het voor jou een goede wagen is gebleken. Ik had helaas iets minder geluk. Ik ben behalve de normale kleine en grote facturen voor herstelling ten gevolge van slijtage/leeftijd, toch enkele keren in bijkomende hoge kosten gevallen. Hierdoor heb ik niet zo'n hoog vertrouwen dat ik een paar jaar verder kan zonder teveel zorgen.

Daarnaast heb ik met zowel deze Citroen als met mijn vorige geliefde Hyundai i10 toen hij wat ouder was, met beide een economische perte totale verklaring meegemaakt. Hieruit heb ik geleerd dat ook al heb ik mijn oude auto's goed onderhouden, ze in de ogen van verzekeraars/schade-experts/... vaak nog maar weinig waard zijn. En of je net een nieuwe distributieriem of roetfilter hebt gestoken, of net een groot onderhoud had laten doen, maakt zo goed als geen verschil uit op de wrakwaarde die je er nog voor krijgt.

Dus ja het is een combinatie van inschatting van de betrouwbaarheid, soms ook wat geluk of pech en ook je persoonlijke situatie natuurlijk. Hoe stresserend is het als hij weer eens onverwacht binnen moet voor een herstelling is ook voor iedereen anders.

Bedankt voor de reacties ivm de keuze voor Dacia of Mazda, het geeft me vertrouwen dat er nog niemand 1 van beide afraadt. Ik kijk er alvast naar uit om iets zorgelozer de baan op te kunnen.

De opmerking ivm verzekering is heel terecht, is eigenlijk ook nog niet zeker dat geen omnium zou nemen, het verstandigste is hier wel nog voor te kiezen effectief.

De Dacia garage is het dichtste bij, maar op zich geraak ik bij allebei wel.

Auto zijn persoonlijk wat de ene goed vind of fijn hoeft voor de ander niet te werken.
Ga zeker een proefrit maken, ik persoonlijk vind de stoelen in een Dacia niet lekker zitten.

Gezien je beperkte autogebruik, ongelukkige verleden en beperkt budget: wat zou je van wagendelen vinden? Cambio zou bijv. een optie kunnen zijn, afhankelijk van waar je woont/je wensen. Of misschien een combinatie van (trein/Cambio/Blablacar). Gut ja, wellicht past dit absoluut niet hé, maar ik wilde toch maar even iets anders suggereren.

Verder sluit ik me vooral aan bij 'heroverweeg C3'. Als je die voor €2000 - en dat lijkt me al echt fors - gefikst krijgt, dan zit je (afhankelijk van de staat/kmstand) waarschijnlijk echt nog wel even goed met jouw (vnl. warmemotorkilometers) ritjes.

Goede suggestie DM, ik woon vlakbij zo een Cambio punt en die deelwagens zijn netter dan 99% van de auto’s die rondrijden. Zijn toevallig ook Citroën C3s.
Verder misschien ook je selectie uitbreiden en kijken voor een 2DH Suzuki benzine? Superbetrouwbaar merk, in BE dan toch een dens dealernetwerk van vooral kleinere garages en technisch niet stuk te krijgen. En minder duur in aankoop en onderhoud dan Toyota, Honda, Mazda.

Persoonlijk zou niet investeren in een 15 jaar oude auto waar je geen vertrouwen in hebt.

Echter een lening nemen om dan vervolgens voor €15k iets te kopen vind ik dan wel een grote stap in de andere richting.

Het lijkt mij verstandiger om hiertussen te gaan zitten. Een redelijk recente occasion voor circa €8k. Die is nog steeds betrouwbaar en het scheelt je veel afschrijving en rentekosten. En misschien scheelt het ook nog verzekeringskosten, omdat je die beter WA kunt verzekeren.

Ik zoek de meest betrouwbare optie waarmee de kans dat ik er de 1ste paar jaren kosten aan heb zo klein mogelijk is.

Volgens het jaarlijks onderzoek van de Nederlandse consumentenbond moet je dan de ...

De betrouwbaarste benzineauto is de Toyota Aygo X.

..hebben. Op basis van een vragenlijst onder 50 duizend respondenten.

Persoonlijk zou niet investeren in een 15 jaar oude auto waar je geen vertrouwen in hebt.

Echter een lening nemen om dan vervolgens voor €15k iets te kopen vind ik dan wel een grote stap in de andere richting.

Het lijkt mij verstandiger om hiertussen te gaan zitten. Een redelijk recente occasion voor circa €8k. Die is nog steeds betrouwbaar en het scheelt je veel afschrijving en rentekosten. En misschien scheelt het ook nog verzekeringskosten, omdat je die beter WA kunt verzekeren.
Inderdaad, met een goeie voorselectie kan ook een auto van 7+ jaar oud nog vele jaren dienst doen tegen lagere kosten.

Investeren in de huidige auto heeft alleen zin als de basis nog heel goed is. Anders blijf je bezig.

Terug
Bovenaan