Betrouwbare vervanger voor A5 PHEV 2025

Als het een nieuwe auto moet zijn valt mijn suggestie dus (voorgaande A5) af -of er moet nog ergens een voorraadauto staan te verstoffen.

Ik denk dat het eigenlijk vrij simpel is dan: BMW. Een 3-serie of een 4 (Grand Coupe), als je dat front aankunt. Dat zijn modellen waar je nog eea te kiezen hebt qua motorisering en uitrusting. En ik zou ook niet wachten op het nieuwe model, precies om wat Ente en ik al eerder aangaven.

Als je een “oud model” gaat leasen is de restwaarde het probleem van de lease maatschappij. Dat ligt toch iets anders als je particulier koopt. De korting die je nu versiert betaal je dan terug als je er vroeg of laat vanaf wil.
Ik had in 2018 1 van de eerste V60s en die kwam ook met kinderziektes, gelukkig telkens enkel software en met een paar SW updates was dat leed geleden.

Dacht dat ik het duidelijk had verwoord maar ik zal het nog een keer puntsgewijs proberen:

- Nieuwe Auto (dus geen occasion want ik wil niet de ellende van iemand anders kopen)
- Geen rasechte sportwagen
- Wel enigszins dynamisch rijgedrag (zoals bijvoorbeeld de A5 met S-line onderstel) maar moet comfortabel genoeg zijn om lange woon/ werk afstanden te rijden (600 km op een dag)
- Minstens 200pk, liever iets meer
- Max 70K
- Ik ben meer gecharmeerd van "normale" lagere auto's dan van SUV
- Geen mega gezinsbak (heb de ruimte niet nodig) maar wel praktisch (minstens 4 deurs)
- BEV mag maar dan moet deze (ook met koud weer) minimaal 600km actieradius hebben

De A5 was een jaar op de markt toen ik die bestelde (dus ik dacht daar veilig mee te zijn). Werd ook geleverd met KD2 update maar blijkbaar zit er zoveel ellende in dat het nog (lang) niet opgelost is.

Mercedes en BMW had ik al in gedachten. Daar is Lexus bijgekomen als mogelijk interessant alternatief.

Heb minder gedoe gehad met gebruikte auto’s gehad dan met nieuwe auto’s. Een premium selection bmw krijgt 2 jaar garantie mee net zoals een nieuwe bmw. Moderne BMW’s zijn ook best betrouwbaar.

Klinkt alsof je een 330i wilt. Prima nieuw te krijgen maar ook jong gebruikt, eerste eigenaar auto zoeken in leuke uitv.

Evt in Duitsland veel te vinden en krijg je ook met premium selection.

Ben lexus fan maar als je naar Audi/bmw kijkt word je daar niet gelukkig in

t Is een SUV, maar wel eentje die je eerst moet proefrijden voor je ‘m afserveert.

Porsche en Mercedes gaat misschien wat lastig worden bij vrouwlief.
Je zegt “misschien wat lastig”, maar heb je ‘m al proefgereden? Oordeel dan wat zo’n ding met je doet. Praat daarna eventueel met vrouwlief. Het ding rijdt echt goed voor een SUV en is praktisch (=toverwoord bij menig vrouw). En je kunt er probleemloos lange afstanden comfortabel mee afleggen. Vrouwlief des huizes heeft een afkeer tegen BMW, maar als ik dat toch echt als “de beste optie voor ons” bestempel dan gaat ze mee. Met grote tegenzin, maar ze gaat mee. ‘t Is dat ik ze zelf na proefrit niet zag zitten. Als ik hier roep: “Audi?” dan pakt ze de sleutels om direct mee te gaan naar de dealer. Maar ik hoef geen Audi meer.
Lexus ES300h zal vast top zijn, maar is m.i. toch voor een wat “ouder” publiek bestemd en dat zal niet gauw gezegd worden van de vorige en huidige A5.
Helemaal eens, een ES300h zal top zijn, maar is een gezapiger auto. Betrekt je minder bij het rijden dan een A5, laat staan een G20 3-serie. Dat zijn echt andere auto’s qua weggedrag.

Nieuwe Auto (dus geen occasion want ik wil niet de ellende van iemand anders kopen)
En dat zegt dus niet zoveel; je eigen ervaring met een nieuwe A5 maakt dat je elke nieuwe Audi op voorhand al uitsluit. Sluit je daarmee dan ook elke nieuwe Volkswagen, Seat, Skoda, Cupra uit? Afgaande op reputatie uit het verleden zou je elke nieuwe Engelse, Franse of Italiaanse auto ook uitsluiten?

Een “jong” gebruikte 3-serie (of 5-serie, of Macan :LOL:) bereden en onderhouden door een echte liefhebber kan wel eens beter zijn qua betrouwbaarheid dan een nieuwe Audi? De Dreiers und Fünfers (und Macans) worden vaak door liefhebbers bereden.

Als je echt betrouwbaarheid voorop stelt, kun je niet om het Aziatische aanbod heen; menig Japanner voldoet daaraan, sla alleen de Mazda CX-60 en derivaten over want da’s niet best. Koreaanse auto’s schijnen ook zeer betrouwbaar te zijn. Maar wil je leuk rijden in een sedan met voldoende vermogen, dan blijft er niet veel over dan BMW, Mercedes, Audi. Volvo? Jaguar maakt niks meer, misschien nog voorraad? Allerlaatste Giulia op voorraad? Maar da’s een gokje qua betrouwbaarheid…

Laatst bewerkt:
Helemaal eens, een ES300h zal top zijn, maar is een gezapiger auto. Betrekt je minder bij het rijden dan een A5, laat staan een G20 3-serie. Dat zijn echt andere auto’s qua weggedrag.
Helemaal mee eens. Zelfs een oude IS reed lekkerder / dynamischer dan de Lexus ES. Maar proberen kan altijd!

Als je echt betrouwbaarheid voorop stelt, kun je niet om het Aziatische aanbod heen; menig Japanner voldoet daaraan, sla alleen de Mazda CX-60 en derivaten over want da’s niet best. Koreaanse auto’s schijnen ook zeer betrouwbaar te zijn. Maar wil je leuk rijden in een sedan met voldoende vermogen, dan blijft er niet veel over dan BMW, Mercedes, Audi. Volvo? Jaguar maakt niks meer, misschien nog voorraad? Allerlaatste Giulia op voorraad? Maar da’s een gokje qua betrouwbaarheid…
De spijker op z'n kop: D-segment sedans zijn er bijna niet meer zeker niet als je ook nog een beetje een vlotte wil.

Dacht dat ik het duidelijk had verwoord maar ik zal het nog een keer puntsgewijs proberen:

- Nieuwe Auto (dus geen occasion want ik wil niet de ellende van iemand anders kopen)
- Geen rasechte sportwagen
- Wel enigszins dynamisch rijgedrag (zoals bijvoorbeeld de A5 met S-line onderstel) maar moet comfortabel genoeg zijn om lange woon/ werk afstanden te rijden (600 km op een dag)
- Minstens 200pk, liever iets meer
- Max 70K
- Ik ben meer gecharmeerd van "normale" lagere auto's dan van SUV
- Geen mega gezinsbak (heb de ruimte niet nodig) maar wel praktisch (minstens 4 deurs)
- BEV mag maar dan moet deze (ook met koud weer) minimaal 600km actieradius hebben

De A5 was een jaar op de markt toen ik die bestelde (dus ik dacht daar veilig mee te zijn). Werd ook geleverd met KD2 update maar blijkbaar zit er zoveel ellende in dat het nog (lang) niet opgelost is.

Mercedes en BMW had ik al in gedachten. Daar is Lexus bijgekomen als mogelijk interessant alternatief.
Wat vind je van de Lexus NX 450h+ F-Sport die ik voorstelde?

Wellicht toch naar een SUV kijken in de vorm van een NX 450h+? Die zijn mega betrouwbaar, de restwaarde van Lexus & Toyota is doorgaans bijzonder goed en hij is vlotter dan een ES 300h. Niet de allerruimste SUV en ook niet de sportiefste maar wellicht dat de F-Sport net dynamisch genoeg voor je is. Met een prijs net boven 72k voor een nieuwe in F-Sport uitvoering zit je netjes rondom je budget.
Ten opzichte van je wensenlijstje:

Minpunten:
- een SUV

Pluspunten:
+ super betrouwbaar
+ als F-Sport enigzins dynamisch
+ 300pk dus lekker vlot
+ niet een mega bak maar wel praktisch
+ nieuw rond de 70k
(en een gebruikte van één jaar oud zou nog 9 jaar resterende garantie hebben)

Staat er al een afspraak gepland bij de Lexus dealer? En bij de BMW dealer voor een proefrit in de 330i/330e?

Terug
Bovenaan