t Is een SUV, maar wel eentje die je eerst moet proefrijden voor je ‘m afserveert.
Porsche en Mercedes gaat misschien wat lastig worden bij vrouwlief.
Je zegt “misschien wat lastig”, maar heb je ‘m al proefgereden? Oordeel dan wat zo’n ding met je doet. Praat daarna eventueel met vrouwlief. Het ding rijdt echt goed voor een SUV en is praktisch (=toverwoord bij menig vrouw). En je kunt er probleemloos lange afstanden comfortabel mee afleggen. Vrouwlief des huizes heeft een afkeer tegen BMW, maar als ik dat toch echt als “de beste optie voor ons” bestempel dan gaat ze mee. Met grote tegenzin, maar ze gaat mee. ‘t Is dat ik ze zelf na proefrit niet zag zitten. Als ik hier roep: “Audi?” dan pakt ze de sleutels om direct mee te gaan naar de dealer. Maar ik hoef geen Audi meer.
Lexus ES300h zal vast top zijn, maar is m.i. toch voor een wat “ouder” publiek bestemd en dat zal niet gauw gezegd worden van de vorige en huidige A5.
Helemaal eens, een ES300h zal top zijn, maar is een gezapiger auto. Betrekt je minder bij het rijden dan een A5, laat staan een G20 3-serie. Dat zijn echt andere auto’s qua weggedrag.
Nieuwe Auto (dus geen occasion want ik wil niet de ellende van iemand anders kopen)
En dat zegt dus niet zoveel; je eigen ervaring met een nieuwe A5 maakt dat je elke nieuwe Audi op voorhand al uitsluit. Sluit je daarmee dan ook elke nieuwe Volkswagen, Seat, Skoda, Cupra uit? Afgaande op reputatie uit het verleden zou je elke nieuwe Engelse, Franse of Italiaanse auto ook uitsluiten?
Een “jong” gebruikte 3-serie (of 5-serie, of Macan

) bereden en onderhouden door een echte liefhebber kan wel eens beter zijn qua betrouwbaarheid dan een nieuwe Audi? De Dreiers und Fünfers (und Macans) worden vaak door liefhebbers bereden.
Als je echt
betrouwbaarheid voorop stelt, kun je niet om het Aziatische aanbod heen; menig Japanner voldoet daaraan, sla alleen de Mazda CX-60 en derivaten over want da’s niet best. Koreaanse auto’s schijnen ook zeer betrouwbaar te zijn. Maar wil je
leuk rijden in een sedan met voldoende vermogen, dan blijft er niet veel over dan BMW, Mercedes, Audi. Volvo? Jaguar maakt niks meer, misschien nog voorraad? Allerlaatste Giulia op voorraad? Maar da’s een gokje qua betrouwbaarheid…